Ik zie zelden een schema waarin meerdere condensators parallel geschakeld zijn en met verschillende waarden.
Nu heb ik ergens gelezen dat dit wel gunstiger is, of heb ik het dan niet over scheidingsfilters?
Ben nieuwsgierig, wie wilt dat toelichten?
Ron
condensators parallel
Moderator: Beheerdersteam
Re: condensators parallel
Technisch kan het gewoon, wat beter klinkt kun je over twisten, ik zou nu toch 1 grote cap kiezen, en hoogstens een max 0.1uF bypass erover heen. Maar ik heb ook goede resultaten gehad met bijv. een 4.7 + 2.2 = 6.9 uF hoor.
Door het parallel zetten van de condensatoren verlaag je ook de esr, je past daar dus wel je karakteristiek van je schema mee aan.
Dat is met audio eigenlijk alleen relevant bij elco's. En dan nog, moderne elco's hebben al een bijzonder lage ESR. Dus wat win je? Het maakt allemaal vrij weinig uit. Hooguit wat Walt zegt: Een kleine PP parallel aan een bipolaire elco kan wat schelen in het hoog. Moet er wel hoog door die C gaan 
Hm, ik dacht 2x een 10uf en 1 2,2 erbij, met z'n 3en parallel, dat scheelt aanschaf, en ik dacht mocht er 1 stuk gaan dan hoor je het maar blijft het wel werken!
Anders bestel ik wel grote condensators
Dank weer, Ron
Anders bestel ik wel grote condensators
Dank weer, Ron
Als je ze hebt, dan moet je ze lekker samenvoegen tot de benodigde waarde. Defect gaan ze in principe niet.
Apart kleinere waardes aanschaffen omdat het beter zou zijn loont alleen niet.
Apart kleinere waardes aanschaffen omdat het beter zou zijn loont alleen niet.