akupanel + extra demping?
Moderator: Beheerdersteam
akupanel + extra demping?
Ik wil in mijn woonkamer een muur die tegenover een raampartij staat, bekleden met akupanelen om de akoestiek te verbeteren.
Ik wil de akupanelen schroeven en niet lijmen. Ik kan de panelen rechtstreeks in de gipsmuur schroeven met pluggen maar kan ook eerst latten op de gipsmuur plaatsen en tussen de latten bijvoorbeeld Metisse demping te stoppen. Dat laatste maakt het een stuk duurder en vraag mij af of de demping veel beter wordt of dat het niet veel uitmaakt. Iemand die hier meer van weet?
*De panelen hebben zelf 9mm petvilt demping.
Zoals het en nu uitziet: Een voorbeeld van de panelen:
Ik wil de akupanelen schroeven en niet lijmen. Ik kan de panelen rechtstreeks in de gipsmuur schroeven met pluggen maar kan ook eerst latten op de gipsmuur plaatsen en tussen de latten bijvoorbeeld Metisse demping te stoppen. Dat laatste maakt het een stuk duurder en vraag mij af of de demping veel beter wordt of dat het niet veel uitmaakt. Iemand die hier meer van weet?
*De panelen hebben zelf 9mm petvilt demping.
Zoals het en nu uitziet: Een voorbeeld van de panelen:
Re: akupanel + extra demping?
Ik vindt die panelen altijd wel fraai .
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn mocht je daar voor kiezen
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn mocht je daar voor kiezen
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: akupanel + extra demping?
Heb je geen andere mogelijkheden? Volgens mij introduceer je een behoorlijke onbalans in het stereobeeld, met akoestische maatregelen links van de luidsprekers, en een partij glas rechts ervan.
Re: akupanel + extra demping?
je kunt ook overwegen om de wand achter je tv aan te pakken, die kun je waarschijnlijk heel netjes opdikken zonder dat het opvalt - je kunt dan ook makkelijk iets dikker gaan, bijvoorbeeld 20cm dik - steenwol erin - doek ervoor spannen of een combinatie met panelen waarvan je kunt uitrekenen op welke frequentie die gaan dempen
Re: akupanel + extra demping?
Dat is zeker een risico. Ik heb een zelfde situatie maar dan omgekeerd: Links glas van vloer tot plafond en rechts een gipssysteemwand. Wel vrij dikke vitrage! Ga ik ook niks aan doen. Het stereobeeld kan beter maar is beslist niet slecht qua plaatsing en definitie. Ook een beetje schuiven, draaien, passen en meten zodat je niet in de reflecties zit.
Re: akupanel + extra demping?
Ik heb uiteraard ook gordijnen hangen. Het is een L vormige en vrij harde woonkamer. Mijn vorige appartement had een hele goede akoestiek. Nu woon ik veel fijner maar de akoestiek is gewoon slecht en heeft een hoop luisterplezier weggehaald.
De audio/ tv muur blijft zo maar daar komt misschien nog een schilderij/ canvas met evt demping erin en misschien een grote plant. Ik heb geen aparte luisterkamer en wil het vooral woonkamer houden en kijken of ik het beter kan maken.
Ik zal uiteraard eerst luisteren als de panelen los tegen de muur staan maar vraag me af of het uit zal maken met een houtenframe met mitesse demping of de akupanelen direct op de wand te bevestigen.
De audio/ tv muur blijft zo maar daar komt misschien nog een schilderij/ canvas met evt demping erin en misschien een grote plant. Ik heb geen aparte luisterkamer en wil het vooral woonkamer houden en kijken of ik het beter kan maken.
Ik zal uiteraard eerst luisteren als de panelen los tegen de muur staan maar vraag me af of het uit zal maken met een houtenframe met mitesse demping of de akupanelen direct op de wand te bevestigen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: akupanel + extra demping?
Gevonden, was even zoeken: ik heb de mijn panelen bij WoodUpp gekocht, dat was voor ze overal in elke bouwmarkt te koop lagen. Hebben wat getallen op de site staan over wel of geen extra demping materiaal achter de panelen: https://woodupp.nl/akoestiek/
Het scheelt enorm in elk geval, aan jou of je dit wilt. In mijn sig (Calpamos) staat een verslag van de reis naar geluid zoals me dat nu erg bevalt. Akupanels met ook Metisse. Maar, ik heb het idee dat er onderling in die Akupanels ook nog wel verschil zit. Zou je willen aanraden een pak Metisse te kopen en gaan experimenteren, zonder alles direct vast te schroeven. Zet het er eens los achter, laat het weg, etc.
Oja, het stereobeeld, hier is ook 1 wand volledig glas. Ik heb geen last van scheef stereo, wel heb ik de speaker aan glaszijde er wat vanaf staan, en toch wel enigszins ingedraaid. In mijn werkkamer ervaar ik dit effect wel, scheef stereo doordat er teveel zooi in de kamer staat en 1 luidspreker vrij dicht bij een kastwand staat. Ook weer, proberen voor je alles vastzet.
Wat jij denk ik vooral gaat ervaren met je Metal voorkeur is dat snel opvolgende bassdrums ook lekker strak worden. Daar hoor je direct door wat nagalm effect dat het meer brei wordt ipv strak.
In elk geval veel succes!
Edit: zaten even dubbel.
Het scheelt enorm in elk geval, aan jou of je dit wilt. In mijn sig (Calpamos) staat een verslag van de reis naar geluid zoals me dat nu erg bevalt. Akupanels met ook Metisse. Maar, ik heb het idee dat er onderling in die Akupanels ook nog wel verschil zit. Zou je willen aanraden een pak Metisse te kopen en gaan experimenteren, zonder alles direct vast te schroeven. Zet het er eens los achter, laat het weg, etc.
Oja, het stereobeeld, hier is ook 1 wand volledig glas. Ik heb geen last van scheef stereo, wel heb ik de speaker aan glaszijde er wat vanaf staan, en toch wel enigszins ingedraaid. In mijn werkkamer ervaar ik dit effect wel, scheef stereo doordat er teveel zooi in de kamer staat en 1 luidspreker vrij dicht bij een kastwand staat. Ook weer, proberen voor je alles vastzet.
Wat jij denk ik vooral gaat ervaren met je Metal voorkeur is dat snel opvolgende bassdrums ook lekker strak worden. Daar hoor je direct door wat nagalm effect dat het meer brei wordt ipv strak.
In elk geval veel succes!
Edit: zaten even dubbel.
Re: akupanel + extra demping?
Zou ik sowieso beginnen met een diffusor achter de luisterplaats. Kan prima in de vorm van een gevulde boekenkast. Een harde vloer werkt ook niet mee maar daar helpt een dik vloerkleed wel weer goed. Simpele dingen om mee te beginnen die al veel galm weg halen.
Re: akupanel + extra demping?
Ik heb panelen van Akuwoodpanel gebruikt en ben daar erg tevreden over. Ik heb van diverse leveranciers samples opgevraagd en de verschillen in materiaal, afwerking en prijs zijn erg groot. Als je voor echt hout gaat, dan zijn die van WoodUpp by far het mooiste. Mooie dikke fineer en goed afgewerkt, maar dat heeft wel een prijs.
Het voordeel van de Akuwoodpanel panelen is de veel lagere prijs en tóch behoorlijke kwaliteit fineer. Daarnaast zijn de latten voor 3/4 gefineerd, in tegenstelling tot die van WoodUpp. Dat is mijn inziens ook een kwestie van smaak.
Ik heb ze gemonteerd op 50x50 balkjes die ik rondom qua raamwerk kleiner heb gehouden dan de buitenzijde van de panelen, om een zwevend effect te creëren. De balken waar je op kan kijken heb ik zwart gelakt, net als het vilt. Je zou met Hue verlichting het geheel ook nog kunnen uitlichten.
Vulling is Isolena wol vulling. Milieuvriendelijk, lucht zuiverend en niet gekke duur
Het verschil in akoestiek is hier enorm. Ook is de spraak verstaanbaarheid sterk verbeterd
Het voordeel van de Akuwoodpanel panelen is de veel lagere prijs en tóch behoorlijke kwaliteit fineer. Daarnaast zijn de latten voor 3/4 gefineerd, in tegenstelling tot die van WoodUpp. Dat is mijn inziens ook een kwestie van smaak.
Ik heb ze gemonteerd op 50x50 balkjes die ik rondom qua raamwerk kleiner heb gehouden dan de buitenzijde van de panelen, om een zwevend effect te creëren. De balken waar je op kan kijken heb ik zwart gelakt, net als het vilt. Je zou met Hue verlichting het geheel ook nog kunnen uitlichten.
Vulling is Isolena wol vulling. Milieuvriendelijk, lucht zuiverend en niet gekke duur
Het verschil in akoestiek is hier enorm. Ook is de spraak verstaanbaarheid sterk verbeterd
Re: akupanel + extra demping?
Barry2001 schreef: ↑zo 28 sep 2025, 18:04Gevonden, was even zoeken: ik heb de mijn panelen bij WoodUpp gekocht, dat was voor ze overal in elke bouwmarkt te koop lagen. Hebben wat getallen op de site staan over wel of geen extra demping materiaal achter de panelen: https://woodupp.nl/akoestiek/
Het scheelt enorm in elk geval, aan jou of je dit wilt. In mijn sig (Calpamos) staat een verslag van de reis naar geluid zoals me dat nu erg bevalt. Akupanels met ook Metisse. Maar, ik heb het idee dat er onderling in die Akupanels ook nog wel verschil zit. Zou je willen aanraden een pak Metisse te kopen en gaan experimenteren, zonder alles direct vast te schroeven. Zet het er eens los achter, laat het weg, etc.
Oja, het stereobeeld, hier is ook 1 wand volledig glas. Ik heb geen last van scheef stereo, wel heb ik de speaker aan glaszijde er wat vanaf staan, en toch wel enigszins ingedraaid. In mijn werkkamer ervaar ik dit effect wel, scheef stereo doordat er teveel zooi in de kamer staat en 1 luidspreker vrij dicht bij een kastwand staat. Ook weer, proberen voor je alles vastzet.
Wat jij denk ik vooral gaat ervaren met je Metal voorkeur is dat snel opvolgende bassdrums ook lekker strak worden. Daar hoor je direct door wat nagalm effect dat het meer brei wordt ipv strak.
In elk geval veel succes!
Edit: zaten even dubbel.
Mijn ideeen om het zo te doen kwamen ook na het lezen van jouw topic. Metisse lijkt heel erg op muhlwol en damping 30 qua uiterlijk.
Ik heb bij verschillende aanbieders samples besteld van de akupanelen. het enige verschil wat ik zie is wat verschil in diktes maar de materialen lijken allemaal hetzelfde. Welke dikte Metisse heb je gebruikt? Ik kan niet veel van de 20mm dikte vinden.
Re: akupanel + extra demping?
Ik heb een boekenkasten wand aan de andere kant maar daar staat hoofdzakelijk modelbouw in. Ik kan misschien wat planken gaan vullen met boeken inderdaad. Krijg er steeds meer goede ideen bij zo
Re: akupanel + extra demping?
Dat ziet er heel chique uit zeg. Ik ga even kijken naar dat wol. Metisse vind ik best prijzig.Duclaasie schreef: ↑zo 28 sep 2025, 19:26Ik heb panelen van Akuwoodpanel gebruikt en ben daar erg tevreden over. Ik heb van diverse leveranciers samples opgevraagd en de verschillen in materiaal, afwerking en prijs zijn erg groot. Als je voor echt hout gaat, dan zijn die van WoodUpp by far het mooiste. Mooie dikke fineer en goed afgewerkt, maar dat heeft wel een prijs.
Het voordeel van de Akuwoodpanel panelen is de veel lagere prijs en tóch behoorlijke kwaliteit fineer. Daarnaast zijn de latten voor 3/4 gefineerd, in tegenstelling tot die van WoodUpp. Dat is mijn inziens ook een kwestie van smaak.
Ik heb ze gemonteerd op 50x50 balkjes die ik rondom qua raamwerk kleiner heb gehouden dan de buitenzijde van de panelen, om een zwevend effect te creëren. De balken waar je op kan kijken heb ik zwart gelakt, net als het vilt. Je zou met Hue verlichting het geheel ook nog kunnen uitlichten.
Vulling is Isolena wol vulling. Milieuvriendelijk, lucht zuiverend en niet gekke duur
IMG_4891.jpeg
1A051BA7-B007-483E-B594-8EF820B50070.jpeg
IMG_5919.jpeg
Het verschil in akoestiek is hier enorm. Ook is de spraak verstaanbaarheid sterk verbeterd
Re: akupanel + extra demping?
https://www.fibers-foams.nl/product/ecosorb
Metisse is overigens niet helemaal hetzelfde als Muhlwol. Muhlwol is losser en draderiger en dempt naar mijn ervaring wel beter. Al zal dat in deze toepassing niet zoveel uitmaken.
Metisse is overigens niet helemaal hetzelfde als Muhlwol. Muhlwol is losser en draderiger en dempt naar mijn ervaring wel beter. Al zal dat in deze toepassing niet zoveel uitmaken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 28 sep 2025, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: akupanel + extra demping?
Kalimba schreef: ↑zo 28 sep 2025, 19:43Dat ziet er heel chique uit zeg. Ik ga even kijken naar dat wol. Metisse vind ik best prijzig.Duclaasie schreef: ↑zo 28 sep 2025, 19:26Ik heb panelen van Akuwoodpanel gebruikt en ben daar erg tevreden over. Ik heb van diverse leveranciers samples opgevraagd en de verschillen in materiaal, afwerking en prijs zijn erg groot. Als je voor echt hout gaat, dan zijn die van WoodUpp by far het mooiste. Mooie dikke fineer en goed afgewerkt, maar dat heeft wel een prijs.
Het voordeel van de Akuwoodpanel panelen is de veel lagere prijs en tóch behoorlijke kwaliteit fineer. Daarnaast zijn de latten voor 3/4 gefineerd, in tegenstelling tot die van WoodUpp. Dat is mijn inziens ook een kwestie van smaak.
Ik heb ze gemonteerd op 50x50 balkjes die ik rondom qua raamwerk kleiner heb gehouden dan de buitenzijde van de panelen, om een zwevend effect te creëren. De balken waar je op kan kijken heb ik zwart gelakt, net als het vilt. Je zou met Hue verlichting het geheel ook nog kunnen uitlichten.
Vulling is Isolena wol vulling. Milieuvriendelijk, lucht zuiverend en niet gekke duur
IMG_4891.jpeg
1A051BA7-B007-483E-B594-8EF820B50070.jpeg
IMG_5919.jpeg
Het verschil in akoestiek is hier enorm. Ook is de spraak verstaanbaarheid sterk verbeterd
Isolena Optimal was het om exact te zijn. Ik meen ongeveer 60,- voor een rol van 600x9000
Re: akupanel + extra demping?
De lattenwand is klaar. Erachter heb ik Metisse geplaatst.
Eerst een frame gemaakt waar de Akupanels op geschroefd kunnen worden en waar de Metisse goed tussenpast: Metisse erin: Panelen bevestigen: Lattenwand klaar: Inmiddels staan en hangen er ook wat planten die akoestisch goed zijn en ben nog bezig met canvassen zoeken die ik ga vullen met metisse.
De akoestische verandering:
Dat is toch echt ongelooflijk goed en het luisterplezier is weer helemaal terug. Ik had echt niet verwacht dat dit zo'n verbetering zou geven.
De plaatsing van de luidsprekers iets aangepast voor het stereo beeld. Het geluid klopt weer. Een toename van laag, rust in het geluid en de scherpte uit het hoog is helemaal weg. Het heeft nu ook eindelijk body. Ook gewoon praten in de woonkamer klinkt heel anders sinds deze verandering.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik iets aan de akoestiek heb gedaan. In de vorige woningen heb ik nooit problemen gehad. Ik dacht dat het hoodzakelijk onzin was tenzij je in een kerk of echo put woont. Mijn mening is dan ook volledig gedraaid na deze ervaring.
Eerst een frame gemaakt waar de Akupanels op geschroefd kunnen worden en waar de Metisse goed tussenpast: Metisse erin: Panelen bevestigen: Lattenwand klaar: Inmiddels staan en hangen er ook wat planten die akoestisch goed zijn en ben nog bezig met canvassen zoeken die ik ga vullen met metisse.
De akoestische verandering:
Dat is toch echt ongelooflijk goed en het luisterplezier is weer helemaal terug. Ik had echt niet verwacht dat dit zo'n verbetering zou geven.
De plaatsing van de luidsprekers iets aangepast voor het stereo beeld. Het geluid klopt weer. Een toename van laag, rust in het geluid en de scherpte uit het hoog is helemaal weg. Het heeft nu ook eindelijk body. Ook gewoon praten in de woonkamer klinkt heel anders sinds deze verandering.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik iets aan de akoestiek heb gedaan. In de vorige woningen heb ik nooit problemen gehad. Ik dacht dat het hoodzakelijk onzin was tenzij je in een kerk of echo put woont. Mijn mening is dan ook volledig gedraaid na deze ervaring.
Re: akupanel + extra demping?
Zo dan, 1 woord: WOW!
Dat ziet er zeer netjes uit.
Je merkt nu dus niet dat je links meer demping hebt dan rechts?
Dat ziet er zeer netjes uit.
Je merkt nu dus niet dat je links meer demping hebt dan rechts?
Re: akupanel + extra demping?
En dan heb je nog dun materiaal gebruikt ook. Ik snap je reactie helemaal, wat je beschrijft is ook wat ik ervoer na het maken van de latte wand met vulling.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: akupanel + extra demping?
Dat is mooi gelukt zeg! Ja luidspreker posities even proberen voor het beste resultaat. Mooi dat het zo goed uitpakt, en er ook nog eens goed uitziet.
