Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Het zijn ook dynamisch de meest stabiele spoelen omdat de wikkelingen mechanisch stevig en star aan elkaar gebakken zitten. Dat is bij die plastic klosjes niet zo.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
@Pjotr: Welke luidsprekers heb je eigenlijk staan ? Ik ben wel benieuwd waar je naar luistert.
Ik heb in het verleden met de ESL63 gespeeld maar dat past niet lekker in de huidige woonkamer gezien de vorm daar van. Lange L-vorm met veel glas. Bovendien waren die ook wel erg aan revisie toe. Dat spul slijt toch wel behoorlijk. De standaard set was laatste 20 jaar: Von Schweikert VR-1 monitors op zelfbouw CA versterker en sub ondersteuning. Laatste met DSP tuning. De von Schweikertjes staan momenteel even in de doos en ben ik aan het experimenteren met mini monitors. Dat is echt een sport en ook wel even zoet mee. Focus ligt daarbij: Precisie en detail maar wel aangenaam en relaxed.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Vind ik persoonlijk een erg mooi merk.
W&w audio heeft een set Von Schweikert VR-6 staan, zo te zien zitten daar Focal tweeters in.
https://www.wenwaudio.nl/von-schweikert ... 569%29.php
Dat zou ik geen grapje noemen, maar echt een top advies!
Nu stoppen jongens over die AT mids... straks wil ik er ook nog eentje... en kan ik weer gaan zagen & frezen... 
Deze zijn nog uit de tijd van de VR-4 vloerstaanders. Mid/hoog is hetzelfde als de VR-4 maar ontbreken de laag-woofers. Er zitten volgens mij SS silk dome tweeters in, de mid/woofers zijn i.i.g. Audax Aerogel 17 cm. Het verbaasde mij destijds dat met 17cm mids je zo'n breed evenwichtg stereobeeld kunt krijgen. Maar de ontwikkelingen staan niet stil, zie de Purifi, AT, enz. units . Op het moment ben aan het kijken of wat ik met Kartesian 13cm units kan in 5L. Ook erg lineair met grote X_max.
[edit]
@Leo: Wie weet
Het moet i.i.g. gaan aansluiten op de subs bij 80 Hz. Maar harder dan zo'n 95 dB hoeft niet. En Walt pak een zakdoekje, wordt zo'n kliederzooi zo.
[edit]
@Leo: Wie weet
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik weet een betere vormgeving van dit grapje, gewoon een keer jouw luidsprekers hier aansluiten en gewoon lekker de tijd nemen voor een serieus vergelijk.
Tot nu toe hebben we beiden onze luidsprekers op onze eigen sets in onze eigen huiskamer beluisterd, maar dat is toch een heel lastig vergelijk, er zit tijd tussen, de sets zijn verschillend, de akoestiek is verschillend, er zijn te veel factoren.
Mijn voorstel is dan ook serieus, ik ben absoluut niet merkgebonden, er is altijd meer onder de zon, en als jij er ook voor open staat dan zou ik dat graag een keer willen doen.
Soms denk ik ook wel dat jouw luidsprekers op de Audio Analogue set wel eens voor een verrassing zou kunnen gaan zorgen met een strakkere bas, een milder hoog en een mid welke nog dynamischer wordt aangezet`dan wat ze nu laten horen. Als mijn verwachting klopt dan zou dat ten nadele van de Wharfedales kunnen zijn, maar als volwassen vent snap ik heus wel dat er veel betere luidsprekers bestaan als de Wharfedales, allen wordt ik dan spontaan niet goed als ik dan naar de prijskaartjes ervan kijk, want dat gaat dan meteen naar de vijf sets Wharfedales toe.
Maar bij het begin beginnen, een serieus vergelijk, ligt het binnen de marges dan ben ik er heel blij mee, wordt er gehakt gemaakt van de Wharfedales dan weet ik waar ik sta en dan heeft het geen nut om met exotische filters er nog vijf procent uit te willen trekken.
Ook dat is de hobby, vergelijken en ontdekken, en juist voor iemand als ik die een merk net zo trouw is dan het gemiddelde stel elkaar trouw is stap ik zo over op iets anders, alleen vanwege het kostenplaatje zou het dan de zelfbouw kant op moeten gaan, maar dat zien we dan wel weer.
Of W&W moet een keer een mooie set hebben staan zodat ik de Wharfedales nog een beetje netjes in kan ruilen.
Wel is het nog steeds zo dat ik vandaag ook weer lekker heb zitten luisteren en gewoon nog steeds net zo verbaasd ben hoe deze set nu speelt, die magie wil ik niet verliezen, dus er moet aantoonbaar een flinke vooruitgang mogelijk zijn en anders maak ik de stap niet.
Eerst maar eens weten waar ik aan toe ben, ik vind het zo vanachter mijn zak chips heel lastig om een voorstelling te maken van hoe dan "de betere" set luidsprekers anders zouden moeten klinken ten opzichte van de Wharfedales, daar moet ik toch echt lijfelijk achter komen.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 31 aug 2025, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Toch heb ik zelf altijd wel een voorkeur voor een net iets grotere mid gehad, ik heb toch het idee dat er dan wat meer kracht in de stemweergave zit.
Die van de Wharfedales zijn helaas maar 4 inch, en misschien is dat wel mede de oorzaak dat die van Leo met 5 inch (denk ik) gewoon wat krachtiger zijn in het mid, buiten het feit dat het ook heus wel betere drivers zijn.
Klopt, voor slam heb je gewoon oppervlak dan wel Vd nodig. De mini monitortjes die ik nu aan het testen ben hebben 3" alu conussen. Klinken heel gedetailleerd, zeker ook op laag luisterniveau. Maar onder de 300Hz missen ze echt slam. Zijn eigenlijk gemaakt voor op het bureau en naast de TV. Hebben ook een flinke baffle step correctie nodig. Toen ik ze in de woonkamer zette waren we echt verbaasd over het prachtige diepe stereobeeld, detail en nauwkeurige plaatsing wat ze daar neer zetten. Maar de slam van de 17cm VS'jes missen ze toch echt wel. Maar nu komt het: Mijn vrouw (met 25 jaar kamerkoor ervaring) en ik genieten wel met volle teugen van het gemak en de souplesse waarmee ze muziek laten horen. En dat is regelmatig vrij kritische zang en complexe klankstructuren.
@olaf
Als je nu elke keer zo blij bent met je luidsprekers dan ga je toch niet op alle mogelijke wijze proberen jezelf te overtuigen dat ze niet goed genoeg zijn .
Dat is een beetje zonde , ik zou zeggen geniet van de muziek !
Zo ga je de weg van Walter bewandelen .
En ja duurdere luidsprekers kunnen beter klinken maar het is maar een onderdeel dus het is maar net wat de chef kok er van gebrouwen heeft .
Ik heb Berylllium mids en tweeters dat klonk echt niet gelijk beter dan mijn Esotars .
Uiteindelijk wel ,maar toen was ik een maand of twee verder .
Als je nu elke keer zo blij bent met je luidsprekers dan ga je toch niet op alle mogelijke wijze proberen jezelf te overtuigen dat ze niet goed genoeg zijn .
Dat is een beetje zonde , ik zou zeggen geniet van de muziek !
Zo ga je de weg van Walter bewandelen .
En ja duurdere luidsprekers kunnen beter klinken maar het is maar een onderdeel dus het is maar net wat de chef kok er van gebrouwen heeft .
Ik heb Berylllium mids en tweeters dat klonk echt niet gelijk beter dan mijn Esotars .
Uiteindelijk wel ,maar toen was ik een maand of twee verder .
Mijn weg is al 12 jaar exact dezelfde speakers…
Ja, maar dus niet de drivers zelf, het valt juist op dat ze elke verbetering eerder in de keten, steeds ook laten horen.
Verandering denk ik eerder, je bent met die Chaos buizenbak toch wel de verkeerde weg ingeslagen...
Maar dit is Olaf z'n topic toch?
Maar dit is Olaf z'n topic toch?
Wel echt de underhung versie nemen trouwens, ik had eerst dezelfde type driver met overhung en die klonk aanzienlijk minder open…
@Shadow, verkeerde weg zou ik niet zeggen, eerder een leuke alternatieve route. Maar laten we inderdaad weer on topic gaan, hoewel het me nu even niet duidelijk meer is, in welke richting Olaf zit te denken.
@Shadow, verkeerde weg zou ik niet zeggen, eerder een leuke alternatieve route. Maar laten we inderdaad weer on topic gaan, hoewel het me nu even niet duidelijk meer is, in welke richting Olaf zit te denken.
Olaf,
Jouw voorstel is natuurlijk wel uit te voeren. Ik heb wel vaker met de speakers gesleept. Maar het is met mijn opmerkingen over AT units echt niet de bedoeling om verwarring te scheppen. Jouw set klinkt best wel prima. Anders dan de mijne alhier, maar naar jouw smaak en dat is wat telt. We bellen wel.
Groet,
Leobus
Jouw voorstel is natuurlijk wel uit te voeren. Ik heb wel vaker met de speakers gesleept. Maar het is met mijn opmerkingen over AT units echt niet de bedoeling om verwarring te scheppen. Jouw set klinkt best wel prima. Anders dan de mijne alhier, maar naar jouw smaak en dat is wat telt. We bellen wel.
Groet,
Leobus
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Leobus schreef: ↑zo 31 aug 2025, 16:47Olaf,
Groet,
Leobus
Hoi Leo.
Je schept beslist geen verwarring, ik speel al heel lang met het idee om jouw luidsprekers een keer hier aan te sluiten, puur uit nieuwsgierigheid, maar ik durfde het nooit echt te vragen, ik weet dat het een heel gedoe is .
Maar jouw opmerking vormde voor mij de deur om het toch voor te stellen, dus bedankt daarvoor.
Sowieso gaan we weer gezellig klooien als ik binnenkort weer een poosje vrij ben, er staat een mooi pc'tje klaar, ingericht en wel om straks bij jouw aan te sluiten.
Ik heb wel weer even zin in een stukje hobby.
We spreken
'Humble Statement' zoals gebouwd door een forumlid met de bijpassende filterkast voor 1 zijde 
Het draadje zo volgend heb ik niet de indruk dat Olaf blij wordt van keramiek...
Nee snap ik, maar even voor het formaat van een goed drieweg filter met allemaal leuke componenten (ca €4k en dat dik tien jaar terug)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
In ieder geval heeft het betreffende forum lid een kunstwerk gemaakt, erg mooi hoor.
Knap als je dat zo kunt.
Knap als je dat zo kunt.
Dat zeker, beslist. Die uitdaging moet je ook maar aandurven. Niet alleen qua kunnen maar zeker ook gezien de hoeveelheid tijd die er in gaat zitten.
Echt super mooi was die inderdaad!