Andre z'n Termino's al eens beluisterd / draadje doorgelezen?Olaf Analogue schreef: ↑zo 31 aug 2025, 18:05In ieder geval heeft het betreffende forum lid een kunstwerk gemaakt, erg mooi hoor.
Knap als je dat zo kunt.
Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Die zijn ook erg fraai inderdaad, AMT tweeter, PHL mid en Eton laag dacht ik…
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Shadow schreef: ↑zo 31 aug 2025, 18:19Andre z'n Termino's al eens beluisterd / draadje doorgelezen?Olaf Analogue schreef: ↑zo 31 aug 2025, 18:05In ieder geval heeft het betreffende forum lid een kunstwerk gemaakt, erg mooi hoor.
Knap als je dat zo kunt.
Nee, het zegt me eerlijk gezegd niets. Ik zal het eens opzoeken, altijd leuk leesvoer
Dat topic hoort bij de klassiekers van dit forum, zeer de moeite waard! Geen idee of Dre nog steeds met deze kasten speelt, ik verwacht van wel, was een referentie ontwerp.
Ook zeer de moeite waard. En er zijn er nog veel meer...
En ja Dre, speelt er nog steeds mee als referentie. I.i.g. paar maanden geleden nog toen ik bij hem langs was
Goed gemaakt en naar tevredenheid gaat lang mee 
En vergeet niet de misschien belangrijkste succes factor: een goed passief filter. En dan bedoel ik niet zozeer dure onderdelen maar de schakeling en component waarde. Na de simulatie en eerste bouw, moet je toch wel rekenen op een jaartje verder fine tunen daarna.
Ik snap de gedachte van Olaf heel goed en hink zelf ook wel eens met de gedachte , maar één ding weerhoud mij. Een goede ontwerper neemt alle eigenschappen van de componenten mee om tot een goed resultaat te komen. Dat kan dus ook inhouden dat een luidspreker met “goedkope” filter onderdelen, maar origineel, niet zomaar beter wordt dan het origineel als je die onderdelen gaat vervangen. Als je niet uitkijkt verander je de karakteristiek zodanig dat de luidspreker anders klinkt, en dan moet je gaan afvragen waarom je ooit zo blij was met die luidspreker en waarom je ze ooit hebt gekocht. Zomaar een overpeinzing in de andere richting op de zondagavond
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Heel belangrijk punt, zeker als je niet helemaal weet wat je doet.
Ik zal er sowieso voor zorgen dat alles gewoon weer terug te draaien is, als behalve dat in dat geval er een set extra aansluitterminals voor de tweeters achterblijven, maar dat is dan niet zo erg.
Overigens heb ik dit reeds zo vaak gedaan dat ik er ook niet echt bang voor ben, alleen is het wel de eerste keer dat het op wat duurdere luidsprekers plaatsvindt.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dit kan men ook zien als een goede en gezonde brainstorm sessie, die houden we op mijn werk ook, dat gaat aanvankelijk alle kanten op, een bijstander zou denken “wat gebeurt hier allemaal”, maar uiteindelijk komt er toch een degelijk traject uit.
In dit geval zou het traject kunnen zijn dat we eerst gaan kijken hoe de Wharfedales zich verhouden tegenover een andere goede set luidsprekers, dat kan plaatsvinden met de set van Leo.
Zijn de verschillen minimaal dan ben ik vrij snel klaar, zijn er toch wel belangrijke verschillen, dan vind de analyse plaats wat deze verschillen dan precies zijn en wat er eventueel aan te doen is.
Eigenlijk is het niet meer dan gewoon lekker met de hobby bezig zijn en dingen ontdekken, waarbij de kop koffie en de gevulde koek net zo belangrijk zijn als de rest van het verhaal.
In dit geval zou het traject kunnen zijn dat we eerst gaan kijken hoe de Wharfedales zich verhouden tegenover een andere goede set luidsprekers, dat kan plaatsvinden met de set van Leo.
Zijn de verschillen minimaal dan ben ik vrij snel klaar, zijn er toch wel belangrijke verschillen, dan vind de analyse plaats wat deze verschillen dan precies zijn en wat er eventueel aan te doen is.
Eigenlijk is het niet meer dan gewoon lekker met de hobby bezig zijn en dingen ontdekken, waarbij de kop koffie en de gevulde koek net zo belangrijk zijn als de rest van het verhaal.
Ha Olaf, wat vind je van mijn idee om eerst inderdaad de filtering te optimaliseren met betere componenten, dan kun je lekker nu aan de gang, Het vergelijk met Leo zijn speakers kun je ook later doen, dan weet je in ieder geval dat verschillen niet door slechtere componenten kunnen komen. Je hele speaker redesignen lijkt me ook niet aan de orde. Het laag lijkt me goed op orde, niks meer aan doen, tweeter is al een mooie AMT, kan me hoogstens nog voorstelen dat je een andere mid erin zou zetten (zelfde diameter), met mogelijk iets aangepaste filtering. Wat je daar nog zou moeten aanpassen aan componenten, zal niet heel erg in de kosten lopen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Sowieso worden de nieuwe filters een slowmotion project vanwege mijn werk, en tijdens de bouw blijven de luidsprekers intakt.
De mid driver blijft gewoon zitten, als je daar iets mee zou willen qua verbetering dan zou er een maatje groter in moeten, daar begin ik niet aan. Het mid is ook gewoon goed, misschien dat met betere filter componenten het nog wat beter wordt.
De mid driver blijft gewoon zitten, als je daar iets mee zou willen qua verbetering dan zou er een maatje groter in moeten, daar begin ik niet aan. Het mid is ook gewoon goed, misschien dat met betere filter componenten het nog wat beter wordt.
Vandaar ook het voorstel om filter onderdelen van een ander te gebruiken.
Met nul-ohm spoelen bijvoorbeeld, zijn de eventuele verschillen goed merkbaar. En als het daarmee niet uit de bocht vliegt kan je relatief veilig de gewenste componenten aanschaffen.
Met nul-ohm spoelen bijvoorbeeld, zijn de eventuele verschillen goed merkbaar. En als het daarmee niet uit de bocht vliegt kan je relatief veilig de gewenste componenten aanschaffen.
Gwoon lekker in het wilde weg boutique componenten er in plakken en zien wat er van komt....
Ik heb menig versterker moeten repareren die op die manier naar de eeuwige jachtvelden was ge-upgraded op advies van e.o.a. goeroe. Of zelfs door de deskundige goeroe himself was geklust.
Lijkt mij dit toch een beter plan:
Lijkt mij dit toch een beter plan:
Eerst eens bezien wat er eigenlijk aan zou schorten. Wellicht is dat helemaal niets. Dan evt. gericht aan de slag indien daar mee wat er te verbeteren zou kunnen zijn. Je zult toch eerst moeten weten wat er te verbeteren valt.Olaf Analogue schreef: ↑ma 01 sep 2025, 3:21In dit geval zou het traject kunnen zijn dat we eerst gaan kijken hoe de Wharfedales zich verhouden tegenover een andere goede set luidsprekers, dat kan plaatsvinden met de set van Leo.
+100
Ik heb laatst een geestig experiment bij de hand gehad. Een best heel aardige cap (Audyn) vervangen door een El Cheapo cap (Dayton Audio) van dezelfde capaciteit/voltage. Waarempel...deze klonk...'lekkerder'. Metingen vergeleken en wat bleek, door de verschillende ESR liep de fase aan de onderkant van de x-over netter gelijk tussen de drivers. Daarna de Audyn er weer in en een weerstand elders aangepast om tot dezelfde fase te komen (in VituixCAD gechecked). Nu klonk de Audyn net zo lekker als de Dayton...niet per se beter...
Laatst gewijzigd door satefan op ma 01 sep 2025, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
We hebben hier niet over een versterker he? Met luidsprekers kan je er alles infrotten wat je wil.Pjotr schreef: ↑ma 01 sep 2025, 12:55Gwoon lekker in het wilde weg boutique componenten er in plakken en zien wat er van komt....Ik heb menig versterker moeten repareren die op die manier naar de eeuwige jachtvelden was ge-upgraded op advies van e.o.a. goeroe. Of zelfs door de deskundige goeroe himself was geklust.
Lijkt mij dit toch een beter plan:Eerst eens bezien wat er eigenlijk aan zou schorten. Wellicht is dat helemaal niets. Dan evt. gericht aan de slag indien daar mee wat er te verbeteren zou kunnen zijn. Je zult toch eerst moeten weten wat er te verbeteren valt.Olaf Analogue schreef: ↑ma 01 sep 2025, 3:21In dit geval zou het traject kunnen zijn dat we eerst gaan kijken hoe de Wharfedales zich verhouden tegenover een andere goede set luidsprekers, dat kan plaatsvinden met de set van Leo.
Ik zou alleen de originele prints laten voor wat het is. Ook in verband met eventuele verkoop.
Het zou mij niet verbazen dat vergelijk alleen maar een verschil in geluid oplevert en geen oordeel over kwaliteit. En dan komt smaak om de hoek. Misschien vindt Olaf zijn speakers fijner en ik die van mij. Of andersom
We gaan het zien, ehh horen.
Groet,
Leobus
Ik zal het maar niet hebben over die kostbare diamant tweeter die in splinters voor de LS-kast lag. Foutje, condensatortje vergeten...
Psies Leo, gewoon gezellig houden
Dat heeft niets met upgraden te maken. Mijn eerste zelfbouw had fullrange revelator tweeters
Gelukkig wel overleefd en klaar met inspelen.
Gelukkig wel overleefd en klaar met inspelen.
Ha Olaf, mijn vorige post was nuttig, nu is het helder dat je niks wilt veranderen aan de driver bezetting van je huidige speakers. Een vergelijk bij Leobus kan dan maar tot 2 uitkomsten leiden:
- Geen grote kwaliteits verschillen of jouw speakers zijn al beter -> dan ga je voor de crossover update.
- Leobus zijn speakers komen als duidelijke winnaar uit de bus -> Wharfedales zouden vervangen moeten worden.
Wat zegt je gevoel, zijn de Wharfedale blijvertjes? Is er een haar op je hoofd die deze uberhaupt zou willen vervangen?
Zijn het blijvertjes, dan kun je m.i. gewoon voor de crossover upgrade gaan, eventueel met een meet traject om echt het maximale uit de huidige units/kasten te persen.
- Geen grote kwaliteits verschillen of jouw speakers zijn al beter -> dan ga je voor de crossover update.
- Leobus zijn speakers komen als duidelijke winnaar uit de bus -> Wharfedales zouden vervangen moeten worden.
Wat zegt je gevoel, zijn de Wharfedale blijvertjes? Is er een haar op je hoofd die deze uberhaupt zou willen vervangen?
Zijn het blijvertjes, dan kun je m.i. gewoon voor de crossover upgrade gaan, eventueel met een meet traject om echt het maximale uit de huidige units/kasten te persen.
Hoe dat zo? Het filterschema is al bekend, door luisteren kun je bepalen of de ‘duurdere’ omderdelen beter klinken of niet. Meettechnisch zal je minimaal verschil zien, wordt dan sowieso veel luisteren en zo tunen.
Wat ik bedoelde had ik eerder beschreven; misschien is er een andere nog meer optimale schakeling mogelijk.
Wat ik bedoelde had ik eerder beschreven; misschien is er een andere nog meer optimale schakeling mogelijk.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Nu eerst maar wat belangrijkere zaken afhandelen
Dat ziet er niet verkeerd uit… Eet ze!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat was lekker, Van Der Valk weet toch nog altijd lekker eten voor te zetten
Ja, zag er voedzaam uit. Een diverse collectie nutrienten...