we kennen allemaal t plaatje van Troels:
Dan Wiggins (o.a. Adire) heeft daar eens een uitleg over geschreven, met een simpele methode hoe zelf te meten wat de beste plaatsing is voor minimale beïnvloeding:
Het plaatsen van spoelen tov elkaar
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het plaatsen van spoelen tov elkaar
Een vriend van me uit Italië heeft er ook wat dingen getest.
Misschien interessant om te lezen (in het engels)
Misschien interessant om te lezen (in het engels)
- Bijlagen
-
- INTERACTION OF COILS IN CROSS-OVER NETWORKS.pdf
- (7.4 MiB) 262 keer gedownload
Oh, dit is wel een heel leerzaam plaatje. Soms ontkom je er toch niet aan dat er spoelen verkeerd t.o.v. elkaar worden geplaatst. Is het niet mogelijk om dan tussen de spoelen een soort metalen afschermings-plaatje te plaatsen?
Geldt dit ook voor trafokern spoelen?
Onderstaand het te bouwen filter. Een bandspoel en twee trafokern spoelen waarbij die laatste parallel staan om een nul-ohm spoel te krijgen van de juiste waarde.
Onderstaand het te bouwen filter. Een bandspoel en twee trafokern spoelen waarbij die laatste parallel staan om een nul-ohm spoel te krijgen van de juiste waarde.
Bij trafokern spoelen zou ik proberen om de (midden)benen haaks ten opzichte van elkaar te zetten. Als dat niet lukt is afstand je beste vriend, ik heb met een paar beperkte metingen zelf gezien dat, zodra de afstand tussen spoelen groter is dan de afmetingen van de spoel zelf, het allemaal niet zo veel meer uitmaakt.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat is een leuke aanvulling op de metingen destijds van Troels Gravesen. Daarin legde hij geen relatie met de diameter, maar naar de foto's te oordelen kan het kloppen als een bus.
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm