OBX2.0

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: OBX2.0

Bericht door Walt »

Geen idee, maar vast een aantal leden hier, die dit weten!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

denk erover om een ncx500 te kopen; deze levert namelijk relatief veel vermogen in 8 ohm en heeft technisch heel lage vervorming voor een prijs van minder dan 1100 euro

deze zet ik dan in op de B&C 18SW115 op een enkele voeding
en omdat ik dan een SMPS400/400 over heb, kunnen de Seas W22 Excel elk een eigen voeding per UCD400HxR krijgen

het lijkt mij dan het beste om de ncx500 in een aparte kast te kopen zodat de huidige kast iets minder te koelen heeft en daardoor minder heet wordt in de huidige Modushop Dissipante H120

er zijn verschillende mogelijkheden voor een ingebouwde ncx500 :

1475 euro incl verzenden met OP1656
https://apollonaudio.com/product/hypex- ... amplifier/

1099 euro incl verzenden
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... i7hMueP05_

£899
https://nordacoustics.co.uk/product/nor ... amplifier/

1350 euro gemaakt in Nederland
https://internetofmusic.nl/product/iom-500-stereo/

724 euro - is dit wel vertrouwd? wel importkosten erbij
https://nl.aliexpress.com/item/10050094 ... in_prod%3A

644 euro - is dit wel vertrouwd? wel importkosten erbij
https://nl.aliexpress.com/item/10050094 ... in_prod%3A
Laatst gewijzigd door architect op do 28 aug 2025, 6:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX2.0

Bericht door Shadow »

Die van Apollon is wel erg mooi gebouwd hoor, bij die van Audiophonics krijg ik altijd het gevoel dat ik het zelf netter kan zeg maar...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

die is wel bijna 400 euro duurder
de Nord en Audiophonics kosten beide ongeveer 1100 euro
koopt iemand ooit zoiets van Aliexpress? gezien het prijsverschil is dit wel een te stellen vraag
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX2.0

Bericht door Shadow »

Ik heb een Purify kit gekocht en zelf in een Ghent Audio doosje geschroefd, zelf er een trigger bijgeknutseld maar ik was ook zoiets kwijt als bij Apollon, ik wil de Nilai tzt eens proberen op mijn C1's...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

chatgpt rekende mij voor dat om xmax te halen op 20 hz bij een impdantie van 20ohm er 810W nodig is om xmax van 14mm te bereiken
om xmech te bereiken met 25mm rekent chatgpt voor dat er op 20hz 2680W nodig is

voor de 18sw115 is veel vermogen wel fijn en. dan is de ncx500 best een prijsgeschikte oplossing in combinatie met minimale vervorming - eventueel later ook goed inzetbaar voor het midlaag bijvoorbeeld waar de kwaliteit misschien wel weer beter hoorbaar is - ik denk dat de 18sw115 nu met de ucd400 op een gedeelde voeding ook niet het maximale eruit haalde
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: OBX2.0

Bericht door Walt »

Die 18sw115 is een nieuwe generatie super woofer, de oude generatie 4” coil was de vuistregel circa 1000W continu vermogen per 18 inch woofer, voor dit beest van B&C moet je denken aan 1500-2000W continu wil je alles eruit persen, gaat een hypex 500 ook nooit leveren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX2.0

Bericht door Shadow »

Dat is toch totale flauwekul in een woonkamer
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: OBX2.0

Bericht door gnl1 »

Is er bij een open baffle niet veel minder vermogen nodig?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: OBX2.0

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: wo 27 aug 2025, 21:40
Die 18sw115 is een nieuwe generatie super woofer, de oude generatie 4” coil was de vuistregel circa 1000W continu vermogen per 18 inch woofer, voor dit beest van B&C moet je denken aan 1500-2000W continu wil je alles eruit persen, gaat een hypex 500 ook nooit leveren.
Zal best maar dit is een typische PA woofer met neem ik aan ook een typische PA BL(x) en Kms(x) curve. Kun je maar beperkt uitsturen voor HiFi. Ga je die in het laag naar zijn X_max opdrijven dan drukt de vervorming je plat tegen de muur.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX2.0

Bericht door Shadow »

gnl1 schreef: do 28 aug 2025, 10:58
Is er bij een open baffle niet veel minder vermogen nodig?
Meer juist, rendement in het laag valt echt tegen....

https://www.linkwitzlab.com/AES'98/aes-98.htm
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

Audiophonics NCx500 lijkt mij een geschikte aankoop om de B&C 18SW115 woofers aan te sturen
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 17966.html

ik heb ook zitten nadanken hoe ik het ontwerp zou kunnen verbeteren
- een Purifi PTT8-4 of PTT10-4 zou het laag van de Seas W22 kunnen verbeteren en de vervorming lager kunnen maken - de PTT8 heeft iets meer Sd en bijna een dubbele Xmax - de PTT10 heeft enorm veel meer capaciteit en zou ik duidelijk lager kunnen filteren - de PTT10 heeft nog een prima off-axis respons rond 1khz en lijkt mij de beste kwaliteitsverbetering van de 2 ook al zou de PTT8 er iets huiselijker uitzien
- voor het midhoog zou een Radian LM10N of LM8K de dynamiek van de Scanspeak 10F kunnen verbeteren waarbij de LM8K met zijn compactere front een beter afstraalgedrag oplevert naar het. tophoog van de Mundorf 17D2.2 - ik ben van plan om een 3D baffle te ontwerpen die het midhoog en het tophoog integreert met afgeronden randen en tussenflenzen voor de gaatjes langs aan zowel de voor- als achterzijde - het frequentiegebied zal bij benadering liggen tusen 700-1000hz en 3,5-5khz

De PTT10 en de LM8K zie ik als een kwalitatieve verbetering van het huidige ontwerp

graag hoor ik jullie commentaar/opmerkingen/bedenkingen/alternatieven
hoogste ontwerpdoel is realisitisch/natuurgetrouw geluidsbeeld in een woonkamer
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: OBX2.0

Bericht door Pjotr »

Kijk ook eens bij https://www.kartesian-acoustic.com/
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... 21%2C10118

M.i. fraaier en uitgebreider palet dan Purifi. Van PA tot Hi-End. Niet echt goedkoop. Wil je echt een grote X-max bij lage vervorming zou ik eens bij de xxx_VHE typen gaan kijken. Hele lage vervorming maar nauwelijks bescherming tegen overbelasten zoals bij PA.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

Dat Pjotr, ik heb minimaal een 8” nodig om voldoende lucht te verplaatsen en daarmee zie ik alleen als optie de VHE250 van Kartesian, die is dus qua maat ongeveer gelijk aan de PTT10 maar heeft een xmax van van ca 9mm tegenover 15 voor de PTT10 en een xmech van 12mm tegenover 25mm voor de PTT10 verder haalt de VHE250 eigenlijk niet netjes 1khz terwijl de PTT10 dat wel netjes doet waardoor er qua filteren in dat gebied meer mogelijk is met de PTT10
binnen mijn toepassingsgebied zie ik nog geen verbeterkansen in de VHE-serie van Kartesian maar ik hoor graag hoe jij daar tegenaan kijkt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: OBX2.0

Bericht door Pjotr »

Wel stukkie duurder. Maar ok, dacht eigenlijk dat je meer naar 10" - 15" wilde. En persoonlijk merk ik dat je voor thuis meestal zoveel roomgain hebt dat je eigenlijk al met 2x 8" af kan en je bij lange na die grote X_max niet nodig hebt. Een grote X_max vraagt ook een grote kast: Vb/Vd > 100 minimaal en liefst richting 500, anders krijg je weer de compressie vervorming van de lucht in de kast er voor terug. Ik speel hier zelf met 2x CSS Trio-8 aangestuurd door 2x UCD180 vanaf 20Hz - 25Hz. Gaat prima op normaal luisterniveau tot ca 95 dB. W.m.b. hoef ik thuis geen bioscoop volume te halen. Ok, voor OB ligt dat weer anders natuurlijk. Maar dan heb je helemaal geen rem als beveiliging meer op X-max met een vlakke Kms(x).
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

zelf bevalt open baffle mij goed en dan is het maar net hoe laag je wilt, je hebt dan eigenlijhk nooit teveel Vd voor de laagste woofer en baffleless zal de midhoog gefilterd tussen 100 en 220 hz ook niet gauw teveel Vd hebben maar dan gaat de afstraling ook meespelen voor een goede overgang op de midhoog die ook weer niet te groot moet zijn ivm de overgang naar het hoog
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: OBX2.0

Bericht door Pjotr »

Dat kan ik mij goed voorstellen. Gezien de roommodes hier overweeg ik nog eens een Ripole te bouwen. Die kwam laatst in een ander draadje ook voorbij: viewtopic.php?p=2111834#p2111834 Daar gaf Peter toch wel aan dat hij voldoende SPL haalde met toch wel beperkte Morel H10.1 speakers.

Niettemin blijven die Purifi 10" wel heel fraai. Dus als je het er voor over hebt ;)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

ik twijffel nog een klein beetje over de PTT10 ten opzichte van de PTT8 - die zou wat mooier afstalen op de overgang met de LM8K, ofwel de LM8K kan ik wat hoger crossen met een PTT8 - in het laag zijn de PTT8 en PTT10 wel behoorlijk verschillend qua Vd

Vd-one way
W22 = 220cm2 x 5mm =110 cm³ = 100%
PTT8 = 235,1cm2 x 9,3mm = 218,643 cm³ = ca 200%
PTT10 = 359,7cm2 x 14,75mm = 530,558 cm³ = ca 482%

de ptt10 levert het meeste geluidsvolume met de minste vervorming
de lm8k levert ook een hogere geluidsdruk met minder vervorming dan de scanspeak 10f en het geluid naar achteren is veel mooier symmetrisch tov de voorzijde
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

de radian LM8K en Mundorf 17D2.2 zou ik met een 3D gerpint front en ook achterzijde qua afstaling kunnen verbeteren - zodra ik duidelijk heb welke woofer er het beste onder past, zou ik de overgang daarop ook 3D willen ontwerpen. voor de afstralingsovergang zou het beter zijn om onder breder te beginnen
Bijlagen
IMG_0680.jpeg
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

als jullie verbeterkansen zien dan hoor ik het graag :

het diepste laag :
de b&c 18sw115 wil ik ook voorzien van een koker van zo’n 30cm diep aan de voorzijde - het systeem wordt dan efficienter en ik wil dan ook de woofer vertikaal uitlijnen met de andere weergevers - nu is de output aan de achterzijde niet verticaal uitgelijnd met de andere speakers

het midlaag met minimale baffle :
de seas excel w22 wil ik vervangen door een Purifi PTT10
- meer sd
- meer xmax
- minder vervorming
zo zou ik lager kunnen filteren naar de 18sw115

het midhoog :
de scanspeak 10f 8424G00 wil ik vervangen door de radian lm8k
- de dipole symmetrie is dan veel beter
- meer output / minder vervorming
- een smallere baffle straalt beter horizontaal af, de grotere hoogte is een nadeel
met minimale baffle aan voor en achterzijde die ik 3d print, zie afbeelding vorig bericht
- de overgang naar de PTT10 moet uit metingen blijken, voor afstraling is lager beter, maar dat moet qua vervorming wel goed gaan

het hoog :
blijft de mundorf 17d2.2
vanaf ergens 3khz - 5khz - moet uit metingen blijken wat qua vervorming en afstraling het best uitpakt
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: OBX2.0

Bericht door John P »

Een koker voor de bas lijdt wel tot een resonantie. Zorg dat die buiten het werkbereik van de bas ligt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX2.0

Bericht door Shadow »

Diepgang verkrijgen en afstraling inruilen?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

die buis is ca 30cm diep en geeft geen problemen met resonanties
ik heb het gevoel dat als ik het laag eerder overneem dat het laag nog iets schoner wordt
de radian lm8k is smal en zal horizontaal qua afstraling een verbetering zijn
in plaats van de PTT10 zou ik ook een PTT8 kunnen kiezen om de afstraling naar het midhoog mooier te krijgen - de PTT10 heeft dan weer als voordeel dat deze veel meer lucht kan verplaatsen - als ik de lm8k laag genoeg kan crossen dan ruil ik er geen afstraling op in
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

Colinear Acoustics DSP-8C
Zou dit een kwalitatieve verbetering opleveren van de MiniDSP OpenDRC-DA8 die ik nu gebruik?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX2.0

Bericht door Shadow »

Volgens mij gebruikt @rikpost:
die ook...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”