Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door richard »

https://nos.nl/artikel/2572492-kwart-jo ... e-in-leven

Toch wel leuk dat het tastbaar aankopen, verzamelen en bezitten van de muziekdrager nog steeds leeft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Pjotr »

Het heeft gewoon een hoog "Imponeer" gehalte. Eenmaal getrouwd en kleine koters over de vloer wordt het weer streamen :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door richard »

Maar als de blagen de deur uit zijn begint het toch weer te kriebelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Pjotr »

Buurjongen is net 25 en buurmeisje 18. Wonen beide nog thuis. Met dit mooie weer zijn de ontwikkelingen vanuit de tuin real time op ook het muzikale vlak, goed te volgen :mrgreen:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door cool »

2 kleindochters van ons, 13 en 14 jr. vroegen allebei een platenspeler voor hun verjaardag. Werd dus een Crosley in een koffer. Ook bluetooth en aux. ingang. Dus universeel te gebruiken! Net voor het faillissement van Bax gekocht :mrgreen:
Laatst gewijzigd door cool op wo 25 jun 2025, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Duclaasie »

Je bedoelt een Krasley denk ik…
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door cool »

Het is geen hifi maar ze hebben er veel lol mee en daar gaat het om toch?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door richard »

cool schreef: wo 25 jun 2025, 22:44
Het is geen hifi maar ze hebben er veel lol mee en daar gaat het om toch?
Ja toch?
Mijn eerste setje op mijn jongenskamer was ook een Philips pick-up met plastic luidsprekerkastjes.

Was ik erg blij mee en klonk ook goed.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Pjotr »

Psies, het is eigenlijk net als vroeger met dat plaatjes draaien... :D Het fysieke is nog steeds min of meer een communicatiemiddel.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door TTS »

Mijn dochter (18) heeft op haar kamer hier een Thorens TD165 met een buizen preAmp. Chinese buizen, dat wel, maar zo krijgt ze vast de feeling :lol: :sure:
Maar Spotify is toch wat ze op haar iPhone, haar iPad, haar iMac en haar streamer het meeste gebruikt. Ondanks dat ik mijn Tidal met haar deel, is voor haar gecomprimeerde muziek toch interessanter, kennelijk. Die kids zijn zo vergroeid met hun!! electronica.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door richard »

Wil je helemaal indruk maken speel je zelf gitaar.


Doet me denken aan afgelopen zaterdag in de plaatselijke kringloop.
In de hoek stond een gitaar te koop. Een wat oudere dame pakte hem op, stemde hem en begon, denkend onbespied, er zachtjes op te spelen. Op een gegeven moment ging ze er ook zachtjes bij zingen.
Zelden zo een mooie stem gehoord, een bijzonder moment.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door JanRSmit »

Flashback naar mijn jeugd, mijn pa kocht als een van de eersten op Aruba een stereoinstallate, mantovani, harry belafonte en mijn zussen vooral The Monkees. Wauw!
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Rien Kleinjan »

Van mijn kinderen hoor ik dat sommige oud klasgenoten over zijn op de plaat. "Want het is beter" werd er dan door die figuren beweerd. Uiteindelijk blijkt het dan om een plastic fantastic platenspeler te zijn van 120 euro. Sommige mensen hebben oren aan hun hoofd zitten, maar iets registreren doen ze volgens mij niet veel.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door richard »

Zo als eerder opgemerkt is het fysieke ook het betere. Plastic Fantastic of niet, het gaat om de beleving. Dat is meer dan alleen de oren.

Wat soort muziek betreft vond ik dat Pink Floyd als "Klassiek" werd gecategoriseerd door mijn oomzeggers behoorlijk confronterend. Hoop dat ze ooit ook oren krijgen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Walt »

Ik weet nog wel dat mijn ouders een nieuwe stereo met cd speler gingen kopen, ik mocht toen hun technics reciever, cassettedeck en redelijke flinke speakers hebben. Nou raad eens hun nieuwe set klonk slechter dan de technics, maar slim dat ze waren hadden ze mij verleid om die mooie nieuwe zwarte speakers te nemen ipv die grote houten kasten. Daarna klonk hun systeem weer beter, maar ik was dolblij met de strakke zwarte kasten. Wat echt goed geluid was, had ik toen echt geen voorstelling bij nog (naderhand bleek er een 12cm fullrange in te zitten, echt triest) Denk dat dit iets is, wat je toch pas op latere leeftijd leert meestal.
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Rien Kleinjan »

richard schreef: vr 27 jun 2025, 0:39
Zo als eerder opgemerkt is het fysieke ook het betere. Plastic Fantastic of niet, het gaat om de beleving. Dat is meer dan alleen de oren.
Werkelijk? Je plaatst een zwarte schijf op een stuk schroot en dan maak je jezelf wijs dat het om de beleving gaat. Ik denk dat ik mijn apparatuur maar opruim en ook zo ga redeneren. Nu eerst even wat snakeoil in mijn oren druppelen, want ja ...beleving. :lol:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door beijert »

Ja, dat is de beleving. Het plaatjes draaien.

De beleving is nou eenmaal belangrijk. Zo rij ik nog steeds met CDs rond in de auto. Terwijl ik mijn telefoon natuurlijk ook gewoon kan aansluiten. Al dan niet draadloos.

Mijn kinderen zetten liever een dvd op dan dat ze streamen. Ik vind het zelf leuker om een film te kijken wanneer die op fe reguliere tv komt. Allemaal beleving en daar komt geen snake oil aan te pas.

Niemand heeft het daarmee over betere kwaliteit.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Duclaasie »

Rien Kleinjan schreef: vr 27 jun 2025, 12:39
richard schreef: vr 27 jun 2025, 0:39
Zo als eerder opgemerkt is het fysieke ook het betere. Plastic Fantastic of niet, het gaat om de beleving. Dat is meer dan alleen de oren.
Werkelijk? Je plaatst een zwarte schijf op een stuk schroot en dan maak je jezelf wijs dat het om de beleving gaat. Ik denk dat ik mijn apparatuur maar opruim en ook zo ga redeneren. Nu eerst even wat snakeoil in mijn oren druppelen, want ja ...beleving. :lol:
En mochten ze ooit wél de stap naar fatsoenlijke weergave willen maken zitten ze met beschadigd vinyl. Met een beetje zoeken en wat kennis kunnen je tweedehands al een prima setje kopen waar een heel behoorlijk stukje muziek uit komt. Het vergt alleen wel wat kennis en moeite, terwijl je die Krasley met één klik morgen in huis hebt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Pjotr »

Heb het even aan de buurkids gevraagd vanmorgen wat er nou zou leuk is aan dat plaatjes draaien t.o.v. Spotify. I.d.d. op een usb dinges van de Mediamarkt. Het antwoordt was: "Gewoon leuk"! Meer was er niet :mrgreen: Ze vinden de singletjes van de Kinks enz. enz. van opa en oma ook wel erg gaaf. Ze kopen zelf weinig nieuw, draaien hoofdzakelijk de erfenis van opa en oma (beide overigens nog volop alive en kicking maar luisteren die ouwe meuk niet meer). Geluidskwaliteit was totaal niet aan de orde kreeg ik de indruk.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 27 jun 2025, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door beijert »

Duclaasie schreef: vr 27 jun 2025, 12:58
Rien Kleinjan schreef: vr 27 jun 2025, 12:39
richard schreef: vr 27 jun 2025, 0:39
Zo als eerder opgemerkt is het fysieke ook het betere. Plastic Fantastic of niet, het gaat om de beleving. Dat is meer dan alleen de oren.
Werkelijk? Je plaatst een zwarte schijf op een stuk schroot en dan maak je jezelf wijs dat het om de beleving gaat. Ik denk dat ik mijn apparatuur maar opruim en ook zo ga redeneren. Nu eerst even wat snakeoil in mijn oren druppelen, want ja ...beleving. :lol:
En mochten ze ooit wél de stap naar fatsoenlijke weergave willen maken zitten ze met beschadigd vinyl. Met een beetje zoeken en wat kennis kunnen je tweedehands al een prima setje kopen waar een heel behoorlijk stukje muziek uit komt. Het vergt alleen wel wat kennis en moeite, terwijl je die Krasley met één klik morgen in huis hebt.

Dat lees ik vaker inderdaad, met die plastic meuk. Terwijl je voor een paar tientjes een (eveneens plastic) jaren tachtig speler hebt waar ik iets meer in zou vertrouwen.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Duclaasie »

Ik heb al eens iemand blij kunnen maken met een spelende set versterker- draaitafel - luidsprekers voor 150,- Vervolgens was het plezier in het afspelen zo groot dat er in de loop der jaren een betere draaitafel en luidsprekers zijn gekomen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door richard »

beijert schreef: vr 27 jun 2025, 14:04
Terwijl je voor een paar tientjes een (eveneens plastic) jaren tachtig speler hebt waar ik iets meer in zou vertrouwen.
Daar heb je dan wel weer een versterker met phono-pre en luidsprekers bij nodig.
Zo'b Crosley doet het allemaal zelf of met bloetoet.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door beijert »

Ja, dat is het voordeel. Maar je mag er alleen "alle 13 goed" op draaien.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door richard »

Pjotr schreef: vr 27 jun 2025, 13:14
Heb het even aan de buurkids gevraagd vanmorgen wat er nou zou leuk is aan dat plaatjes draaien t.o.v. Spotify. I.d.d. op een usb dinges van de Mediamarkt. Het antwoordt was: "Gewoon leuk"! Meer was er niet :mrgreen:
Misschien ook wel het gevoel dat er vanuit het verleden toch wel iets goeds en leuks is te leren (let wel; Pink Floyd is klassiek). De al wat oudere hipsters zijn er ook een exponent van. Hebben die laatsten iets meer oog voor kwaliteit, maar kunnen dat ook betalen.

Ik zelf trouwens ook. Maar dat is misschien ook omdat ik het graag vat wil hebben op wat er gebeurd. Is dat gevoel wel steeds minder.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl

Bericht door Pjotr »

Welnee, die kids denken helemaal niet zo ingewikkeld. Die weten niet beter dan dat hun Aaipoon altijd al bestaan heeft. Vinden gewoon heel direct, iets leuk of niet en baseren daar hun keuzes op
Plaats reactie