scan speak reference monitor (denk ik)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door fireman »

Ik heb sinds vele jaren weer een klein beetje de kriebels gekregen om een speaker te gaan bouwen. Niet het hele uitmeten etc.. maar een pakket zoals die bekend is van speakerland of speaker & Co. Momenteel speel ik al 6 jaar met de vifa vivace model 2012. (tijd voor iets nieuws??)

Nu heb ik volgens mij een setje scan speak reference monitor op de kop weten te tikken. Echter deze zijn incompleet en niet in elkaar.

Ik heb los:
-kasten
-filter
-1 defecte unit
-aansluit terminals

Zie de foto's, en een vraag voor de kenners: Als je zo naar dat filter kijkt, is dit van de scan speak reference monitor? Indien ja, dan ga ik er vanuit dat het t basis filter is.

Zie de woofer, daar is 1 zo'n aansluit lipje met dat draadje van de conus afgebroken. Dat moet wel te herstellen zijn.

Nu weet ik dat er in het origineel de 18W/8546-01 en D2905/990000 in zit. Als je naar de nieuwe bezetting kijkt van de SE, weten jullie of dit ook zal passen?

Is dit een haalbaar projectje?

Want ik zal denk opzoek moeten gaan naar een mooi "oud" setje woofers en tweeters

Welke tips hebben jullie? Ik heb geen haast en zie wat het me allemaal brengt. Mocht het toch lastiger of niet mogelijk zijn voor mij dan verkoop ik het geheel weer.

Alvast dank.
IMG_3302.JPG
IMG_3303.JPG
IMG_3294.jpg
IMG_3300.JPG
IMG_3301.JPG
IMG_3298.jpg
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door Kalimba »

Hoi fireman,

Ik heb zelf een Ref. monitor een aantal jaren geleden opgeknapt en die nu weer helemaal kaal zijn voor nieuw fineer.

De woofer is gewoon te herstellen en heb zelf goede ervaringen met Audiolab die gespecialiseerd zijn in (betaalbare) goede reparaties.

In je filter kun je wat upgrades doen. Hier een foto van mijn filter die nog extern is maar weer terug de luidspreker in gaat:
filt.jpg
Hierbij het filter advies en tips die ik toen kreeg van Ruud van Speakerland:

- Positie van de tweeter:
Dat de tweeter uit het midden is geplaatst heeft een doel: het afgestraalde hoog beweegt zich over de frontplaat naar de zijkanten en op de rand ontstaat door diffractie een nieuw golffront. Als de afstand naar links en rechts gelijk is gebeurt dit op dezelfde golflengte (en dus ook op dezelfde frequentie) dit gaat op de as weer met elkaar interfereren. Door de tweeter uit het midden te plaatsen verminder je dat effect aanzienlijk omdat die diffractie nu op verschillende frequenties ontstaat.
Een ander effect is dat de afstraling van links en rechts iets gaat verschillen waardoor je door de linker en de rechter luidspreker om te wisselen nog wat meer opties hebt voor een goede aanpassing aan de ruimte Helaas vinden mensen in het algemeen symmetrie mooier en dus plaatsen we de tweeter toch meestal in het midden. Goed afschuinen (60 graden) of een mooie afronding (R 20) verminderen het diffractie effect behoorlijk. Als je de kast toch verandert zal het filter wellicht iets moeten worden aangepast maar daarvoor zijn dan wel een serie metingen nodig voor de fine tuning. Het luistert nogal nauw. Als je nieuwe kasten bouwt met de tweeter in het midden zal het zeker niet duidelijk anders gaan klinken, het gaat om hele kleine nuances die ook samenhangen met de plaatsing en akoestiek.

- Filter
Je filter heeft betere componenten dan de standaard versie en ik zou die MKP+ lekker laten zitten. Als parallel condensator voor het laag zijn hier een MKP van 8,2 uF en een van 1,5 uF op elkaar geplaatst en parallel gezet, dat is ook prima (samen ca 10).
De parallelspoel van 0,82 zou ik vervangen door een (baklak)luchtspoel en deze dwars op de richting van de liggende tritec plaatsen.
Standaard zaten er KpSn voor het hoog (tinfolie), toen de beste verkrijgbare condensatoren. Die klinken net iets pittiger, de MKP+ vind ik zelf wat verfijnder.
Met een Reference Cap van IT (krijgt een 11+ van Tony in zijn vergelijkingstest) kun je nog iets meer openheid creëren. Persoonlijk vind ik dat de beste verkrijgbare condensatoren die nog betaalbaar zijn.
De weerstanden voor het hoog kloppen ook (4,7 serie en 18 parallel). Hier kun je nog de serie R vervangen voor een folie R.

Verder gewoon pritex er in (gewoon tegen de wanden, alles behalve het frontpaneel) en eventueel naar smaak een klein plukje wol achter de woofer. En hoe meer demping midden in de kast hoe minder laagoutput uit de poort.

Succes ermee verder,

Met vriendelijke groet
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door Barry2001 »

Ja dat lijk op een ScanSpeak Reference filter. Heb weinig toe te voegen aan het commentaar van m'n voorganger, behalve dat het echt een ontzettend fijne monitor. Is hier mijn werkkamer speaker, en heb er toevallig op de laatste ZBA luisterdag hier in het dorp een demo mee gegeven.

Ze zijn het zeker waard om weer in ere te herstellen. Ik vind ze mooi in balans, mooi stereo beeld (werk best veel thuis dus luister er veel naar), en mooie laag-mid-hoog verdeling waar je niet luistermoe van wordt.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door fireman »

Zijn de betreffende units ergens verkrijgbaar. Ik lees wel dat ze niet meer nieuw leverbaar zijn, maar refurbisched of gewoon tweedehands ergens beschikbaar?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door Pjotr »

Ik zou zeker even contact opnemen met Audiolab m.b.t. die defecte unit zoals Kalimba aangaf. Ik heb daar ook altijd hele goede ervaring mee gehad. Zeer deskundig en redelijk van prijs.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door beijert »

En er is via het forum ook nog wel een andere unit te verkrijgen die hersteld dient te worden :-"

Dan heb je een set drivers die klaar zijn voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door Pjotr »

Was het probleem met die units niet dat de litzes naar de spreekspoel stuk gingen? Zou zeker beide units bij Audiolab laten nakijken als je daartoe overgaat. Die RefMon is het klankmatig zeker waard om af te bouwen vind ik.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door fireman »

Ik heb 1 woofer met dat defecte draadje.

Dus heb 1 woofer en een setje tweeters nodig.

Iemand hier nog iets liggen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door Pjotr »

Dus eigenlijk heb je helemaal nog geen werkende units? Maar alleen een filter en een kast eigenlijk? Dan zou ik zeker ook eens contact op nemen met Speakerland in Oss wat je daar mee aan kunt vangen qua passende vervangende units.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door beijert »

Ik heb sowieso twee woofers waarvan één in onderdelen. Één die dat vanzelf gaat worden en drie tweeters waarvan één met een haakje in de dome (niet zozeer hoorbaar) en een donor tweeter.

Zal even moeten kijken waar, want waarschijnlijk in een ander huis opgeslagen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door beijert »

Mooi als die uit hun as zouden herrijzen
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door fireman »

Klopt. Ga ik eens doen.

Maar wellicht dat iemand hier iets op de plank heeft liggen en er niets mee doet. Kan het altijd vragen
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door fireman »

@beijert, geen haast.

Mocht het iets zijn kan je me altijd een pb sturen. Dank alvast
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: scan speak reference monitor (denk ik)

Bericht door Kalimba »

Vergeten te zeggen, maar het is de Reference monitor je hebt. Bouwtekeningen, filterschema heb ik en zal het filterschema toevoegen.

De woofer zou ik naar Audiolab sturen. Ruud zal je vast een prijsopgave sturen. Het is een vaker voorkomend probleem bij Scan Speak dat de litze draden los raken. Het heeft met de lijm te maken die ze gebruiken. Begin dit jaar had ik hetzelfde euvel met een middentoner uit de Faktum.

De (prachtige) tweeters zijn gewoon nieuw te koop. Scan Speak Revelator D2905/9900.00
Ondanks het een oud model is speelt de Ref Mon op een ongekend niveau.
49.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”