Dutch Audio Event

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Dutch Audio Event

Bericht door Pjotr »

Mwah, Kodo drummers is eigenlijk ook al weer een cliché. :D Heb deze live gezien (Nederlandse groep), vraag maar in Veldhoven of ze die willen draaien:

https://www.circlepercussion.nl/
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kunnen die niet een keer op een luisterdag komen?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou wel leuk zijn. En dan AB testen met een gordijn er voor :lol: Het is wel een avond/middag vullende voorstelling! Erg goed met veel humor gebracht ook.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dan is dit ook wel leuk toch?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik weet niet of jullie dit ook kregen, maar dit ius wel extreem, ..............leuk.

pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

deze ook al gehoord?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ze lezen mee denk ik :lol: catalogus zat in de bus vanmorgen.
richard

Bericht door richard »

hannesie schreef: wo 24 sep 2025, 1:36
Ik weet niet of jullie dit ook kregen, maar dit ius wel extreem, ..............leuk.
Allemaal Duracell in de reet.

Wel knap om te zien.

Krijg op een of andere manier toch wat associaties:

Bier, Weisswurst, Hausmacher Senf und Brezel om het af te ronden.
timpert

Bericht door timpert »

Vandaag toch wel een erg leuke dag gehad, en de speakers van @jeroen_d: Daudio waren net zo goed als ik me herinner van een paar jaar geleden. Verschillende systemen aangehoord, en waar heel veel systemen toch een wat hoor-mij-nou afstemming hadden (soms tot op het opdringerige af) was de MOB-3 verfrissend transparant en neutraal. Mijn buurman, die elektrostaten gewend is, was er ook enthousiast over. Voor mij best of show!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dankjewel, fijn om te lezen, zo net thuis na een heel druk en vermoeiend en natuurlijk ook een heel leuk weekend!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Het was ook wel leuk dat Hans ook een verzoeknummer van mensen toeliet, en het was voor mij ook dan dat een best lastig nummer dan via de set kon worden gedraaid, maakt het wel ook leuk om dan een specifiek nummer te horen, leuk en vriendelijk overkomende sfeer.

Het was zaterdag idioot druk, en op de zondag zeker wel meer ontspannen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb beide dagen als idioot druk ervaren in onze ruimte, geen verschil tussen zaterdag en zondag. Grimm zei hetzelfde als jij, dat het zondag rustiger was en wat prettiger interactie met de mensen.
Fedde
Contacteer:

Bericht door Fedde »

Het was weer leuk en gezellig dit jaar! Presentaties van Jeroen en Bruno waren ook interessant. Daardoor wel wat minder tijd voor luisteren (en het waren ook aardig wat sets dit jaar). Weinig verassingen gehoord, maar inderdaad Grimm & Daudio klonken weer prima dit jaar. Aan het eind was er bij Grimm een heel indrukwekkende track: The Duel (From The Adventures Of Tintin (John Williams). Dutch and dutch demo helaas gemist.

's avonds nog even mijn set aan gezet en kon er gelukkig nog prima van genieten... (hij klinkt in elk geval minder dun dan veel wat ik die dag gehoord heb...)
timpert

Bericht door timpert »

Ik heb Grimm, Daudio, Kii en Dutch & Dutch gehoord. Die nieuwe speakers van D&D klonken indrukwekkend, zeker gezien hun formaat, en ze zien er ook nog eens hartstikke leuk uit in een van de vele speciale kleurtjes. Toch gaat mijn voorkeur naar de Kii Sevens als ik een van die minispeakers zou moeten kiezen, maar dat is uiteindelijk een kwestie van smaak. Ik heb de hele afdeling dure dozen & smuk overgeslagen. Ik vind juist de clubs die technisch vernieuwend en grensverleggend bezig zijn het interessantst.

Ik was onder de indruk van hoe de Kii Seven (kabouterspeakertjes van 9 kilopop/paar) heel bleef toen dit werd gespeeld:

Lezingen van Jeroen en Bruno heb ik ook gevolgd, waarbij Bruno wel een rake opmerking had: de huidige dertigers en jonger willen niet meer zo'n HiFi altaar in huis hebben, maar willen juist integratie en gebruiksgemak gecombineerd met goede prestaties. Tel daarbij op dat het prestatieniveau van een moderne digitaal gefilterde actieve speaker dat van de klassieke versterker + "box" flink kan ontstijgen, en de toekomst laat zich uitstippelen.

Toen Hans mijn verzoeknummer opzette op de Daudio MOB3 wilde ik 'm echt wel hebben, wat een fijn geluid!

jeroen_d schreef: ma 06 okt 2025, 11:14
Ik heb beide dagen als idioot druk ervaren in onze ruimte, geen verschil tussen zaterdag en zondag. Grimm zei hetzelfde als jij, dat het zondag rustiger was en wat prettiger interactie met de mensen.
Nou maar hopen dat je het met de verkopen net zo idioot druk gaat krijgen :wink:
Duclaasie

Bericht door Duclaasie »

Aangezien wij door de reistijd wat beperkt waren qua tijd had ik van tevoren een lijst gemaakt met exposanten waar ik een kijkje wilde nemen. Uiteindelijk die lijst zo goed als volledig kunnen afwerken en voldaan weer naar huis gekeerd. In willekeurige volgorde hebben we de volgende sets gehoord.

Aequa Audio
Hier hebben we even geluisterd, maar deze set pakte gewoon niet. Bezoek was dus van korte duur

Mafico met de Airtight /Audionote set
Beetje middle off the road. Ik denk dat Audio Note mij qua klank gewoon niet kan bekoren. Stem weergave is mooi, maar echt sprankelen deed het niet helaas.

Helios ATC met de SCM20A
Hier stond op moment van luisteren de SCM20A actieve monitor te spelen als ik het goed heb. Wederom mooie weergave qua stemmen, maar het laag van een gesloten kast moet net je smaak zijn.

Audio Analogue / Airtech
De vorige keer dat we DAE bezochten, 2023, stond Audio Analogue in een grotere ruimte te spelen. Dit jaar was de ruimte aanmerkelijk kleiner en ik denk dat de set daardoor niet helemaal tot zijn recht kwam. Wat opviel was de enorme snelheid en transparantie gecombineerd met een mooi stereobeeld. Persoonlijk vond ik het hoog wel wat aan de felle kant, maar ik vermoed dat dit voor een groot deel aan de aankleding van de ruimte was te danken. In een betere ruimte met meeer aandacht voor de akoestiek was dit denk ik een van de beste sets geweest

Music 2
Als vinyl liefhebber is dit voor mij toch altijd een must. Waar in 2023 met de kleine FS3 van Blumenhofer werd gespeld stond er nu een set 2X270 te spelen op peperdure Trafomatic monoblokken. Bij binnenkomst werd klassiek gespeeld over de Grimm Mu2 en dat klonk best aardig, maar echt overtuigend vond ik het niet. Na naar vinyl te zijn gewisseld werd er gespeeld met een Reed optisch element op Reed draaitafel. Wat mij opviel was de enorme toename in het laag ten opzichte van de streaming weergave, too much naar mijn idee. Eerlijk gezegd vond ik de set die er in 2023 stond met meer overtuiging spelen.

Vanaf 16:00 ging het nog even los met muziek die je op een audio show minder snel zal tegenkomen. Daar lieten de Blumenhofers horen dat je ze prima kan gebruiken om een feestje te bouwen op flink volume.

Daudio
Het concept van open baffle vind ik erg interessant, dus dan moet je natuurlijk even kijken bij de Nederlandse mannen van DAudio. Bij binnenkomst werd gespeeld met de grote speakers en wat hier opvalt is de enorme transparantie. Goede opnames klonken dan ook bijzonder goed, maar toen Joe Bonnamassa voorbij kwam bleek dat mindere opnames dan ook genadeloos door de mand vallen. Dit is een luidspreker die naar mijn idee geen allemansvriend is, maar mits goed geplaatst en met goed bronmateriaal hele mooie dingen kan laten horen.

Audioscript met Dynaudio & Luxman
Dynaudio is een merk wat mij al langere tijd aanspreekt. Hier werd gespeeld met de Confidence 20A en later gewisseld naar de Contour 20 Black Edition. De Confidence 20A deed het erg goed en sluit denk ik ook goed aan op de tijdgeest, door de aktieve opzet. Klankmatig was dit heel erg netjes en neutraal, in de goede zin van het woord. Wanneer je van een beetje kleuring houdt kun je hier beter met een grote boog omheen lopen, maar persoonlijk vond ik het heel erg mooi in balans. Ook het laag was, zeker voor een monitor, meer dan prima.

Vervolgens werd geschakeld naar de Contour 20 Black Edition die werd aangestuurd door een Luxman setup. Deze opzet was wederom erg mooi en had een bepaalde rust over zich, typisch zo'n set waar je uren naar kan luisteren zonder dat het zich opdringt. Dermate rustgevend zelfs dat de vader van de vriend waarmee ik op pad was in slaap viel.

Grimm
Hier ging mijn aandacht vooral uit naar de PW1 phono trap waar mee werd gedemonstreerd. Helaas vond ik dit absoluut niet overtuigend en weinig muzikaal. Het stereobeeld was vlak en klankmatig vond ik het weinig sprankelend. Waar dit in zat durf ik zo niet te zeggen, maar de keuze voor de Jico Seto Hori (HO MC) vond ik op zijn minst opmerkelijk. Bij een phono trap van 5K zou ik in ieder geval een mooi low output MC element pakken om de potentie te laten horen. Wat mij betreft een gemiste kans.

Auer Acoustics
Dé verassing van de show vond ik deze exposant. Bij binnenkomst bleek qua aankleding kosten nog moeite gespaard en dat hoorde je terug. De opstelling was simpel en symmetrisch zonder verder allerlei afleidende aankleding, hier moest de muziek het werk doen doen. En dat deed het zeg! Deze set viel als een warme deken over mij heen en trok je echt de muziek in. Muzikaal, dynamisch, gedetailleerd, neutraal alle viel hier op zijn plaats. Voor mij de absolute show winnaar

DB Module
De betonnen luidsprekers van DB hebben we kortstondig beluisterd. Bij binnenkomst speelde de grote luidspreker. Het concept met wisselen van tweeters is interessant en daar is vast een markt voor, maar klankmatig kan he mij niet bekoren in de setup zoals die er stond. Toen werd overgeschakeld neer een Hegel H400 met de kleine luidsprekers was de lol helemaal over. Misschien leuk als je een enorme dip in je gehoor hebt qua hoog weergave, maar ik vond het onluisterbaar

Kii
Een van mijn medebezoekers heeft interesse in een aktieve set, dus uiteraard werd er ook weer even bij Kii geluisterd. Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat dit, mits goed in de markt gezet, een enorm succes moet worden. Misschien niet voor iedere audiofiel, maar mensen die net wat meer willen dan een soundbar en wat te besteden hebben, die kunnen hier eigenlijk niet omheen. Met passieve componenten is het denk ik voor dit geld nog knap lastig om nieuw iets vergelijkbaars neer te zetten.

One Hifi Cyrus / Dynaudio
Nogmaals Dynaudio, maar nu de Contour 20i op Cyrus versterking. Het Dynaudio karakter bleef duidelijk overeind, maar het verschil met de Audioscript set was duidelijk. Of dit in de versterking, bronnen, of gebruikte componenten van de Contour 20 Black edition versus de Contour 20i zat is lastig stellen, maar de audioscript set speelde duidelijk een klasse hoger. Overigens speelde deze set ook erg mooi en zal menigeen er prima mee kunnen leven.
Fedde
Contacteer:

Bericht door Fedde »

De Kii's zijn erg knap gemaakt en indrukwekkend kwa klank (en bas), zeker gezien de grootte. Erg mooie ruimtewerking ook. Maar naar mijn smaak zijn ze wel wat te dun getuned. Ik snap de visie, om ze kaarsrecht te maken. Je moet toch ergens van uit gaan kwa referentie. Maar of dat voor alle muziek het beste werkt is de vraag. Sommige instrumenten klinken nu gewoon te dun (IMHO). Een echte saxofoon bijvoorbeeld klinkt best warm (en een tikje "lekker" scherp). Gelukkig biedt de Kii controls om zelf wat bij te tunen...
Fedde
Contacteer:

Bericht door Fedde »

p.s. Die ATC SCM20ASL heb ik ook even kort gehoord. Vond hem wel lekker klinken. Twee weg actief.
ATC.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Fedde schreef: ma 06 okt 2025, 17:53
De Kii's zijn erg knap gemaakt en indrukwekkend kwa klank (en bas), zeker gezien de grootte. Erg mooie ruimtewerking ook. Maar naar mijn smaak zijn ze wel wat te dun getuned. Ik snap de visie, om ze kaarsrecht te maken. Je moet toch ergens van uit gaan kwa referentie. Maar of dat voor alle muziek het beste werkt is de vraag. Sommige instrumenten klinken nu gewoon te dun (IMHO). Een echte saxofoon bijvoorbeeld klinkt best warm (en een tikje "lekker" scherp). Gelukkig biedt de Kii controls om zelf wat bij te tunen...
Wat is recht en wat is recht? Zeker bij kleine monitors hangt dat sterk af van de plaatsing. Tegen de muur (veel bas) of 1m er van af (minder bas). Kan mij niet voorstellen dat dat bij actieve speakers niet netjes naar behoefte in te stellen is.
Fedde
Contacteer:

Bericht door Fedde »

Ze regelen ze in de fabriek af op +- 0.5 dB. Da's recht. Maar zoals ik al noemde zijn er EQ opties in de Kii...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En op zo'n beurs wordt dat niet even aangepast naar omstandigheden? :? Een maand geleden stond er een aardige review in het HiFi suffertje: https://hifi.nl/artikel/35605/Review-Ki ... vatie.html
timpert

Bericht door timpert »

De Kii Seven stond pal tegen de muur, met opzet om het effect van de cardioide afstraling te demonstreren. Dat was ook de aanbeveling: de three moet, omdat die woofers in de achterkant heeft, een klein eindje van de muur vandaan, maar de seven werkt het best tegen de muur.
Laatst gewijzigd door timpert op ma 06 okt 2025, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Pon-e

Bericht door Pon-e »

Dat werkte goed allemaal met die Kii. Heb de Kii3 gehoord, volume stond aardig hoog, track met flinke bas, maar je hoorde geen vervelend gedreun van de ruimte (en het was niet eens een hele grote ruimte), maar gewoon een strakke bas. Mooi hoe dat allemaal werkt.
Pon-e

Bericht door Pon-e »

Maar zeker mooi was de open baffle van Daudio. Wat een transparant en ruimtelijk geluid, net of de Big Band voor je stond te spelen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Duclaasie schreef: ma 06 okt 2025, 16:06
Audio Analogue / Airtech
De vorige keer dat we DAE bezochten, 2023, stond Audio Analogue in een grotere ruimte te spelen. Dit jaar was de ruimte aanmerkelijk kleiner en ik denk dat de set daardoor niet helemaal tot zijn recht kwam. Wat opviel was de enorme snelheid en transparantie gecombineerd met een mooi stereobeeld. Persoonlijk vond ik het hoog wel wat aan de felle kant, maar ik vermoed dat dit voor een groot deel aan de aankleding van de ruimte was te danken. In een betere ruimte met meer aandacht voor de akoestiek was dit denk ik een van de beste sets geweest
Audio Analogue is in Nederland minder bekend, en dus ook minder gangbaar, maar stiekem wel bizar goed!
Normaal gesproken zou je voor apparatuur van deze uitzonderlijke klasse beduidend meer betalen als wat je bij Audio Analogue doet.
De snelheid ervan heb ik ook wel eens benoemd, het is een set waarop je alles los kunt laten, ik bezit best wel het één en ander aan muziek wat vroeger op voorgaande sets makkelijk dicht liep, en wat ik elders ook dicht hoor lopen, op de audio Analogue set heb ik in alle eerlijkheid nog nooit iets dicht horen lopen of rommelig horen worden, dat is gewoon echt een heel sterk punt van zeer goede apparatuur.
Duclaasie

Bericht door Duclaasie »

Ondergewaardeerd zou ik het zelfs durven noemen en dat zie je in de tweedehands prijzen sterk terug.
Plaats reactie