logitech Z5500 subwoofer project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Brianjer

logitech Z5500 subwoofer project

Bericht door Brianjer »

beste leden,

zoals het onderwerp al zet wil ik gaan experimenteren met mijn logitech z5500 subwoofer systeem.

ik zie heel veel zelfbouw subwoofers op internet voorbij komen en wil zelf is wat proberen te maken maar heb een beetje jullie hulp erbij nodig.
ik heb 2 foto,s toegevoegd 1 zoals hij orgineel is en 2de foto is waar ik aan zat te denken omdat dit ook mooier in me interieur zal staan.

waar het mij om gaat of de kast die ik zou willen het geluid nog beter zou kunnen maken en niet alleen voor de looks is.
dus ik het het interne volume nodig en eventueel maten van de nieuwe kast als er iemand is die dat zijn kunnen berekenen voor me
op basis van 18 of 22mm MDF.

Foto is voorbeeld van wat ik in gedachten had voor het ontwerp
Bijlagen
ec5dda0e4844a6b51c1b4c8f77a2.jpeg
15inch_cube_mainb_1024x1024.png
15inch_cube_mainb_1024x1024.png (78.35 KiB) 394 keer bekeken
Shadow

Re: logitech Z5500 subwoofer project

Bericht door Shadow »

Zonder gegevens van de driver kom je nergens, dan kun je beter een pakketje bij Soundimports bestellen ofzo?
timpert

Bericht door timpert »

Je kan de eigenschappen van de driver wel opmeten, maar je kan ook een kast maken die qua eigenschappen zo dicht mogelijk bij de bestaande kast komt (volume, afstemfrequentie) en die dan vormgeven zoals je dat wil. Dat gaat wel werken, maar of je daar nou heel veel mee wint op het gebied van geluidskwaliteit is de vraag.

Of was je van plan een compleet nieuwe sub met een andere driver te maken? In dat geval heb je aanzienlijk meer vrijheid, zeker als je de mogelijkheid hebt om het geluidsniveau van de sub ten opzichte van de rest van de set in te stellen, iets wat met dit soort sets bijna altijd kan (ik ken de Z5500 zelf niet). Je kan de versterker die achterin de sub zit hergebruiken, heb je die er al eens uitgehaald om te kijken hoe het zaakje in elkaar zit?
Brianjer

Bericht door Brianjer »

bedankt voor je reactie,

oke dus het is mogelijk om een kast te maken en dan zo dicht mogelijk bij de afmetingen te blijven van het orgineel
maar ik wel de bas sleeve kan maken aan de voorkant onder de woofer ipv orgineel aan de zeikant?

nee ik was wel van plan de orginele woofer met versterker te behouden de versterker zelf ga ik ook onder handen nemen met die goedkope condensatoren die gebruikt worden en de al wat verouderde opamps.
hobby is hobby en experimenteren hoort daarbij
timpert

Bericht door timpert »

Helder! Wat je wil kan zeker, het huidige volume bepalen is een kwestie van de rolmaat hanteren en een goede inschatting maken van het volume dat wordt ingenomen door de reflexpijp. Het lastigste is waarschijnlijk om de exacte boxfrequentie te bereiken met de sleufpoort die je wil maken, daar zal je wat mee moeten experimenteren: die dingen pakken namelijk nooit conform berekening uit. Dus het begint met opmeten wat je hebt: het interne volume en de boxfrequentie. Als je die twee weet, kan je eens wat schetsjes gaan maken van de nieuwe kast.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Valt eigenlijk wel mee. Het gaat bij zowel ronde poort als sleufpoort om dwarsdoorsnede (oppervlak) en lengte van de poort t.o.v. het netto kastvolume. Een sleufpoort heeft wat meer verliezen en zal wat tammer klinken dan een ronde. Maar verder is dat niet zo kritisch. Dus als je in beginsel bij een gelijkblijvend kastvolume de lengte en het oppervlak van de sleufpoort gelijk houdt aan dat van de ronde, zul je al wel aardig in de goede richting komen. I.i.g. in de richting van de bestaande sub.
timpert

Bericht door timpert »

Dat is inderdaad een prima uitgangspunt. Je kan eventueel overwegen om de poort wat groter te maken (groter oppervlak en evenredig grotere lengte) om het verlies wat kleiner te maken, maar waarschijnlijk is het best prettig als het wat rustiger klinkt. Bij soort sets heeft is bas vaak wat dik aangezet.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als je Logitech een beetje kent, dat is niet eenvoudig te verbeteren.
Deze subs zijn erg goed gemaakt, volgens mij met een Tangband W8-670. Er zal gegarandeerd een elektrische correctie op het signaal zitten en de baspoort is ontzettend goed geflared, zowel binnen als buiten.

Je zou het kunnen verbeteren wanneer je de kast groter kunt maken, en de correctie kleiner. De kast verstevigen is een optie, maar dat is allemaal maar marginaal.

Een plate amp en een goede reckhorn of Dayton woofer is een DIY alternatief. Bij voldoende power is een Tangband W8-740 een goed startpunt, die gaat qua specs een stukje verder komen dan de Logitech woofer.

Hergebruik (en een klein budget) is leuk, maar onderschat het ontwerp niet :-)
timpert

Bericht door timpert »

Het uitgangspunt zou moeten zijn om de bestaande tuning te handhaven, maar ik verwacht inderdaad niet dat er veel verbetering haalbaar is. Het zit zoals het nu is al best goed in elkaar.

Een detail om rekening mee te houden: de huidige baspoort verschaft wat frisse lucht binnen in de box om de trafo koel te houden, een slotpoort aan de onderkant is daarvoor wat minder effectief.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”