Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Intruder
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05 sep 2024, 11:05

Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door Intruder »

Ik heb per ongeluk een kortsluiting veroorzaakt op de luidspreker aansluiting van mijn Rotel rb990bx.
Daarna hoorde ik een zeer luide brom uit de speakers.
Een kennis heeft hem doorgemeten en blijkbaar waren enkele condensators op de linker eindtrap defect en die zijn door hem vervangen. De eindtransistoren heeft hij gemeten en die blijken nog heel te zijn.
Op beide uitgangen staat nu nog een dc spanning. Links ong 10 v en rechts 12v.
Bij inschakelen is er een piek van soms wel 20v dc.
Een oude set luidsprekers die ik gebruikte om te testen gaf dus nog steeds een stevige bromtoon weer en bij een van die 2 oudjes had ik daarna geen brom meer omdat de woofer ervan niet meer werkte. Tijdens die test was er verder niets op deze eindversterker aangesloten.
Zijn er hier misschien tips , wat verder nog te controleren?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door Shadow »

Eind transistoren zijn gewoon stuk...
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door 90000006 »

+1

Dat er bij een kortsluiting van de uitgang condensatoren stuk gaan is op z'n zachtst gezegd zeer onwaarschijnlijk. Hoe heeft je kennis dat geconstateerd? En om welke condensatoren ging het?

Gezien de symptomen die er nu nog zijn, is de kans groot dat er wat halfgeleiders niet helemaal gezond meer zijn. Dus ik zou nog maar eens goed alles na meten. Niet alleen de eindtrap, maar ook de drivers en de vbe multiplier. Zekeringen checken. En controleer of er geen emitter weerstanden of base stoppers open zijn gegaan in de eindtrap.
Intruder
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05 sep 2024, 11:05

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door Intruder »

Kunnen de eindtransistors dan als goed bevonden zijn gemeten en alsnog kapot zijn?
Intruder
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05 sep 2024, 11:05

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door Intruder »

Dc op 'beide' uitgangen, sluit dat niet de eind transistors uit? De kortsluiting was namelijk maar aan een zijde.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door Shadow »

Waarom? De spanning die je meet is gewoon de voedingsspanning...of een stuk er van toch...
Intruder
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05 sep 2024, 11:05

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door Intruder »

Ik heb er zelf weinig tot geen verstand van en eind september ben ik pas weer in de gelegenheid om ermee naar mijn kennis terug te gaan.
Word beslist later nog vervolgd.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door 90000006 »

Intruder schreef: zo 31 aug 2025, 12:51
Kunnen de eindtransistors dan als goed bevonden zijn gemeten en alsnog kapot zijn?
Dat kan. Zeker als er in circuit is gemeten en/of er alleen diodetest is gedaan. Da's bepaald niet waterdicht.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door PimDriessen »

Dag Intruder,
Hier het schema van je versterker.
Groet,
Pim
rotel_rb-990bx_service 31 aug 2025.pdf
(4.66 MiB) 63 keer gedownload
Intruder
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05 sep 2024, 11:05

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door Intruder »

Bedankt voor het meedenken en de service manual, maar dat had hij er reeds bij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door ray5150 »

Dan kunnen wij ook meekijken hoe het ding in elkaar zit...
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door Driekwartgeleider »

Intruder schreef: zo 31 aug 2025, 12:55
Dc op 'beide' uitgangen, sluit dat niet de eind transistors uit? De kortsluiting was namelijk maar aan een zijde.
Als dan andere kanaal het eerst nog wel deed en nu niet meer, is het tijd voor een andere reparateur. Of betreft je opmerking slechts de aanname dat het andere kanaal aanvankelijk nog werkte, maar heb je dat niet echt gecontroleerd?

In ieder geval het voor de hand liggende gemeenschappelijk deel van beide kanalen is de voeding, dus meet eens de spanning over elk van de vier grote voedingscondensatoren, die moet ongeveer gelijk zijn waarbij de polariteit bij twee stuks gewisseld is.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door RobertD »

Het is een versterker zonder DC protectie circuit zo te zien. Volgens mij is er alleen een thermische beveiliging aanwezig. Best riskant voor je luidsprekers dus.
Wanneer volgens jouw kennis de eindtorren nog heel zijn dan zou ik ook de drivers Q633 en 635 en Q619 en Q621 eens laten checken.

Meet je die uitgangsspanning met kortgesloten ingangen?
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Sluiting gemaakt op ls uitgang Rotel

Bericht door Fotohuis »

Ingang kortsluiten inderdaad en dan de DC op de uitgang meten. Dat mag eigenlijk maar max. zo'n 100mV zijn. Als je halve voedingsspanning meet ligt er een eindtransistor uit, maar in jouw geval een heleboel eindtransistoren want ze staan allemaal parallel om zo'n hoog uitgangsvermogen te kunnen leveren. Ook de emitter weerstanden correct door meten met een Kelvin probe voor een juiste correcte lage waarde te kunnen vast stellen.
Plaats reactie