Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Dat moet je zelf maar eens gaan beluisteren!
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik heb ook de AT mid en die is prima idd. Ging mij om jou 'duurder dus beter' waar je al 4 pagina's weer mee bezig bent, gelukkig zie ik vanuit Olaf verstandige woorden over dat hij eerst wil luisteren voor dat voor waar aan te nemen. Tenslotte heeft hij ruime ervaring met dure componenten...
Walt

Bericht door Walt »

Het is gewoon lastig Joram, je zult met me eens zijn, dan bijv. 2000 euro per filter investeren, niet echt logisch is gezien de kostprijs van de scanspeak units, maar het KAN wel, en zal vast ook nog wel (tot een bepaald niveau) lonen. Maar voor die 4000 euro kun je ook de mid vervangen, misschien zet dat meer zoden aan de dijk, maar dat is een veel moeilijker traject, meten, filteren. Volgens mij zit Olaf daar niet op te wachten. Dus als het uitgangspunt is, deze speakers en deze filtering blijft qua schema en waardes, moeten we alleen nog weten hoeveel euro er door de geldkraan mag gaan stromen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Dat is zijn beslissing dan toch? Ik vind het ook waardeloos hoe er bij mij nu een paar geweldige speakers in kaal mdf staan, ga ik tzt ook wat aan doen, misschien mooi Zebrano fineer erop, maar als ik jou zo hoor is dat verspild geld omdat er 'slechts' Discovery woofers inzitten? Snap je waar ik heen wil?
Walt

Bericht door Walt »

Nee dat klopt niet, ik heb zelf in het verleden exact hetzelfde gedaan, bijv. die vrij basic Tannoy D500 met Mundorf SGO erin, trafokern, foliespoelen etc. Mijn idee was toen ook, het maximale eruit persen. En dat maakte inderdaad een groot verschil. Denk dat die Tannoy units gelijkwaardig of lager niveau waren dan SS Discovery. Als de speaker nu al heel erg naar je zin is, je denkt er nog 10 jaar mee te spelen, dan is een flinke crossover overhaul m.i. gerechtvaardigd. Ik heb de Tannoy toen verkocht om toch eens met Accuton en Eton aan de gang te gaan, wel met hulp, het filter van een 3-weg is geen sinecure. En toen was dat klaar, uitgefreakt met componenten, toen kwam net die gekke Leobus met dat onbekende merk AT op de proppen, dus weer overnieuw…
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Zo gek is Leo niet hoor, die gaat uitgebreid luisteren naar andere audioshows dan jij en ook zelfs in Duitsland, en komt zo aan z'n luisterervaring.
Walt

Bericht door Walt »

Was uiteraard positief bedoeld…
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: za 30 aug 2025, 10:58
Kun je de Rdc waardes van de spoelen ook in het schema erbij zetten?
Dit zijn de DCR waardes Walt, het spoeltje van de tweeter is niet vervangen dat was reeds een luchtspoel
Hetzelfde geld voor het spoeltje in het correctie circuit voor de mid.

warf.png
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

richard schreef: za 30 aug 2025, 13:18
Enige opmerkelijke vind ik dat alle units gelijk gepoold zijn, vaak is dat bij 12 dB filters dat de tweeter wordt omgepoold.
Bij deze luidsprekers is de mid driver omgepoold, de polariteit heb ik in het filter simulatie programma niet aangepast, niet aan gedacht, het ging me meer om de componenten zelf, maar voor de compleetheid had het wel gemoeten ter voorkoming van eventuele misverstanden.
warf.png
Walt

Bericht door Walt »

Iemand had eerder de opmerking dat er nog wen weerstand in de laagsectie leek te zitten, was dat niet correct gezien?
Walt

Bericht door Walt »

Ik had me toch een rare droom vanacht, 4 Scan Speak woofers zaten me achterna, ze wilden perse 350 euro hebben van me…

https://www.soundimports.eu/en/jantzen- ... uImbJsUmMI

:lol:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: zo 31 aug 2025, 7:42
Iemand had eerder de opmerking dat er nog wen weerstand in de laagsectie leek te zitten, was dat niet correct gezien?
Dat is correct gezien, ik heb hem met tekenen over het hoofd gezien. Goed opgemerkt!
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: zo 31 aug 2025, 7:46
Ik had me toch een rare droom vanacht, 4 Scan Speak woofers zaten me achterna, ze wilden perse 350 euro hebben van me…

https://www.soundimports.eu/en/jantzen- ... uImbJsUmMI

:lol:
Exact deze waxcoils had ik in mei 2024 besteld voor de ombouw, echter omdat Sound imports ze toen niet kon leveren voor mijn operatie zijn het dus lucht spoelen geworden.
Walt

Bericht door Walt »

Het is natuurlijk een niet courante waarde, bijna iedereen zal 3.9 mH kiezen, wat ook prima zou werken hier, denk dat je dan op een wachtlijst komt voor een dag dat ze speciaaltjes gaan maken. Dus minder vlot leverbaar.

Het hele filter zit vol met dat soort zaken, een 18 uF zie je ook bijna nooit, beetje irritant zo. Gelukkig kun je met parallel zetten ook andere combinaties kiezen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: zo 31 aug 2025, 10:10
et is natuurlijk een niet courante waarde, bijna iedereen zal 3.9 mH kiezen, wat ook prima zou werken hier, denk dat je dan op een wachtlijst komt voor een dag dat ze speciaaltjes gaan maken. Dus minder vlot leverbaar.
De luchtspoel die er nu in zit is inderdaad ook 3,9, dat minieme verschil ga ik niet kunnen horen
Shadow

Bericht door Shadow »

Tony Gee heeft op een avond van de AVM waar ik bij was wel eens uit de doeken gedaan hoeveel verschillende soorten spoelen en condensatoren hij probeert voor hij tevreden is, een proces van maanden finetunen - voor iemand met dik 40 jaar ervaring...
Leobus

Bericht door Leobus »

Als er in de laagsectie nog een weerstand ontbreekt in het plaatje, zitten er dus voor alle units weerstanden.
Dat lijkt mij niet slim. Je zou toch denken dat er minstens één zonder weerstand kan. De andere units kun je dan aanpassen.
Groet,
Leobus
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Shadow schreef: zo 31 aug 2025, 10:41
Tony Gee heeft op een avond van de AVM waar ik bij was wel eens uit de doeken gedaan hoeveel verschillende soorten spoelen en condensatoren hij probeert voor hij tevreden is, een proces van maanden finetunen - voor iemand met dik 40 jaar ervaring...
Toch blijft het lastige materie, ik heb gewoonlijk al dat ik gewoon lekker zit te luisteren, op een gegeven moment even naar de keuken loop om koffie, cola, koeken, taart, chips en drop te pakken, als ik dan weer ga zitten dan klinkt het op dat moment alweer anders, dus het menselijk gehoor is soms ook bedrieglijk.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 31 aug 2025, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Leobus schreef: zo 31 aug 2025, 10:46
Als er in de laagsectie nog een weerstand ontbreekt in het plaatje, zitten er dus voor alle units weerstanden.
Dat lijkt mij niet slim. Je zou toch denken dat er minstens één zonder weerstand kan. De andere units kun je dan aanpassen.
Groet,
Leobus
De weerstand in het laag circuit staat in serie met de condensator van 68 uf, die dan gezamenlijk parallel aan de woofer staan
nu.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tony is zeker zeer capabel maar ook van de boutique componenten. Bovendien zijn het zijn oren. Als je dan per se heel precies wilt tunen koop dan een goede LCR meter. Die zijn er van goedkoop Chinees tot een uitgebreide handheld Agilent van rond de 300 euries. Je koopt dan een Jantzen backlack luchtspoel maatje net te groot en wikkelt hem af op de preciese waarde die je hebben wilt. Doe ik vaak als Soundimports de juiste waarde niet op voorraad heeft. En dat is nogal vaak.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: zo 31 aug 2025, 10:56
Doe ik vaak als Soundimports de juiste waarde niet op voorraad heeft. En dat is nogal vaak.
Doe ik ook vaak, heb om die reden ook een LCR meter.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dan is dat geen probleem lijkt mij. Ik bel ze tegenwoordig of het klopt en actueel wat op hun wepsait staat en dan gaat het nog wel eens mis. Ik ben zelf echt nog geen spoelen tegengekomen die "beter" klonken dan die Jantzen backlack. Bedenk ook dat alle verhalen over skin effect e.d. betrekking hebben op die hoge frequenties die helemaal niet door een spoel gaan in een LS filter, zo boven de 3 kHz. Die worden juist tegengehouden door een spoel en dat doen ze allemaal wel prima.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: zo 31 aug 2025, 11:16
Jantzen backlack
Heb je hier een link van? ik zie alleen Mundorf Blaclack
En daar heen bellen voor de actuele voorraad is heel verstandig inderdaad, want toen ik die Wax spoelen bestelde waren deze volgens de site ook op voorraad, en dat was dus niet zo, die heb ik telefonisch moeten annuleren omdat deze niet meer voor mijn operatie geleverd konden gaan worden.
Skin effect ben ik verder niet bang voor, dat speelt inderdaad op frequenties ver boven ons gehoorbereik, Ikzelf heb er geen verklaring voor waarom de foliespoelen het bij mij tijdens het grote vergelijk wat minder goed deden, het is echter ook wel weer heel lang geleden en met hele andere apparatuur, vandaar mijn intentie om het vergelijk gewoon even opnieuw te doen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

https://www.rumoh.eu/crossover-parts/coils/?p=2
https://www.soundimports.eu/nl/crossove ... %22%3A1%7D

Wel even oppassen dat het luchtspoelen zijn, er staan ook iron core e.d. spoelen tussen
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dit zijn de spoelen die voor mij ook al jaren DE spoelen zijn die ik altijd pak, al in de tijd met de Kefjes en de lompe drieweg luidsprekers.
Zien er mooi uit (ik vind plastic klosjes lelijk) en doen wat ze doen moeten.
Plaats reactie