Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Wanneer je minder uit je weergave haalt dan dat er op het aangebode content staat is less gewoon less volgens mij .
Voor iemand die het uiterste er uit wil halen kan less niet more zijn .........ingewikkeld allemaal eigenlijk :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ruis en met name vervorming maskeren gewoon het fijne detail en belemmeren het "zicht" a.h.w. Als je het onderste uit de kan wilt halen moet je daarvan zo min mogelijk zien toe te te voegen. Dat geldt voor de hele keten. Het verbaast mij soms wel hoe weinig daarvan op het aangeleverde muzieksignaal aanwezig is. Ook al is dat "maar" 16/44.1 CD kwaliteit. Dus hoe minder jouw eigen spullen er aan toevoegen...
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 19 aug 2025, 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik weet nog dat Jeroen een keer een potente buizenversterker op een set C1 had, dat vond ik ook erg lekker klinken, misschien toch een mate van vervorming die juist aangenaam is, wat is nou eigenlijk die buizen magie?

Ik vind het niet erg om het geluid erg naar mijn smaak te zetten, maar nu lijkt het erop dat ik de laatste maanden toch een stukje heb gemist, die transparantie, goed dat Jeroen dit hoorde, was ook een trigger om de Lindemann weer te overwegen.

Ik vrees dat versterkers die transparant zijn, maar qua karakter in de buizenhoek, heel erg prijzig zullen zijn, als dit uberhaupt al te vinden is. Ben eigenlijk niet heel bekend in de versterker wereld, wat zijn de merken die in aanmerking zouden komen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Tja, het is ook een kwestie van persoonlijke smaak wat voor jou aangenaam is. Teveel detail kan ook storend werken. Ik hoef ook niet zo nodig de haren van Eva Jinek te kunnen tellen op een 8K 60 incher :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: di 19 aug 2025, 7:56

Ik vrees dat versterkers die transparant zijn, maar qua karakter in de buizenhoek, heel erg prijzig zullen zijn, als dit uberhaupt al te vinden is. Ben eigenlijk niet heel bekend in de versterker wereld, wat zijn de merken die in aanmerking zouden komen?

Groetjes Walter
Het goede nieuws is dat ze bestaan, hier in huis staat zo'n ding. Een waarschuwing is op zijn plaats, eenmaal geconfronteerd met de weergave er van heb je er meteen een verslaving bij.
(Het "prijzige" valt wel mee trouwens voor wat je er voor terug krijgt)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Een versterker die transparant is heeft eigenlijk geen karakter. Of het nu met buizen is of niet, zou niet uit moeten maken. 30 jaar geleden een hele mooie transparante Radford 100W buizen studioversterker beluisterd. Ding was zo neutraal dat het commentaar was: Verschilt niet met een een mooie neutrale transistorversterker.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: di 19 aug 2025, 11:17
Een versterker die transparant is heeft eigenlijk geen karakter. Of het nu met buizen is of niet, zou niet uit moeten maken
Met de stelling ben ik het 100% eens hoor, een neutrale versterker staat gewoon de stroom één op één te versterken en zou er niets aan toe mogen voegen of op een andere wijze de klank mogen beïnvloeden.
Toch is de praktijk duidelijk anders en ben ik van luisteren met totaal onplezier en onvrede met de Hegel overgeschakeld naar absoluut genot met de Audio Analogue (beide binnen dezelfde prijsklasse trouwens)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Klopt wel. Hoe je het wendt of keert, een reguliere versterker zal altijd de terugwerking van de speakers ondervinden. Hoeveel....? Dat maakt o.a. het verschil in versterkers.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Ja dat is inderdaad ook een factor, het is goed te horen of de versterker de totale controle heeft of eigenlijk een te zware/moeilijke last heeft, in het eerste geval is het allemaal veel meer pinpoint, overtuigender, dynamisch en autoritair, in het tweede geval neigt het op een beetje volume veel te snel dicht te lopen waardoor details niet goed meer te volgen zijn en verloren gaan, en je snel luistermoe word.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Mijn huidige 19v SBooster is aan de krappe kant voor de nieuwe NUC, daarom zal Jeroen de volgende erbij leveren, dikke 100 watt:

https://www.audiophonics.fr/en/hifi-pow ... -9644.html
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Olaf Analogue schreef: di 19 aug 2025, 11:32
een neutrale versterker staat gewoon de stroom één op één te versterken
Bij de meeste versterkers is het de spanning die wordt versterkt.

Pass heeft versterkers gebouwd die stroom versterken, die werken erg goed bij breedbanders maar zijn niet geschikt voor conventionele meerwegsystemen.
Pjotr schreef: di 19 aug 2025, 11:56
Hoe je het wendt of keert, een reguliere versterker zal altijd de terugwerking van de speakers ondervinden. Hoeveel....? Dat maakt o.a. het verschil in versterkers.
Zelf heb ik een Bryston en een Creek versterker. De Bryston heeft duidelijk meer controle maar op 'makkelijke' luidsprekers klinkt de Creek wat beter.

Had de Bryston hierbij ook wel een voorversterker nodig. Een hele verbetering ten opzichte van een passieve volumeregeling.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Hoe dan ook, ik weet wel precies wat Walter bedoelt omdat ik het zelf ook zo ervaar.
In het verleden heb ik een hele mooie buizenversterker gehad waarvan ik nog altijd spijt heb dat ik die weg gedaan heb, omdat mij altijd die hele vloeiende supervriendelijke analoge weergave bij is gebleven.
Ik heb mezelf ook heel lang de vraag gesteld of er niet gewoon een transistor versterker zou bestaan die dus de controle en transparantie heeft zoals dat van een transistor versterker verwacht mag worden, maar tegelijkertijd die hele vriendelijke, vloeiende, makkelijke, analoge weergave van een buizenversterker.

Dat verlangen werd met de komst van de Audio Analogue set vervuld, op een ander forum had ik het vorig jaar over een "buizenversterker met ballen" want dat is wat altijd in me opkomt bij het muziek luisteren

Als ik ergens anders ga luisteren dan word ik toch altijd weer geconfronteerd met weliswaar een goede weergave, maar toch net dat digitale randje, met net dat stukje harshness en net dat wat meer geforceerde en afgevlakte weergave.
Wat meteen ook wel aangeeft dat we daar met zijn allen gewoon aan gewend zijn geraakt, want het valt niemand meer echt op.

Maar als ik dan weer thuis de muziek op zet en het vloeit met zoveel gemak de luidsprekers uit, mild, transparant, organisch, analoog, een totaal genot en je wordt meegesleurd de muziek in, nooit scherp, nooit dichtlopen, nooit luistermoe.
Dit is een andere wijze van audioweergave, ik heb echt totaal niets meer te wensen.

Ik heb diverse luisteraars over de vloer gehad die aangaven dat ze hun muziek welke ze al zo lang kennen nooit op deze manier gehoord hebben, zo mooi.
Wat dan ook aangeeft dat we met zijn alle eigenlijk de zeer mooie realistische weergave gewoon wel een beetje vergeten zijn.

Ik kan Walter nu al beloven dat hij nu iets ontdekt heeft wat een nieuwe lange zoektocht gaat opleveren, welke er uiteindelijk voor gaat zorgen dat de Lindemann tezamen met alle Shun-Mook prullen het velt zullen gaan ruimen.

Dat is de audiohobby, en uiteraard blijf ik walt en zijn zoektocht volgen, altijd leuk leesvoer.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

En dat heeft altijd weer te maken met de stemming waar in je verkeerd.

In the Mood
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

Jammer dat je zover weg woont, zou graag jouw versterker hier eens horen. Ben ook benieuwd hoe jij het hier vind klinken. De Lindemann werd indertijd geroemd om zijn analoge weergave.

De versterking is wel de component waar ik relatief weinig mee gedaan heb. De laatste 10 jaar denk ik de Lindemann 850, een tijdje de Daudio N1000 NCore (ik had er eerst 2) en de Chaos 3. Het is natuurlijk ook een lastige component om even te wisselen, en gaat gelijk om grote bedragen. Een kerel op HT Forum heeft vele jaren Lindemann gehad, die heeft importeurs / dealers wel van alles ernaast laten zetten, maar steeds bleef de Lindemann in het vergelijk overeind. Zelfs zodanig dat een aantal dealers zelf aangaven, dat de Lindemann wel erg goed is ook. Uiteindelijk is hij wel bij Accuphase uitgekomen, hij schreef later dit:



Mijn Lindemannen waren erg fraai en zeer tevreden mee.
De Accuphase is qua laagweergave een upgrade. Veel meer body en gecontroleerd. Niet dat Lindemann niets had maar was wat liever ;).
Over het geheel gezien gewoon een sidegrade want mijn Dac match nog beter met de Accuphase en vooral het voorversterker gedeelte doet het in combi met Accuphase uitstekend.
De sound is wat warmer geworden en laag dus meer fundament en super gecontroleerd.
Met de Lindemann was het een vleugje warmte in klank maar transparanter, niet analytisch.

De Lindemann eindversterker DC probleem en moest ik een DC blocker ertussen en bij de Accuphase nog niets. Geen brom te horen ;).
Even zo een dingetje.

Al met al de Accuphase heeft pluspunten tegenover de Lindemann wat je als upgrade kunt formuleren. Ik vind in Klassiek(Orchestra) echt een voordeel de P4500.
De Lindemann is dan weer in wat verfijnder in pop muziek.
Zodoende een upgrade maar in bepaalde dingen mooie fijne sidegrade.



Het laag gaat bij mij natuurlijk via een andere versterker, dus het grote voordeel wat hij noemt, zou bij mij minder relevant zijn. Tevens na zijn lange zoektocht, klinkt het niet alsof deze Accuphase de Lindemann echt weg speelt…

Groetjes Walter
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Wieger61 »

Nelson Pass leende ooit een regelbare vervormer uit aan luisteraars van zijn versterkers: Roughly speaking, they tended to prefer about 1% negative phase 2nd harmonic, so it became my standard setting for that knob. (https://www.stereophile.com/content/gra ... distortion)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Bedankt, Intressant!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Het gaat toch om wat jij vindt en wat jouw bevalt. Accuphase staat bekend om zijn warmbloedige signatuur maar heeft ook wel flinke spierballen. Dat is ook een door Accuphase zorgvuldig gekoesterde eigenschap. Als je echte transparantie zoekt die zich vrijwel niks door de speakers laat afleiden, kijk dan eens bij https://en.audionet.de/ Echt heel neutraal zonder kil of analytisch te zijn. Wel aan de prijs maar is 2e hands af en toe wel te vinden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik weet niet of ik ultieme transparantie zoek, eerst maar weer eens tijdje naar de Lindemann luisteren, don’t fix what ain’t broken…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Uiteraard!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Tot nu toe: alle versterkers die hier komen en A/B met de P1000 worden vergeleken, verliezen transparantie en gelaagdheid in het beeld. Ook Bryston. Is wel een van de betere.

Ik luister in de zomer altijd veel naar live concerten in het concertgebouw. Zit dan wel een beetje glimlachend te lezen over verhalen dat mensen vergeten zijn hoe het 'analoog' zou moeten klinken. Analoog is de realiteit mensen! Ga eens wat vaker luisteren naar onversterkte muziek in een mooie concertzaal. Dan ben je veel beter in staat om te horen in hoeverre de opname dan wel weergave jou daarvandaan brengt. Gelukkig is bij mij dat verschil klein.

We zitten nu na te genieten van mahler symphonie 5, Klaus Mäkelä met het concertgebouworkest. Gisteravond hadden mijn vrouw en ik allebei tranen in de ogen na afloop. Zo ontzettend mooi. Wat een dirigent en orkest! https://www.npoklassiek.nl/uitzendingen ... ondconcert
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door VintageHarry »

Pjotr schreef: wo 20 aug 2025, 10:09
Wel aan de prijs maar is 2e hands af en toe wel te vinden.
Er staan er inderdaad een paar op Marktplaats, de prijs valt me relatief nog mee. Maar ja, aan zo’n “ultieme versterker” moet je dan ook ultieme luidsprekers vastknopen en liefst een ultieme luisterruimte hebben….
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

jeroen_d schreef: wo 20 aug 2025, 11:06
Ik luister in de zomer altijd veel naar live concerten in het concertgebouw. Zit dan wel een beetje glimlachend te lezen over verhalen dat mensen vergeten zijn hoe het 'analoog' zou moeten klinken. Analoog is de realiteit mensen! Ga eens wat vaker luisteren naar onversterkte muziek in een mooie concertzaal. Dan ben je veel beter in staat om te horen in hoeverre de opname dan wel weergave jou daarvandaan brengt. Gelukkig is bij mij dat verschil klein.
Dit is inderdaad waar het om gaat, daarom spreek ik doorgaans over werkelijkheidsweergave, ik wil thuis horen wat ik ook bij een onversterkt live optreden zou horen en daarom ben ik mede zo blij met wat ik thuis hoor.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Pjotr schreef: wo 20 aug 2025, 10:09
Het gaat toch om wat jij vindt en wat jouw bevalt. Accuphase staat bekend om zijn warmbloedige signatuur maar heeft ook wel flinke spierballen. Dat is ook een door Accuphase zorgvuldig gekoesterde eigenschap. Als je echte transparantie zoekt die zich vrijwel niks door de speakers laat afleiden, kijk dan eens bij https://en.audionet.de/ Echt heel neutraal zonder kil of analytisch te zijn. Wel aan de prijs maar is 2e hands af en toe wel te vinden.
Ooit heb ik een (de goedkoopste) Accuphase geïntegreerde versterker op mijn speakers getest. Helaas was van die spierballen toen geen sprake. De klappen in het begin van “Hotel California” waren vage klapjes.
Inmiddels staat hier een Audionet SAM 20 SE zijn kunsten te vertonen. En die klinkt muzikaal en laat die klappen wel horen/voelen.
Dit is een mosfet versterker. Er wordt wel eens beweerd dat dat richting buisverterking gaat. Ik heb nog nooit buizen op mijn boxen gehoord, maar wel op andere speakers. En dat buizengeluid herken ik wel en beetje bij mijn Audionet. Nadeeltje is de wat lage ingangsimpedantie. Niet alles ervoor met een hogere uitgangsimpedantie matcht. Hier opgelost met de Audionet DNC.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

De zwaarder Accuphase kunnen dat zeker wel. Maar het moet je smaak zijn.
VintageHarry schreef: wo 20 aug 2025, 11:18
... Maar ja, aan zo’n “ultieme versterker” moet je dan ook ultieme luidsprekers vastknopen en liefst een ultieme luisterruimte hebben….
Dat is maar gedeeltelijk waar. Hier staan verre van ultieme luidsprekers in een verre van ultieme luisterruimte. Maar speel al een jaar of 10 met veel genoegen met de ZBA CA versterker. Geen power house met 50 - 80 wattjes maar voor mij genoeg voor het midden en hoog. Het is toch wel erg fijn dat hij probleemloos iedere speaker binnen zijn grenzen aan kan sturen en je er verder geen omkijken naar hebt. Gewoon no nonsens, doet wat het doen moet. Audionet is ook van dat soort en de good old Perreaux MOS versterkers idem.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 20 aug 2025, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: wo 20 aug 2025, 7:48
Ha Olaf,
Jammer dat je zover weg woont, zou graag jouw versterker hier eens horen. Ben ook benieuwd hoe jij het hier vind klinken. De Lindemann werd indertijd geroemd om zijn analoge weergave.
Groetjes Walter
Andersom is het jammer dat ik nog even niet met versterkers van 35 kilo ga lopen sjouwen anders had ik beslist een keer met het ding bij je langs gekomen, altijd gezellig en altijd leerzaam.
Plaats reactie