Versterker voor fostex FF125WK

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

Doe nog een poging dus weer de JHL1969 op aliExpress besteld
Is dat gouden kleine ding.
Hopelijk werkt deze dan wel naar behoren.
Anders maar herstellen met betere onderdelen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

Er is een leuk zelfbouw project van te maken, meerdere keren gedaan hier op dit forum
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Pjotr »

Wat is er eigenlijk mis gegaan met je oude JHL1969? Ik heb hem destijds gebouwd, een jaar of 10 zelf gebruikt en daarna heeft hij nog ruim 25 jaar zijn best gedaan in de schuur/werkplaats van mijn vader.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 26 okt 2025, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

Ali expres ding gekocht gok ik zo, dat is hit and miss
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

Klopt
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door ray5150 »

capri schreef: zo 26 okt 2025, 20:04
Doe nog een poging dus weer de JHL1969 op aliExpress besteld
Is dat gouden kleine ding.
Hopelijk werkt deze dan wel naar behoren.
Anders maar herstellen met betere onderdelen.
Deze ?
https://nl.aliexpress.com/item/10050091 ... in_prod%3A

Maar goed, ik heb dezelfde vraag als Peter, wat was er precies mis met het vorige exemplaar.
Ik heb er ruim 10 jaar geleden ook een gebouwd, vanaf de grond af. is nog een topic hierover op het forum.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

Ruim 10 jaar, maak er maar ruim 15 van :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door pappaleo »

Hij staat nog bij mij op de plank.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

Het is inderdaad de versterker in de link hierboven.
Klankmatig zeer mooi.
Helaas na twee dagen viel het rechter kanaal uit na enige tijd gebruiken of klonk heel zacht en kraakte.
Bij het uitzetten van de versterker bleef hij gewoon signaal geven over de luidsprekers.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Marp »

Dat klinkt als een slechte verbinding of een onbedoelde onderbreking, die toeneemt bij uitzetting door warmte. Grote kans dat het over is als je de soldeerverbindingen naloopt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door richard »

ray5150 schreef: zo 26 okt 2025, 23:54
Deze ?
Drie transistors per kant? of is er een voor de spanningsregelaar?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door ray5150 »

Dat viel me ook op, ik vermoed het laatste.
Maar zonder schema is het natuurlijk gissen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Pjotr »

Dat ken jij toch uit je hoofd? :D In het origineel zit idd een gestabiliseerde voeding!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door ray5150 »

Klopt, maar van onze Chinese vrienden kun je natuurlijk de gekste dingen verwachten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door richard »

Op de Fostex zou je ook een Hiraga Le Monstre los kunnen laten. Ook zo'n exoot met accu's als voeding. Moet je wel zelf de bout ter hand nemen.
De geëigende behuizing voor de Fostex is dan Le Petit.

Forumlid Peter (TTS) is daar mee aan de slag geweest met best goede resultaten.

Bedenk ook dat de meeste breedbanders wat getemd moeten worden in het hoog. Een correctie met spoel en parallelweerstand is vaak nodig om het geheel evenwichtiger te laten klinken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Pjotr »

Als ie dat kan kan ie net zo goed, of beter, zijn JLH onder handen nemen. Heeft gespeeld dus moet ook weer spelend te krijgen zijn. Het is beslist geen rocket science.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

Intussen een nieuwe JHL besteld.
De fostex FF125WK zit inderdaad in de behuizing van de Le Petit
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door capri »

De nieuwe JHL is binnen.
En helaas met dezelfde gebreken.
Linker kanaal valt uit na ongeveer een uur en het ding speelt gewoon door na het uitzetten.
Beetje aan de tulp kabel prutsen en het werkt weer.
Ding even opengemaakt en heb er niet supper veel verstand van maar slechte soldeer verbindingen waren er wel .
Wat ook opviel was dat de luidsprekers en tulp aansluitingen op een apparte print waren gesoldeerd.
Bestel nu even paar goede tulp en luidsprekers aansluitingen en dan die maar die rechtstreeks op de bedrading solderen.

Leuk ding om de fostex de komende tijd er mee in te laten spelen. Maar denk niet betrouwbaar voor de toekomst.
Dus suggesties voor een betrouwbaar andere versterker met dezelfde goede klank eigenschappen is welkom.

Geen ding uit china of AliExpress
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door Shadow »

Ik heb je al tips gegeven en meer ga ik niet zeggen... ](*,)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Versterker voor fostex FF125WK

Bericht door richard »

capri schreef: ma 27 okt 2025, 19:06
Helaas na twee dagen viel het rechter kanaal uit na enige tijd gebruiken of klonk heel zacht en kraakte.
Bij het uitzetten van de versterker bleef hij gewoon signaal geven over de luidsprekers.
capri schreef: zo 30 nov 2025, 12:57
Linker kanaal valt uit na ongeveer een uur en het ding speelt gewoon door na het uitzetten.
In ieder geval niet dezelfde opgestuurd.
Dat doorspelen doet mijn versterker ook, tot de condensator leeg is. Zit geen uitgangsrelais in.

Als je het verder een leuk ding vind zou je een soldeerbout en rolletje tin kunnen kopen. En met de kerstvakantie eerst oefenen op spul uit de kringloop voor je de versterker onder handen neemt.
Plaats reactie