Computerspeaker (HexiBase)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Ik gaf dat doosje als voorbeeld hè. Als je wat rond zoekt zijn er vele variaties en combinaties qua kanalen en vermogens. Maar ieder zijn voorkeur, ook wb kwaliteit. B.v. de ringcore filters op het bordje van die Nobsound zijn veel beter (minder vervorming) dan die mini ferrietblokjes die je bij Sure e.d. ziet.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Ik heb eens zitten spelen met de auto-eq optie in REW.
Dat is best wel vet om een quick and dirty filter in elkaar te flansen zeg (ik gebruik een 2x4 minidsp)

Wordt uiteraard niet superglad getrokken, maar geeft meteen wel een best luisterbaar resultaat.

Het bovenste groene lijntje is de meting voor de filters en de onderste na de auto-eq.
(volgens REW schatting)
Scherm­afbeelding 2025-11-21 om 17.33.41.png
Scherm­afbeelding 2025-11-21 om 17.36.56.png
Hoe meet dat dan op 1cm werkelijk:

Groen is zonder auto-eq, oranje is met auto-eq geladen in de minidsp.
Scherm­afbeelding 2025-11-21 om 17.43.37.png
Best een geinig resultaat.
Let wel: de meting is gewoon gedaan met de speaker op de grond en de microfoon ook. Geen gating, geen 1 meter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Ja, leuk speelgoed is dat :rock: Die auto-equalizing gebruik ik alleen voor subs, werkt heel goed! Midden en hoog moet van zichzelf al goed zijn w.m.b.! Helaas krijg je het holle/dozige geluid van je TL er niet mee weg. Dat vereist toch wel fysieke vulling met dempingswol. Je zou alvast kunnen beginnen met de ruimte achter de speaker: 20-25 gr/L. Het meest effectief is aan het einde van de lijn. Je hoeft denk ik alleen het laatste stukje daarvan lichtjes te vullen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Achter de speaker is nagenoeg geen ruimte door de grote kap over de magneet, maar ik ga het wel proberen.
Ook een beetje in de hals naar de lijn toe kan wel wat in.
Achter in de poort heb ik al wat gestopt en dat werkt inderdaad verrassend goed, helaas kon er maar een klein beetje in, want doordat het pijpje voor de kabel dwars door HET MIDDEN :oops: loopt kan ik er niets langs krijgen.

Ik print deze dan toch nog een keer in helften met een messing-in-groef zodat ik het goed kan dichten tijdens de test.
Dan kan ik ook de voorkamer iets vergroten zodat er wat meer ruimte ontstaat (origineel hoort er een W3-1876s in met een veel kleinere magneet).
Het zou toch leuk zijn als het een simpele breedbander speaker blijft.

Zekerheidshalve heb ik van Sark de laatste paar Tectonics gekocht, ik had er toch niet genoeg als ik het een FAST wil maken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Nu ik het er zo over heb, denk ik dat ik deze speakers gewoon zelf ga gebruiken en zet ik mijn speakertjes bij hem neer :mrgreen:
Ik heb een setje Creative Pebble Plus staan, die na wat eq best verdienstelijk klinken.
51lz9iL-WhL._AC_SL1500_.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Voor het vullen van een TL en sowieso voor demping in speakerkasten heb ik hele goed ervaring met: https://www.schapenvachtenlifestyle.nl/ ... ml#consent Merino lontwol is er van 14u tot 28u vezeldikte. Hoe dunner des te effectiever maar ook prijziger. Voor een TL en laagkasten gebruik ik 24u. Voor mids 16u-19u. Pas op met goedkope Chinese Merino (Amazon b.v.). Is vaak synthetische nep of mengsels daar mee.

Dat 19u prop je nog wel langs het buisje. Maar een 2-delige met messing en groef werkt natuurlijk stukken beter! Zelf zou ik dan het einde niet naar boven laten lopen maar onderdoor naar voren!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Okee, ik gooi het over een totaal andere boeg.
Ik wil het goed doen en ga voor de Tang Band W3-2141.

Het ontwerp ga ik lekker niet zelf doen, maar heb ik van Cults3d: https://cults3d.com/en/3d-model/gadget/ ... base-remix
Tangband_3_Speaker_with_Stand_1.png
Tangband_3_Speaker_with_Stand_2020-Jan-27_01-18-01AM-000_CustomizedView35851720550.png
cross_section.png
Scherm­afbeelding 2025-11-28 om 09.51.58.png
Het is een ontwerp van Hexibase, maar dan anders vormgegeven.

Ik heb in Fusion 360 gekeken naar de properties en de behuizing is 2,33 liter, poort lengte 343mm, i.c.m. het oppervlak van de poort geeft dat in Speaker Box Lite een F3 van 83Hz.
Dat lijkt me wat aan de hoge kant, maar geeft wel een mooi glad verloop.

Uiteraard komt het wel op het buro te staan dus de "boundary gain" zal ook flink meetellen, maar een basmonster wordt het niet.

Gelukkig heeft de ontwerper ook het F3D bestand erbij gedaan, dus er kan van alles aangepast worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Now we are talking! Dat is dan geen TL-orgel meer maar gewoon een BR. Leuk idee om de BR pijp als voet te gebruiken :rock: Maar in dat geval zijn er denk ik wel speakertjes te vinden die lager kunnen. Kijk w.d.b. ook eens bij SB-Acoustics.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Ik heb veel 3" FR drivers de revue laten passeren, maar de W3-2141 komt er altijd als beste uit.
Wellicht niet v.w.b. Fs, alhoewel ik 75Hz best respectabel vindt, maar men is vooral lovend over het totale karakter van deze driver.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

75Hz is best wel acceptabel op het bureau. En voor breedbanders is er idd geen beter alternatief. Lager vind ik zelf eigenlijk meer storend onder het werk. Moet je wel echt onder de Fb 2e orde af filteren dan. Kun je mooi in WinISD bekijken wat de conusuitslag wordt. Die mag onder FB niet groter worden dan boven Fb.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Mooi ontworpen en ontzettend stevig/hard!
Klinkt als kneiterhard multiplex met verstevigingen.
IMG_2961.JPEG
De voet is nu bezig met printen, die is rond 20:30 klaar.
Schermafbeelding 2025-12-01 165744.jpeg
Ik ga eerst testen met de W3-315SC die ik overgenomen heb. Kijken wat dat doet, maar het idee is om er de W3-2141 in te zetten.
Daar zijn ze immers voor ontworpen. Heb de laatste tijd nogal wat aankopen gedaan (platenspelers), dus even wachten totdat er weer centjes zijn... :roll:

Oh ja, ik print de behuizing dan in een houtkleurig filament en de voet en faceplate in mat zwart.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door satefan »

Supervet!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

IMG_2962.jpeg
Hijs leuk hè? :D

En met 1x auto-eq van REW z'n werk laten doen klinkt het echt verdienstelijk.
Deze meting is zonder smoothing, op 1cm afstand op de grond (deze keer bewust zo gedaan, want het komt ook op een buro te staan).
De BR voegt ook daadwerkelijk wat toe.
Hexibase remixed auto-eq.jpg
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door rodi »

Ziet er schattig uit en de meting na eq ziet er prima uit inderdaad!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Netjes hoor, leuk gedaan =D>
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

M'n zoontje wil hem toch in het grijs op zijn bureau.
Op dit moment wordt nummer 2 geprint.

Ik ga nog even verder met de behuizing, want het klinkt nu best wel als een klok, dus er komen strategisch een paar strookjes anti-dreun in. Heb daar nog megaveel van liggen voor de auto. Ook heb ik 12mm dik zelfklevend vilt liggen. Lekker mee experimenteren totdat de beste combinatie gevonden is.

Voor mezelf ga ik hem in kleur printen zoals op de foto's en met de W3-2141.
Niet dat ik mezelf meer gun dan m'n zoontje, maar hij gebruikt 95% van de tijd een koptelefoon.
Mocht hij de speakers toch vaker gaan gebruiken, dan kan er bij hem altijd ook nog de W3-2141 in.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Henkjan »

neem je ze (speakers en je zoon) mee naar Hengelo?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Ik overweeg het wel om naar Hengelo te gaan ja (heb ook familie "om de hoek") en dan neem ik ze zeker mee.
Ook de variant dan met de w3-2141.
Nu nog een leuk simpel versterkerbordje met dsp zoeken die de kop niet kost.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef: di 02 dec 2025, 14:57
Nu nog een leuk simpel versterkerbordje met dsp zoeken die de kop niet kost.
Als je wat vindt kant en klaar, laat even weten. Douk/Nobsound maakt leuk kleine versterkertjes in een kastje voor weinig voor op het bureau. Helaas niet met DSP mee gebakken. Zul je zelf iets van een Sure bordje o.i.d. in moeten plakken. https://www.up2stream.net/ lijkt ook iets te hebben maar kom er niet achter hoe dat zit met hun DSP.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door wouter »

@Pjotr: volgens mij is dat iets wat je met de ACP Workbench programmeert: https://www.arylic.com/products/acp-wor ... 12e2&_ss=r

https://www.up2stream.net/products/acp- ... ffect-tool


https://www.soundimports.eu/nl/sure-ele ... 32505.html
Zie manual

Deze heeft een sub out, maar in de manual zie ik geen DSP/ACP Workbench beschrijving, maar DSP zou er wel bij moeten horen.
https://www.soundimports.eu/nl/berrybak-blv-d3.html

Ik heb zelf een Arylic A100 versterker, dat is een beest (voor het geld).
Bijna elke Arylic kan met ACP Workbench, als je tenminste een windows apparaat gebruikt:
https://www.soundimports.eu/nl/arylic-b ... ILSva5c5Yv

Edit: Deze plate amp kan dus toch met Workbench
https://www.up2stream.net/products/up2s ... te-amp-2-1
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Barry2001 »

MichaelB schreef: di 02 dec 2025, 14:57
Ik overweeg het wel om naar Hengelo te gaan ja (heb ook familie "om de hoek") en dan neem ik ze zeker mee.
Ook de variant dan met de w3-2141.
Nu nog een leuk simpel versterkerbordje met dsp zoeken die de kop niet kost.
Goed plan! Daar kunnen we vast wel een mooi plekje voor vinden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Hoi Wouter, ziet er fraai uit maar ik blijf het vaag vinden met Arylic. Geen idee wat voor DSP ze gebruiken. Je hebt dan toch niet de vrijheid van een ADUMxxx DSP van Analog Devices.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

wouter schreef: di 02 dec 2025, 20:38
@Pjotr: volgens mij is dat iets wat je met de ACP Workbench programmeert: https://www.arylic.com/products/acp-wor ... 12e2&_ss=r

https://www.up2stream.net/products/acp- ... ffect-tool


https://www.soundimports.eu/nl/sure-ele ... 32505.html
Zie manual

Deze heeft een sub out, maar in de manual zie ik geen DSP/ACP Workbench beschrijving, maar DSP zou er wel bij moeten horen.
https://www.soundimports.eu/nl/berrybak-blv-d3.html

Ik heb zelf een Arylic A100 versterker, dat is een beest (voor het geld).
Bijna elke Arylic kan met ACP Workbench, als je tenminste een windows apparaat gebruikt:
https://www.soundimports.eu/nl/arylic-b ... ILSva5c5Yv

Edit: Deze plate amp kan dus toch met Workbench
https://www.up2stream.net/products/up2s ... te-amp-2-1
Hee, dat is een goeie tip zeg!
Die heb ik nog niet eerder gezien, omdat ik alleen zocht op ADAUxxx DSP's

Zo dan, die Arylic interface is wel even iets anders dan een Minidsp :lol:
Net de tutorial op Youtube gekeken en ziet er te doen uit.

Sure heeft een download-link op hun site staan voor ACPWorkbench die volgens mij geen licentie nodig heeft.

Jemig, als ik hem direct bij Wondom (=Sure) bestel dan kan ik er 2 incl. verzending kopen voor 40 euro?! :shock:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

En 2 stuks bij Wondom zelf besteld (met Paypal gedaan, dus als het fout gaat...).
Lang geleden eens 2 Sure bordjes incl. voeding direct bij hen besteld en dat is toen goed gegaan.
We gaan het zien.

Iets stoms trouwens, wil ik de speakersterminals bevestigen, zie ik dat de soldeerlippen er niet meer op zitten... Grmbl.
Dus ook daar 4 nieuwe voor besteld.

En toen waren er ineens twee:
IMG_2967.JPG
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Douwe84 »

Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen. Ik zoek nog een goede 2.1 oplossing met dsp voor een party speaker :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”