Het opsplitsen van de condensator in de fase en massa lijkt me onzalig. Zowel de spoel als de luidspreker kunnen zo op een potentiaal komen te staan die niet naar de massa wordt afgevoerd. Het wordt geblokkeerd door de condensatoren in de massa.
Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Laatst gewijzigd door richard op vr 29 aug 2025, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Net als het splitsen van de condensator voer je in dit geval hoogfrequente instraling op je luidsprekerkabels niet meer af naar de massa.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wissel de + en - van de speakerkabels om op de versterker; heb je precies hetzelfde resultaat. Wel beide kanten doen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik deed gewoon een kroko snoertje van - driver aansluiting naar de korf. Je zorgt daarmee volgens dat de korf geen lading kan opbouwen, met kleine ontladingen die effect op geluid hebben oid... probeer maar eens...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Of net als de massadraad op een platenspeler.
Heb je ook niet het risico dat de korf toch aan een van de fases hangt als de versterker gebalanceerd is gebouwd of bij een gebrugde versterker.
Heb je ook niet het risico dat de korf toch aan een van de fases hangt als de versterker gebalanceerd is gebouwd of bij een gebrugde versterker.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, dat zal in principe zo moeten zijn. De woofer moet met het kanon in Overture 1812 naar voor bewegen en bij de "P" moet je de spetters in je gezicht voelen.
Alleen is de absolute fase niet zo zo absoluut. Worden de fasedraaiingen in de schakelingen tussen de microfoon en eindversterker bijgehouden? Zou mooi zijn als daar zorgvuldig mee wordt omgegaan. Er van uitgaande dat het luidsprekerfilter hier ook goed mee omgaat.
In het verleden heeft een Brits? HiFi-tijdschrift een lijst gepubliceerd met platenmaatschappijen en of die al dan niet hun opnames in absolute fase op de plaat zetten. Het resultaat was fifty-fifty.
Er zijn voorversterkers met een polariteit schakelaar om hier op in te spelen.
Laatst gewijzigd door richard op vr 29 aug 2025, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wie de suggestie van Richard zou willen testen en eventuele invloed van een omgekeerde fase wil uitsluiten, keert natuurlijk gelijk even de polariteit van de units om. C'est ça.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Voor de mierenneuker; de dynamische luidspreker zelf is ook niet symmetrisch. Door de ophanging en vorm van het membraan is de overdracht van de beweging naar voor net iets anders dan die van de beweging naar achter.
Voor het laag kun je die invloed minimaliseren door een van de woofers achterstevoren ie monteren.
En niet te vergeten de groene Edding 3000 op de rand van de cd.
Voor het laag kun je die invloed minimaliseren door een van de woofers achterstevoren ie monteren.
En niet te vergeten de groene Edding 3000 op de rand van de cd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
En als je geen cd’s meer hebt, de randen van de wc bril met die groende Edding 3000 behandelen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Gezien je vakgebied denk ik dat je heus wel om kan gaan met rationele wetenschap. Tenminste dat hoop ik voor jou, je collega's en de betrokkenen bij jullie projecten.
Dat je ter compensatie voor je liefhebberij met houten schijfjes in de luisterkamer in de weer bent
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat geldt ook voor de vorm van de lucht in de speakerkast: Naar binnen toe neemt de druk in de kast als maar toe en naar buiten toe als maar af. Die curve is ook allesbehalve lineair! Daarom heeft Walt vast ook OB's 

Je gaat ons toch niet vertellen dat je daarmee de rand van je midspeakers te lijf bent gegaan
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Rand van de cd, er staat toch cd?
En ja, ik heb ook zo'n stift aangeschaft. Was een diepte investering en daarmee ook leergeld betaald. Leermoment: loop niet iedere goeroe achterna.
Gebruik ik kleurtjes nu vooral op het palet.
En ja, ik heb ook zo'n stift aangeschaft. Was een diepte investering en daarmee ook leergeld betaald. Leermoment: loop niet iedere goeroe achterna.
Gebruik ik kleurtjes nu vooral op het palet.
Laatst gewijzigd door richard op vr 29 aug 2025, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Daarom moet je de platenspeler altijd net buiten de groef zetten, om dat te compenseren... 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik vind het vreemd dat jij AB testen op de audio vereniging als referentie aanhaalt. Dit zijn zeer slechte omstandigheden voor zo'n test. Doe AB vergelijk rustig thuis waar je zo vertrouwd bent met je set dat je gemakkelijk verschillen kunt waarnemen.Pjotr schreef: ↑vr 29 aug 2025, 16:11Jawel Jeroen maar wat jij "ervaart" hoeft voor een ander nog geen ervaring te zijn. Vele AB testen op de audio vereniging hebben dat i.i.g. wel onomstotelijk laten zien: "Wat is werkelijkheid en wat is schijn? Waar kan ook iets anders zijn" Psychologische inductie is niet eenvoudig uit te sluiten.
Misschien kan Walt eens aan Cock zelf een goede uitleg vragen hoe e.e.a. in elkaar steekt?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik ben lid van dezelfde audiovereniging als Pjotr.
En inderdaad zijn er vaak verschillende meningen in AB testen. Maar zoals Jeroen al aangeeft is de ruimte flink mede bepalend. En daar komt dan nog bij dat we niet allemaal op dezelfde plek kunnen zitten.
En daar komt nog bovenop dat niet iedereen open staat voor effecten die ontstaan als het niet in het/hun wetenschappelijke plaatje past.
Groet,
Leobus
En inderdaad zijn er vaak verschillende meningen in AB testen. Maar zoals Jeroen al aangeeft is de ruimte flink mede bepalend. En daar komt dan nog bij dat we niet allemaal op dezelfde plek kunnen zitten.
En daar komt nog bovenop dat niet iedereen open staat voor effecten die ontstaan als het niet in het/hun wetenschappelijke plaatje past.
Groet,
Leobus
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heeft niks met wetenschap te maken hoor Leo. Zoals met alle luistertesten die we de afgelopen 10 - 15 jaar deden. De een hoort serieus verschillen, de ander niet. Bij het versterker vergelijk was het voor de meesten overduidelijk. De smaken verschilden maar vrijwel iedereen hoorde de verschillen eenduidig. Zowel degene met als zonder gehoorprothese. Bij het "Supertweeters vanaf 40 kHz" vergelijk wat minder. Maar daar werd dan ook met een heuse CD speler en CD's getest. Toch hoorden meerdere mensen veel verschil tussen met en zonder supertweeter. Idem met de Schumacher resonators. Er werd veel verschil gehoord tijdens de demo. Maar de rest van de avond na die demo, stond het ding uit en niemand die het gehoormatig opviel. De rest van de set was daarbij in het geheel niet gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zit nu weer naar de nieuwe NUC met nieuwe HQP te luisteren, nog steeds tamelijk flabbergasted dat het nog zoveel beter klinkt, het klinkt subjectief ook 1-2 dB luider nu, bij gelijke instellingen, dat is altijd een goed teken, dan klopt het geluid nog beter.
Het vervangen van de DSD dac trafo’s heeft in mijn setup minder effect verwacht Jeroen, en speelt het voordeel met name bij DSD 1024 uit, dus die stap hoef ik denk ik niet te maken,
Het vervangen van de DSD dac trafo’s heeft in mijn setup minder effect verwacht Jeroen, en speelt het voordeel met name bij DSD 1024 uit, dus die stap hoef ik denk ik niet te maken,
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik had van Leobus gratis wat kabel en filterspul gekregen, super aardig! Alle spoelen net doorgemeten, veel kleine waardes 0.07 mh tot 0.22mh, een 0.47mh en twee dikkere 0.56mh. Ook twee 0.22uF bypass caps en twee 47uF elkos. Die laatste 2 meten echter totaal anders dan het opschrift, 77 uF en 177 uF… dat is toch wel bizar toch?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Beetje donkere foto maar geeft een idee, de nuc dus deels verscholen onder de dac:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja echt niet te geloven, ik hoop niet dat Leobus ze in recent nog in kritische toepassingen heeft gebruikt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Even goed oppassen met meten van elkos, kan nog lading op zitten. Goed ontladen voordat je gaat meten.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Weinig nieuws te melden hier, zeer tevreden met de nieuwe Daudio NUC / Daudio DSD dac combinatie, zoek je nog een mooie streamer oplossing, kan ik dit van harte aanbevelen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zit nu Love in Exile van Arooj Aftab te luisteren, dat eerste nummer, zit daar een sublaag in ofzo? Echt mijn trommelvliezen staat te klapperen maar je hoort verder geen laag, net alsof er een 10-20Hz toon afspeelt ofzo? Wie kan het ook eens beluisteren, wat ik hier nu ervaar?
