Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door cool »

Er staan verschillende fouten in bovenstaande schema, tekst bij pnp links c en e verwisseld, elco bij bd140 verkeerd om enz ...
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Hoe kan ik de eind transistoren testen of ze nog OK zijn.
Voeding is 350W +35 -35v.
De eindtrap zou dan 5A krijgen. Juist?
Ook de Transistoren van de driver trap zou ik best eens uitmeten.

Waarom de stroom te hoog is, is me een raadsel. Schema heb ik uitgemeten op de print.
Alle verbindingen zijn OK ook alle waarden van de componenten.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

cool schreef: di 20 mei 2025, 19:57
Er staan verschillende fouten in bovenstaande schema, tekst bij pnp links c en e verwisseld, elco bij bd140 verkeerd om enz ...
Welke PNP bedoel je? Emmiter point naar de base.
De elco is mijn fout bij opmaak van het schema. Op de print staat hij anders.
Ik verlijk de werkende versterker met de niet werkende voor oriëntatie en waarden.
Heb zelf de weerstanden in zelfde richting gezet zodat de streep code gemakkelijk vergeleken kan worden.
Op het niet werkende kanaal staat als identiek zoals hetzelfde kanaal op de werkende versterker.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door cool »

Uiterst links in de tekening bij rode tekst PNP staat een c bij de emitter en e bij de collector ....
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Zo een toestelletje heb ik..die geeft geen fout maar de instelwaarden zijn wel minimaal met zulk toestelletjes en vele malen lager dan werkelijk. Ik weet niet hoe betrouwbaar het dan is.
Ook met de voltmeter de diode test uitgevoerd en die is ook OK.

Het blijft een raadsel....
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

cool schreef: di 20 mei 2025, 20:19
Uiterst links in de tekening bij rode tekst PNP staat een c bij de emitter en e bij de collector ....
Ik zie het. Mijn fout. Nu op de print staat aangeduid waar de rug van de transistor moet staan. En die staan goed.
Op beide printen, de werkende versterker en de niet werkende zijn gelijk.
Screenshot_2025-05-20-20-26-36-22_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door 90000006 »

Dat chinese kastje geeft netjes aan waar de B, E en C zitten op je test transistor.. Komt dat ook overeen met de datasheet en de print layout? Ik heb wel eens TO126's gezien waar B en E verwisseld waren, die moest je dus andersom monteren. Geef ook even de parameters die je meet. Hfe, Vbe zijn de belangrijkste voor nu. Weet je heel zeker dat de 2sc2073 en de 2sa940 niet onderling verwisseld zijn. Meten deze torren zoals het moet? Geen sluitingen naar de koelplaten? Zijn de transistoren in de trap ervoor niet stuk?

Er zit echt ergens een fout, anders zou het gewoon werken. En omdat er heel veel stroom door de 100 ohm loopt, moet die haast wel in het deel rond de VBE multiplier en/of de drivers zitten. Er staat om één of andere reden teveel spanning tussen C en E van de 2SD669. Zijn maar 4 componenten die dat bepalen, de tor zelf, twee weerstandjes en een potmeter.
Enige andere optie zou zijn dat er oscillatie optreedt, wat ik niet heel waarschijnlijk acht omdat het zowel met als zonder eindtransistoren misgaat en de openloop parameters dan heel anders zijn. Om op oscillatie te checken heb je eigenlijk een scope nodig. Je zou bij gebrek aan eens kunnen meten op de uitgang met de multimeter op het gevoeligste AC volt bereik, zou nul moeten opleveren. Maar de meeste multimeters hebben maar een heel beperkt frequentiebereik op AC dus echt 100% uitsluitsel geeft dat niet.

Heb je een labvoeding, zet dan eens een volt of 15 via een weerstandje van een paar k over de vbe multiplier en kijk of het ding wel zenert.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Als ik morgen een gaatje vind, bekijk ik het verder.
Het is inderdaad maar rond enkele componenten te doen.
Alles rond de D669 zit zoals het hoort.
Ook geen verwisseling van transistor posities.
Componenten zijn gelijk.
Over de D669!staat ook enn condensator van 10uF.
Die geeft geen kortsluiting. Kan doener eventueel uit om te kijken wat het dan doet?

Met een werkend bord kan ik heel gemakkelijk vergelijken.
Ik zie geen verschil tussen beide. Al suf naar gezocht, maar niets

Een scope heb ik, maar die wou ik nog niet inzetten omdat de boel zo snel warm loopt.
Ik heb nog wel een 30VA 15 of 18v transformertje. Kan ik dat aansluiten om verder te onderzoeken ipv de eigenlijke voeding van +35-35v?
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Regenpak »

Je had inderdaad nooit de eindtorren mogen monteren terwijl je V(be) multiplierprobleem niet is opgelost! Je 30VA trafootje is een mooie oplossing voor het foutzoeken zonder de eindtorren. Overigens ook met. Ga nu eerst eens meten wat de spanning over de V(be) multiplier is (C->E) en dan over die 100R weerstand. Dat had al veel eerder moeten gebeuren. Ik ga het niet nalezen maar het is vast al eerder aan de orde gekomen.

De hele hap opnieuw opbouwen heeft zoals verwacht geen oplossing gegeven. Scoop heeft op dit moment geen zin. Eerst moeten de DC condities in orde zijn.

Tjerk
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Hij doet het. :yeah:

Alles uit gesoldeerd. Alles nagemeten.
Alle transistors waren OK. Uitgemeten met test-schakeling onder 15v.

1 condensator 100p vervangen. Hij gaf geen sluiting, maar het omhulsel was er half af. Waarschijnlijk door hem eruit te prutsen met de warmte van de warme luchtblaser en scherp kantje van het pincet toch beschadigd. Mogelijks is hij nog goed, maar het zekere voor het onzekere genomen.

1 pinnetje van de opamp was 90graden omgebogen. Dit leek me nu niet gebeurt toen de componenten aan de kant te lagen.
Een beetje geplooid ja dat zo nog kunnen, maar 90graden...
Toch straf want ik ben nogthans heel voorzichtig geweest.
Groot vermoeden dat dit de fout was.

De 100 ohm weerstand die half doorgebrand was moet ik nu tijdelijk wel vervangen door 2x220 ohm weerstanden want ik had geen 1w beschikbaar.

Over de weerstand meet ik 1,225V.
Op de testpunten de instel-spanning op 25 mV afgeregeld. Koelblok is net verlost van de kille metaal gevoel, dus nog niet eens lauw. (Kan afgeregeld worden tussen 10-40mV)
(Moet nog eens tegoed gedaan worden want nu heb ik onvoldoende tijd.)
Op de uitgangen meet ik 3,1mV en 2,3mV DC.

Nu een moment vinden om hem een stresstest te geven.

Ben blij dat die nu doet. :yeah: :proost:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door cool »

=D>
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Versterkers werden afgelopen dagen onder stress gezet.
Beide (eentje met originele Toshiba en eentje met de Chinese Tosihba) hebben het niet begeven.

Na het uit-solderen en doormeten van de andere transistoren ben ik vrij zeker dat het allemaal echte zijn.
Uitgezonderd de D669. Die heeft een plastic behuizing. De informatie die ik erover terugvind is met metalen rugzijde.

De plastic versie zit er momenteel in. Mogelijks vervang ik die nog door die met een metalen rugzijde(heb ik nu toch liggen). Lijkt me toch beter geschikt in die positie.

DC offset voor de versie met echte Toshiba is 3,1mV en 2,4mV
De Chinese versie meet 0.1mV en 1,7mV.
Met een SMPS voeding van 35-0-35v meet ik voor het bereiken van overbelasting een spanning van 56Vpp bij een last van 6ohm. Die zou dan neerkomen op 65Wrms.

Als ik het me nog goed herinneren wordt dit bereikt met een ingangssignaal van 900mVpp.
Dit lijkt me nogal laag en zou ik toch wat willen optrekken.

Welke weerstand(en) bepalen hoeveel versterking deze schakeling heeft?
Screenshot_2025-06-03-14-21-53-27_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
Is het R30?
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Driekwartgeleider »

R29 en R30 zijn samen bepalend voor de closed-loop gain. Heeft ook invloed op de stabiliteit.
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Driekwartgeleider »

Alternatief de gain van de eerste op-amp aanpassen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Op het bordje zit een 4k7 en een 180 ohm weerstand.
In een ander schema zit een 3k6 en 160 ohm.
Het tweede schema heeft dan weer een 3k6 en een 1k weerstand.

:think:

Ik zou precies die 180 willen vervangen door een 500-1k.
Hoe de weerstanden zitten rond de eerste opamp moet ik nog eens uitvlooien.
Veel weerstanden blijven er op die plek op het bordje niet meer over.
Enkel 2k2 / 47k / 100k en 1k.
Zijn wel weer andere waarden dan in de verschillende schemas.
IMG_20250603_160318.jpg
hifidiy-sf60-v2.jpg
sugden.png
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Driekwartgeleider »

Het zijn spanningsdelers die van de uitgang naar nul lopen. Op de 'middelste' node van de spanningsdeler staat een spanning welke teruggekoppeld naar een inverteerde ingang de gain en feedback bepaalt. Die condensator die parallel staan aan de 'eerste' R is voor de stabiliteit. Beter niet te veel afwijken, dan heb je kans op instabiliteit. De eerste stage met die enkele op-amp is ingesteld volgens hetzelfde principe.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Nu de print redelijk goed overeenstemde met de "gevonden" schema's is de afwijking rond de opamp wel groot

Met doormeten van de componenten kom ik tot volgende schakeling.
IMG_20250604_105849.jpg
De eerste opamp is ingesteld als buffer.
De tweede ??? Een verschil versterker? Die condensator tussen in en uitgang lijkt me wel raar.

Wijzigingen van de 180 ohm weerstand zal ook inpakt hebben op de werking van de opamp.
De 180ohm op de print is op een schema een 160 ohm en op het andere 2k.

Misschien is de 4k7 weerstand verlagen naar 3k6 (zoals in de 'gevonden' schema's) een betere optie om de versterking te verlagen.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door 90000006 »

Schema kan niet kloppen zo. Plus en min ingang van de tweede opamp moeten omgekeerd. En het netwerk met de 4k7 // 33p zit vast aan de uitgang. Waarmee het ook waarschijnlijk is dat die 100pf niet zit zoals getekend.

De 4k7 verlagen of de 180 ohm verhogen verlaagt inderdaad de versterking.. Check daarna wel de stabiliteit, zou kunnen dat je de 33p wat moet aanpassen. Blokgolf op de ingang en de scope op de uitgang van de opamp en kijken hoe de golfvorm weer uit ziet.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Vond het schema idd al raar. Zal het nog eens tegoed uitmeten.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Eens snel enkele pinnen uitgemeten.
De 100p zit toch tss pin 6&7. Lijkt me heel raar.

Pin 6 (geïnverteerde ingang ) zit via 220p aan de grond en via 1k aan de uitgang vd 1st.

Ook in de schemas zit de 4k7//33p ( op schemas 3k6//47p) ook op de niet geïnverteerde ingang(pin5) vd 2de opamp
IMG_20250604_131915.jpg
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Driekwartgeleider »

Gooi nog eens een stapel schema's omhoog, kijken welke er nu boven komt te liggen. :lol:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

De voorgaande schema's werden aangereikt als leidraad om fout terug te vinden verder in de schakeling(meer bepaald rond de D669).
Het vermelde schema komt vaak niet overeen met de werkelijkheid. Vandaar.
Dit was hier niet het geval
(Buiten dat het slecht leesbaar is).

Nu rond de opamp klopt het bijbehorende schema voor 95%.
De condensator van 100p ontbreekt en de condensator van 100uF na de 180 weerstand wordt niet vermeld.
De rest komt overeen met wat ik had opgemaakt.
-768769354-2017097743.jpg
IMG_20250604_105849.jpg
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door Driekwartgeleider »

inkoppertje, vermits het schema nu wel klopt. Ingangsdeler zit er al, 47k verlagen naar pak hem beet 22k.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Fout zoeken versterkermodule SF60 ... Waar te beginnen?

Bericht door bart Luyckx »

Is het niet beter om de versterking te verlagen ipv het ingangssignaal te verzwakken?

Ik heb enkele metingen uitgevoerd met verschillende weerstandswaarden voor de terugkoppeling.
Voeding is +-35Vdc (bordje kan tot AC36v)
Standaard is 4k7 / 180. Dit geeft een versterking van 29,5db. 640mV aan de ingang geeft dan maximale uitsturing.
3k6 / 180 geeft 27db. Rond de 850mV heb je dan maximale uitsturing.
3k / 180 geeft 26 db.
4k7 / 470 geeft 20,7db. Maximale uitsturing bereik je dan 1,75V.

Condensatoren werden niet aangepast. Bij geen enkele combinatie trad er oscillatie op.

Er komt nog een voorversterker bij die ook nog een minimale versterking geeft.
Zelf weet ik niet wat de ideale waarden zijn voor een bron met standaard 2V uit.

Oh ja, niet onbelangrijk. Ondertussen heeft hij ook al wat muziek gespeeld.
Klinkt helemaal niet slecht.
De 10Hz ondergrens haalt hij wel niet. Vanaf 40hz zie ik al verval optreden. In mijn toepassing is dit onbelangrijk. Met een grotere ingangscondensator valt dit nog wel te verbeteren.
Plaats reactie