Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo-T8)

Bericht door Olaf Analogue »

jeroen_d schreef: di 25 nov 2025, 16:27
Je neemt ook zonder meer aan dat een audiofiele zekering een gewone zekering is met een plaatje erop geplakt. Waar is die aanname op gebaseerd?
Op het feit dat er geen audiofiele zekeringen bestaan, In geen enkele wereld kan een zekering invloed op de weergave hebben, (sorry, ook hier een techneut)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dan ken jij de audiofiele wereld nog niet zo :lol: Daar heeft alles op alles invloed. Het is natuurlijk wel ieders goed recht daar zijn eigen keuzen in te maken en te geloven wat hij/zij wil en waar te nemen wat hij/zij waar neemt.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Als ik een versterker voor herstelling binnen krijg, vervang ik altijd de zekeringen in het voedingscircuit eens deze hersteld is. Vooral langs de DC-kant. Heel vaak meet je een spanning over de zekeringen, die toeneemt met het volume. Na het plaatsen van de nieuwe zekeringen is de spanning daarover merkbaar minder. Ondertussen worden de contacten van de zekeringhouders (20x5mm) gereinigd en terug een beetje meer ‘op druk’ gezet. Kan nooit kwaad en kost haast niets. Dit geeft me ook meer een tevreden gevoel. Belangrijk is dat de contacten van de connectors van de voedingskabel degelijk zijn (contactoppervlakte en -druk). Dit is vaak een probleem met een IEC connector.
Shadow

Bericht door Shadow »

Powercon \:D/
Pjotr

Bericht door Pjotr »

eQuanD schreef: di 25 nov 2025, 17:11
Als ik een versterker voor herstelling binnen krijg, vervang ik altijd de zekeringen in het voedingscircuit eens deze hersteld is. Vooral langs de DC-kant. Heel vaak meet je een spanning over de zekeringen, die toeneemt met het volume. Na het plaatsen van de nieuwe zekeringen is de spanning daarover merkbaar minder.
Kan kloppen. Correct gedimensioneerde smeltzekeringen slijten ook en neemt de weerstand sowieso er van toe op de lange duur.
rikpost

Bericht door rikpost »

Dan nog denk ik dat ze tot op het moment van defect gaan geen invloed hebben op het benodigde vermogen wat het apparaat vraagt
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En zeker een apparaat als een Eversolo T8 of een VV, CD-speler enz. wat een constant vermogen vraagt en niet eens een sterk variërend, zoals een zware klasse-AB versterker. Maar dat is geheel irrelevant voor iemand die desondanks (vaak hele sterke) verbeteringen ervaart. Maar nogmaals het zijn de persoonlijke ervaringen van iemand die niet eenduidig te verifiëren zijn: Als iemand sterke veranderingen ervaart met allerhande audiofiele aanpassingen t.o.v. gewoon regulier en degelijk spul, dan ervaart ie dat. En als iemand dat niet ervaart dan ervaart ie dat niet. Beide kunnen evenveel plezier er aan hebben toch?
rikpost

Bericht door rikpost »

Daar moeten we het maar op houden denk ik .
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij ook!

En volgens mij is dat wat anders dan zaken kritisch bekijken en benaderen. Dat lijkt mij i.i.g. niet ongezond en kun je van leren.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat is het inderdaad ook. Wat bij mij gewoon meer mee speelt is dat hier best dikke bakken staan qua apparatuur en ik het dan een beetje een sneu gezicht vind dat er dan van die dunne dropvetertjes aan hangen, de kabels die ik nu heb smoelen gewoon goed bij de apparatuur en klikken daar gewoon op een degelijke manier in.
Mocht het dan toch evengoed een minime verbetering in de weergave mee brengen, want daar hebben we het dan hooguit over, dan is dat mooi meegenomen.
Slechter zal het er in ieder geval niet van worden, maar voor het gezicht staat het sowieso beter.
Het zijn dus in mijn geval meer tweaks voor het oog in plaats van het oor.
Shadow

Bericht door Shadow »

Maar dat werkt wel mee dus...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is toch bij iedereen zo eigenlijk? Niemand wil tegen een lelijk ding aan kijken. Nou ja, bijna niemand :mrgreen:
richard

Bericht door richard »

Als het er lekker uit ziet smaakt het ook beter.

Is smaak ook nog voor het grootste deel geur.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Kabelsnuffelaars :rofl: :kwijl:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: wo 26 nov 2025, 20:53
Kabelsnuffelaars :rofl: :kwijl:
Moet idd niet gekker worden. Moest aan precies hetzelfde denken... De geur van HighEnd :rofl: :rofl: :rofl:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Olaf's audio hoekje.

De beslissing is gevallen om de drie monoblocken in zijn geheel te ontmantelen, de onderdelen te reinigen en ze van de grond af aan opnieuw op te bouwen, ik denk dat dat handiger is dan van deze puinbakken nog wat te willen maken, hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik ontmoedigd wordt om aan een opknapbeurt te beginnen.
Alles is lelijk en slecht gesoldeerd, onderdelen hangen los met alle risico's van dien, je ziet door de bomen het bos niet.

Overigens meteen een vraag, waar kan ik trafo-kappen bestellen? Want AE in Schagen heeft tegenwoordig niet veel meer.

Overigens mensen die nog losse rommel hebben liggen wat ik misschien nog kan gebruiken, ik houd me aanbevolen.
20251127_110602.jpg
20251127_110550.jpg
20251127_110522.jpg
20251127_110513.jpg
20251127_110502.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Nu al de juiste beslissing, diverse onderdelen en bedrading laat al los bij de solderingen alleen maar omdat ik er het aanraak, niet langer over nadenken, uit elkaar halen die handel en op een degelijke en nette manier weder opbouwen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ook overal verschillende boutjes toegepast, maar net wat er binnen grijp bereik was. Als je dan toch te lui bent om te bouwen, doe het dan gewoon niet denk ik dan.....
20251127_135758.jpg
20251127_140026.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo kom je ook aan de waarde die je nodig hebt, 12 weerstanden, 3 stringen van 4 weerstanden in serie deze dan vervolgens parallel aan elkaar.
En veel krimpkous
20251127_144801.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Toch wel creatief figuur geweest, ene Theo (die van Thea)? :lol:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

In één van de monoblocken zit een USB oplader ingebouwd.
Niet iets wat ik associeer met buizen versterkers, deze komt dan ook niet meer terug.
(Over creativiteit gesproken)
20251127_145707.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dit waren de monoblokken van Paul. Bij eentje was ik al begonnen om de boel leeg te trekken en opnieuw op te bouwen. Door de voedingstrafo plat te leggen verdwijnen alle aansluitingen tenminste onder het chassis, buiten bereik van vingers en vooral veel stof.
Paul wilde vooral snel bouwen, geduld was niet zijn sterkste kant. Uit oogpunt van aanraakveiligheid was ik dus ook begonnen om de oudere uitgangstrafo's terug te plaatsen. Die zijn weliswaar wat kleiner, maar volledig voorzien van end-bells.
Door tijdgebrek ben ik er niet meer mee verder gegaan en zijn de spullen in overleg met Paul's weduwe verkocht.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Olaf Analogue schreef: do 27 nov 2025, 14:59
In één van de monoblocken zit een USB oplader ingebouwd.
Niet iets wat ik associeer met buizen versterkers, deze komt dan ook niet meer terug.
(Over creativiteit gesproken)
20251127_145707.jpg
Wat Paul hiermee wilde is mij ook een raadsel. Waarschijnlijk gebruikt voor een streamer ofzo.
Shadow

Bericht door Shadow »

bluetooth dongle waarschijnlijk...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Inmiddels kan ik alleen nog maar via mijn mobile verbinding posten omdat mijn thuis verbinding geblokkeerd wordt door de forum server.
Dit ontstond maandag ochtend toen ik met een kop koffie wat draadjes door zat te lezen.
Ik heb dit toen meteen gemeld bij de beheerders maar daar kwam helaas geen reactie uit voort, dus voorlopig ben ik aangewezen op de mobiele verbinding.
Niet heel handig maar het is even niet anders.

Wel staat er weer heel wat op stapel, Sinterklaas is langs geweest en die heeft een hele stapel leuke pakjes achter gelaten op audio gebied, de meesten daarvan zijn overigens nog onderweg maar er komen dus leuke en interessante updates.
Screenshot_20251209_035722_DuckDuckGo.jpg
Plaats reactie