Ik heb weer een leuk klusje voor mijzelf. Ik heb ergens twee onbekende uitgangstrafo's gekocht voor weinig (nou ja, totdat blijkt dat ze nergens goed voor zijn natuurlijk
Eerst de feiten die ik al ken: het zijn Jukebox trafo's uit een Rowe AMI jukebox (type weet ik niet). Er komen 9 draden uit. De trafo's zijn typisch Amerikaans, Hammond style met endbells. Het blikpakket heeft geen luchtspleet en ze zijn net zo groot en breed als mijn Dynaco Z-565 trafo's.
Ik ga dus uit van een PP trafo. We hebben groen, groen met streepjes, bruin, bruin met streepjes, geel, grijs, zwart, zwart met streepjes en blauw met streepjes. Mijn aanname is dat bruin en groen naar de anodes gaan en dezelfde kleuren met streepjes de ultralineaire taps zijn. Het is een aanname, maar je moet ergens beginnnen. Dan is de hamvraag natuurlijk wat de B+ draad is. Daarna is de rest voor de secundaire kant. Ik vermoed dat er een 70 volt uitgang is voor externe speakers. Zoiets vond ik in ieder geval op de internets. Dan heb je (waarschijnlijk) 8 en 16 ohm en 70 volt. Laatste draad is de nul.
Ik weet wel hoe je een onbekende trafo doorwerkt, maar in dit geval weet ik niet wat met wat samen een spoel vormt. Ik kan wel weerstand gaan meten of een laag voltage zetten op de vermoedelijke anodes, maar als dat samen geen wikkeling is dan ben ik er nog niet. Iemand nog een intelligente tip? Anders wordt het trial, error en een beetje gevoel.
Mvg, Paul