Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Zweitse »

Ik stuur mijn C1 speakers aan met een Purifi Eval 1 kit en dat gaat super. Als bron gebruik ik een Raspberry met Volumio met daarop een Hifiberry DAC2 pro XLR. Ik heb ook een WiiM Pro Plus, maar die gebruik ik in mijn Head-fi set.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Henkjan »

CoenvanDongen schreef: zo 06 jul 2025, 14:41
Zweitse schreef: zo 06 jul 2025, 12:38
Gebruik je een verloopje van RCA naar XLR voor je versterker of heeft de ook een RCA ingang?
Ik heb de ncore met RCA gekozen.
dan zit wr in de kast sat verloopje, ncore zelf is afaik altijd gebalanceerd in
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door jeroen_d »

Het beste is een interlink maken van gebalanceerde kabel die van RCA uit naar XLR in de NCORE gaat.
Aan de RCA zijde soldeer je de leiding voor de geinverteerde ingang (XLR pin 3) aan massa.
Op die manier minimaliseer je de common mode storing en voorkom je erg goed interferentie op de ingang van de NCORE.
Ik heb gemerkt dat de Hypex en Purifi klasse D versterkers bovengemiddeld gevoelig zijn hiervoor. Het is absoluut geen gegeven, maar mocht je enige ruis of gepruttel ervaren dan los je dat op deze manier op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Henkjan »

7f03e14a32~2.png
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door richard »

Is het niet zo dat je de afscherming bij voorkeur maar aan één kant aan de massa legt (aan de kant van de bron)?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Pjotr »

Ach er zijn vele verhalen. Wat Henkjan laat zien is het juiste. En als het goed is zit dat ook zo in een kast met intern gebalanceerd zoals de NCore en een cinch op de kast. De cinch dan wel geïsoleerd van de kast zodat de aarde bij de versterkerprint zelf uitkomt. Dat wil nog wel eens niet goed zitten. Evt een 220 ohm bij de cinchmassa naar de kast met daarover een HF C'tje van 10nF.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Marp »

De massa-draad van een XLR-kabel transporteert het negatieve audiosignaal van het niet-geïnverteerde deel. Die kan je niet eenzijdig onderbreken. Dat kan enkel bij een extra afschermingsmantel, mits die geen ander doel dient dan afschermen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Pjotr »

Niet helemaal Marp, dat is bij een ongebalanceerd signaal zo met cinch. De massadraad is de referentie voor zowel de "+" als de "-" van het gebalanceerde signaal (zoals de XLR) en krijg je zoals Jeroen beschreef. Bij een cinch kabel is massa en referentie hetzelfde draadje: De afscherming. Bij een verloopkabeltje moet de referentie wel in takt blijven! En dus verbonden zoals op het tekeningetje van Henkjan.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Marp »

Pjotr schreef: ma 07 jul 2025, 19:20
Niet helemaal Marp, dat is bij een ongebalanceerd signaal zo met cinch.
Met de geïnverteerde ingang aan massa, zoals inderdaad Jeroen beschreef en Henkjan illustreerde, hebben we het toch over een ongebalanceerd signaal?

In elk geval: wat Richard opperde, wordt bij mijn weten toegepast bij 2-aderige afgeschermde audiokabel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Pjotr »

De verwarring is dat je over een XLR kabel spreekt en dergelijke kabels voor audio zijn standaard gebalanceerde kabels. Daarbij transporteert de massa geen signaal. Dit blijft een spraakverwarring zonder duidelijk schema. Nog afgezien van de enorme hoeveelheid vage boutique kabels. Zo'n kabel van Richard zul je niet in de pro wereld aantreffen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Marp »

OK, duidelijk.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door richard »

Pjotr schreef: ma 07 jul 2025, 21:43
Zo'n kabel van Richard zul je niet in de pro wereld aantreffen.
Heeft mijn eindversterker meerdere ingangen, zowel RCA (tulp) als XLR..De laatste is zo'n combinatie ingang waar je zowel Canon pluggen ook banaanstekkers in kan steken.
Op de achterkant van de versterker zit ook een schakelaar om te kiezen tussen RCA en XLR.
De voorversterker heeft zowel RCA als gebalanceerde in- en uitgangen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Shadow »

Hoe is het hier verder gegaan?
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb nog steeds de knoop niet doorgehakt. Ik kijk nog wel naar de Wiim. Speel nu nog met de Denon en Ncore. Stiekem inmiddels gewend aan het geluid.
Ik heb wel een paar weken geleden een jongens droom over de vloer gehad. Ik heb de Seas Thor speakers gevonden op marktplaats. Ooit gehoord bij Speaker & Co in Haarlem, helemaal verliefd, maar nooit het geld gehad om te kopen. Nu kwamen ze langs op marktplaats en gelijk toegeslagen.

Eenmaal aangesloten.... mwah mooi hoor... Ze klonken prima, maar kwamen niet in de buurt van de Daudio C1. Dus de volgende dag weer verkocht op marktplaats.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Shadow »

Jammer hoor, heb vergelijkbare ervaringen....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door hannesie »

https://www.hifistudio79.nl/product/top ... monoblock/
Met black friday in gedachten, mogelijk een optie.
€ 1018 is dan wel een pittige, maar?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door rikpost »

It’s does not get better than this ,Aldus Amir van ASR .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Walt »

De echte audiofiel weet wel beter gelukkig…

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door rikpost »

Sorry je kunt een beter advies bij Walt krijgen idd.
Wellicht heeft hij nog sjoelstenen in de aanbieding :lol:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Olaf Analogue »

Wat ik er zo uit kan halen is dat de Topping B200 klasse A/B versterkers zijn, geen Klasse D, het kleine formaat zou het laatste vermoeden.
Afgaande op de reviews, waar we uiteraard altijd voorzichtig mee moeten zijn, maar het geeft wel een indicatie, zouden ze het goed moeten doen.
Voor het geld heel interessant en ze zullen zeker niet verkeerd zijn Topping kennende.
Ligt het trouwens aan mij, of schieten de prijzen van audio apparatuur de laatste maanden steeds verder omhoog? het begint op te vallen zeg maar..

https://iiwireviews.com/topping-b200-re ... -me-later/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Pjotr »

Die TOPPING B200 is op hetzelfde composiet principe gebaseerd als de ZBA composiet alhier! Is idd klasse A/B. Kan je wel verzekeren dat dat een rotsvaste versterker oplevert waar niet veel anders aan op te merken dat het een stukkie kabel is wat versterkt. Al hangt veel ook van de dimensionering van de voeding af. Ik heb hem zelf niet aan de tand gevoeld maar voor de prijs die er voor staat lijkt mij dit erg veel waar voor het geld te bieden.

En wat warmte betref: De ZBA-CA is maar 80 Watt en degenen die hem gebouwd hebben weten dat die nauwelijks warm wordt bij normaal gebruik. Die Topping levert 3 - 4 keer meer maar ik verwacht niet dat hij erg warm gaat worden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Shadow »

De versterker is inmiddels een Ncore op advies van JeroenD, de front-end is nog in overweging dacht ik, ik zou de Wiim Ultra of Pro Plus eens proberen, als het meer mag kosten Eversolo...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Shadow »

Olaf Analogue schreef: vr 28 nov 2025, 20:34

Ligt het trouwens aan mij, of schieten de prijzen van audio apparatuur de laatste maanden steeds verder omhoog? het begint op te vallen zeg maar..
Kunnen ze in December weer korting geven :wink:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door richard »

We hebben geen aardgas meer en fabriceren zelf steeds minder.
DS63man heeft minder last van trillingen en onze kinderen worden of manager of kapper.
We genereren geen waarde maar consumeren wel. Dan worden we armer.

Prijzen gaan dan omhoog. Niet zeuren, het zijn keuzes en die hebben gevolgen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Advies voor versterker voor Daudio C1 speakers.

Bericht door Henkjan »

CoenvanDongen schreef: vr 28 nov 2025, 13:03
...
Ik heb wel een paar weken geleden een jongens droom over de vloer gehad. Ik heb de Seas Thor speakers gevonden op marktplaats. Ooit gehoord bij Speaker & Co in Haarlem, helemaal verliefd, maar nooit het geld gehad om te kopen....
idem hier, maar dan Rotterdam. ik kwam daar vaak, al was t maar voor een rolletje BAF maar ging altijd ff een stukje luisteren
Plaats reactie