Defecte Denon PMA-725R

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door 90000006 »

Dan lijkt het erop dat je de boosdoener hebt gevonden :goeie:

Wat een toelaatbare ESR is, is een beetje natte vingerwerk. Hangt af van het merk, de capaciteit (hoe hoger, hoe lager de ESR), maximale werkspanning (hogere werkspanning = hogere ESR) en temperatuur doet ook heel veel, direct na het uitsolderen meten kan het prima meten, na een minuutje afkoelen zit de ESR dan ineens veel hoger.

Ik zou een 1uf/50V met een esr van boven de 10 ohm in elk geval zeker vervangen. Een nieuwe zit meestal onder de twee ohm.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Duclaasie »

De komende dagen maar eens een lijst maken met onderdelen en kijken wat ik allemaal ga vervangen. Een volledige recap is qua kosten misschien niet helemaal de moeite waard. Daarnaast zou ik normaliter ook de relais vervangen, maar het is de vraag of ik er zelf mee ga spelen, of dat hij weer in de verkoop gaat als hij klaar is. Dan is het kostenaspect ook van belang namelijk
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Bertje »

Toch die zenerdiode kapot...
Dacht dat een hogere max. werkspanning van elco's juist een lager ESR opleverde?

Voor 1uF/50V kan je beter Wima folie nemen (63V of 100V) , die rode blokjes.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Duclaasie »

Waarom wordt daar origineel geen folie condensator gebruikt dan? Uit kosten overwegingen vermoed ik…

Zo gauw de voedingsspanning weer goed is ga ik verder kijken wat en hoe ik het verder aanpak. Zo werd ik in dit topic ook gewezen op die blauwe tantaal condensatoren. Vervang je die dan voor nieuwe tantaal, of is daar tegenwoordig een beter alternatief voor?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door 90000006 »

Waarom wordt daar origineel geen folie condensator gebruikt dan? Uit kosten overwegingen vermoed ik…
Kosten zullen een rol spelen, maar het is ook zo dat voor ontkoppel doeleinden elco's bij uitstek geschikt zijn, juist omdat ze een beetje esr hebben. Die geeft iets van demping in het circuit. Zet je hier een folie condensator met super hf eigenschappen dan kan je in sommige situaties opslinger effecten krijgen en dat is nou net wat je niet wilt. Ik zou hier geen mkt gebruiken. Eventueel kan je multilayer keramisch nemen maar voor 1uf is een elco praktischer.

Tantaaltjes kan je vervangen door gewone elco's. Het is altijd een beetje de gok of je ze ook echt moet vervangen. Bij apparaten uit de jaren 70-80 zou ik dat zeker doen. Als er eentje stuk is doe ik de rest ook gelijk. Maar als ze allemaal gezond blijken en het is apparaat van wat later datum, dan kunnen ze prima nog heel lang meegaan. Een aardige vuistregel is dat ze vooral stuk gaan als ze dicht bij de maximale werk spanning gebruikt worden. Een 16v tantaaltje op een 15v rail is een soort tijdbommetje. Maar een 25v tantaal op een 15v rail kan heel lang mee gaan. Dus check dat even.
Laatst gewijzigd door 90000006 op ma 16 jun 2025, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Duclaasie »

Duidelijk verhaal, daar kan ik zeker wat mee. Tijd om een project te maken bij Mouser en de boel eens door te rekenen.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Regenpak »

Duclaasie schreef: zo 15 jun 2025, 17:03
Daarnaast Elco C701, C702, C703, C704 en C708 gemeten. Qua capaciteit vielen deze allemaal binnen de specs. Wel lijkt de ESR bij C701 te n C702 wel erg hoog met 12 en n 15,5. C708 is met een ESR van bijna 19 nog hoger.
ESR zegt niets zonder de capaciteit erbij. Effe schema erbij. Oh, die zijn 1 µF. Daar is de bijbehorende ESR altijd hoog. Ik haal nooit elco's uit circuit tenzij ze verdacht zijn. Deze zijn niet verdacht. Scheelt ook meteen track lifting (loslatende koperspoortjes). Sommige printen zijn erg slecht, die van Denon overigens niet meen ik. Je kan kleine elcootjes prima vervangen door folie-C'tjes (rooie Wima). Vaak maakt het helemaal niks uit.

En maak eens USB screenshots met je Sigslet. Jouw foto is vrijwel onbruikbaar. Ik kan er bijvoorbeeld niet uithalen dat er een voedingsspanning mist. Krijg je plaatjes zoals deze:
250130-122855_11177_L.png
Nog een ervaringsfeit: transistoren hoef je met diodetest alleen B-E en B-C te meten. Als-ie 0.5-0.6 V is dan is-ie goed. C-E moet altijd oneindig zijn. Vaak kan het in-circuit, soms ook niet (eindtorren hebben altijd een lage weerstand tussen B-E). Dan moet je de basis isoleren (desoldeerlitze) of de hele tor eruit eten.

Tjerk
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Bertje »

90000006 schreef: ma 16 jun 2025, 10:43
Kosten zullen een rol spelen, maar het is ook zo dat voor ontkoppel doeleinden elco's bij uitstek geschikt zijn, juist omdat ze een beetje esr hebben. Die geeft iets van demping in het circuit. Zet je hier een folie condensator met super hf eigenschappen dan kan je in sommige situaties opslinger effecten krijgen en dat is nou net wat je niet wilt. Ik zou hier geen mkt gebruiken. Eventueel kan je multilayer keramisch nemen maar voor 1uf is een elco praktischer.
Daar heb je een punt inderdaad, had even niet door dat ze voor voedingsontkoppeling bedoeld waren.
In de signaalweg zet ik er, als het fatsoenlijk past, wel mkt in.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Duclaasie »

Dat sluit mooi aan op mijn vraag die rijst bij het opstellen van de bestellijst. Voor een aantal posities rond de toonregeling zitten origineel elco’s in heel kleine waardes. Daar is dus als Elco vrijwel geen vervanger voor te krijgen. Grofweg gaat dit om C219 T/M C226. Daarnaast ook nog C708, C709 en C811. Dit zijn allemaal elco’s met een waarde <1uF en een spanning van 50V of 100V. Wat zijn goede alternatieven voor deze posities die zowel qua werking als bouwwijze goed gaan. Voor de toonregeling neig ik naar MKP of MKT.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door 90000006 »

Dan zou ik voor mkt gaan voor het spul in de signaalweg. Mkt is kleiner en zal waarschijnlijk makkelijker te vinden zijn in de goede maat. En het verschil met mkp ga je niet horen in zo'n apparaat verwacht ik.

Vooral goed opletten dat de steekmaat klopt en dat er genoeg ruimte op de print is ook ze ook fysiek kwijt te kunnen, vooral als er meerdere op een kluitje zitten kan dat tegenvallen.
De voedingsspanning hoef je zo nauw te nemen, meeste spul in de signaalweg zal amper dc zien. Met 50 of 63V zit je altijd goed. De rails zijn toch niet hoger.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Duclaasie »

Dan condensator C708, kan ik daar straffeloos een exemplaar met een grotere capaciteit voor pakken, die wel als elco is te krijgen? In .47 of 1uF is er namelijk al veel meer keus.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door 90000006 »

Het mij een beetje een raadsel wat het circuitje waar C708 deel van uitmaakt doet. Er staat ook geen waarde bij C708 in het schema :think:
Clipboard01.png
Lijkt erop dat TR706 in geleiding gestuurd wordt als de hoofdvoedingsspanning boven de pakweg 8 volt komt. Maar er zit helemaal niks aangesloten op de collector, het ding zet alleen 1k over een 6V voeding die vanaf een 7806 komt. Waarschijnlijk is het schema niet volledig hier. Zal mogelijk iets van een resetcircuit voor de microcontroller zijn. Misschien zie ik iets over het hoofd, dan springen de andere knappe koppen hier hopelijk nog even bij.

C708 lijkt in elk geval geen timing functie oid te hebben, hij wordt via D703/4 direct vanaf de trafo opgeladen. Dus ik verwacht niet dat de waarde er veel toe doet, iets groter zou daarom geen probleem moeten zijn. Maar niet overdrijven hè, dat vinden D703/4 niet leuk.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Duclaasie »

De waarde staat wel in de partslist vermeld, namelijk 0,22uF 100V.

Overigens loop ik momenteel vast in zoeken naar de oorzaak waarom ik geen -17V heb, maar daar kom ik morgen met gedetailleerder info op terug.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Regenpak »

TR706 is voor de P.STOP lijn. Als de netspanning wegvalt wordt die lijn hoog. Het schema is een kudt scan maar op de PCB layout is het wel te volgen.

Tjerk
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Duclaasie »

IMG_5587.jpeg
Dit is voorlopig de laatste update, aangezien ik e nu met vakantie zijn.

Ik kwam nog een defect tegen, namelijk de 100K weerstand R706 die 0L gaf op de meter. Deze heb ik vervolgens vervangen voor 2x47K en een 5.1K en dat geeft verandering, maar tot op heden nog geen -17V. In de aantekening zijn alle geel gearceerde delen ok en gecontroleerd. De geel gearceerde componenten zijn uit de schakeling nagemeten. Na vervanging van R706 kreeg ik bij R715 -37V. De defecte R713 en Zener waren uiteraard al vervangen.

Ook kwam ik een transistor tegen van een ander type dan origineel, namelijk een TCSA970 GR op TR-703
in plaats van een 2SA1038.
IMG_5582.jpeg
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Regenpak »

Duclaasie schreef: ma 23 jun 2025, 10:46
Ook kwam ik een transistor tegen van een ander type dan origineel, namelijk een TCSA970 GR op TR-703 in plaats van een 2SA1038.
Boeiuh. Het is een PNP schakeltor. Daar kan werkelijk vanalles in. Dat R706 stukkend was is problematisch. Er hoeft niet per sé 100k±1% in, 82k werkt net zo goed. Of 120k. Mits TR704 goed is natuurlijk. Wat is zijn V(be)? Dat lees ik dan wel als je terugbent van vakantie. Geniet ervan!

Tjerk
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Defecte Denon PMA-725R

Bericht door Duclaasie »

Aangezien er meer lopende projecten zijn breek ik dit project voortijdig af. Desalniettemin heb ik er erg veel van opgestoken! Inmiddels zit hij weer in elkaar en staat hij op MP. Hopelijk kan ik nog iemand blij maken met het nette uiterlijk of de knopjes.
Plaats reactie