DIY Supertweeter
Moderator: Beheerdersteam
DIY Supertweeter
Hallo forummers,
Omdat ik weer eens wat te doen wil hebben, heb ik besloten om op basis van het supertweeter item van Audio-Creative / Marco Bouwer. Hierbij de link naar het item op de site: https://audio-creative.nl/luidsprekers/ ... kwaliteit/
Ik heb een andere tweeter hiervoor aangeschaft namelijk de ScanSpeak Discovery R2604/833000.
Tevens heb ik de kegels besteld bij de Lautsprechershop Berlin welke Marco heeft voorgeschreven.
Deze supertweeter wil ik gaan gebruiken op de Diapason Adamantes 3/5 met 91dB.
Omdat ik een nitwit ben in het berekenen van het filter en ook niet helemaal met de link van Marco naar Filter Design, wil ik hierbij jullie om advies vragen welke C1 condensator er in serie op de tweeter zou moeten.
Ik dacht zelf om te gaan filteren vanaf 15 kHz maar tips of adviezen zijn ook hierin welkom, misschien moet het wel lager of hoger?! Ik weet het niet.
Gezien het feit dat de tweeter 92dB is en de speaker 91 dB zal een L-pad niet echt noodzakelijk zijn, denk ik!?
Dus waar het mij om gaat is welke condensator (C1) ik moet aanschaffen om de juiste afstemming tussen tweeter en Diapason te bewerkstelligen.
De specs van de ScanSpeak zijn als volgt:
KEY FEATURES:
- Extended Frequency To Above 40KHz
- Low Distortion
- Dual Ring Radiator diaphragm (Patent)
- Very Low Resonance Frequency - 450Hz
- High sensitivity - 92dB
- Wave-guide center plug (Patent)
T-S Parameters:
Resonance frequency [fs] 440 Hz
Mechanical Q factor [Qms] 2.18
Electrical Q factor [Qes] 0.46
Total Q factor [Qts] 0.38
Force factor [Bl] 2.3 Tm
Mechanical resistance [Rms] 0.38 kg/s
Moving mass [Mms] 0.3 g
Suspension compliance [Cms] 0.44 mm/N
Effective diaph. diameter [D] 26 mm
Effective piston area [Sd] 5.4 cm²
Equivalent volume [Vas] 0.02 l
Sensitivity (2.83V/1m) 92 dB
Ratio Bl/√Re 1.35 N/√W
Ratio fs/Qts 1169 Hz
Electrical Data:
Nominal impedance [Zn] 4 Ω
Minimum impedance [Zmin] 3.6 Ω
Maximum impedance [Zo] 16.8 Ω
DC resistance [Re] 2.9 Ω
Voice coil inductance [Le] 0.02 mH
Power Handling:
100h RMS noise test (IEC 17.1)* 100 W
Long-term max power (IEC 17.3)* - W
*Filter: 2. order HP Butterworth, 2.5 kHz
Voice Coil and Magnet Data:
Voice coil diameter 26 mm
Voice coil height 2.2 mm
Voice coil layers 2
Height of gap 2.5 mm
Linear excursion ± 0.2 mm
Max mech. excursion ± 1.6 mm
Ik zie jullie reactie met veel belangstelling tegemoet.
Omdat ik weer eens wat te doen wil hebben, heb ik besloten om op basis van het supertweeter item van Audio-Creative / Marco Bouwer. Hierbij de link naar het item op de site: https://audio-creative.nl/luidsprekers/ ... kwaliteit/
Ik heb een andere tweeter hiervoor aangeschaft namelijk de ScanSpeak Discovery R2604/833000.
Tevens heb ik de kegels besteld bij de Lautsprechershop Berlin welke Marco heeft voorgeschreven.
Deze supertweeter wil ik gaan gebruiken op de Diapason Adamantes 3/5 met 91dB.
Omdat ik een nitwit ben in het berekenen van het filter en ook niet helemaal met de link van Marco naar Filter Design, wil ik hierbij jullie om advies vragen welke C1 condensator er in serie op de tweeter zou moeten.
Ik dacht zelf om te gaan filteren vanaf 15 kHz maar tips of adviezen zijn ook hierin welkom, misschien moet het wel lager of hoger?! Ik weet het niet.
Gezien het feit dat de tweeter 92dB is en de speaker 91 dB zal een L-pad niet echt noodzakelijk zijn, denk ik!?
Dus waar het mij om gaat is welke condensator (C1) ik moet aanschaffen om de juiste afstemming tussen tweeter en Diapason te bewerkstelligen.
De specs van de ScanSpeak zijn als volgt:
KEY FEATURES:
- Extended Frequency To Above 40KHz
- Low Distortion
- Dual Ring Radiator diaphragm (Patent)
- Very Low Resonance Frequency - 450Hz
- High sensitivity - 92dB
- Wave-guide center plug (Patent)
T-S Parameters:
Resonance frequency [fs] 440 Hz
Mechanical Q factor [Qms] 2.18
Electrical Q factor [Qes] 0.46
Total Q factor [Qts] 0.38
Force factor [Bl] 2.3 Tm
Mechanical resistance [Rms] 0.38 kg/s
Moving mass [Mms] 0.3 g
Suspension compliance [Cms] 0.44 mm/N
Effective diaph. diameter [D] 26 mm
Effective piston area [Sd] 5.4 cm²
Equivalent volume [Vas] 0.02 l
Sensitivity (2.83V/1m) 92 dB
Ratio Bl/√Re 1.35 N/√W
Ratio fs/Qts 1169 Hz
Electrical Data:
Nominal impedance [Zn] 4 Ω
Minimum impedance [Zmin] 3.6 Ω
Maximum impedance [Zo] 16.8 Ω
DC resistance [Re] 2.9 Ω
Voice coil inductance [Le] 0.02 mH
Power Handling:
100h RMS noise test (IEC 17.1)* 100 W
Long-term max power (IEC 17.3)* - W
*Filter: 2. order HP Butterworth, 2.5 kHz
Voice Coil and Magnet Data:
Voice coil diameter 26 mm
Voice coil height 2.2 mm
Voice coil layers 2
Height of gap 2.5 mm
Linear excursion ± 0.2 mm
Max mech. excursion ± 1.6 mm
Ik zie jullie reactie met veel belangstelling tegemoet.
Re: DIY Supertweeter
De Adamantes is nou echt een speaker die eerder een subwoofer dan een supertweeter nodig heeft naar mijn mening, een van de meest neutrale 2 weg monitoren die ik ken, maar door het formaat weinig punch, goeie sub doet wonderen. Waarom wil je hier graag een supertweeter aan toevoegen?
V.w.b het laag, heb ik geen problemen.
eerder met de buren over de lage tonen welke zij horen, daarbij zijn mijn Adamantes zwaar gemodificeerd met de versie 5 onderdelen.
eerder met de buren over de lage tonen welke zij horen, daarbij zijn mijn Adamantes zwaar gemodificeerd met de versie 5 onderdelen.
Geen idee wat dat allemaal betekent en het gebrek aan uitleg over 'versie 5' is dan genoeg voor mij 
Ik zou gewoon wat proberen, het is geen exacte wetenschap, ben zo ooit aan het priegelen geweest met een Audax tweet bovenop een breedbander in een hoorn, dat is waar ik aan denk bij de inzet van een supertweeter, niet een keurig ontworpen tweeweg met een prachtige dome.
Ik zou gewoon wat proberen, het is geen exacte wetenschap, ben zo ooit aan het priegelen geweest met een Audax tweet bovenop een breedbander in een hoorn, dat is waar ik aan denk bij de inzet van een supertweeter, niet een keurig ontworpen tweeweg met een prachtige dome.
Ik zou Marco een mailtje sturen hoe je dat tooltje gebruikt. Er zullen hier weinig supertweeteraars zijn. Bij CD en het meeste vinyl is het boven de 20kHz sowieso einde geluid! En tot over de 20kHz kunnen die Diapason Adamantes dat zelf prima. Het zal meer het rondstraalgedrag zijn wat meer ambiance geeft en dan zou ik toch ergens boven de 5kHz a 10kHz gaan filter. Niet hoger.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Afgaand op de impedantiecurve kom je bij benadering op de volgende frequenties uit met een condensator uit de E-12 reeks:
2,2 μF: 14.588 Hz @ 4,96 Ω
2,7 μF: 12.577 Hz @ 4,69 Ω
3,3 μF: 10.881 Hz @ 4,43 Ω
3,9 μF: 9.583 Hz @ 4,26 Ω
4,7 μF: 8.329 Hz @ 4,07 Ω
5,6 μF: 7.345 Hz @ 3,87 Ω
6,8 μF: 6.370 Hz @ 3,67 Ω
Opm: eerder vermelde waarden waren niet correct. De huidige zijn dat wel.
Om ca. 1 dB te dempen kan je 2 weerstandjes van 0,39 Ohm + 33 Ohm meebestellen, of evt. 0,47 + 27 Ohm, als je die gemakkelijker kan vinden.
Ps: om een rondstralende tweeter goed te integreren zal je heel wat moeten experimenteren met zowel de opstelling en de kantelfrequentie, als met de geluidssterkte. Waar in de ene situatie de tweeter wel een tandje harder mag spelen (afgestraalde energie wordt immers over alle richtingen verdeeld), kan het in een andere situatie snel teveel worden. Ondermeer de plaatsing in de ruimte, de plaatsing bovenop je luidsprekers, de aard en sterkte van reflecties in je ruimte, de afstemming en het afstraalgedrag van je luidsprekers zijn hier sterk medebepalend.
Daarnaast is je gehoor allesbepalend voor wat je wel of niet als natuurlijk ervaart en uiteindelijk accepteert. E.e.a. zal eraan ten grondslag liggen dat velen het luisteren naar rondstralers als bijzonder ervaren, maat er uiteindelijk toch niet naar blijven luisteren.
Kortom: als blijkt dat je rondstralers teveel bijdragen, of teveel het geluidsbeeld verstoren en diffuus maken, heb je weinig aan slechts 2 weerstandjes. De tip op Audio-Creative, om tijdens dit proces een variabel L-pad te gebruiken, is dan een waardevolle.
Laatst gewijzigd door Marp op di 02 sep 2025, 5:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: correctie doorgevoerd en ps toegevoegd.
Reden: correctie doorgevoerd en ps toegevoegd.
-
Rob Dingen
- Contacteer:
Op mijn calculator kloppen bovenstaande berekeningen niet.
formule is 1/(2 x pi x r x c) = 1/(6,28 x 1,2 x 0,005) = 27kHz en geen 15kHz
Rob
Rob
Wel een beetje verneukeratief dit.
2,83 Volt op 4 Ohm is 2 Watt. Het rendement is dan 89 dB, 3 dB lager.
Geen idee hoe de Diapason is gespecificeerd. Misschien ook wel handig om te weten hoe het impedantieverloop is om de versterker in het hoog niet te zwaar belasten {al zal dat vast wel mee vallen).
Mooie luidsprekers die Diapason.
Ook die som ontspoort een factor 1000Rob Dingen schreef: ↑wo 27 aug 2025, 18:44Op mijn calculator kloppen bovenstaande berekeningen niet.
Rob
Ik heb bovenstaande volgens inspiratie van Marco aan mijn dynaudios toegevoegd.
Met een monacor tweeter, filter vanaf 12khz met 6db verzwakking.
Doordat tweeter/luidsprekers onderling 12db verschil had moest ik 6db afzwakken, maar ik denk dat de supertweeter met rondstraler zeker 6db hogere gevoeligheid met hebben anders hoor je er weinig van.
Mogelijk is jouw supertweeter te zacht(92db) iets rond de 97db zou mogelijk beter hoorbaar zijn.
Met een monacor tweeter, filter vanaf 12khz met 6db verzwakking.
Doordat tweeter/luidsprekers onderling 12db verschil had moest ik 6db afzwakken, maar ik denk dat de supertweeter met rondstraler zeker 6db hogere gevoeligheid met hebben anders hoor je er weinig van.
Mogelijk is jouw supertweeter te zacht(92db) iets rond de 97db zou mogelijk beter hoorbaar zijn.
-
Rob Dingen
- Contacteer:
Dat klopt precies en vermoed dat iedereen dat hier wel snapt.markbakk schreef: ↑vr 29 aug 2025, 11:21Ook die som ontspoort een factor 1000Rob Dingen schreef: ↑wo 27 aug 2025, 18:44Op mijn calculator kloppen bovenstaande berekeningen niet.
Rob![]()
R = Kohm
C= uf
F= kHz
Dat werkt voor mij makkelijker omdat ik het meestal in de Kohm en uf of nano gebruik.
Maar de uitkomst klopt precies.
Dus het zou goed zijn als Marp zijn post corrigeerde, ze zijn allemaal fout.
Rob
-
Rob Dingen
- Contacteer:
Nee Fedde,
Het is kHz, Kohm en uF zoals ik het altijd gebruik.
Dus F = 1 / (2 x pi x R x C of 1 / ( 6.28 x 1,2 x 0,005) = 27kHz
Of in Ohm , Hz , F, 1/(6.28 x 5 x 0,0000012) = 27kHz
Feit is dat er nog steeds desinformatie staat
Rob
Feit is dat er nog steeds desinformatie staat
Rob
De formule is duidelijk en gaat uit van de ISO eenheden: meter, sec, ohm, ampère, enz. Wat voor annotatie je gebruikt qua schaling is geen wetmatigheid als je die er maar bij geeft. kOhm voor bij een speaker vind ik dan weer geen handige schaling.
-
Rob Dingen
- Contacteer:
Ik gebruik dit nooit voor speakers.
Ik gebruik dit voor alle andere audio electronica waarbij je nagenoeg altijd met hogere Kohm waarden werkt en kleinere c'tjes.
Schijnbaar heb ik de meeste hier te hoog ingeschat en had ik het duidelijker uit moeten leggen.
Rob
Ik gebruik dit voor alle andere audio electronica waarbij je nagenoeg altijd met hogere Kohm waarden werkt en kleinere c'tjes.
Schijnbaar heb ik de meeste hier te hoog ingeschat en had ik het duidelijker uit moeten leggen.
Rob
De verwarring zit in dat je R en C om draait. Ik dacht dat R 1.2 Ohm was en C 5 uF. Verder is het of 5 in uF, of 0.005 mF of 0.000005 F...Rob Dingen schreef: ↑za 30 aug 2025, 12:19Nee Fedde,
Feit is dat er nog steeds desinformatie staat![]()
Rob
-
Rob Dingen
- Contacteer: