Eversolo ervaringen
Moderator: Beheerdersteam
Eversolo ervaringen
Aangezien de Eversolo apparaten hier steeds populairder worden heb ik een topic aangemaakt om de vragen opmerkingen en ervaringen van dit apparaat te bundelen.
Re: Eversolo ervaringen
Eerste probleempje. Ik heb bij Internet Radio (geen Tune in) een lijst met favoriete zenders. Kan ik daar de volgorde in veranderen? Ik zie nergens een optie daarvoor.
Re: Eversolo ervaringen
Dat werkt niet. Ik heb het nu maar gedaan door in omgekeerde volgorde de stations te selecteren.
Re: Eversolo ervaringen
Ik had problemen om de SSD te installeren, hij werd niet herkend als "unknown device". Na formateren in een USB huisje op de gewone computer werd hij wel herkend. Als je hem toch extern hebt kun je hem ook gemakkelijk vullen met muziek in Windows of de NAS. Dat is een stuk comfortabeler dan in de firmware van de Eversolo.
Ik heb nu een oplossing met raspberry met Picoreplayer die de songs van een NAS haalt. Ik wil in ieder geval af van de NAS, ik wil dat de Picore toegang krijgt tot de Eversolo SSD om de squeezelite spelers elders in huis ook te kunnen blijven bedienen. Wat mij opviel is dat de Lyrion bediening veel beter is dan de Eversolo connect app. Ik wil als eerste de Eversolo gaan bedienen met de Lyrion app. Dit gaat eenvoudig door in zowel LMS als de Eversolo DNLA/upnp aan te zetten. De Eversolo verschijnt dan gewoon als squeeze eindpunt in de Material app.
Stap twee zal zijn om de LMS te laten wijzen naar de SSD in de Eversolo voor de songs. Stap drie is mogelijk LM server te laten draaien op de Eversolo via Termux. Het is ook een beetje de vraag hoe dit werkt met starten en afsluiten. Kortom, ik ben nog wel even bezig.
Ik heb nu een oplossing met raspberry met Picoreplayer die de songs van een NAS haalt. Ik wil in ieder geval af van de NAS, ik wil dat de Picore toegang krijgt tot de Eversolo SSD om de squeezelite spelers elders in huis ook te kunnen blijven bedienen. Wat mij opviel is dat de Lyrion bediening veel beter is dan de Eversolo connect app. Ik wil als eerste de Eversolo gaan bedienen met de Lyrion app. Dit gaat eenvoudig door in zowel LMS als de Eversolo DNLA/upnp aan te zetten. De Eversolo verschijnt dan gewoon als squeeze eindpunt in de Material app.
Stap twee zal zijn om de LMS te laten wijzen naar de SSD in de Eversolo voor de songs. Stap drie is mogelijk LM server te laten draaien op de Eversolo via Termux. Het is ook een beetje de vraag hoe dit werkt met starten en afsluiten. Kortom, ik ben nog wel even bezig.
Re: Eversolo ervaringen
Ik speel 90% van de tijd via de Eversolo. Ik wil dit eigenlijk als enige apparaat in de kast hebben.
Ik heb stap 2 klaar, de LMS grijpt naar de audiobestanden op de Eversolo. Het probleem lijkt nu te liggen in de softwarekoppeling tussen de Eversolo firmware en Material. Het is mogelijk de Eversolo te kiezen als afspeelapparaat, maar niet altijd. Als het lukt dan komt in de Eversolo app een tekentje dat zegt Squeeze Connect, dus het is een dingetje. Het is echter niet stabiel en ook niet via een setting te selecteren of vast te zetten. Het voordeel van computers is duidelijk: je hoeft niet de politiek te kijken om je eens goed te ergeren.
Ik heb stap 2 klaar, de LMS grijpt naar de audiobestanden op de Eversolo. Het probleem lijkt nu te liggen in de softwarekoppeling tussen de Eversolo firmware en Material. Het is mogelijk de Eversolo te kiezen als afspeelapparaat, maar niet altijd. Als het lukt dan komt in de Eversolo app een tekentje dat zegt Squeeze Connect, dus het is een dingetje. Het is echter niet stabiel en ook niet via een setting te selecteren of vast te zetten. Het voordeel van computers is duidelijk: je hoeft niet de politiek te kijken om je eens goed te ergeren.
Re: Eversolo ervaringen
Ik begrijp eigenlijk niet dat je een Eversolo wilt inzetten om Material Skin te gebruiken. Was je met Daphile op een 2e hands NUCje beter (en goedkoper) af. Zijn toch eigenlijk 2 verschillende ecosystemen.
Re: Eversolo ervaringen
Ik heb nu uitgevonden dat in tegenstelling tot de normale procedure de Eversolo zoekt naar LMS, niet andersom zoals bij squeezeboxen e.d. Als bij het aanzetten van de Eversolo er een instantie van LMS draait dan zoekt hij die en is er contact. Als LMS wegvalt, dan moet de Eversolo weer opnieuw opgestart worden om contact te maken.
Edit: Ook als je een andere functie (Files/ Radio) op de Eversolo gebruikt dan verliest hij het contact met de LMS.
Edit: Ook als je een andere functie (Files/ Radio) op de Eversolo gebruikt dan verliest hij het contact met de LMS.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eversolo ervaringen
Leobus schreef: ↑ma 24 nov 2025, 16:50Het is weliswaar hetOlafJohn topic, maarikHenkjan deelt hier toch maar even mijn ervaring met de EversoloT8.
Aanvankelijk, na aanschaf, stond er ca 20 uur op de inspeelteller. Na aansluiten alhier viel het op dat er wat warmte miste in het geluidsbeeld. Vandaag weer geluisterd met nu ca 60 uur inspeeltijd, klonk het al wat voller dan in het begin. Van een vriend met een andere Eversolo had ik gehoord dat de voedingskabel ook nog een flink verschil kon maken. Die vriend was vanmiddag hier met een betere voedingskabel (Audiomaat2DW).
Nou dat deed behoorlijk wat. Nu warmte op gewenst niveau, maar volheid in het geluid, plaatsing, detail, strak laag enz. Alles werd er beter van. Hijzelf speelt met een Synergistic Research Pink voedingskabel die het bij hem erg goed doet. Die gaan we ook nog een keer proberen.
Groet,
Leobus
Re: Eversolo ervaringen
Even over het veel geroemde geluid van de Eversolo. De DMPA gen2 met 2x ess dac's klinkt in het begin goed. Na langdurig luisteren wordt het hoog wel heel pregnant. Bijregelen met de ingebouwde EQ helpt maar ten dele. Het is alsof je de TV op verkoopstand hebt staan waar alles net iets te verzadigd en hoog contrast is. Het is natuurlijk een smaak dingetje maar houd er wel rekening mee. Ik heb hem nu via HDMI naar de receiver met een ingebouwde DAC. Het geluid is nu veel vriendelijker. Ik heb dit effect wel eens eerder meegemaakt met losse DAC's, ik zal wel oude oren hebben ofzo.
Re: Eversolo ervaringen
Gezien dit een veel terugkerende ervaring is die ik lees met ESS dac sjips lijkt het mij inherent aan ESS. Het is ook niet mijn ding. In eerste instantie prachtig, ruim, veel detail. Maar op den duur na langer luisteren, beetje te en vermoeiend! De AKM sjips hbben dat weer niet en zijn wat meer "Mellow", zijdeachtig zeg maar. Zonder echter verlies aan detail. Die vind ik op den duur prettiger. Maar op eerste gehoor hoor ik eigenlijk nauwelijks verschil.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eversolo ervaringen
Ik denk dat er meer factoren spelen dan alleen de soort dac chip.
Juist door het wat fellere karakter van dac's met een ESS chips ben ik in het verleden overgaan op NOS dacs uiteindelijk naar ladder dacs .
Dat klonk inderdaad prettiger en meer mellow.
De AADac echter is nog vriendelijker en zijdezachter, en toch tegelijkertijd transparanter, waardoor de ladder dacs weg konden, toch heeft de AADac gewoon een ESS chip.
Dus alles om de chip heen is ook van belang.
Juist door het wat fellere karakter van dac's met een ESS chips ben ik in het verleden overgaan op NOS dacs uiteindelijk naar ladder dacs .
Dat klonk inderdaad prettiger en meer mellow.
De AADac echter is nog vriendelijker en zijdezachter, en toch tegelijkertijd transparanter, waardoor de ladder dacs weg konden, toch heeft de AADac gewoon een ESS chip.
Dus alles om de chip heen is ook van belang.
Re: Eversolo ervaringen
Dat is wel een erg mooi ding zeg, wat Audio Analogue heeft gemaakt met de AADac. Misschien is dat ooit ook voor hier in de set wel wat, met een losse streamer.
Re: Eversolo ervaringen
AA heeft er gewoon een complete voorversterker met eigen karakter van gemaakt - met eigen klankkleur - geweldig als je er van houd - maar mij iets te veel van het goede. Ik deel de mening over de ESS dac's wel, heb nog een Soekris dac op de verlanglijst staan om achter de streamer te proberen.
Re: Eversolo ervaringen
Rare fratsen. Als ik mijn Eversolo aanzet dan wordt analoge FM frequentie 98,5 volledig geblokt. Andere zenders doen het wel, en als ik de Eversolo uitzet dan komt de zender weer te voorschijn. Toevallig is dat de zender die ik het meeste op heb staan. Eerst dacht ik dat het een HDMI software foutje in de receiver was, maar het is ook bij analoge en optische aansluiting. Ik zal er waarschijnlijk mee moeten leven, niemand gaat dat oplossen denk ik.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eversolo ervaringen
Wat gebruik je als antenne, iets wat bij de Eversolo in de buurt staat? Of is het signaal zo sterk dat het direct inkoppelt op je tuner? Of gebruik je iets van een draagbare radio met antenne, kan ook natuurlijk.
Re: Eversolo ervaringen
Dat is de vooruitgang John... Heb hier helemaal geen FM ontvangst meer, ook zonder Eversolo. Zet ik mijn eigen spullen allemaal uit, zorgen de buren er wel voor. Kun je die zender niet streamen?
Re: Eversolo ervaringen
Ik heb een kamerantenne (buis van 72cm) die met een coax kabel achter de Eversolo (20cm ver weg) loopt. Er is ook geen storing, complete stilte. Natuurlijk kan ik wel streamen, maar ik schrok van het feit dat de radio het niet meer deed. De link met de Eversolo kwam pas later.
Re: Eversolo ervaringen
Wat behelst die buis als kamerantenne? FM band is 100 Mhz dus λ = 3m. Een 75 ohm 1/2λ dipool is dan iets korter dan 1,5m en wel verticaal.
