condensators parallel

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

condensators parallel

Bericht door garring »

Ik zie zelden een schema waarin meerdere condensators parallel geschakeld zijn en met verschillende waarden.
Nu heb ik ergens gelezen dat dit wel gunstiger is, of heb ik het dan niet over scheidingsfilters?
Ben nieuwsgierig, wie wilt dat toelichten?
Ron
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: condensators parallel

Bericht door garring »

viewtopic.php?t=1819

Het staat hier denk ik al?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: condensators parallel

Bericht door Walt »

Technisch kan het gewoon, wat beter klinkt kun je over twisten, ik zou nu toch 1 grote cap kiezen, en hoogstens een max 0.1uF bypass erover heen. Maar ik heb ook goede resultaten gehad met bijv. een 4.7 + 2.2 = 6.9 uF hoor.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: condensators parallel

Bericht door Kappa7 »

Door het parallel zetten van de condensatoren verlaag je ook de esr, je past daar dus wel je karakteristiek van je schema mee aan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: condensators parallel

Bericht door Pjotr »

Dat is met audio eigenlijk alleen relevant bij elco's. En dan nog, moderne elco's hebben al een bijzonder lage ESR. Dus wat win je? Het maakt allemaal vrij weinig uit. Hooguit wat Walt zegt: Een kleine PP parallel aan een bipolaire elco kan wat schelen in het hoog. Moet er wel hoog door die C gaan :D
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: condensators parallel

Bericht door garring »

Hm, ik dacht 2x een 10uf en 1 2,2 erbij, met z'n 3en parallel, dat scheelt aanschaf, en ik dacht mocht er 1 stuk gaan dan hoor je het maar blijft het wel werken!
Anders bestel ik wel grote condensators
Dank weer, Ron
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: condensators parallel

Bericht door beijert »

Als je ze hebt, dan moet je ze lekker samenvoegen tot de benodigde waarde. Defect gaan ze in principe niet.

Apart kleinere waardes aanschaffen omdat het beter zou zijn loont alleen niet.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”