Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

We zouden een keer een Purifi vs Bliesma 'shoot out' kunnen doen - beide meten in een testbaffle met dezelfde vorm. Zorgen dat de montage 100% vlak is (bij de Bliesma meet je ook direct randjes etc). Met de 3D printer is het goed te doen om een modulaire testbaffle te maken.
JanRSmit
Berichten: 223
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Lijkt me een goed idee.
Bliesma t25 is kleiner dan ptt1.3. Dus dat moet kunnen.
Kunnen we ook een sb26adc met wg en ronde frontplaat meenemen in test.
Mijn testbox is piepschuim met geprinte baffle incl vorm van midrange. Die is niet meer echt bruikbaar. Een volgende moet echt zwaarder zijn. En mogelijk meer rechthoekig?
Heb jij een testbaffle in gedachten?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Ik dacht aan een rechthoekige baffle idd van hout met afgeronde zijkanten, in de vorm van een monitor of zo. Ik kan een gat frezen voor de PTT1.3, en een adapter printen om de Bliesma dan in de uitsparing voor de PTT te plaatsen. Dat moet wel werken.

Edit: Ook hier zijn de Purifi's inmiddels binnen. Zien er hetzelfde uit uiteraard, dus fotos plaatsen voegt weinig toe :rofl:
JanRSmit
Berichten: 223
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Massieve dingen he
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

JanRSmit schreef: vr 13 jun 2025, 14:28
Massieve dingen he
De bouw/materiaalkwaliteit is dik voor elkaar zo op het eerste gezicht. Hield ze net even bij m'n speaker met de Bliesma erin. Het magnetisch veld is erg sterk inderdaad! (helpt dat je 2 drivers vlak bij elkaar hebt natuurlijk!)
JanRSmit
Berichten: 223
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

satefan schreef: vr 13 jun 2025, 13:26
Ik dacht aan een rechthoekige baffle idd van hout met afgeronde zijkanten, in de vorm van een monitor of zo. Ik kan een gat frezen voor de PTT1.3, en een adapter printen om de Bliesma dan in de uitsparing voor de PTT te plaatsen. Dat moet wel werken.

Edit: Ook hier zijn de Purifi's inmiddels binnen. Zien er hetzelfde uit uiteraard, dus fotos plaatsen voegt weinig toe :rofl:
Is naar mijn gevoel de goede insteek. Lekker massief om zo min mogelijk kast gebonden resonanties te krijgen.
Wat is een beetje monitor maat? Baffle 25x40cm diepte 30cm oid?
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door TabCam »

WrineX schreef: za 17 mei 2025, 16:00
even zo maar een vraagje, heeft iemand wel eens een vervorming meeting gedaan met een purify driver en een ander degelijke driver in de zelfde prijs klasse of iets lager, (zeg maar direct achter elkaar als mooie vergelijking ?) nogal kostbaar testje als je geen plannen hebt met de drivers. zou hem graag doen anders :)
De metingen van de Purifi Midwoofer komen redelijkerwijs overeen met de specificaties. Redelijkerwijs omdat ze in een andere baffle zijn ingebouwd. Dat zal voor veel andere drivers ook gelden, alleen heb je lang niet altijd ook zaken als harmonische vervorming of en stepresponse bij de datasheet zitten. Of je het wat waard vindt hangt van je doelstellingen en eigen budget f lijkt me :sure: .
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

Hmm ja ik heb namelijk toch wel mijn bedenkingen wat betreft vervorming. maarja, wellicht moet ik er dan zelf maar een kopen, en heel snel terug sturen....
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ronkel »

erinsaudiocorner.com heeft wel wat metingen van drivers, waaronder Purifi. Zowel HD als IMD en compressie. Kartesian publiceert ook HD en multitone plotjes in hun datasheets. Hun VKi range heeft nog lagere inductie dan Purifi, meer gevoeligheid en veel xmax. Prijs is er ook naar.

Voor tweeters is HD nauwelijks relevant, behalve tot ca 2 kHz. Daarboven hoor je het al snel niet meer ivm de snel dalende gevoeligheid van je oor op hogere frequenties. IMD is dan relevanter.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ronkel »

WrineX schreef: ma 30 jun 2025, 23:35
Hmm ja ik heb namelijk toch wel mijn bedenkingen wat betreft vervorming. maarja, wellicht moet ik er dan zelf maar een kopen, en heel snel terug sturen....
Wat bedoel je precies met bedenkingen trouwens? Of het laag genoeg is voor je toepassing? Denk trouwens dat als pure midrange een flinke planar het misschien wel beter doet, mits je de excursie beperkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Ronkel schreef: di 01 jul 2025, 8:43
Voor tweeters is HD nauwelijks relevant, behalve tot ca 2 kHz. Daarboven hoor je het al snel niet meer ivm de snel dalende gevoeligheid van je oor op hogere frequenties. IMD is dan relevanter.
Exact! En w.d.b. zou ik als het eens tot een Bliesma - Purifi shoot-out komt, een fraaie silk dome zonder ff meenemen... Wellicht vertellen je oren dan wat anders dan metingen.
JanRSmit
Berichten: 223
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Ronkel schreef: di 01 jul 2025, 8:43
Voor tweeters is HD nauwelijks relevant, behalve tot ca 2 kHz. Daarboven hoor je het al snel niet meer ivm de snel dalende gevoeligheid van je oor op hogere frequenties. IMD is dan relevanter.
Ingeressante opmerking, kun je die toelichten? Volgens mij is de gevoeligheid van het gehoor maximaal bij 3-4khz, zie bijvoorbeeld de vaak gepublieerde loudness grafieken.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ronkel »

2 kHz is wat grof, maar na 3 - 4 kHz is het echt totaal niet meer relevant. Overigens is 1-2 kHz wel het gebied waar je harmonische vervorming het beste hoort, dus het hangt er allemaal nogal vanaf hoe laag je je tweeter inzet. Dus enige nuance is op z'n plek.

Zie bijvoorbeeld https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... st-zu-viel

Zonder abo zie je alleen masking curves voor de 2e harmonische, maar vanaf 3 kHz grondtoon is 1% voor geen enkele harmonische meer hoorbaar en vanaf 4 kHz is 4% al niet meer hoorbaar. Dat is per individuele harmonische, dus THD mag nog hoger zijn. En dat is dan ook nog worst-case bij luisteren naar een pure sinus, voor muziek is het allemaal nog minder interessant. Heb je gehoorverlies op hogere frequenties, dan wordt het weer een stap minder boeiend.

Tussen ca 1 - 2 kHz is de worst case drempel voor 3e/4e/5e orde in een smal gebied wel laag, ordegrootte 0,1%. Heeft natuurlijk te maken met de resonantie van je gehoorgang.

Overigens is dat ook het gebied waar IMD het meest hoorbaar is omdat een critical bandwidth daar het smalst is en daarmee de flanken van je masking curves het steilst.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ronkel »

Wat betreft IMD was ik niet onder de indruk van deze blog post van Purifi:

https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... n-vs-imd-7

Als je beide samples met een hoofdtelefoon vergelijkt met een pure sinus (die slim is weggelaten) merk je dat de dopplervervorming wel degelijk goed hoorbaar is (al is het een vrij extreem voorbeeld).

De grote grap komt als je ze over speakers gaat beluisteren in een reflectieve ruimte, want dan zijn de FM en AM samples amper te onderscheiden. Doordat een ruimte allerlei smalbandige resonanties toevoegt wordt FM naar AM omgezet en daarmee veel hoorbaarder. Voor uitleg zie ook https://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#J
Laatst gewijzigd door Ronkel op di 01 jul 2025, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ronkel »

Zelfde geldt trouwens voor het verhaal dat het nodig is om de 2e orde harmonische te verlagen ivm niet-lineair gedrag van lucht (https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... -part-2-16)

Natuurkundig lijkt het logisch, behalve dan dat het allemaal onhoorbaar is. Bij 70 dB luisterniveau (zeg 120 dB bij het membraan, afhankelijk van de luisterafstand) dipt de drempel voor die 2e harmonische rond 0,7%, maar verplaatst je tweeter amper lucht. Ga je pieken van 100+ dB (zeg 150 dB bij het membraan) produceren dan loopt die drempel op naar ruim 4%, een ordegrootte meer dan wat niet-lineariteit van de lucht gaat bijdragen.
Laatst gewijzigd door Ronkel op di 01 jul 2025, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
JanRSmit
Berichten: 223
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Ronkel schreef: di 01 jul 2025, 15:24
2 kHz is wat grof, maar na 3 - 4 kHz is het echt totaal niet meer relevant. Overigens is 1-2 kHz wel het gebied waar je harmonische vervorming het beste hoort, dus het hangt er allemaal nogal vanaf hoe laag je je tweeter inzet. Dus enige nuance is op z'n plek.

Zie bijvoorbeeld https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... st-zu-viel

Zonder abo zie je alleen masking curves voor de 2e harmonische, maar vanaf 3 kHz grondtoon is 1% voor geen enkele harmonische meer hoorbaar en vanaf 4 kHz is 4% al niet meer hoorbaar. Dat is per individuele harmonische, dus THD mag nog hoger zijn. En dat is dan ook nog worst-case bij luisteren naar een pure sinus, voor muziek is het allemaal nog minder interessant. Heb je gehoorverlies op hogere frequenties, dan wordt het weer een stap minder boeiend.

Tussen ca 1 - 2 kHz is de worst case drempel voor 3e/4e/5e orde in een smal gebied wel laag, ordegrootte 0,1%. Heeft natuurlijk te maken met de resonantie van je gehoorgang.

Overigens is dat ook het gebied waar IMD het meest hoorbaar is omdat een critical bandwidth daar het smalst is en daarmee de flanken van je masking curves het steilst.
Interessant artikel. Is wel zo dat zoals gesteld wordt dit voor sinustonen is, en er wordt aangenomen dat dit voor muziek nog minder is. Het frequentiegebied van 400-700 hz tot zo'n 4-6kHz bevat de tonen voor verstaanbaarheid van woorden en tonen ( waarvan de grondgoon zelf veel lager is). Daarbij vormen deze de omhullende vorm van woorden en tonen. Kan me daarom niet zo goed voorstellen dat het met woorden en tonen nog minder uitmaakt. Het gehoor is niet voor niets juist in dat gebied het gevoeligst.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door TabCam »

WrineX schreef: ma 30 jun 2025, 23:35
Hmm ja ik heb namelijk toch wel mijn bedenkingen wat betreft vervorming. maarja, wellicht moet ik er dan zelf maar een kopen, en heel snel terug sturen....
Dit zijn de vervormingswaarden gemeten in mijn huiskamer van de Purifiwoofer in combinatie met de Bliesma T25B tweeter.

De vervorming op 1m met een impulswindow van 4.1ms
1m-peq3-DIstortion.png
De vervorming op de MLP zonderimpulswindow.
MLP-peq3-DIstortion.png
Ik zou niet weten waarom je zowel hifi compass als de fabrikant n iet zou willen geloven :think:.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ronkel »

Dat is echt laag. Desalniettemin zegt HD lang niet alles (https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... -drivers-4) en zou ik zelf liefst ook IMD/multitone willen zien of anders in ieder geval BL(x), Le(x) en Le(i).

Behalve de fabrikant en erinsaudiocorner zijn er weinigen die dat publiceren. De test bench van Voice Coil heeft ook alleen HD (en bij dat soort testen kan de fabrikant natuurlijk zijn best metende samples opsturen).
JanRSmit
Berichten: 223
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Niet voor niets gekozen voor Purifi drivers :rock:
Teveel meegemaakt in het verleden :bakkie:
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door TabCam »

Ik heb geprobeerd wat MTD / IMD metingen te maken maar die zien er wat apart uit, Ik denk dat het komt omdat ik in een huiskamer meet en je kan met RTA geen window instellen. Tevens deed de calibratie raar, normaal krijg ik daar 126 en nu 145. Ik zit dus 20 dB te laag maar die heb ik met een offset proberen te compenseren.

Als eerste een plaatje met zowel de pink noise (rood = psychoacoustic, groen = peak, 1/48) als de IMD (41 & 7993 Hz).
Heel apart dat de 8 kHz er zo laag uit komt
20250720-IMD.png

Als tweede de MTD (20 Hz - 20kHz)
Hier zie je ook niveauverschillen maar lang niet wat je in het voorgaande plaatje zag.
20250720-MTD-SPL.png

En de MTD met distortion. Distortion is er volgens mij nauwlijks.
Wel apart dat de SPL er weer anders uit ziet, ik kan de dip bij 10 kHz niet verklaren.
20250720-MTD-distortion.png
JanRSmit
Berichten: 223
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Ik gebruik geen rew meer omdat ik het niet stabirl en reproduceerbaar kreeg. Arta nog steeds wel goed wat dat betreft.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

TabCam schreef: ma 07 jul 2025, 19:16
WrineX schreef: ma 30 jun 2025, 23:35
Hmm ja ik heb namelijk toch wel mijn bedenkingen wat betreft vervorming. maarja, wellicht moet ik er dan zelf maar een kopen, en heel snel terug sturen....
Dit zijn de vervormingswaarden gemeten in mijn huiskamer van de Purifiwoofer in combinatie met de Bliesma T25B tweeter.

De vervorming op 1m met een impulswindow van 4.1ms
1m-peq3-DIstortion.png

De vervorming op de MLP zonderimpulswindow.
MLP-peq3-DIstortion.png

Ik zou niet weten waarom je zowel hifi compass als de fabrikant n iet zou willen geloven :think:.
ziet er zeker goed uit !!!, enig idee op welk volume ? dB. en welke afstand natuurlijk.

het is niet dat ik het niet vertrouw, maar inderdaad ben ik voorstander van externe partijen :) ik zal zelf eens de stoute schoenen moeten aantrekken denk ik om mezelf te overtuigen :) kan ik het in de zelfde setup meten tegenover een goedkopere drivers etc. kan ze vast van de hand doen als ik ze verder niet beschadig of soldeer. of gewoon gebruiken :)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ronkel »

Voor de meeste mid/woofer toepassingen zou ik zelf eerder kiezen voor een VKi driver van Kartesian ipv een Purifi. M.i. in alle opzichten beter, op de fancy surround na misschien. Aan de andere kant is die Purifi surround voor een midrange qua cavity-effecten/diffractie ook niet optimaal.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door TabCam »

WrineX schreef: zo 03 aug 2025, 19:51
TabCam schreef: ma 07 jul 2025, 19:16
WrineX schreef: ma 30 jun 2025, 23:35
Hmm ja ik heb namelijk toch wel mijn bedenkingen wat betreft vervorming. maarja, wellicht moet ik er dan zelf maar een kopen, en heel snel terug sturen....
Dit zijn de vervormingswaarden gemeten in mijn huiskamer van de Purifiwoofer in combinatie met de Bliesma T25B tweeter.

De vervorming op 1m met een impulswindow van 4.1ms
1m-peq3-DIstortion.png

De vervorming op de MLP zonderimpulswindow.
MLP-peq3-DIstortion.png

Ik zou niet weten waarom je zowel hifi compass als de fabrikant n iet zou willen geloven :think:.
ziet er zeker goed uit !!!, enig idee op welk volume ? dB. en welke afstand natuurlijk.

het is niet dat ik het niet vertrouw, maar inderdaad ben ik voorstander van externe partijen :) ik zal zelf eens de stoute schoenen moeten aantrekken denk ik om mezelf te overtuigen :) kan ik het in de zelfde setup meten tegenover een goedkopere drivers etc. kan ze vast van de hand doen als ik ze verder niet beschadig of soldeer. of gewoon gebruiken :)
De meting op 1m lijkt me logisch :lagge: :hide: . De MLP is op 3.65m en in een harde huiskamer. De niveau's probeer ik op 75 dB te houden maar de MLP loopt af van zeg 80 dB naar 70 dB op 13 kHz (tweeter loopt daarna af dus nog meer op 20 kHz.)

Ik ben blij met de weinige vervorming, ik vind het erg veel rust in de weergave geven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Ronkel schreef: zo 03 aug 2025, 20:53
...zou ik zelf eerder kiezen voor een VKi driver van Kartesian
Zijn i.d.d. erg fraai. Jammer dat ze geen 5 inchers maken, ze richten zich duidelijk op de pro markt.
Plaats reactie