Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Leobus »

Het was overduidelijk dat deze mini het een stuk beter doet dan de mini die ik er had staan. Qua klank heeft Olaf al wel omschreven wat er gebeurde. Het geeft voor mij aan dat er een verbetering is te behalen in de digitale voortrap; lees “streamer”.
Omdat dit zo overduidelijk was ga ik ook nog eens kijken of een dedicated streamer nog wat meer kan brengen.
Ik zit daarbij te denken aan de Mano Ultra streamer van Magna Hifi. Die heb ik een poos terug al eens bij hun mogen beluisteren en dat klonk daar erg goed. In vergelijk met de daar aanwezige Grimm en Holo spullen zeker op vergelijkbaar nivo. En qua smaak zelfs meer in mijn richting.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

Succes er mee Leo! Wat je nu gehoord hebt is het verschil tussen een niet goed functionerend ding en een goed functionerend ding. De rest is smaak, zowel qua geluid als bediening. Uiteindelijk draaien al die dedicated audiodoosjes ook een Linuxvariant onder de motorkap met een eigen bedieningsschil.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door richard »

hannesie schreef: wo 01 okt 2025, 23:09
Maar als het over een beetje spanning hebt?

Mijn vader heeft zijn collega zien verschrompelen tot een stuk koolstof van een dikke meter toen het met een soortgelijke actie een keer "mis" ging.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

20251005_141550.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Walt »

Have fun Olaf!
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Duclaasie »

Bij Audio Analogue hadden ze versterkers met transparante deksel staan, nu snap ik je keuze nog beter Olaf. Spul is echt wel mooi gemaakt en op het eerste gezicht zeker niet op componenten bezuinigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door hannesie »

Dat was inderdaad een beetje kwijlen, alhoewel dit soort onderdelen geen garantie is voor goed geluid, maar dan moet je ook weer de combi zien te vinden met de goede weergevers.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

Het was weer een leuke dag bij de Dutch Audio Event, wel beduidend drukker dan ik gewend was.
Veel gehoord, en in tegenstelling tot het Hegel tijdperk waarin ik altijd teleurgesteld raakte dat ik thuis niet een dergelijke weergave had, was het nu juist 90% van de gevallen dat ik bij mezelf dacht "Dat klinkt thuis toch wel een heel stuk lekkerder"
En dan zit ik daar toch naar beduidend duurdere sets te luisteren.
Veel Digitale randjes en scherpte, ik noemde dat eerder op in een ander topic dat we dat kennelijk toch allemaal min of meer zijn gaan accepteren en niet geheel meer weten hoe een lekker sappig vloeiende en vriendelijke analoge weergave klinkt, degene die moest lachen om mijn statement presenteerde zelf hetzelfde digitale randje met zijn set, wat mijn punt dus alleen maar bevestigt.
Ik blijf voorlopig nog ver weg van dingen als upsampling en klasse-D versterkers, want dat komt allemaal nog lang niet in de buurt van hoe het hier thuis klinkt.
het luisteren daar naar de sets maakte ook wel duidelijk dat het kennelijk toch ook erg lastig is om de menselijke stem op een natuurlijke wijze weer te geven, ook iets waarin mijn set juist erg goed is.

Voordeel van zo'n dagje op de Dutch Audio Event:
De conclusie dat er echt totaal helemaal niets aan mijn huidige set mankeert! sterker nog, in deze prijsklasse wat ik er voor uitgegeven heb ga je domweg never nooit iets beters in huis kunnen halen.
Er zijn geen zwakke schakels, juist ook de luidsprekers niet, Daar blijf ik verder met mijn handen van af trouwens, is nu echt wel de conclusie.
Duclaasie schreef: zo 05 okt 2025, 22:36
Bij Audio Analogue hadden ze versterkers met transparante deksel staan, nu snap ik je keuze nog beter Olaf. Spul is echt wel mooi gemaakt en op het eerste gezicht zeker niet op componenten bezuinigd.
Audio Analogue bouwt in zijn prijsklasse uitzonderlijk mooi spul, normaal zul je voor die kwaliteit veel dieper in de buidel moeten tasten.
Ik weet dat upsampelen nu in de mode komt, en dat klasse-D nu in de mode komt, maar er gaat nog steeds niets boven discreet opgebouwde conventionele versterkers met degelijke componenten zonder opamps en SMD techniek, en degelijke dacs met discreet opgebouwde output buffers, daar is nog altijd geen substitute voor.

Ik persoonlijk heb gewoon echt wel moeite met scherpte en digitale bijklanken, ik wordt dan snel luister-moe en het haalt bij mij het plezier van het muziek luisteren onderuit, en dat terwijl ik hier thuis de gehele dag lekker kan genieten van een vloeiende, vriendelijke analoog klinkende weergave met natuurlijke stemmen en instrumenten.

Ik weet nog niet helemaal of ik volgend jaar nog ga, ik heb het denk ik ook allemaal wel een keer gezien en gehoord zo, misschien gewoon even een paar jaar overslaan en dan weer eens kijken wat er dan nieuw is in de audiowereld.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

Ik weet inmiddels wel of ik volgend jaar weer ga, ik ga niet.
Om wat voor reden dan ook ben ik altijd ziek nadat ik ergens ben geweest waar veel mensen aanwezig zijn, ook nu weer, dan wordt ik er weer even aan herinnerd waarom ik niet zo'n mensen mens ben.
Ik ben van mezelf haast nooit ziek maar als ik ergens tussen de drukte ben geweest dan ben ik daarna per definitie ziek.
:(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door hannesie »

En je bent niet de enige, hier ook zwaar verkouden, geen stem e.d
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door jeroen_d »

Als je nooit of weinig onder de mensen komt (bijvoorbeeld omdat je niet meer werkt) heb je minder weerstand tegen virussen opgebouwd. En met duizenden mensen op zo'n dag gaan die virussen natuurlijk lekker hun gang, het is best een extreme situatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

Dat gaan die virussen toch wel hoor. Wat dacht je van het OV? Ze reizen overigens hoofdzakelijk via huidcontact: deurkrukken e.d. Op het moment heersen virussen gewoon veel heftiger dan we gewend zijn. Mijn vrouw werkt in de kinderopvang. Toch niet echt een kluizenaarsvak waar je niet onder de mensen komt, integendeel! Daar en in het basisonderwijs is op dit moment het ziekteverzuim 30%. Het hele jaar door zo rond de 20%, zomer en winter. Niet alleen luchtwegen dingen maar ook veel maag/darm griepjes. Die virussen muteren zo snel dat je gewoon nooit immuun wordt. Je enig wapen is een goede conditie en infectiehaarden mijden. Veel jonge pedagogisch medewerkers met een goede conditie blijven even hard ziek worden....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door hannesie »

Na de Corona een eerste avond naar het theater en het was raak, en vorig jaar terug van vakantie in een overvol vliegtuig was het ook direct raak, toen we de volgende dag naar de DAE wilden.
Inderdaad telkens na een confrontatie met veel andere mensen, dat had ik vroeger 1 x aan het begin van het schooljaar , en dan was je er weer vanaf, en kon ik weer het hele jaar lesgeven. Zelfs de open dagen in het voorjaar als je dan een verdubbeling had van mensen, die op bezoek kwamen, en we weer een show maakten met bloemwerk samen met de leerlingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

We hadden het er laatst nog over dat het opviel dat gedurende de Corona epidemie er vrijwel geen zieken waren bij mijn vrouw op het werk als gevolg van griep, verkoudheden e.d. Thuisblijven bij ziekte, mondkapjes en handen desinfecteren enz. was toen toch beslist ook daar effectief!
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 10 okt 2025, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

jeroen_d schreef: vr 10 okt 2025, 11:01
Als je nooit of weinig onder de mensen komt (bijvoorbeeld omdat je niet meer werkt) heb je minder weerstand tegen virussen opgebouwd. En met duizenden mensen op zo'n dag gaan die virussen natuurlijk lekker hun gang, het is best een extreme situatie.
Het tegenovergestelde is waar in mijn geval, ik werk me juist over de kop (beetje workaholic moet ik dan toch toegeven) en kom door het hele land en ook onder de mensen, maar ik denk als je heel veel mensen in een gebouw gaat stoppen met niet afdoende afzuiging en ventilatie voor zo'n groot publiek dat er dan een probleem ontstaat.
(Even voor de statistieken, in de 27 jaar dat ik dit werk doe heb ik mij twee keer ziek gemeld, in beide gevallen was dat om een operatie aan de rug te ondergaan, voor de rest ben ik giga gezond en fit)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

Olaf Analogue schreef: vr 10 okt 2025, 14:26
....ik denk als je heel veel mensen in een gebouw gaat stoppen met niet afdoende afzuiging en ventilatie...
Psies, spijker op zijn kop: Basisonderwijs en kinderopvang in oude slecht onderhouden schoolgebouwen met slechte ventilatie. Toiletten die zo slecht schoon gehouden worden (geen geld voor), dat zelfs kinderen ze mijden.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door richard »

Pjotr schreef: vr 10 okt 2025, 12:57
Daar en in het basisonderwijs is op dit moment het ziekteverzuim 30%. Het hele jaar door zo rond de 20%,
Zijn dat virussen of het hedendaagse ziekmakende werkklimaat?

Is dat verzuim waar ik werk ook abnormaal hoog, zeker in het management. Je weet wel, van die kutbanen waar je het nooit goed kan doen en je ooit zo stom bent geweest om jezelf te laten verleiden er in te stappen.
Laatst gewijzigd door richard op vr 10 okt 2025, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door richard »

Olaf Analogue schreef: ma 06 okt 2025, 4:20
Voordeel van zo'n dagje op de Dutch Audio Event:
De conclusie dat er echt totaal helemaal niets aan mijn huidige set mankeert! ...
Er zijn geen zwakke schakels, juist ook de luidsprekers niet,
Houdt dat vast en raak niet in de bekoring van het kwade.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

richard schreef: vr 10 okt 2025, 20:42
Zijn dat virussen of het hedendaagse ziekmakende drukkende werkklimaat?
Nee absoluut niet vanwege werksfeer. Mijn vrouw heeft heel veel plezier in haar werk en baalt er erg van als ze weer met 38-39 graden koorts thuis zit vanwege een snotneus van een kind of collega. Doen haar collega's eveneens. Ook al is de werkdruk soms vrij hoog vanwege ernstig personeelstekort.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door richard »

Gaat het me niet om jouw geval, maar over het gemiddelde. Het is niet normaal als 20% van het personeel thuis zit vanwege koorts of een snotneus.
Tenminste in de tijd dat ....

Laat maar.
Laatst gewijzigd door richard op vr 10 okt 2025, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

Klopt, het is ook niet normaal. Maar vertel dat die virussen maar eens... :P Als het even kan kun je die toch maar beter mijden.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door richard »

Geen idee wat betreft jullie, maar zelf heb ik het idee dat 2017 het keerpunt is geweest. Is het aantal miljonairs wel gestegen.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door molekuul »

Ook bij mij heeft de verkoudheid toegeslagen. Toch laat ik mijn keuze om volgend jaar weer te gaan hier niet van afhangen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

Zo, weer even een drukkere periode achter de rug, maar nu weer even wat meer tijd voor mezelf.
Zoals ik aangaf was in het verleden een bezoek aan de Dutch audio event nogal confronterend omdat ik met de Hegel uiteraard op geen enkele wijze ook maar in de buurt kon komen van wat daar allemaal te horen was, maar het laatste bezoek vond ik eigenlijk net zo confronterend , maar dan in positieve zin, en ik zag het ook als een waarschuwing, het laatste bezoek heeft heel duidelijk aangetoond dat hier een erg goede set staat te spelen, iets wat ik al wist maar wat nu nog eens duidelijk bevestigd is.
En de waarschuwing die ik er aan koppel is dat ik er niet meer aan ga liggen klooien, dus geen externe filters ga bouwen, ik heb nu de weergave magie in handen, en die ga ik mezelf niet afnemen door zo'n riskante stap te nemen.
Lekker genieten van mijn set, welke een absolute "allesvreter" is, cherry-picking is niet nodig, ik kan alles opzetten wat ik maar wil, alles klinkt gewoon overtuigend goed.

Maar wat sommigen van jullie wellicht zullen herkennen is dat de handjes toch een beetje blijven jeuken om gewoon lekker met de hobby bezig te zijn, dus ga ik mijn set gewoon lekker met rust laten en zijn werk laten doen en grijp ik qua hobby terug naar het verleden.
In het verleden heb ik veel met buizen gedaan, ik vindt het een leuke techniek met een speciale charme eromheen.
Ik heb diverse buizenversterkers gehad, ik heb uiteraard twee rechterhanden op het gebied van bouwen en solderen en ik wil daar weer lekker mee aan de gang.

Misschien wordt het een combinatie van een buizen set met twee lompe vintage drieweg luidsprekers, ik heb nog altijd 6 sets van de machtige 12 inch Rola laag weergevers waar ik dan weer wat mee zou kunnen gaan bouwen.
Gewoon een lekkere warme Myfi set met alle leuke kanten van dien, wie weet....

Inmiddels een set KT88 monoblokken in bezit welke aandacht nodig hebben en wat losse spullen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door richard »

Wat is er mis met de oldtimer die wat prestaties betreft ver onder doet voor zijn moderne tegenhanger, maar voor rijplezier daar nog door moet worden overtroffen.
Olaf Analogue schreef: za 01 nov 2025, 14:44
Gewoon een lekkere warme Myfi set met alle leuke kanten van dien, wie weet....
Laatst gewijzigd door richard op za 01 nov 2025, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie