Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Walt »

Die staanders werken dermate goed, halleluja is op zijn plaats! Dik respect voor de mannen van Shun Mook dat ze dit ontdekt hebben.
rikpost

Bericht door rikpost »

Alles heeft een eigen frequentie die schijfjes dus ook maar dat is dus redelijk specifiek kwa bandbreedte .
En dat moet dan binnen het audio spectrum liggen daarbij wanneer je ze op een steun monteert doen ze niets meer !
En als ze iets zouden doen is het dus een specifieke frequentie versterken dat is al helemaal niet iets wat je wil !
Onmogelijk dat het iets doet in mijn optiek, maar goed , geniet er van ;-)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is nu wel duidelijk dat Olaf er niet warm voor loopt. Dus zo zoetjes aan niet eens tijd om de inns en outs van Mook schijfjes in Walter zijn eigen tweaks en andere fratsen dagboek voort te zetten :think:
rikpost

Bericht door rikpost »

Ah ja , ik had dat niet eens in de gaten !
Walt

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

Redelijk stil hier, speelt de set nog naar tevredenheid? Nog dingen aangepast?

Groetjes Walter
satefan

Bericht door satefan »

Walt schreef: za 26 apr 2025, 18:44
Een aantal van de best klinkende concertzalen zijn voorzien van Shun Mook,
Cum hoc ergo propter hoc
Walt

Bericht door Walt »

Si ipsum non expertum, tunc nihil nosti

:mrgreen:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Niet veel updates meer, alles staat er nog zoals het al een poosje stond, ik ben sinds één juni weer aan het werk en ik heb nu eenmaal een giga drukke en veeleisende baan, dus veel minder tijd voor de audio hobby.
Waar ik dan wel blij mee ben is dat tegenwoordig wel alles gewoon dik voor elkaar is, dat wanneer ik een spaarzame vrije dag heb en ik even wil luisteren, dat dat dan gewoon naar volle tevredenheid kan,

Wel heb ik het mediacenter een upgrade gegeven, niet echt nodig, maar tegelijkertijd, waarom ook niet,
Van een i5-9400 naar een i5-13500T platform overgestapt met een mooi ASUS ROG board.
Uiteraard niet van invloed op de audioweergave, maar wel gewoon weer even up to date en nog wat responsiever.

oké uiteindelijk vind ik het gewoon leuk om te doen, en aangezien ik toch veel al heb liggen is de stap klein :lol:

Ik denk niet dat de dingen hier nog snel gaan veranderen, ik ben nog steeds meteen bij het horen van de eerste muzieknoten meteen weer helemaal in mijn nopjes, dus ik heb ook niets te wensen op dit moment, wel zal ik uiteraard mee blijven lezen en audioshows blijven bezoeken, want dat blijft uiteraard leuk.
dre

Bericht door dre »

Goed bezig Olaf! 8)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Wel of geen externe filters bouwen.

Dit onderwerp is al eerder aan bod geweest, zou het interessant zijn om voor de Elysian’s externe filters te bouwen met nog mooiere componenten.
In het eerdere stadium besloot ik om er in ieder geval nog mee te wachten en gewoon lekker te gaan genieten van de geweldig goede combinatie die er nu staat.
Ook was mijn argument in het verleden dat de luidsprekers minder goed verkoopbaar zouden worden als ze niet meer origineel zouden zijn.
Dit is uiteraard waar, maar ik ben er inmiddels al een hele tijd over uit dat deze luidsprekers gewoon nergens heen gaan, als ik andere luidsprekers van dit niveau wil aanschaffen dan ben ik vele malen meer kwijt dan wat deze luidsprekers hebben gekost, bedankt Wharfedale!

Maar goed, ik ben giga tevreden, maar het blijft ook een hobby, en de winter komt er ook weer aan.
De originele filters zijn reeds door mij verbetert, met succes, maar met de originele filters kun je maar zo ver gaan als dat er ruimte is op het printje en in de kast, wil je echt stappen maken, dan zul je externe filters moeten bouwen.

En uiteraard heb ik het besef dat ik me dan op het gebied ga begeven van veel geld uitgeven voor marginale winst, maar ik doe het dan voornamelijk ook gewoon voor het leuke ervan en de hobby.
En nu ik weer in het werk ben staan de geldkranen weer wijd open mijn kant op, dus dat is sowieso geen issue

In het verleden heb ik menig mooie filters gebouwd voor luidsprekers die ik kocht op Marktplaats, dat gaf altijd mooie resultaten, maar dit zou voor het eerst zijn dat ik het met geheel nieuwe luidsprekers ga doen.

Dat betekent dus wel dat het wel gewoon netjes moet gebeuren, niet voor de verkoopbaarheid, maar voor mezelf, dus alle adviezen qua materiaalkeuze om een mooi uiterlijk te bereiken zijn welkom.

Technisch gezien zijn er ook zaken waar rekening mee gehouden dient te worden, ik zie in andere topics dat dat toch best wel eens misgaat, spoelen worden vervangen voor exemplaren met een veel lagere gelijkstroom weerstand, elco’s worden vervangen door MKP’s zonder rekening te houden met de ESR, met als resultaat dat de luidsprekers, koud, dun en ijzig gaan klinken.
De filters in combinatie met de drivers en de kasten vormen het geheel van een ontwerp, dit is op elkaar afgestemd, de gelijkstroom weerstand van seriespoel voor de bas driver zorgt in combinatie met de driver en de kast voor een q afstemming.
Door dit geheel met een zo laag mogelijke weerstand, dus dikke kabels, aan de versterker aan te sluiten hou je maximaal het ontwerp, dus de afstemming intact.
Toch zie je nog steeds mensen op dikke kabels reageren dat dan ook de serie spoelen van hetzelfde dikke draad gemaakt moeten worden en zelfs ook de spreekspoelen van de drivers van hetzelfde dikke draad gemaakt moeten worden, dat is uiteraard mega onzin, want dan help je dus het ontwerp om zeep, de luidspreker designers weten dat, maar die reageren daar heel verstandig allang niet meer op omdat het oneindige zinloze discussies oplevert.

Die discussie zoek ik hier dus niet, luidspreker designers weten waar ik het over heb als ik zeg dat de gelijkstroomweerstand van de spoelen op de filters gehandhaafd zullen blijven.
De originele Elysian filters bevatten van zichzelf gelukkig al alleen maar MKP condensatoren, elco’s komen niet voor, dus dat maakt dat gedeelte in ieder geval makkelijker.

Dus concreet ga ik me oriënteren op de materiaal keuze en adviezen zijn welkom.
• Een mooi board (plank) waarop de componenten gemonteerd worden.
• Open design of gesloten behuizing?
• Weerstanden, welk merk
• Condensatoren, welk merk (verschillende typen voor laag, midden en hoog)
• Spoelen, welk merk
• Draad voor onderlinge verbindingen.
• Aansluitterminals op het filter en in de luidspreker kast (voor de extra set tbv tweeter)

Het schema van de originele filters kan ik hier waarschijnlijk niet plaatsen, ik denk niet dat dat mag van fabrieks luidsprekers, maar ik heb deze wel in bezit, omdat ik deze in het verleden uitgetekend heb.

Nou, weer een heel verhaal, dit zal geen heel snel lopend bouwwerk worden, ik vind het belangrijker dat het goed en netjes gebeurt dan snel.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 30 aug 2025, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Leuk project.

Spoelen is simpel, Jantzen Waxcoil. Weerstanden denk voor jouw smaak, Mundorf MResist.

Condensators lastiger, hier is heel veel keuze, je kan Tony Gee zijn capacitor test gebruiken als eerste richtlijn.

Groetjes Walter
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Is het een idee een print te tekenen voor de filters? Dubbelzijdig koper, 70um ipv 35um, vette brede vlakken. In silk de outline van de componenten. Naast dat je een zo’n optimaal mogelijke verbinding is kun je er visueel ook wat moois van maken.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: za 30 aug 2025, 8:59
Leuk project.

Spoelen is simpel, Jantzen Waxcoil. Weerstanden denk voor jouw smaak, Mundorf MResist.

Condensators lastiger, hier is heel veel keuze, je kan Tony Gee zijn capacitor test gebruiken als eerste richtlijn.

Groetjes Walter
Het probleem is een beetje dat ik in het verleden erg veel geëxperimenteerd heb met dure wax coils en gewone luchtspoelen, en de luchtspoelen wonnen het steeds weer.
Mijn indruk was dat er wat meer overspraak bestaat tussen de folie lagen van de foiolcoils, misschien dat iemand hier een lichte op kan schijnen.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 30 aug 2025, 9:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Barry2001 schreef: za 30 aug 2025, 9:07
Is het een idee een print te tekenen voor de filters? Dubbelzijdig koper, 70um ipv 35um, vette brede vlakken. In silk de outline van de componenten. Naast dat je een zo’n optimaal mogelijke verbinding is kun je er visueel ook wat moois van maken.
De intentie was eigenlijk om iets van een mooie houten board te gebruiken met de mooie componenten er op en die misschien in een open behuizing of met plexiglas te bouwen, dus geen print.
Maar ideeën zijn welkom
Walt

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

Mijn advies zou toch zijn folie spoelen, in ieder geval voor de mid en tweeter, komt voor mij dichter in de buurt van de echte klank van instrumenten, qua kosten verder goed te overzien.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: za 30 aug 2025, 9:23
Mijn advies zou toch zijn folie spoelen, in ieder geval voor de mid en tweeter, komt voor mij dichter in de buurt van de echte klank van instrumenten, qua kosten verder goed te overzien.
Tot nu toe deden de folie spoelen bij mij in meerdere ontwerpen onder voor luchtspoelen waardoor ik ze steeds wweer heb moeten uitwisselen, als ik nu voor foliespoelen ga, dan val ik waarschijnlijk in herhaling door ze later opnieuw uit te moeten wisselen voor gewone luchtspoelen.
Kosten zijn overigens geen issue.

Ik heb dit al erg vaak aan den lijve ondervonden, ik zou het juist interessanter vinden wat jij zou ondervinden als je tijdelijk een luchtspoel voor je mid zou zetten, dat is waarschijnlijk niet eerder voorgekomen, dus een nieuw en leuk experiment.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 30 aug 2025, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.
beijert

Bericht door beijert »

Iets in de stijl van de luidsprekers zelf? Qua vorm wellicht gelijk aan één van de segmenten.
Dan kan je bijvoorbeeld ook nog een beetje experimenteren met het vullen van de filter behuizing of het ingieten van componenten.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Overspraak tussen de folielagen van een en dezelfde spoel? Het is dezelfde geleider en beide lagen dientengevolge hetzelfde potentiaal. :think:

Dat je de voorkeur hebt voor luchtspoelen staat hier overigens los van.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

pappaleo schreef: za 30 aug 2025, 9:29
Overspraak tussen de folielagen van een en dezelfde spoel? Het is dezelfde geleider en beide lagen dientengevolge hetzelfde potentiaal
Ik stelde dit dus als vraag, en gaf het aan als een indruk die ik er gehoormatig bij heb, ik zeg dus niet dat we daadwerkelijk met overspraak te maken hebben.

Ik hoor gewoon iets aan foliespoelen wat ik bij luchtspoelen niet hoor, ik heb er geen verklaring voor, vandaar dat ik vroeg of iemand anders daar misschien een lichtje op kan schijnen.
Walt

Bericht door Walt »

Ha Olaf, gewoon lekker doen wat jij denk dat goed is, ik heb geen zin in welles / nietes discussies verder.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Uiteraard ben ik wel bereid om het experiment te herhalen trouwens, waarom niet, maar dat wordt dan wel de zoveelste keer.
Het is heel lastig te omschrijven, we hebben het uiteraard ook maar over procentjes en nuances, dus dat maakt het extra lastig, maar bij foliespoelen hoor ik net dat hele kleine stukje mist over de weergave welke ik bij luchtspoelen niet hoor.
Minimale verschil, maar eenmaal opgevallen blijf je het horen.
beijert

Bericht door beijert »

Ik ben overigens wel nieuwsgierig naar de huidige filteropbouw.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: za 30 aug 2025, 9:33
Ha Olaf, gewoon lekker doen wat jij denk dat goed is, ik heb geen zin in welles / nietes discussies verder.
O, dit ervoer ik niet als een welles/nietes discussie, ik vond het juist inhoudelijk en zinvol, vandaar dat ik ook al schreef om het experiment te willen herhalen.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 30 aug 2025, 9:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

beijert schreef: za 30 aug 2025, 9:37
Ik ben overigens wel nieuwsgierig naar de huidige filteropbouw.
Ik denk dat ik deze wel zou mogen mailen? hier plaatsen lijkt me misschien niet de bedoeling, of mag zoiets gewoon? altijd wel interessant als iemand daar ook naar kijkt, het is een vrij complex filter en ik vindt de weergave van de luidsprekers gewoon erg mooi, vandaar dat ik er ook wel verder mee wil.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 30 aug 2025, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Ha Olaf, met alle respect, volgens mij zit hier heel veel suggestie achter, net zoals met die 25mm2 kabel. Het is niet voor niet dat ‘grote mannnen’ als Troels en Tony Gee overwegend foliespoelen inzetten in hun betere ontwerpen.
Plaats reactie