Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

jeroen_d schreef: wo 20 aug 2025, 11:06
Wat een dirigent en orkest!...
Wordt het Concertgebouworkest tot een van 's werelds beste Mahler vertolkers gerekend. Gefeliciteerd met deze ervaring.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik speelde nog met HQ player 4, net versie 5 gekocht zodat Jeroen die op de nieuwe NUC kan zetten, gelijk helemaal up to date weer.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Jeroen heeft de nieuwe NUC al spelend! Nu wachten tot de 100W voeding binnen is, dan kunnen we het spul naar hier verplaatsen.

Als het goed is, zaterdag naar Cock om mijn nieuwe LS kabels op te halen, en de eens die grote rode hoorns in de schuine wanden te horen, de bijbehorende woofer panelen zijn volgens mij nog niet gereed, maar alleen de losse hoorns schijnt al best laag te komen, en extreem realistisch te klinken, een rendement om eng van te worden… ik ben benieuwd.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De nieuwe NUC heeft een extra 2TB SSD ingebouwd voor mijn eigen muziek, net even mij oude HD naar Jeroen gebracht, zodat mijn muziek alvast op de nieuwe NUC kan worden gezet. Heb de NUC ook al even in actie gehoord, klonk heel erg fraai met mevrouw Krall… :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

richard schreef: wo 20 aug 2025, 19:14
jeroen_d schreef: wo 20 aug 2025, 11:06
Wat een dirigent en orkest!...
Wordt het Concertgebouworkest tot een van 's werelds beste Mahler vertolkers gerekend. Gefeliciteerd met deze ervaring.
Yep begonnen onder Mengelberg en door Haitink tot astronomische hoogte geraketteerd. Klaus Mäkelä lijkt de baton waardig over te gaan nemen wat ik er over gelezen heb.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Heb je trouwens al audiokabel dempers van Mpingo hout in gebruik? zo ja, wat zijn je ervaringen hiermee?
Mpingo1.png
Mpingo2.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nee, ik gebruik de KHH van Leobus, dus geen ervaring mee…

De echte SM zien er zo uit:

https://www.audioreference.co.uk/mpingo-cable-trees/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Die zijn idd wel veel mooier :kwijl: Maar daar moet dan wel weer vierkante kabel in :think: Gaat niet werken met Cock zijn vlechten.
SM-Cable-Tree-3-IMG_0492.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Olaf Analogue schreef: vr 22 aug 2025, 12:44
Heb je trouwens al audiokabel dempers van Mpingo hout in gebruik? zo ja, wat zijn je ervaringen hiermee?

Mpingo1.png
Mpingo2.png
Begin je nu ook al Olaf :wink:

@ Walter
Wanneer je naar die Hoorns gaat luisteren vraag dan eens iets van de: Liqued tension experiment aan ?
Als dat mogenlijk is ?
Benieuwd naar je ervaringen !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

rikpost schreef: vr 22 aug 2025, 17:08
Liqued tension experiment
Die van die kamerbrede piano? :? Verder wel een goede tip!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

En niet te vergeten met Tony levin op de bas .
Wat ook een bijzondere Bas is overigens .
Top muziekanten .
Wel complexe muziek met Hoorns vaak een dingetje als het dan overeind blijft heeft hij wel iets heel speciaals gebouwd
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Wilde net zeggen! Die staat momenteel op met "Road Dogs" Kan Cock gelijk zijn subs demonstreren :D

En als dat te zwaar is kunnen ze altijd nog dit draaien:
Levin Bothers.jpg
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

morgen maar eens gaan luisteren


Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Progrock van de bovenste plank. Wel jouw ding denk ik O:)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Dat is toch meer jazz-fusion?

Niet mijn ding.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Net terug van een bezoekje aan Cock, ik was samen met Cor vanuit Delft die kant op gegaan. Doel was wat kabeltjes ophalen, maar met name ook de ‘rode hoorns’ eens te horen. Dit is slechts de helft van het systeem dat het gaat worden, de twee grote woofer panelen, met per stuk heel veel (ik heb niet geteld) kleine woofertjes daar is Cock nog mee bezig. Zoals Cock mooi zei, is nu nog beetje een houtje/touwtje opstelling.

Na een bakje koffie, een Delftse bonbon, en een lekkere gevulde koek, eerst als referentie naar de gemodificeerde KEF’s met Harmonizers geluisterd. Ik had deze al een tijdje niet gehoord, en dan wordt je toch weer omver geblazen door het enorm dynamische complete geluid, met een laag… bizar. Hier zou ik, en ik denk menig forumlid, heel blij mee zijn als die dit thuis had staan.

Toen overgeschakeld naar het hoornsysteem, het was even wennen want het klinkt echt anders. Wat als eerste opvalt is het laag, de hoorn / driver combinatie speelt normaal vanaf circa 300 Hz, maar Cock heeft de hoorns ingebouwd in massieve schuin staande stenen wanden, en deze wanden verlengen het hoorn verloop. Tevens de hoek van de wanden, de exacte breedte van de speelt / smalle doorgang ertussen, is allemaal over na gedacht en geoptimaliseerd. Als ik het niet zelf gehoord had, zou ik het eerlijk gezegd niet willen geloven, maar hier komt echt al laag uit, en zelfs een diep klinkend laag ook! Het is met name net 80-300Hz gebied wat de woofer panelen nog moeten gaan aanvullen, de rest doen de schuine wanden. Maar nu dus al een behoorlijk compleet geluid!

Met Hadoek trio was het verschil met het KEF systeem wel echt schokkend groot. Toen we terug gingen van de hoorns naar de KEF leek het wel een andere opname, en alsof er dingen ontbraken in het geluid. Met Patricia Barber (draai ik zelf ook vaak) hoor je een extreem goede spraakverstaanbaarheid, zinnen die completer lijken te worden uitgesproken en een enorme articulatie in de stem. Echt heel erg mooi en levensecht, Maaike Ouboter idem. Gitaren etc, klinken veel echter, met een bak energie erin, lijkt gewoon echt.

Volgens Cock heeft dit allemaal te maken met een gebrek aan compressie, het rendement van de rode hoorns ligt circa 16dB hoger dan de KEF’s, maar ook al zet je de KEF’s even hard, of zelfs harder dan de hoorns, dan nog mis je iets met de KEF’s, ik omschreef het alsof er een rem op staan, je hoort de potentie van het geluid wel wat erin zit, maar het komt er niet helemaal lekker uit. De hoorns hebben hier totaal geen last van, en lijken een 1 op 1 doorgeefluik voor de muziek, emotie.

De KEF speakers zijn natuurlijk nog steeds machtig mooi, voor wat ze zijn, maar moeten toch echt hun meerdere erkennen in het hoornsysteem! Het grappige is dat je dit pas realiseert, na het horen van ‘de betere standaard’ vanaf dat moment (moest ff indalen bij mij) gaat er een knopje om in je hersenen waardoor de KEF’s ineens slechter lijken te klinken, en dit terwijl er niks is aangepast!

Als de woofer panelen straks af zijn, zal dit systeem denk ik haast onverslaanbaar zijn, ik ben zeer benieuwd al!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb al eens eerder verteld dat ik niet onder de indruk was van de Kefjes van Cock, het zijn, zoals ik het noem, one trick pony's, wanneer je ze hele opgeschoonde rustige muziek voedt dan doen ze het aardig, Cock laat ze daarom horen met niet complexe mono opnames, wil je alledaagse muziek draaien dan lopen ze dicht.

Ik ga er dan ook gemakshalve vanuit dat je nooit de creaties van Stefan (satefan) of Dre hebt gehoord, deze heren bouwen luidsprekers van het zelfde kleine formaat als de Cock Kefjes maar hun creaties spelen de Kefjes met heel veel gemak aan splinters,
Daarom is het ook zo belangrijk om niet alleen bij die ene afgod te luisteren maar jezelf ook open te stellen voor anderen en hun creaties.

Omdat ik de lat zelf sowieso hoog heb liggen door hetgeen waar ik thuis op getrakteerd word maakten de Kefjes van cock op mij sowieso geen indruk.

Het kan vele malen beter dan Cock is de korte boodschap.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Ik was er niet bij natuurlijk maar het lijkt er wel weer op dat de typische beursmuziek ten gehore is gebracht .
Maar goed ik kan/mag geen oordeel hebben dan moet ikzelf gaan luisteren

Maar veel plezier met de kabels in elk geval 8)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Het zijn daadwerkelijk platen met daarop mono opnames waarin alles ver uit elkaar staat, een stem en wat licht instrument werk er omheen, geen complexe stukken.
Dit soort mono opnames doen het uiteraard op ieder type luidsprekers prima, maar daar heb je niets aan als je ook graag hedendaagse muziek wilt draaien, dat lusten de Kefjes gewoon niet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Kijk die Lindemann versterker eens verwend zijn met mooie Sonore snoeren, stroom, interlink en nu ook luidsprekers:
Bijlagen
IMG_0700.jpeg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Ik moet toegeven dat dat er uitziet als een verademing na die stomme coax antennekabel.
Ik denk dat het nu ook aangenamer klinkt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

De Ocos was al wel weer even weg hier, de laatste maanden speelde ik met de Ludic Silenos van de rol, met Furutech FT-212 bananen erop. Een ontwikkeling van Paul van audiofreaks (gehakt modificaties, kennen we die nog?). Voor het geld (25 euro/m) ook echt een nette kabel. Maar ik verwacht dat de Sonore toch wel wat verder gaat nog.

Toch vond ik de Ocos ook goed klinken in mijn set, maar deze gaf voor mijn smaak relatief wat weinig tophoog, met een extra weerstandje in het filter was dat opgelost. Maar ook deze Ocos kabel was een volle meter te lang, in het kader van het verder fatsoeneren van de set, tegelijk met de blauwe Sonore luidspreker kabel verkocht.

Nu dus weer Sonore kabel voor de speakers, nu wel precies in de juiste lengte, en als ik het goed begrepen heb, technisch nog wat beter dan de blauwe, want meer koper oppervlak ( dezelfde dunne koper in glas draadjes, maar nu meer daarvan).

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: zo 24 aug 2025, 9:06
nog wat beter dan de blauwe, want meer koper oppervlak ( dezelfde dunne koper in glas draadjes, maar nu meer daarvan).
Je hebt nu dezelfde kabels als ik.
Maar het is een serieuze tip geweest om jezelf ook eens open te stellen voor luidspreker systemen buiten de eeuwige Cock-bubbel, er is echt veel meer te zien en te horen buiten het flatje van Cock, het zal je nog gaan verbazen.
Ga gewoon een keer naar zo'n luisterdag om een keer een set van Satefan of Dre te beluisteren, en er zijn er ongetwijfeld nog wel een aantal die dat niveau halen, waarvan ik dat zelf nog niet weet, maar graag zou ondervinden.
Cock is niet de top, er is meer dan dat op audiogebied.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Of vraag ( dat was mijn suggestie ) eens een ander stukje muziek aan bij Cock .
Kijk wanneer jij alleen maar naar Melody Fagot ed luisterd of hoe dat mens ook heet en Paricia barber , Diana krall.
Dan kan het voor jou wel de beste luidspreker ter wereld zij. Natuurlijk.
Niets mis mee , maar ik denk dat wat je zelf hebt staan wel wat veelzijdiger is .
Zomaar een inschatting .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar als ie nou tevreden is met die leunstoelmuziekdames? Mijn schoonpa (rip) was dik tevreden met André Hazes op zijn Philips set. Home audio is ook een soort van sociaal gebeuren a la postzegels verzamelen.
Plaats reactie