Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

Ja, maar deze reageren denk ik ook op DC? En dat lijkt dit bordje standaard wel te leveren helaas, mijn tweeter is er al door in rook op gegaan, daarom heb ik er een condensator voor moeten zetten, de woofer houdt zich goed. Het beste is natuurlijk de DC weg te regelen, maar daar lijkt op het bordje geen mogelijkheid in voorzien te zijn? Vandaar even teruggegrepen naar relais.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door markbakk »

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Marp »

En anders een van deze: viewtopic.php?t=12349
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door eQuanD »

Pon-e schreef: ma 15 sep 2025, 22:47
Ja, maar deze reageren denk ik ook op DC? En dat lijkt dit bordje standaard wel te leveren helaas, mijn tweeter is er al door in rook op gegaan, daarom heb ik er een condensator voor moeten zetten, de woofer houdt zich goed. Het beste is natuurlijk de DC weg te regelen, maar daar lijkt op het bordje geen mogelijkheid in voorzien te zijn? Vandaar even teruggegrepen naar relais.
Is er geen mogelijkheid om een 2de of 3de orde hoogdoorlaatfilter te plaatsen vóór de tweeter ter beveiliging? Afsnijfrequentie bijvoorbeeld iets hoger dan de resonantiefrequentie van de tweeter. Het dipje die dit bij de laagste frequenties die de tweeter moet weergeven zal veroorzaken kan wellicht gecompenseerd worden met de DSP? Ik weet wel, dit is geen 'normale' situatie, maar ik vind het feit dat units sneuvelen, waarschijnlijk door inschakelpieken dit eventueel wel verantwoord is.

Het beste in ieder geval.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door markbakk »

Over hoeveel DC spanning praten we eigenlijk?
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

Marp schreef: di 16 sep 2025, 8:04
En anders een van deze: viewtopic.php?t=12349
Ja, deze gezien, zeker mooie ontwerpen. Alleen volgens mij ook weer reagerend op DC en/of best weer ingewikkeld om te maken met PCB's etc.
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

markbakk schreef: di 16 sep 2025, 6:44
Deze ook wel weer ingewikkeld te maken (ben niet zo'n PCB soldeerder etc.) en best kritisch om af te stellen in de componenten vs spanningen etc.
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

eQuanD schreef: di 16 sep 2025, 11:58
Pon-e schreef: ma 15 sep 2025, 22:47
Ja, maar deze reageren denk ik ook op DC? En dat lijkt dit bordje standaard wel te leveren helaas, mijn tweeter is er al door in rook op gegaan, daarom heb ik er een condensator voor moeten zetten, de woofer houdt zich goed. Het beste is natuurlijk de DC weg te regelen, maar daar lijkt op het bordje geen mogelijkheid in voorzien te zijn? Vandaar even teruggegrepen naar relais.
Is er geen mogelijkheid om een 2de of 3de orde hoogdoorlaatfilter te plaatsen vóór de tweeter ter beveiliging? Afsnijfrequentie bijvoorbeeld iets hoger dan de resonantiefrequentie van de tweeter. Het dipje die dit bij de laagste frequenties die de tweeter moet weergeven zal veroorzaken kan wellicht gecompenseerd worden met de DSP? Ik weet wel, dit is geen 'normale' situatie, maar ik vind het feit dat units sneuvelen, waarschijnlijk door inschakelpieken dit eventueel wel verantwoord is.

Het beste in ieder geval.
Ik heb ter beveiliging al een condensator van 40 uF in serie voor gezet. Dan geen effect op de SPL in tweetergebied, wel een fasedraaiing van 90 graden. Geeft wel wat gedoe om de fase tussen woofer en tweeter gelijk te krijgen, gebruik in de XO nu 4e orde LinkwitzRiley voor de woofer en 3e orde Butterworth voor tweeter (=+90 condensator, LR bestaat niet in oneven). Voor meer detail, zie eerder in het draadje. Zijn er voordelen om 2e of 3e te gebruiken. Met name 2e, want dan ik ook LR 2e orde voor de tweeter gebruiken, match wellicht beter met LR4?
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

markbakk schreef: di 16 sep 2025, 12:25
Over hoeveel DC spanning praten we eigenlijk?
Genoeg om een tweeter in rook te laten opgaan... :(
Tweeter stuk.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Marp »

Pon-e schreef: di 16 sep 2025, 17:09
volgens mij ook weer reagerend op DC en/of best weer ingewikkeld om te maken met PCB's etc.


:think:
Nog veel simpeler dan deze versies is onmogelijk:
Henkjan schreef: vr 05 nov 2010, 21:29
softstart van circuisonline:
Screenshot 2025-09-16 at 17-45-35 softstart schema (incl BOM).png (PNG-afbeelding 907 × 507 pixels).png
uit lijkt me gewoon een relais in de uitgang laten dichtvallen op voeding uit
ray5150 schreef: za 06 nov 2010, 18:17
Met een 555 timer kan het ook
Screenshot 2025-09-16 at 17-26-12 lm555powerdelay.gif (GIF-afbeelding 532 × 979 pixels).png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Shadow »

Gewoon een versterker zoeken zonder DC op de uitgang lijkt me het simpelst?
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door eQuanD »

Pon-e schreef: di 16 sep 2025, 17:18
eQuanD schreef: di 16 sep 2025, 11:58
Pon-e schreef: ma 15 sep 2025, 22:47
Ja, maar deze reageren denk ik ook op DC? En dat lijkt dit bordje standaard wel te leveren helaas, mijn tweeter is er al door in rook op gegaan, daarom heb ik er een condensator voor moeten zetten, de woofer houdt zich goed. Het beste is natuurlijk de DC weg te regelen, maar daar lijkt op het bordje geen mogelijkheid in voorzien te zijn? Vandaar even teruggegrepen naar relais.
Is er geen mogelijkheid om een 2de of 3de orde hoogdoorlaatfilter te plaatsen vóór de tweeter ter beveiliging? Afsnijfrequentie bijvoorbeeld iets hoger dan de resonantiefrequentie van de tweeter. Het dipje die dit bij de laagste frequenties die de tweeter moet weergeven zal veroorzaken kan wellicht gecompenseerd worden met de DSP? Ik weet wel, dit is geen 'normale' situatie, maar ik vind het feit dat units sneuvelen, waarschijnlijk door inschakelpieken dit eventueel wel verantwoord is.

Het beste in ieder geval.
Ik heb ter beveiliging al een condensator van 40 uF in serie voor gezet. Dan geen effect op de SPL in tweetergebied, wel een fasedraaiing van 90 graden. Geeft wel wat gedoe om de fase tussen woofer en tweeter gelijk te krijgen, gebruik in de XO nu 4e orde LinkwitzRiley voor de woofer en 3e orde Butterworth voor tweeter (=+90 condensator, LR bestaat niet in oneven). Voor meer detail, zie eerder in het draadje. Zijn er voordelen om 2e of 3e te gebruiken. Met name 2e, want dan ik ook LR 2e orde voor de tweeter gebruiken, match wellicht beter met LR4?
Ik denk dat er nog steeds een DC piekstroom door de tweeter zal vloeien met de serie condensator van 40 uF. De condensator zal zich opladen via de spoel van de tweeter.
Als je een 2de of 3de orde hoogdoorlaat gebruikt, heb je een spoel die parallel over de tweeter staat (bij 3de orde met nog een condensator ertussen). Als er nu een DC-piek op de ingang van het hoogdoorlaatfilter komt, zal de de stroom door de parallelspoel veel hoger zijn dan door de tweeter, omdat de gelijkstroomweerstand van de spoel veel lager is dan de gelijkstroomweerstand van de tweeter. dus uw tweeter is DC beveiligd. Ik kan niet meteen zeggen wat een LR of Butterworth filter hier zal doen met de fase, maar dit is wel te controleren.
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

Aha, op die manier! Kan de moeite waard zijn om te proberen, maar inderdaad mogelijk wel correcties te doen in het filter/DSP (maar kan in de fase mogelijk een voordeel geven icm LR2 ipv Bu3). Ervaring tot nu toe is dat de tweeter blijkbaar wel tegen de DC inschakelpiek kan, er komt nog steeds het juiste signaal uit.
Ik had zelf bedacht in mijn schema om de versterker te stabiliseren over de weerstand (NC contact van het relais), dus zowel bij inschakelen en uitschakelen loopt de DC in-/uitschakelstroom(piek) van de versterker over de weerstand van bijv. 10 ohm en niet over de speaker. Dat zal dan ook moeten werken?
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door eQuanD »

Inderdaad, dat is ook een mogelijkheid.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door markbakk »

Pon-e schreef: di 16 sep 2025, 17:20
markbakk schreef: di 16 sep 2025, 12:25
Over hoeveel DC spanning praten we eigenlijk?
Genoeg om een tweeter in rook te laten opgaan... :(

Tweeter stuk.jpg
Dat lijkt mij toch wel al te gortig. Is dat bordje wel OK? Hebben alle eindtrappen zo’n DC-component aan de uitgang? Is ook niet heel gezond voor de andere drivers, lijkt me. Of is het vooral de inschakelplop?
Deze ook wel weer ingewikkeld te maken (ben niet zo'n PCB soldeerder etc.) en best kritisch om af te stellen in de componenten vs spanningen etc.
Je moet iets hebben dat inschakelen vertraagt en vrijwel direct na uitschakelen voeding afvalt. Deze doet dat en is niet heel ingewikkeld
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

Tja, het is inderdaad niet zo best. Maar ik heb verder behalve dan de inschakelplop, maar vooral uitschakelplop, geen probleem. Zowel tweeter (met condensator) als de woofer houden zich verder prima. Kan wel eens de uitgangen meten. Maar ik ga liever niet meer experimenteren met de tweeters etc.
Wat betreft mijn schemaatje, dat is alleen een kwestie van draadjes op/tussen de contactjes schroeven. Enige is dat je zelf de pulsdrukker na 3 seconden moet indrukken, uit gaat vanzelf. Dus als dat ook werkt, dan is dat voor mij prima. En geen andere voeding nodig en ook geen risico op (aard)lussen met het versterker bordje wat mogelijk bij andere schemaatjes wel speelt?
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

Even ook een kleine update van de vordereringen van de afgelopen tijd:

Heb de speakers opgevuld met Flamex en bracing halverwege horizontaal erin gezet voor betere demping en om trillingen tegen te gaan:
Vulling met Flamex.jpg
De speakerwand trilde hierna een stuk minder en het geluid/laag klonk zeker ook strakker.

Ik heb vervolgens ook de basreflexpoort provisorisch dichtgezet met de bedoeling ook een Linkwitz transform erop te zetten.
Basreflex dicht.jpg

Impedantiemetingen gedaan om de Qt en Fres te bepalen (blauw is zonder Flamex, geel met Flamex, dus Fres nog 5 Hz lager). Niveau verschil komt denk ik omdat ik meet via de PC-geluidsbordje/REW, is nog een aandachtspuntje hoe betrouwbaar dit nu precies is.
Impedantiemeting.jpg
Qt bleek circa 0,9 te zijn. Dat klopt op zich wel, boxvolume was met basreflex op Q 0,7 ontworpen. Gesloten is het volume aan de kleine kant voor deze driver.
Qt berekenen.jpg

Vervolgens met de sheet van MiniDSP de factoren voor de LWT bepaald:
LWT berekenen.jpg

En in Sigma Studio in het IRR filter gezet (via txt file te importeren)
Sigma LWT.jpg

En verschillende Near Field metingen gedaan met verschillende instellingen (Q en F3). De LWT doet precies wat je verwacht.
Metingen met LWT.jpg

SPL metingen met fasedip
SPL met LWT.jpg

Fasemetingen, lopen redelijk gelijk:
Fasemetingen.jpg

Stepresponse:
Stepresponse met LWT.jpg

Excess group delay
Excess group delay met LWT.jpg

Uit de waterval lijken er toch nog wel wat (staande) golven te zijn, nog een aandachtspuntje.
Waterval.jpg
Nearfield:
Waterval NF.jpg

Het geluid zonder Basreflex en met LWT is gewoon een stuk strakker en gedetailleerder in het laag. Bij snelle baslijnen/wisselingen hoor je de noten afzonderlijk nog steeds en niet aan elkaar geregen. Besloten daarom om nieuwe speakers te maken, maar dan zonder de basreflex. De voeding en versterkerbordje gaan uit de speakers vanwege koeling en ook wel ruimte: de voeding wordt een externe adapter, het versterkerbordje plak ik achterop de speaker in een klein doosje. Dan nog steeds alleen een voeding erin en kabel naar andere speaker en spelen maar.

De plankjes liggen al klaar:
Plankjes.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door markbakk »

Zowel tweeter (met condensator) als de woofer houden zich verder prima. Kan wel eens de uitgangen meten.
Lijkt me wel. Als je je woofer consequent DC voert, staat de spreekspoel ook niet netjes symmetrisch in het magneetveld.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door eQuanD »

Ik had begrepen dat dit over DC-pieken gaat bij in- en uitschakelen. Eens de inschakelplop voorbij, veronderstel ik dat er geen DC spanning meer op de uitgang staat, en dus de beide luidsprekerspoelen terug symmetrisch in het magneetveld staan. Heb ik dat dan verkeerd voor?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door architect »

lekker bezig

zou je nog als tip willen meegeven om eens te experimenteren met een andere doelcurve
een vlakke frequentierespons kan op zich goed zijn als doel voor een neutrale speaker
het klinkt veel lekkerder als je de curve laat aflopen met naar verhouding meer laag

in je eerste bericht wil je meer punch en bas
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

Ja klopt, klinkt nu best neutraal maar best zuiver inderdaad en heeft wel wat volume nodig om tot leven te komen. Kan inderdaad eens de curve anders instellen. Dank voor de tip!
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

eQuanD schreef: wo 17 sep 2025, 20:12
Ik had begrepen dat dit over DC-pieken gaat bij in- en uitschakelen. Eens de inschakelplop voorbij, veronderstel ik dat er geen DC spanning meer op de uitgang staat, en dus de beide luidsprekerspoelen terug symmetrisch in het magneetveld staan. Heb ik dat dan verkeerd voor?
De in- en uitschakelplop zijn inderdaad de aanleiding. De doorbranden van de tweeter was gedekt door de condensator. Kan in rust eens meten. Het is wel zo dat de tweeter na een tijdje aangesloten te zijn, flink ging roken (letterlijk). Dus vermoeden is toch dat er een te hoge continue DC spanning opstaat, waardoor de tweeter teveel opwarmde.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door eQuanD »

Als er continu een DC spanning op de tweeter blijft staan na de inschakel plop, wat is dan het nut van een inschakel vertraging? De aanwezigheid van een gelijkspanning kan toch gemeten worden op de uitgang van de versterker vóór de condensator van 40uF?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door markbakk »

Dit zijn BTL eindtrappen. Alles boven de 100mV gelijkspanning tussen - en + is foute boel, ook bij Tinysine. Ik zou bijna denken dat je units aan signaal- en massa-aansluiting hebt gelegd.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Wieger61 »

Je hebt liever LWT dan basreflex? Is je basreflex wel goed afgesteld? In-box meting gedaan? Of near-field (10 mm afstand)? Basreflex heeft het voordeel dat de woofer in het laag weinig beweegt, dus weinig vervormt, zowel in het laag als het midden (check https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... -drivers-4 . De Klippel Analyzer Bl (X) curve for the Dayton Audio SIG180-4 in AudioXpress laat een uitslag afhankelijke Bl zien wat voor IMD zorgt). LWT dwingt de woofer tot grote uitslagen waardoor het midden als een brei kan gaan klinken (om welke reden een driewegbox met aparte middentoonluidspreker beter kan klinken).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”