Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Ha Leo,
Ik heb ook vele jaren Intertechnik luchtspoelen 1.4mm draad in al mijn filters gebruikt, tot volle tevredenheid, een waxcoil is ook niet een enorm verschil, maar ik meen meer textuur te horen, eigenlijk hoe Tony het aangaf in zijn eerste post in die link naar een topic uit 2008 die ik eerder plaatste.
Ik heb ook vele jaren Intertechnik luchtspoelen 1.4mm draad in al mijn filters gebruikt, tot volle tevredenheid, een waxcoil is ook niet een enorm verschil, maar ik meen meer textuur te horen, eigenlijk hoe Tony het aangaf in zijn eerste post in die link naar een topic uit 2008 die ik eerder plaatste.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik waardeer je bijdrage Leo.pappaleo schreef: ↑za 30 aug 2025, 10:56Ik suggereer niks. Ik heb geen voorkeur bij lucht of foliespoelen. Ik meld alleen dat overspraak onwaarschijnlijk is. Het enige dat ik suggereer is dat als er verschil wordt waargenomen het een andere oorzaak heeft dan overspraak.
Het feit dat Walter negatieve suggestie aanhaalt lijkt op stoken. Overigens is dit Olaf zijn topic en hoeft Walter geen "scheidsrechter" te spelen.
Edit. Ik was even de hond uitlaten en had even een paar pagina's gemist
Het uitgangspunt worden wel foliespoelen, maar ik ga wel Leo (Leobus) uitnodigen om onder genot van een kop koffie wat met diverse spoelen te experimenteren, ik denk dat hij dat ook wel interessant vindt.
- VintageHarry
Philipsjes zijn inderdaad wel wat makkelijker te verbeteren dan deze Elysians
Even kijken of het forum transport werkt of dat het een pakketje wordt?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Misschien dat er iemand in de lucht komt die daar ideeën bij heeft, ik weet het zo niet.
In principe is zoals Beijert ook aangeeft de curve wel netjes, ikzelf ben uiterst gevoelig voor onzuivere fase overgangen in luidsprekers, daar zijn deze juist erg goed in, de weergave van deze luidsprekers zijn erg sappig en vloeiend, het is een genot om naar te luisteren.
Ik tast een beetje in het duister, als ik zou weten dat het echt wel een belangrijke verbetering op zou leveren en het zou hier thuis plaats kunnen vinden dan is het wel verleidelijk uiteraard.
Ik ga sowieso nog niet inkopen, ik ben nog veel te druk met het werk, dus we hebben nog tijd om hier een ei over te leggen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Daar zullen we nog contact over hebben, aankomende periode ben ik in Hengelo, dus dat ligt ook niet in de richting.beijert schreef: ↑za 30 aug 2025, 11:06Even kijken of het forum transport werkt of dat het een pakketje wordt?
De eerste helft van oktober ben ik vrij, dus dan kan ik wel een pakketje ontvangen.
Wellicht kun je de nieuwe filterplanken ruim opzetten, dan kun je eerst gewoon lekker een kopie van het huidige filter maken maar betere componenten, dan later misschien eens laten nameten, misschien dan nog paar componenten wat verder fine tunen, maar dat is dan makkelijk te doen op zo’n ruim opgezette filter plaat.
Olaf,
De suggestie van Walt om Jeroen eens te vragen om een meting te doen is zo gek nog niet.
Mijn mening is natuurlijk gebaseerd op mijn ervaring met mijn speakers. Ik heb ze toen wel naar hem toegebracht en hij heeft daar een paar weken aan gesleuteld om het goed (= naar zijn inzicht) te krijgen. Gelukkig paste zijn inzicht aardig bij mijn inzicht.
Maar een meting en een daaruit voortkomend advies voor een filter kan je dan als startpunt zien voor verdere finetuning door jouzelf.
En leuk dat je evt mijn oren (die ook niet al te best meer zijn) af en toe wilt gebruiken. Ik houd wel van experimenteren.
Groet,
Leobus
De suggestie van Walt om Jeroen eens te vragen om een meting te doen is zo gek nog niet.
Mijn mening is natuurlijk gebaseerd op mijn ervaring met mijn speakers. Ik heb ze toen wel naar hem toegebracht en hij heeft daar een paar weken aan gesleuteld om het goed (= naar zijn inzicht) te krijgen. Gelukkig paste zijn inzicht aardig bij mijn inzicht.
Maar een meting en een daaruit voortkomend advies voor een filter kan je dan als startpunt zien voor verdere finetuning door jouzelf.
En leuk dat je evt mijn oren (die ook niet al te best meer zijn) af en toe wilt gebruiken. Ik houd wel van experimenteren.
Groet,
Leobus
Jeroen heeft inmiddels natuurlijk wel een heel bedrijf om draaiende te houden, ik weet niet zeker of hij dit soort werk nog aanneemt… maar dat hij technisch de perfecte persoon voor dit werk is, dat zeker. Het beste is inderdaad niet alleen meten, maar naderhand dan ook luisteren en verder op gehoor de laatste fine tuning.
Ik zie overigens bij de laagsectie nog een weerstandje zitten?
Wat betreft het uitproberen van de spoelen,
Wanneer je de 6mH en de 12mH combineert kom je naast je juiste waarde op en rdc uit van <0.06. Dit grote verschil maakt het vergelijk met de originele spoel een stuk makkelijker.
Die 12mH is overigens een modelletje van Monacor. Een leuke instapper die met ca. 80,- erg betaalbaar is gezien de grote waarde.
Wat betreft het uitproberen van de spoelen,
Wanneer je de 6mH en de 12mH combineert kom je naast je juiste waarde op en rdc uit van <0.06. Dit grote verschil maakt het vergelijk met de originele spoel een stuk makkelijker.
Die 12mH is overigens een modelletje van Monacor. Een leuke instapper die met ca. 80,- erg betaalbaar is gezien de grote waarde.
Laatst gewijzigd door beijert op za 30 aug 2025, 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Amen
Volgens mij is Olaf wel bekend met dat fenomeen
Je laat je weer onzekerheid en onrust aanpraten.Olaf Analogue schreef: ↑za 30 aug 2025, 11:09In principe is zoals Beijert ook aangeeft de curve wel netjes, ikzelf ben uiterst gevoelig voor onzuivere fase overgangen in luidsprekers, daar zijn deze juist erg goed in, de weergave van deze luidsprekers zijn erg sappig en vloeiend, het is een genot om naar te luisteren.
Het bestaande filter vind ik behoorlijk complex opgebouwd voor een fabrieksontwerp,
Lijkt ook best wel wat correctie in te zitten.
Enige opmerkelijke vind ik dat alle units gelijk gepoold zijn, vaak is dat bij 12 dB filters dat de tweeter wordt omgepoold.
Misschien zijn de componenten zelf niet het meest high end, meestal wordt zo'n bedrijf gerund door lieden met een meer rationele inslag.
Het "meest High End" is vaak ook vooral te zien in de prijs.
Één op één vergelijk blijft namelijk ook vooral daar in hangen, met de opmerking dat het toch ècht beter is zonder daarbij de meetbare verschillen aan te duiden.
Één op één vergelijk blijft namelijk ook vooral daar in hangen, met de opmerking dat het toch ècht beter is zonder daarbij de meetbare verschillen aan te duiden.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik merk al heel lang dat ik luidsprekers met een wat hoger rendement makkelijker en vloeiender vind klinken, dat is persoonlijk. Ik heb door de jaren heen veel fabrieks luidsprekers gehoord en heel vaak als ik ze erg mooi vond dan zaten daar drivers in uit de Scan-Speak discovery lijn, in het begin had ik dat niet door maar op een gegeven moment gaat dat opvallen, gewoon nette drivers met een lichte papieren conus en een wat hoger rendement, Blumenhofer heeft ze in het verleden ook toegepast. om wat voor een reden dan ook vind ik het heel makkelijk en prettig luisteren.
Dat terwijl ik veel luidsprekers met de duidelijk duurdere Scan -Speak drivers gewoon wat moeizamer vind klinken, het is net alsof het geluid er wat meer uitgeperst moet worden.
Nou zijn fabrieks luidsprekers met Scan-Speak drivers gewoon ronduit duur, ongeacht of het de Discovery lijn is of niet, toen liep ik tegen de Wharfedales aan die dus ook de Discovery drivers heeft dus dat heeft ook bijgedragen aan de beslissing ze te kopen, ze zijn veel betaalbaarder dan gelijkwaardige andere luidsprekers, en ik herken weer die hele makkelijke vloeiende weergave.
De Discovery drivers zijn betaalbare drivers, maar ik vind ze heel prettig en heel natuurlijk klinken.
Prettiger dan de dure lijnen van Scan-Speak
Uiteraard allemaal heel persoonlijk.
Dat terwijl ik veel luidsprekers met de duidelijk duurdere Scan -Speak drivers gewoon wat moeizamer vind klinken, het is net alsof het geluid er wat meer uitgeperst moet worden.
Nou zijn fabrieks luidsprekers met Scan-Speak drivers gewoon ronduit duur, ongeacht of het de Discovery lijn is of niet, toen liep ik tegen de Wharfedales aan die dus ook de Discovery drivers heeft dus dat heeft ook bijgedragen aan de beslissing ze te kopen, ze zijn veel betaalbaarder dan gelijkwaardige andere luidsprekers, en ik herken weer die hele makkelijke vloeiende weergave.
De Discovery drivers zijn betaalbare drivers, maar ik vind ze heel prettig en heel natuurlijk klinken.
Prettiger dan de dure lijnen van Scan-Speak
Uiteraard allemaal heel persoonlijk.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 30 aug 2025, 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat valt wel mee, ik heb alle vertrouwen in het ontwerp van Wharfedale, ze klinken niet voor niets zo sappig.
Sterker nog, ik wil er echt wel voor waken dat ze hun eigen basis klank karakter zouden verliezen, een risico wat er dik in zit als je totaal andere filters gaat ontwerpen, ongeacht of dat goed meet of niet
Als je er nu zo blij mee bent waarom houd je ze dan niet lekker origineel.
Ik voorzie een lange reis met eindeloos gepiel waarbij je vaak weer dezelfde dure componenten moet kopen met andere waarden .
Waarbij de veranderde klankkleur het soms wel en dan weer niet goed doet, afhankelijk van de gekozen muziek .
Zo’n complex filter even beter bouwen is geen sinecure.
En door Jeroen laten meten is leuk maar ook hij heeft weken nodig om tot een optimaal resultaat te komen en dan is het nog wel het resultaat naar zijn oren niet de jouwe .
Ik weet het een beetje party poeper zo maar als ik al kijk naar mijn reis met digitaal filteren ,en dan hoef ik niet elke keer andere componenten aan te schaffen .
Ik voorzie een lange reis met eindeloos gepiel waarbij je vaak weer dezelfde dure componenten moet kopen met andere waarden .
Waarbij de veranderde klankkleur het soms wel en dan weer niet goed doet, afhankelijk van de gekozen muziek .
Zo’n complex filter even beter bouwen is geen sinecure.
En door Jeroen laten meten is leuk maar ook hij heeft weken nodig om tot een optimaal resultaat te komen en dan is het nog wel het resultaat naar zijn oren niet de jouwe .
Ik weet het een beetje party poeper zo maar als ik al kijk naar mijn reis met digitaal filteren ,en dan hoef ik niet elke keer andere componenten aan te schaffen .
Ik lees nu dat er Scan Speak Discovery inzit, goed spul, maar of het dan logisch is er een heel duur filter in te knallen? Misschien de serie spoel van de mid en serie caps voor het hoog, rest zo laten?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Er zijn beslist hele valide redenen om het niet te doen, dus ik respecteer ook die input, het feit dat het Scan-Speak Discovery drivers zijn is dan juist weer geen reden om het niet te doen.
Dat is automatische "niet duur genoeg"' afkeuring, "de aanschafprijs is niet extreem hoog, dus het zijn geen goede producten"
Of "er staat geen AT op dus het zijn geen goede drivers"
De werkelijkheid is dat de aanschafprijs geen bepalende factor voor de kwaliteit is, sterker nog, de drivers uit de Discovery lijn zijn juist erg prettig een natuurlijk klinkende drivers.
Dat is automatische "niet duur genoeg"' afkeuring, "de aanschafprijs is niet extreem hoog, dus het zijn geen goede producten"
Of "er staat geen AT op dus het zijn geen goede drivers"
De werkelijkheid is dat de aanschafprijs geen bepalende factor voor de kwaliteit is, sterker nog, de drivers uit de Discovery lijn zijn juist erg prettig een natuurlijk klinkende drivers.
Ja dat wel, maar ze missen het laatste stukje in resolutie, oplossend vermogen, fijnzinnigheid in de weergave. In mijn wedstrijd speaker van jaren terug zat een 15W Discovery, voor het geld heel erg goed, maar als ik daarna de AT set aanvuurde, bleek het toch wel een groot verschil nog. Neemt niet weg dat het een leuke experiment kan zijn, hoeveel je uit die units kunt persen met een beter filter.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 30 aug 2025, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is geen reden om het niet te doen zolang je niet vergeet dat het om de hobby gaat.
Het resultaat van je handelingen is belangrijker dan het eindresultaat. Wil je bang for your buck, dan kijk je op marktplaats.
Het resultaat van je handelingen is belangrijker dan het eindresultaat. Wil je bang for your buck, dan kijk je op marktplaats.
Ik heb een Tannoy D500 compleet uitgefreakt qua filter, trafokern, dure caps etc, ik moet toegeven die speelde niet 1 maar 2 klasses hoger, echt de nodige complimenten gehad van luisteraars. Hoe het voor de Wharfdales zal uitpakken is lastig te voorspellen, ik denk dat je zeker een verbetering gaat halen, of die in verhouding staat tot de investering… lastig.
Verschillende units in verschillende toepassingen en ontwerpen zijn niet te vergelijken. Dat zie je ook met de tests bij andere audio. Wilson Audio krijgt €150k+ aan versterking en een basic luidspreker moet het doen met een Rotel, want, prijsklasse.Walt schreef: ↑za 30 aug 2025, 15:50Ja dat wel, maar ze missen het laatste stukje in resolutie, oplossend vermogen, fijnzinnigheid in de weergave. In mijn wedstrijd speaker van jaren terug zat een 15W Discovery, voor het geld heel erg goed, maar als ik daarna de AT set aanvuurde, bleek het toch wel een groot verschil nog. Neemt niet weg dat het een leuke experiment kan zijn, hoeveel je uit die units kunt persen met een beter filter.
Groetjes Walter
Ik voel weer een welles/nietes aankomen… haha.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Apart topic deze trouwens, hele discussie of ze wel of geen bass geven?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 779/page-2
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 779/page-2
Haha, ja maar dat mag natuurlijk, het is een forum.
Ik vond het ook bijzondere resultaten op dat forum. Waar ze ook en Hegels gedraaid hebben.
Als er inderdaad geen bas te horen was stonden ze vast niet bij Olaf.
Ik vond het ook bijzondere resultaten op dat forum. Waar ze ook en Hegels gedraaid hebben.
Als er inderdaad geen bas te horen was stonden ze vast niet bij Olaf.