digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Joos
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 sep 2024, 16:46

digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door Joos »

Voor een zelfbouwproject van 3-weg speakers, wil ik een digitaal filter maken met miniDSP (NanoDIGI).
Is er een handleiding/stappenplan of tips en adviezen voor het digitaal filteren?
Meten van de speakers/units afzonderlijk middels simulatiesoftware. Welke software en meetmicrofoon is daarvoor geschikt?

Het gaat om units van Scanspeak, waarbij een SPL meting in de documentatie is aangegeven. Kan ik wat met deze metingen?
Tweeter: D3004/6640.00
Mid: 12MU8731T00
laag: 18WU8741T00

Opbouw van de audioketen:
- RME HDSPe AIO PCIe (in pc van digitaal orgel)
- miniDSP NanoDIGI
- 3 stuks Denon PMA-60 versterkers/DAC (bi-ampen)
- 3-weg speakers met Scanspeak units
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door rikpost »

Welkom Joost.

REW is (Room eq wizzard )een gratis meetprogramma .
Daar zou je je om te beginnen eens in moeten verdiepen .
Er staan wel een aantal tutorials op Youtube hoe dit te gebruiken uiteraard heb je wel een geluidskaart en een geschikte microfoon nodig .
De luidsprekers meet je afzonderlijk op 1 mtr afstand gemonteerd in de kast .
De documentatie van scan Speak kun je vergeten daar zijn de units op een IEC baffle gemeten en krijgen dan een heel ander frequentie verloop
Joos
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 sep 2024, 16:46

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door Joos »

Bedankt voor je reactie Rik,

Dan ga ik me in REW verdiepen.
Heb je ook nog tip voor goede meetmicrofoon? USB microfoon is minder geschikt begreep ik.
Geluidskaart is: RME HDSPe AIO PCIe.

In de speakers zitten geen filters o.i.d., kan de meting dan wel uitgevoerd worden zonder dat er iets overbelast raakt? Voor de tweeters heb ik eventueel nog 2 stuks tijdelijke condensators, om opblazen te voorkomen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door John P »

Je kan in de software altijd de range van de sweep instellen. Als je 500-1k Hz als ondergrens neemt dan kom je niet snel in de problemen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door satefan »

Leuk plan!

Met de akoestische metingen van de fabrikant kan je niet superveel (behalve dan beoordelen hoe ze zich gedragen op een standaard ISO baffle). In jouw kast zullen ze zich anders gedragen en daar moet het filter op aansluiten, onder andere zaken als de bafflestep compensatie. Het maken van de ongefilterde metingen zijn het startpunt van dit avontuur.

Op Minidsp.com staat een application note voor het bouwen van een 2-way x-over: https://www.minidsp.com/applications/di ... -crossover. Dan mis je een kanaal, maar er staat sowieso veel nuttige informatie in die je op weg helpt natuurlijk.

Met REW kun je in het EQ venster de filtering toepassen en zie je wat de target response zal zijn. Die filters (de Biquads) kun je dan naar een file exporteren en direct in de MiniDSP software inlezen. Als je die workflow voor elkaar hebt dan kun je echt leuk bezig zijn met REW en de MiniDSP, zonder dat je maar blijft meten.

Ik gebruik de meetmicrofoon van Minidsp en kan daar prima mee uit de voeten. Het werkt gewoon lekker simpel.

Mocht je op de luisterdag in Zeewolde aanwezig zijn dan kan ik je wel eea laten zien op mijn laptop. En anders helpen we je hier graag verder natuurlijk!

groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op di 24 sep 2024, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door Henkjan »

pagina 101 en verder geeft ook wat richting:
https://www.hypex.nl/media/ed/cf/4a/168 ... 0guide.pdf
Joos
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 sep 2024, 16:46

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door Joos »

Bedankt voor de nuttige reacties en tips.
T.z.t. kom ik vast nog met meer vragen....
Eerst maar eens proberen om een start te maken.
Ook nog advies ontvangen om deze meetmicrofoon toe te passen: Presonus PRM1 RTA.
Iemand ervaring met deze microfoon?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door Marp »

Die meetmicrofoon is hier zelden gebruikt, maar zal waarschijnlijk niet onderdoen voor een IMG Stageline ECM-40, Superlux ECM-999. Behringer ECM8000 of Dayton EMM6. Voor allen geldt dat ze prima bruikbaar zijn, maar dat je ze voor het goed zijn even zou moeten laten calibreren. Of je koopt een al gecalibreerde Omnitronic MM-1C.

Een Dayton EMM6 wordt overigens al incl. calibratiebestanden geleverd, maar dat kan je maar beter met een korreltje zout nemen, zoals ondermeer hier en hier wordt aangetoond. Verder is ie prima.
Joos
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 sep 2024, 16:46

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door Joos »

Bij deze vervolg op mijn eerdere berichten.
Ondertussen een meetmicrofoon aangeschaft: OMNITRONIC MIC MM-1C. Deze ook laten kalibreren en kalibreerfile ontvangen.
Verder helaas nog niet verder gekomen, oftewel nog geen gelegenheid gehad (moed verzameld) om de speakers te meten en XO-filter e.d. te maken. Ook nog niet echt goed in de materie kunnen verdiepen.

Nu las ik dat er deze maand een luisterdag is in Breda. Heeft het zin dat ik mijn speakers meeneem naar die dag en zou iemand dan wat voor mij kunnen betekenen? Meting zonder filters uitvoeren o.i.d.?
Geen idee of dat mogelijk is en wat ik dan zou moeten meenemen (in ieder geval de meetmicrofoon).
Misschien is het een domme actie, maar ik vraag het maar gewoon...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door hardbats »

Er is denk ik wel een moment te vinden in de midden-grote ruimte om even een tijdsblok te nemen om metingen te doen. Ik wil je dan wel vragen om zelf alles mee te nemen en een afspraak te maken met iemand die je wilt helpen, anders wordt het wel een uitdaging.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door satefan »

Joos schreef: wo 14 mei 2025, 19:52
Bij deze vervolg op mijn eerdere berichten.
Ondertussen een meetmicrofoon aangeschaft: OMNITRONIC MIC MM-1C. Deze ook laten kalibreren en kalibreerfile ontvangen.
Verder helaas nog niet verder gekomen, oftewel nog geen gelegenheid gehad (moed verzameld) om de speakers te meten en XO-filter e.d. te maken. Ook nog niet echt goed in de materie kunnen verdiepen.

Nu las ik dat er deze maand een luisterdag is in Breda. Heeft het zin dat ik mijn speakers meeneem naar die dag en zou iemand dan wat voor mij kunnen betekenen? Meting zonder filters uitvoeren o.i.d.?
Geen idee of dat mogelijk is en wat ik dan zou moeten meenemen (in ieder geval de meetmicrofoon).
Misschien is het een domme actie, maar ik vraag het maar gewoon...
Zeker geen domme actie en ik help je hier graag mee. Ik gebruik zelf REW, dus als je dat op je laptop beschikbaar hebt dan komen we er vast wel uit.

Groet,

Satefan
Joos
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 sep 2024, 16:46

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door Joos »

Satefan, bedankt voor je reactie.
Een laptop met REW meenemen is geen probleem. Maar het is dan niet de laptop die in de audio-opstelling komt.
De pc waar de muziek mee gemaakt wordt staat in een digitaal orgel, deze pc heeft een interne geluidskaart; RME HDSPe AIO PCIe.
Onderstaand komt tussen de pc en speakers:
- miniDSP NanoDIGI
- 3 stuks Denon PMA-60 versterkers/DAC (bi-ampen)

Wat zou ik mee moeten nemen om met REW aan de slag te gaan op de luisterdag?
Joos
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 sep 2024, 16:46

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door Joos »

Op de luisterdag in Breda is bij 1 van mijn speakers een ruwe meting uitgevoerd door Satefan. Dat ging goed en het resultaat was ook goed, begreep ik van Satefan, zelf moet ik nog wat meer in REW e.d. gaan verdiepen.

Nu wil ik thuis metingen gaan doen (zonder filters) en liefst ook zonder condensator voor de tweeters, om vervorming te voorkomen.
Wat moet ik in REW instellen/invoeren om de tweeter te beschermen tegen lage of harde tonen?
Joos
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 sep 2024, 16:46

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door Joos »

Als alternatief voor een condensator heeft iemand mij het advies gegeven om een 12V lampje ertussen te plaatsen i.p.v. een condensator.
Dat zou dezelfde werking hebben, maar geen vervorming geven.
Zou dat dat inderdaad kunnen werken en heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door satefan »

Je kan goed meten zonder condensator of lampje. Ik stel in REW de sweep in vanaf 200 Hertz. Lager meten lukt thuis toch niet ivm reflecties, en zo bescherm je de tweeter ook. Je moet alleen wel zeker weten dat er uit de versterker (die je gebruikt om te meten) geen gelijkstroom komt!
Joos
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 sep 2024, 16:46

Re: digitaal filter maken - miniDSP nanoDIGI

Bericht door Joos »

Eindelijk heb ik gelegenheid om metingen uit te voeren.
@Satefan: er komt in ieder geval geen gelijkstroom uit de versterker.

Hieronder wat vragen over de Preferences in REW.
1. Het lukt niet om de meetmicrofoon te selecteren bij tabblad 'Soundcard' - Input (driver: ASIO).
De meetmicrofoon wordt waarschijnlijk niet herkend door Windows.
Weet iemand een oplossing hiervoor?

Ter info: de meetmicrofoon (OMNITRONIC MIC MM-1C) is via een een fantoomvoeding (Divine MPS 500) verbonden aan de interne geluidskaart (RME HDSPe AIO PCIe).

2. Bij tabblad 'Cal files' wordt onderstaand weergegeven, dus niet de betreffende meetmicrofoon.
- hdspwdm
- Default Device Default Input

3. Moet er ook nog een Soundcard Calibration uitgevoerd worden?

4. Zijn er verder nog zaken die van belang zijn om in te stellen?
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”