Technics SL-D3 Stylus
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Technics SL-D3 Stylus
Hahaha, heb hem er bij gepakt en GOED gekeken. Het is een stereo MIC-input
En zie nu ook dat er inderdaad een Line naast zit, moet ik alleen even een 6,35mm gebruiken. Djiesus, ik ben echt blind...
Verkeerde ingang gebruikt.
Zal die straks eens testen, maar dan nog hou je 2 balansknoppen. Even kijken of 'ie dan ook gaat clippen.
(plaatje van het web)
Re: Technics SL-D3 Stylus
Ik gebruik de Ortofon en de AP testplaat beiden, de Ortofon heeft namelijk een uitgebreidere trackingtest en een blokgolf. De AP heeft weer andere testen. Er is helaas niet één perfect te testplaat waar alles op staat.
Re: Technics SL-D3 Stylus
Ja, is een beetje de makke. Er is niet 1 testplaat waar alles op staat. Komt nog bij dat ze bizar duur zijn inmiddels. Maar goed afstellen kan ook prima met alleen een protractor, naaldkrachtmetertje, je oren en geduld. Testplaten en meten komt eigenlijk pas als je het onderste uit de kan wilt met lijncontact elementen. Een naaldkrachtmeterje zou ik als eerste er bij pakken en niet vertrouwen op de streepjes op de arm. Kosten weinig: B.v. https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs= ... e_id=9mhk9 Neem wel eentje met AAA batterijtjes. Knoopcellen zijn snel leeg.
Denk dat als je beide kanalen op zijn ongevoeligst zet dat ze best aardig gelijk zijn. Zou met REW even wat loop back metingen doen. Zijn er eigenlijk nog drivers voor te vinden? 'Tis al een ouwetje.
En Ch1 zit aan de voorkant als je die zoektMichaelB schreef: ↑di 21 okt 2025, 11:33Hahaha, heb hem er bij gepakt en GOED gekeken. Het is een stereo MIC-input
En zie nu ook dat er inderdaad een Line naast zit, moet ik alleen even een 6,35mm gebruiken. Djiesus, ik ben echt blind...
Verkeerde ingang gebruikt.
Zal die straks eens testen, maar dan nog hou je 2 balansknoppen. Even kijken of 'ie dan ook gaat clippen.
Re: Technics SL-D3 Stylus
Ik mis daar de belangrijkste signalen op.MichaelB schreef: ↑di 21 okt 2025, 10:07Leuk en interessant om al die reacties te lezen!
Vergeet ik REW inderdaad, dat is ook een goeie.![]()
Even verder gekeken en ik vind de volgende testplaten:
Ortofon - Test record: 40 euro
Analogue Productions / Acoustic Sounds “Ultimate Analogue Test LP”: 55 euro incl. verzending uit de VS
An Audio Obstacle Course - Shure Trackability Test Record: 20 euro incl. verzending (alleen 2e hands Near Mint)
Mij lijkt de Analogue Productions de meest uitgebreide met de volgende testen:
1. 1kHz Reference Tone (Mono)
2. 1kHz Reference Level (Left Only)
3. 1kHz Reference Level (Right Only)
4. 1kHz Reference Tone (-20dB)
5. 10kHz Reference Tone (-20dB)
6. 1kHz - 20kHz Sweep (-20dB)
7. 1kHz - 20kHz Sweep (0VU)
8. 100Hz Reference Tone (0VU)
9. VTA Adjust
10. Standard Wow & Flutter Test (3150Hz)
11. Anti-Skate Test (315Hz, Sweep 0dB - +12dB)
12. Pink Noise (Lateral)
13. Pink Noise (Vertical)
14. 1kHz Reference Level (Out-of-phase)
15. 1kHz - 10kHz Sweep (-20dB)
16. Silent Groove
Ik dacht gisteren slim te zijn en m'n speler aan de Mobile-Pre te hangen om snel wat te kunnen testen. Helaas is het uitgangsnivo van de phono pre-amp veel te hoog voor de ingang van de Mobile-Pre. Begint meteen te clippen. Het ingangsnivo is te regelen, maar dat zijn voor links en rechts aparte knoppen en krijg je de balans natuurlijk nooit 100% goed...
Dus een eenvoudig, maar schijnbaar goed, USB geluidskaartje besteld met een line-in.
Ik kan de platenspeler ook direct aan de Mobile-Pre hangen, maar dan moet ik in Audacity de RIAA-EQ gebruiken (geen idee of die goed is) EN neem ik m'n phono pre-amp niet mee in de testen. Dat lijkt me ook wel noodzakelijk.
Op- en/of aanmerkingen zijn wederom zeer welkom.![]()
6. Bias setting (300Hz tone L+R at +12dB)
7. Bias setting (300Hz tone L+R at +14dB)
8. Bias setting (300Hz tone L+R at +16dB)
9. Bias setting (300Hz tone L+R at +18dB)
Ik gebruik de Hi-Fi News Analogue Test LP.
Die is wel erg goed eigenlijk.
Re: Technics SL-D3 Stylus
Thanks voor de antwoorden weer!
@Kappa7:
Dus eigenlijk komt het er op neer: koop alle testplaten die er zijn, dan heb je alles
Ik zal eens kijken of ik nog ergens die "Hi-Fi News Analogue Test LP" kan opsnorren.
Nummer 11 test de bias op +12dB, wat als ik het goed begrijp (gelezen heb) iedere speler zonder problemen zou moeten kunnen doen.
+14dB zou ook nog goed moeten gaan en +16 en +18dB mag ietsje vervormen. Klopt dat zo?
@Pjotr: uiteraard heb ik allang zo'n weegschaaltje.
In eerste instantie gebruikte ik m'n koffieweegschaal (die gaat ook tot 2 decimalen) en later een "speciale" voor de pickup gekocht.
Één van de twee wijkt 0,04 gram af, want de pickupweegschaal geeft 1,96gr aan en m'n koffieweegschaal 2,00
Beiden geven wel exact 5,00gr aan met het ijkgewichtje.
Goed zat, zeg ik.
Er zijn geen speciale drivers nodig voor de Mobile-Pre, wordt meteen door m'n Mac gedetecteerd.
Maar helaas doet het rechterkanaal van de line-in het niet.
Heb er nu een simpele Behringer UCA202 aan hangen en die werkt prima.
Net een loopbacktest met REW gedaan en die geeft een kaarsrechte fase en frequentieplot 20Hz-20Khz.
Kanaalscheiding is groter dan wat ik zichtbaar kan maken in Audacity.
Wederom goed zat, zeg ik
Man, ik moet ook weer aandacht aan m'n Line-Array besteden. Kon ik maar 2 dingen tegelijk...
@Kappa7:
Dus eigenlijk komt het er op neer: koop alle testplaten die er zijn, dan heb je alles
Ik zal eens kijken of ik nog ergens die "Hi-Fi News Analogue Test LP" kan opsnorren.
Nummer 11 test de bias op +12dB, wat als ik het goed begrijp (gelezen heb) iedere speler zonder problemen zou moeten kunnen doen.
+14dB zou ook nog goed moeten gaan en +16 en +18dB mag ietsje vervormen. Klopt dat zo?
@Pjotr: uiteraard heb ik allang zo'n weegschaaltje.
In eerste instantie gebruikte ik m'n koffieweegschaal (die gaat ook tot 2 decimalen) en later een "speciale" voor de pickup gekocht.
Één van de twee wijkt 0,04 gram af, want de pickupweegschaal geeft 1,96gr aan en m'n koffieweegschaal 2,00
Beiden geven wel exact 5,00gr aan met het ijkgewichtje.
Goed zat, zeg ik.
Er zijn geen speciale drivers nodig voor de Mobile-Pre, wordt meteen door m'n Mac gedetecteerd.
Maar helaas doet het rechterkanaal van de line-in het niet.
Heb er nu een simpele Behringer UCA202 aan hangen en die werkt prima.
Net een loopbacktest met REW gedaan en die geeft een kaarsrechte fase en frequentieplot 20Hz-20Khz.
Kanaalscheiding is groter dan wat ik zichtbaar kan maken in Audacity.
Wederom goed zat, zeg ik
Man, ik moet ook weer aandacht aan m'n Line-Array besteden. Kon ik maar 2 dingen tegelijk...
Re: Technics SL-D3 Stylus
Klopt, je kunt de naalddruk dan nog wel opvoeren en dan gaat +18dB ook maar dan verdwijnt het leven uit de muziek.
Aangezien je dergelijke waardes niet op een LP zult tegen komen is dat een mooie waarde om de naalddruk te bepalen.
Re: Technics SL-D3 Stylus
The Analogue Productions en HFN vullen elkaar min of meer aan. Met de HFN kun je eigenlijk alles wel goed instellen en die is hier en daar nog wel verkrijgbaar. Zou daar sowieso mee beginnen. W.d.b. zou ik het in Duitsland zoeken, meeste kans en redelijke prijs. Koop geen 2e hands eigenlijk. Het is wel belangrijk dat ie niet door mishandeling al beschadigd is. Ik heb zelf ook nog de Cardas "Frequency Sweep And Burn In" test LP. Zou ik geen geld aan besteden. Leuk om te bezien hoe je systeem presteert maar voor afstellen heb je er weinig aan.
Die Behringer UCA202 heb ik ook veel gebruikt hiervoor, kost weinig en doet het prima! Wat betreft die goedkope weegschaaltjes, daar zit wel verschil in als je de naaldkracht van een element wilt bepalen i.v.m. de magnetische gevoeligheid van het binnenwerk, zie: viewtopic.php?p=1602838#p1602838 (En een posts verder daar: viewtopic.php?p=1602875#p1602875)
Wat betreft VTA en Azimuth, is dat op je Technics DT überhaupt wel in te stellen? Bij de meeste doorsnee armen is dat meestal niet het geval. VTA kun je prima op gehoor doen: Laag/midden en hoog moeten even luid klinken en in balans.
Re: Technics SL-D3 Stylus
Klopt Azimuth zal ik met shims moeten doen en VTA door er een in hoogte passende mat onder te leggen.
Stiekem zit ik ook wel eens rond te kijken naar een andere speler waar dit wel ingesteld kan worden
Re: Technics SL-D3 Stylus
Thorens had voor correct instellen van de VTA een set plastic opvulplaatjes van verschillende dikten, oplopend met 0,5mm, welke je tussen element en headshell kunt stoppen. Lijkt mij slimmer dan met matten gaan stoeien. Kun je ook zelf knippen van PP keuken snijmatten.Die zijn doorgaans 0,5mm dik. Of uiteraard printen 
Re: Technics SL-D3 Stylus
Kon het niet laten en heb de Phono box01 even doorgepiept met REW en een RIAA EQ er overheen gegooid.
Dat resulteert in de onderstaande frequentiecurve.
Niet slecht!
Het steile aflopen in het hoog is de USB soundcard. Die geeft met een loopback hetzelfde resultaat.
EDIT: apart trouwens van die soundcard, want eerder heb ik deze ook opgemeten en was 'ie kaarsrecht van 20Hz tot 20Khz. Geen idee waarom 'ie nu zo afvalt in het hoog
Dat resulteert in de onderstaande frequentiecurve.
Niet slecht!
Het steile aflopen in het hoog is de USB soundcard. Die geeft met een loopback hetzelfde resultaat.
EDIT: apart trouwens van die soundcard, want eerder heb ik deze ook opgemeten en was 'ie kaarsrecht van 20Hz tot 20Khz. Geen idee waarom 'ie nu zo afvalt in het hoog
Re: Technics SL-D3 Stylus
Even kort op het voorgaande terugkomen.
Ik deed een loopback met 44.1khz i.p.v. 48khz.
Meet ik met 48khz, dan is de frequentiecurve strak tot boven de 20khz.
Gemakshalve ga ik er dan even vanuit dat de Phono Box01 ook strak zal zijn (even geen zin om alles weer los te halen
)
Ik deed een loopback met 44.1khz i.p.v. 48khz.
Meet ik met 48khz, dan is de frequentiecurve strak tot boven de 20khz.
Gemakshalve ga ik er dan even vanuit dat de Phono Box01 ook strak zal zijn (even geen zin om alles weer los te halen
Re: Technics SL-D3 Stylus
En denk jij dat een MM strak zal zijn boven de 10kHz? Denk niet dat ie de 20kHz gaat halen
Maar dat mag geenszins de pret van plaatjes draaien verminderen 
Re: Technics SL-D3 Stylus
Nee joh, tuurlijk niet en als je de vervorming weet van zo'n element, dan schieten de tranen je in je onderbroek
Het is gewoon fijn om te weten dat de rest in de keten (tot de speakers) niet ook allemaal vreemde dingen doet.
En ook met die vorige pre-amp luisterde ik lekker naar de plaatjes hoor.
Re: Technics SL-D3 Stylus
Dat gezegd hebbende, zit ik lekker naar "Riding with the king" te luisteren, bevat kant 1 net geen 14 minuten muziek. Alwéér opstaan. *zucht*
Moet je zien wat een uitloop:
Vergelijk dat eens met een oud album van Elton John (ruim 28 minuten op 1 kant):
Laten we even de kwaliteit van de opnames en persing buiten beschouwing.
Die is bij dat Elton album, uhm, bedenkelijk.
(gekocht voor 2 euro)
Moet je zien wat een uitloop:
Vergelijk dat eens met een oud album van Elton John (ruim 28 minuten op 1 kant):
Laten we even de kwaliteit van de opnames en persing buiten beschouwing.
Die is bij dat Elton album, uhm, bedenkelijk.
(gekocht voor 2 euro)
Re: Technics SL-D3 Stylus
Niet alleen bij meneer John hoor, pak Bowie er maar eens bij
: Op e.o.a. manier kon de kwaliteit van de productie hen weinig schelen. Die lui maakten Muziek!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Technics SL-D3 Stylus
28 minuten is wel heel lang waardoor de snijkwaliteit behoorlijk bedenkelijk.
