Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

richard

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Olaf Analogue schreef: za 30 aug 2025, 13:44
nette drivers met een lichte papieren conus en een wat hoger rendement,
Naar mijn mening ook de grootste kans om lekker geluid te krijgen. En voor het hoog nog steeds een zijden dome.
Walt

Bericht door Walt »

Mogelijk is er iets mis met de speakers van die kerel, dat hij er onder de 80Hz echt niks meer uitkrijgt is wel heel raar, misschien een aansluitfout in het filter ofzo. Wel genoeg foto’s in dat topic, karton reflex buis, zou misschien een mooie Jet Set buis inkunnen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: za 30 aug 2025, 16:25
Apart topic deze trouwens, hele discussie of ze wel of geen bass geven?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 779/page-2

Ja dat met die bas is wel een beetje vreemd, als je helemaal terug gaat in mijn eigen topic toen de wharfedales nog door de Hegel werden aangestuurd verbaasde ik me er over dat zulke grote luidsprekers zo weinig bas afgaven, ik lostte dat toen op met een aktieve subwoofer.

Met de komst van de Audio Analogue set geven de Wharfdales juist een heerlijk krachtige bas met veel fundament en absolutie diepgang af, de aktieve sub heb ik toen opgeruimd, ik kom in mijn bas behoeftes niets te kort.

Ik was het dus alweer vergeten dat het ooit anders was, ik herken heel goed het verhaal in dat topic als ik terug kijk naar de tijd dat ik de Hegel nog had, maar nu met de Audio Analogue is de bas juist autoritair en machtig, dus ik vrees dat de Wharfedales dus waarschijnlijk wel een hele goede versterker eisen en dat ik misschien ook wel dom geluk heb hoe de Wharfedales dan toevallig zo goed matchen met de Audio Analogue set, met de Hegel was het een absolute non match.
richard

Bericht door richard »

Van meneer Rinsma, de goeroe uit Lippenhuizen: bron > versterker > luidspreker.
Laatst gewijzigd door richard op za 30 aug 2025, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

Intressant, wel bizar dat de versterking zoveel verschil maakt qua laagweergave, maar in de audio verbaas ik me nergens meer over.

Groetjes Walter
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Screenshot_20250830_165502_Chrome.jpg
Je bent in ieder geval niet de eerste of enige. :lol:
Laatst gewijzigd door hannesie op za 30 aug 2025, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: za 30 aug 2025, 16:49
Ha Olaf,

Intressant, wel bizar dat de versterking zoveel verschil maakt qua laagweergave, maar in de audio verbaas ik me nergens meer over.

Groetjes Walter

Dat verschil is toch echt aanzienlijk, ik herken ook wel het verhaal in dat topic dat ze de conussen van de bas drivers haast niet in beweging krijgen, dat lukte mij met de Hegel ook niet, om het bas probleem toen te onderzoeken heb ik de Hegel ook wel eens opengedraaid en inderdaad bewogen de conussen haast niet, dus hoorde je ook veel te weinig laag.

De Audio Analogue laat de conussen met groot gemak wapperen, deze versterker is een beul en die is de Wharfedales totaal de baas, de Hegel en de Audio Analogue zijn echt twee verschillende werelden
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 30 aug 2025, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

hannesie schreef: za 30 aug 2025, 16:56
Screenshot_20250830_165502_Chrome.jpg
Je bent in ieder geval niet de eerste of enige. :lol:
Anderen zijn mij inderdaad voorgegeaan :lol:
mod.png
Walt

Bericht door Walt »

Ha Hans,

Als Olaf die kant op gaat, met Mundorf Supreme, silver in oil of silver/gold/oil dan gaat er een zeer grote geldstroom richting meneer Mundorf! Maar die condensators zijn erg mooi, dat zeker! De vraag is dan echt waar stop je… zelfs die samengestelde giga caps kun je als 10uF parallel SGO uitvoeren, vele en vele duizenden euro’s, denk dat Olaf ergens een grens zal willen trekken…
Leobus

Bericht door Leobus »

Walt schreef: za 30 aug 2025, 16:25
Apart topic deze trouwens, hele discussie of ze wel of geen bass geven?

Olaf vertelde laatst dat hij ontdekt had dat er een lek zat in de scheiding tussen de bassectie en de middensectie bij één van zijn speakers. Dat had met de kabeldoorvoer te maken. Als dat vaker voorkomt, lijkt mij dat niet best. Zeker niet als die mid wat verder doorloopt naar het laag en zoals het hoort bij een 2e orde filter, ook uit fase staat t.o.v. de woofers.
Dat kan wel invloed hebben op het laag, lijkt mij.
Overigens heb ik bij Olaf alleen maar mooi strak laag gehoord. Maar hoe diep? Geen idee. Wel altijd met Audio Analoge versterking en nooit de Hegel.
Groet,
Leobus
Laatst gewijzigd door Leobus op za 30 aug 2025, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Ha Leobus, lees even een paar posts terug, Olaf gaf zelf al aan daar met name de juiste versterker van zeer groot belang is, niet elke versterker kan ze aansturen blijkbaar.
rikpost

Bericht door rikpost »

Om dingen in zijn perspectief te blijven zien.
Wanneer ik mij niet vergis heeft Leobus AT units ?
En zijn deze luidsprekers gefilterd door Jeroen waardoor Jeroen kennis heeft gemaakt met AT units en ze vervolgens eindeloos toepast
Leobus gaf aan het bij Olaf mooier te vinden dan bij hem thuis .
Of haal ik nu zaken door elkaar ?
Walt

Bericht door Walt »

Leobus heeft al een tijdje wat technische problemen met zijn streamer oplossing (zie highend forum) ik weet niet of momenteel de set zijn niveau haalt. Als de set van Olaf net zo goed klinkt als Leobus zijn set op 100%, zou ik er niet meer teveel aan veranderen…
Leobus

Bericht door Leobus »

Wat Walt zegt klopt. Maar er zijn wel meer verschillen. Hier speelt alles in de woonkamer die vrijwel geen akoestische aanpassing toelaat.
Bij Olaf zijn die akoestische aanpassingen er wel. En dat resulteert in mooi laag. Verder vind ik vooral het hoog en het laag bij Olaf mooier dan bij mij. Hoog is AMT! Maar het midden is hier mooier. Ook ervaar ik hier meer een bel met muziek en een iets warmere klank. Toch meer mijn smaak.
Overigens is Olaf voor mij bezig een oplossing voor de streaming problemen te zoeken. Een aanwijzing heeft een bezoek van Kappa alhier al wel opgeleverd.
Walt

Bericht door Walt »

Heeft Olaf bass traps dan? Die panelen aan de wanden zijn niet dik genoeg om het laag echt te beïnvloeden. Wellicht geven de Wharfdales nog steeds niet het summum aan diep laag, maar dat hoeft ook niet, als de kamer het mooi aanvult. Ik verwacht dat de combinatie versterker, speaker, kamer gewoon goed op orde is bij Olaf.

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Olaf Analogue schreef: za 30 aug 2025, 16:42
Ja dat met die bas is wel een beetje vreemd, als je helemaal terug gaat in mijn eigen topic toen de wharfedales nog door de Hegel werden aangestuurd verbaasde ik me er over dat zulke grote luidsprekers zo weinig bas afgaven, ik lostte dat toen op met een aktieve subwoofer.

Met de komst van de Audio Analogue set geven de Wharfdales juist een heerlijk krachtige bas met veel fundament en absolutie diepgang af, de aktieve sub heb ik toen opgeruimd, ik kom in mijn bas behoeftes niets te kort.

Ik was het dus alweer vergeten dat het ooit anders was, ik herken heel goed het verhaal in dat topic als ik terug kijk naar de tijd dat ik de Hegel nog had, maar nu met de Audio Analogue is de bas juist autoritair en machtig, dus ik vrees dat de Wharfedales dus waarschijnlijk wel een hele goede versterker eisen en dat ik misschien ook wel dom geluk heb hoe de Wharfedales dan toevallig zo goed matchen met de Audio Analogue set, met de Hegel was het een absolute non match.
Lang geleden (was even zoeken):

"Vond het frappant hoe het wat rommelig laag stukken strakker werd. Had ik nog niet eerder zo overduidelijk gehoord bij wisselen van versterker. De CA houdt de basspeakers (2x 8" Audax carbon speakers parallel) duidelijk een stuk beter onder controle dan de Leach. Net zoals een tafelkleed weer netjes strak uit de kreukels getrokken wordt en het oorspronkelijke patroon weer duidelijk zichtbaar wordt."

viewtopic.php?p=1794072#p1794072
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Walt schreef: za 30 aug 2025, 17:05
Ha Hans,

Als Olaf die kant op gaat, met Mundorf Supreme, silver in oil of silver/gold/oil dan gaat er een zeer grote geldstroom richting meneer Mundorf! Maar die condensators zijn erg mooi, dat zeker! De vraag is dan echt waar stop je… zelfs die samengestelde giga caps kun je als 10uF parallel SGO uitvoeren, vele en vele duizenden euro’s, denk dat Olaf ergens een grens zal willen trekken…
Ik heb ooit een tijd gehad dat ik een fan van een bepaalt merk was, en dat is niet altijd slim.
Net als een supporter van een voetbalclub, die worden ook niet altijd ieder jaar kampioen.

Dus ik ben gaan lezen en zoeken wat er nog meer op de wereld is, en weet ook dat er meer is.
Dus kan een merk als Chateauroux ook wel eens langs komen of de Intertechnik Audyn Cap Reference, niks mis mee.

Je blind staren op een merk, ben ik wel overheen.
Walt

Bericht door Walt »

Nu met de extra info van Olaf in gedachte, nog eens het verhaal van die man opnieuw gelezen, moet inderdaad tamelijk frustrerend zijn, dat er simpelweg geen enkel laag uitkomt. Hij zegt ergens wel dat hij meerdere versterkers tot 500W heeft getest, en dat het niks hielp.
richard

Bericht door richard »

Leobus schreef: za 30 aug 2025, 17:16
Zeker niet als die mid wat verder doorloopt naar het laag en zoals het hoort bij een 2e orde filter, ook uit fase staat t.o.v. de woofers.
Is hier dus niet zo.
Shadow

Bericht door Shadow »

Walt schreef: za 30 aug 2025, 15:27
Ik lees nu dat er Scan Speak Discovery inzit, goed spul, maar of het dan logisch is er een heel duur filter in te knallen? Misschien de serie spoel van de mid en serie caps voor het hoog, rest zo laten?
Gebruikt Daudio ook :hide:
Walt

Bericht door Walt »

Ja klopt, in de goedkopere range, alle waar voor zijn geld. Je kan een C1 natuurlijk niet met een W1 of S1 vergelijken, de prijzen verschillen nogal zeg maar, de performance echter ook.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En al helemaal niet met een Wharfedale. De Scan Speak Discovery klinkt wat meer mellow, dat is toch algemeen bekend? Heeft helemaal niks met versterkers te maken of filteren. Dat is de aard van het ding. Niks mee, veel mensen willen dat juist. Sommigen zijn juist weer allergisch voor het vele detail van keramiek en metaal en vinden dat vermoeiend.
Shadow

Bericht door Shadow »

Walt schreef: za 30 aug 2025, 19:57
Ja klopt, in de goedkopere range, alle waar voor zijn geld. Je kan een C1 natuurlijk niet met een W1 of S1 vergelijken, de prijzen verschillen nogal zeg maar, de performance echter ook.
Sorry hoor, je bent weer lekker op je stokpaardjes aan het rijden...
Walt

Bericht door Walt »

Heeft niks met stokpaardjes te maken, wel met kwaliteitsverschil tussen weergevers. Je kan het niet willen horen, je oren ervoor dichtstoppen, maar een AT mid speelt een Discovery mid gewoon het veld uit…
beijert

Bericht door beijert »

Hoe dan?
Plaats reactie