Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
milan2004
Berichten: 1
Lid geworden op: do 13 mar 2025, 19:07

Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door milan2004 »

Hallo, ik ben helemaal nieuw op het gebied van audio. Nu heb ik recent een set Vifa Formats kunnen bemachtigen. Nu zit ik alleen met een klein probleempje. Mijn beide tweeters zijn kapot het de ; HT300D op precies te zijn. Nu vroeg ik me af of iemand deze misschien in bezit heeft en ze aan mij wilt verkopen of dat iemand weet waar ik deze kan aanschaffen? Dankjewel alvast!!!!
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door bert stoltenborg »

Je kon altijd nieuwe membranen kopen voor die dingen.
Maar dat was in de Rolf en Dorette Smulderstijd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door Ronkel »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door Henkjan »

hoi Milan, welkom hier
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door markbakk »

bert stoltenborg schreef: do 13 mar 2025, 21:59
Je kon altijd nieuwe membranen kopen voor die dingen.
Maar dat was in de Rolf en Dorette Smulderstijd.
Rolph is de zelfbouw voorbij, zo te zien aan de Kii's. Maar klopt, zij deden altijd wel moeite voor de kleine klant.

Even goed is nieuwe butterfly's voor deze ferrofluids altijd een beetje hit and miss, je moet eigenlijk de ferrofluid ook vervangen. Zonder die aludomes tekort te doen, een (nieuwe) D27 textieldome is een goede drop-in. Maar op dit moment ook niet leverbaar, vrees ik.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door beijert »

Zijn er ook scan speaks die één op één passen? Zoals met sommige softdomes het geval is?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door ray5150 »

Volgens speakerenco is de Seas H1212 een "mogelijke vervanger" :
https://www.speakerenco.nl/ht300-d-hela ... leverbaar-
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door Ouwebok »

Zit er ook niet zo’n Vifa WP xxx mid units in die mogelijk uitgedroogde en verharde rolranden hebben? Mogelijk vragen die ook om aandacht of vervanging?
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door bert stoltenborg »

beijert schreef: vr 14 mar 2025, 17:31
Zijn er ook scan speaks die één op één passen? Zoals met sommige softdomes het geval is?
Ik had toen een hele zooi membranen en die pasten in al die magneetstelsels. Ik was toen al wel klaar met dat gemekker over verschillen in klank en zo. Vooral omdat Rolph, ergens eind jaren '80 zei dat al die verschillen te maken hebben met marketing. Scanspeak wordt handmatig gemaakt. Vifa fabrieksmatig. Scan speak heeft toleranties van 20 %, Vifa van 2 %. Mooie kearl,
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door markbakk »

Zeker. En mits goed gelijkgetrokken in niveau lijkt het allemaal zo veel op elkaar dat zelfs gouden oortjes het moeilijk krijgen.
BOT ik denk dat de H0831 of de H0881 van SEAS een goede optie is. Maarrrr ik zou eerst eens kijken naar en voelen aan de rol randen van de middentoner. Waarschijnlijk zijn die inmiddels hard en bros geworden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door Pjotr »

Is dat een typische Vifa kwaal die stug/bros geworden rolranden? Van Seas lees ook dat ook wel eens. Ik heb die merken eigenlijk nooit gebruikt. Met andere merken heb ik daar nooit iets van gemerkt. Behoudens schuimranden dan.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door Ouwebok »

Daar staat hier op het forum veel over geschreven, o.a. viewtopic.php?p=1987243&hilit=Harde+rolranden#p1987243
(Geldt ook voor de kleinere units van die serie).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door Pjotr »

Ja die ken ik, maar mijn vraag was of dit juist expliciet de ervaring met deze merken betreft. Met de Fransozen en Britten heb ik nooit last gehad
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door markbakk »

Mijn ervaring met eigen spul beperkt zich tot vier P17’s, vier M13’s en twee Seas P14’s… mooi congruent met wat hier en daar zo wordt gepost. Ik heb niet één kleine Vifa die de tand des tijds goed heeft doorstaan. Wel weer flink wat grotere en dito tweeters.
[Edit]Nieuwe Vifa-rolranden lijken weer leverbaar!
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door bert stoltenborg »

Pjotr schreef: za 15 mar 2025, 10:24
Ja die ken ik, maar mijn vraag was of dit juist expliciet de ervaring met deze merken betreft. Met de Fransozen en Britten heb ik nooit last gehad
Ik ken het ook alleen van Vifa. Toen in de studio van Dick 'Vandenberg' Kemper de monitoren met vifa 17 cm midlaags en d27 tweeters heel bleven heeft Stage Accompany een serie speakers gemaakt met die dingen erin, en dat werd inderdaad allemaal stijf & bros en die ferro droogde uit.
Ik ken nog mensen die al meer dan 30 jaar speakers met Vifa 21's hebben en die blijven wel goed.

Toen SA de XL-bin ontwikkelde heb Ik met Philip de Haan bij mij in de tuin een stel woofers voor ons bandje gemaakt, met net als de XL een bandpass kast en daar hebben we toen allerlei speakers in getest om eens te zien of je daar een trend uit kon afleiden, 18" Aura's, 17 cm Vifa's, 21 cm Vifa's en misschien nog meer, weet ik niet meer. Was in de winter en we kregen bij die 17 cm Vifa's rare meetwaarden, er kwam helemaal geen laag uit. Impedantie gemeten en de fs was heel hoog. Op een gegeven moment hebben we die dingen opgewarmd, gemeten, en toen waren ze gewoon, daarna ff in de diepvries gelegd en toen ging die fs weer naar boven de 150 Hz. De vifa 21 hadden dat niet. Zal dus aan het materiaal van de surround zijn te wijten. Dat zal ook met dat verouderen te maken hebben.
(Laatst wilde trouwens m'n ouwe Volvo niet starten als het koud was. Hoop tevergeefs geprobeerd en op een gegeven moment het brandstofrelais verdacht; ik herinnerde me de diepvriestruuk en heb dat relais in de vrieskist gelegd; auto deed het daarna niet. FF met de föhn erop en dan startte de Zweed weer als een zonnetje. Relais vervangen en probleem opgelost. Dus dat geouwehoer met luidsprekertjes levert ook wel eens iets nuttigs op :lol:).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door Pjotr »

:lol: Thanks! Geeft wel een beetje inzicht. Hopelijk gaat de huidige generatie Vifa's wel lang mee. Evenals de vervangings surrounds. Heb hier nog een stel KEF B110's in een CB van denk ik inmiddels 50 jaar oud en dat speelt nog als vanouds.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door beijert »

Ik heb nog een vracht van die vifa's voor stage accompany liggen. Die zijn 16ohm.

Hoop dat die randen nog goed zijn. :hide:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Ik zoek Vifa tweeters HT300D

Bericht door Ronkel »

Ik zie ze hier net op het forum worden aangeboden:

viewtopic.php?t=32861
Plaats reactie