Koud he?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
indoubt

Koud he?

Bericht door indoubt »

Tsja, een beetje vreemde opening en topictitel maar voor mij daadwerkelijk relevant op het gebied van luidsprekers. Ik weet het, ik ben hier lang niet aktief geweest. Andere hobby's hebben het zelfbouwen verdrongen en dat is grotendeels nog steeds zo.

Op een plek, far far away, staat een eeuwenoud houten hutje die ik nu de mijne noem. Nu is er niet veel maar er is wel Elektra aanwezig en dat is best bijzonder met meer dan 1000 hectare niemandsland erachter (lees onbewoond bos). Water uit een (gegraven) put en WC is (nu nog) een (buiten) hokje met een ton eronder en een hartje in de deur.

De afgelopen 45 jaar is er nooit iemand geweest in de winter want het was van een oud vrouwtje die het gebruikte als zomer dag buitenverblijf. Ooit is het permanent bewoont geweest maar dat is lang geleden en het hutje staat er al minstens 140 jaar. Koning winter is daar met een grote K. Het hutje met alle faciliteiten bevriest dan tot minus 25-30 graden celsius voor een maand of 3.

Mobiele verbinding via 4G is er nauwelijks. Rondom het hutje heb ik soms één streepje en soms geneens geen één. Loop ik het bos in dan houdt het meestal op tenzij ik op een heuvel of berg(je) sta. Ik heb een modem geinstalleerd met een perpaid 4G simkaart en door de externe antennes kan ik wel wat ontvangen en heb dus wifi. Sort of want de snelheid is laag, 0,5-2 Mb /sec.

Maar een klein audiosysteempje dat wat verder gaat als een bluetooth luidsprekertje moet er eigenlijk wel komen. Lekker muziek luisteren met een goed glas wijn voor de open haard.

Gezien de omstandigheden lijken papierconussen in luidsprekers mij minder voor de hand liggen. Miijn ooit eerste luidspreker zelfbouwproject op basis van Visaton WS130 en DT94 kan ik na jaren trouwe dienst bij iemand anders weer retour krijgen. Met de papierconus is dat misschien niet de meest voor de hand liggende oplossing.

Nu heb ik nog wel een optie en dat is, ik schaam mij diep, een projectje welke ik in 2009 ben begonnen en welke nog nooit is afgemaakt. Deze ligt nog steeds in onderdelen in de kelder in een doos. Er is ooit een topic over begonnen en het is de audionoot. viewtopic.php?p=1445803&hilit=audionoot#p1445803

Voordeel: conus van kevlar (Monacor SPH135 KEP) Ik verwacht at deze beter tegen kou kan dan en papierconus. Mogelijk nadeel: de tweeter is een B&G Neo 3 PDR. Dat is een bandje van als ik me niet vergis kapton en aluminium. Geen idee hoe goed dat gaat uitpakken. Versterker wordt waarschijnlijk een arylic (met wifi) omdat ik dan spotify connect kan gebruiken.

Deze winter zal ik er niet zijn maar het is de bedoeling om dat in de toekomst wel te (kunnen) doen.

Is er iemand met ervaring met luidsprekers laten overwinteren met extreme lage temperaturen?

Kevlar beter dan papier lijkt me wel. Bandje zoals de Neo3pdr weet ik niet. Heb die echter al in huis. Ik kan het ook gewoon proberen en even een traan wegpinken als het stuk gaat natuurlijk.
90000006

Re: Koud he?

Bericht door 90000006 »

Het is niet zozeer de kou, maar vooral het vocht dat problemen gaat geven vrees ik. Niet alleen met je speakers (schimmel, corrosie, lijmverbindingen) maar ook met de apparatuur. Mijn ervaringen met electronica laten overwinteren in een onverwarmde stacaravan zijn niet zo positief. Vochtvreters erin helpt wel een beetje maar dat lost het probleem niet echt op.
Ik denk eerlijk gezegd dat de betere oplossing is om de installatie versjouwbaar te houden en in de winter elders op te slaan.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Het lijkt me dat alles wat in een auto gebruikt wordt prima tegen die lage (en hoge) temperaturen kan (ook tegen vocht), anders zouden mensen in de noordelijk gelegen gebieden na een paar jaar zonder audio in hun auto zitten :lol:

Kijk wat voor materialen en speakers daar gebruikt worden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mwah, en car speakers dan? Die SPH135 KEP is een fraai speakertje. Lijkt mij prima geschikt. Zou ik hem wel combineren met een dome tweeter zonder ferrofluid er in.
beijert

Bericht door beijert »

Ik heb thuis vci zakken voor de lange opslag. Daar zitten dus corrosie inhibitors in. Misschien een idee om de speakers daarmee in de pakken?
90000006

Bericht door 90000006 »

Auto's zijn vrij goed waterdicht (uitzonderingen uit bepaalde landen daargelaten) en worden over het algemeen regelmatig gebruikt, waarbij ze droog gestookt worden. Maar in een auto die een hele winter stil staat buiten krijg je ook gewoon vocht en schimmelvorming. En roestvorming in de holle ruimtes.

Autospeakers zijn goed bestand tegen extreme temperaturen maar ook die kunnen niet langer tijd tegen de inwerking van vocht. Auto elektronica is ingeseald met dikke lagen conformal coating, dat zou je ook met je apparatuur moeten gaan doen.

Er hangt natuurlijk heel veel van af hoe goed waterdicht en droog het huisje is in de praktijk. Je kan er deze winter gewoon wat oude zooi zetten om te kijken hoe dat zich houdt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Of door kou vochtophoping ontstaat komt ook door temperatuur verschil en daarmee samenhangende hangende relatieve vochtigheidsgraad, oftewel het dauwpunt. Bij radio en radarinstallaties op schepen zit daarvoor bij de elektronica buiten vaak een klein verwarmingselement wat, indien nodig, de temperatuur in de kast een graadje hoger houdt dan buiten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je hebt stroom in t hutje, je zou dus bv een kast van een verwarming kunnen voorzien die t boven 0 houdt

overigens zijn juist die oude huisjes beter geschikt om winters te overleven dan modernere
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Er zijn marine grade speakers die buiten gemonteerd kunnen worden.
De achterzijde moet wel droog blijven blijven maar is wel meer bestand tegen corrosie en aantasting van zout water.
indoubt

Bericht door indoubt »

Marine grade kan maar meestal zijn die minder goed. Het is niet zozeer het vocht denk ik maar eerder de kou. Of dat correct is moet deze winter blijken. Ik heb temperatuur en vochtsensors geïnstalleerd die ik hier vanuit Nederland kan aflezen. Op dit moment ben ik niet van plan om een ruimte de hele winter te gaan verwarmen als ik er niet ben. Dat zou ook redelijk kostbaar worden. Er is geen andere ruimte waar ik ze heen kan verplaatsen die verwarmd is.

Het moet ook niet al te ingewikkeld worden. Als ik het hutje verlaat, de laatste keer voor de winter dan moet er toch al heel veel gebeuren op de laatste ochtend.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

mijn 2 centjes........ik ging aan de slag met de drivers uit 2009 die je hebt liggen, koop je wat anders dan heb je kans dat die alsnog weer jaren blijven liggen is mijn ervaring. Zoals je zegt....traantje wegpinken mocht je verkeerd gegokt hebben.

Wil je het huidige spul behouden en toch wat robuuster bouwen dan ging ook ik in de hoek van de car-audio even shoppen. Het is me even niet helder welke mate van soudnquality je daar in je eigen Sprookjesbos wilt proberen te halen of dat je een beetje klusmuziek voor bij het houthakken wilt.

Allicht kun je wat vinden op de term Kratradio...die zijn hier ook nog wel gebouwd maar ook zoals hier op Tweakers waar al zo'n topic inmiddels zijn 19ste deel kent https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1708103 voor inspiratie.

Ik begrijp de discussie over inderdaad toch vochtwerking bij stilstaande/ongebruikte voertuigen maar toch zou dat (ook omdat caraudio vaak prijsgunstig te verkrijgen is) mijn 2de keuze zijn. Een kistje of behuizing met daarin een compo-setje is zo herbruikbaar voor een ander merk met de zelfde, (vaak standaard zoals 6x9 inch) afmetingen.

Ik ben benieuwd wat je gaat bouwen :)

even een edit na je TS beter gelezen te hebben.......je wilt iet smeer geluidskwaliteit dan ik van uit ging....lekker met je 2009 project verder :rock:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

indoubt schreef: di 30 sep 2025, 7:57
Marine grade kan maar meestal zijn die minder goed. Het is niet zozeer het vocht denk ik maar eerder de kou. Of dat correct is moet deze winter blijken. Ik heb temperatuur en vochtsensors geïnstalleerd die ik hier vanuit Nederland kan aflezen. Op dit moment ben ik niet van plan om een ruimte de hele winter te gaan verwarmen als ik er niet ben. Dat zou ook redelijk kostbaar worden. Er is geen andere ruimte waar ik ze heen kan verplaatsen die verwarmd is.

Het moet ook niet al te ingewikkeld worden. Als ik het hutje verlaat, de laatste keer voor de winter dan moet er toch al heel veel gebeuren op de laatste ochtend.
ik heb redelijk goede ervaringen met de B&W marine 8 units welke buiten gebruikt kunnen worden.
En vocht lijkt niet het probleem maar door de kou slaat de vocht neer op de koudere delen die dan bevriest. als je dan een coating over die delen hebt die het water buiten houd zal je ook de corrosie wat minder kans geven dat is de grootste boosdoener hier.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zijn printplaten voor hifi wel bestand tegen -30°C? zal wel wat thermische spanningen geven lijkt me?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yep, daarom zijn Jags met een betere autoradio ook niet toegestaan in Schotland :lol:
Plaats reactie