17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Pjotr

Re: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025

Bericht door Pjotr »

Scherp opgemerkt! Gezien de grootte en de vorm van de krassen is iemand ruig bezig geweest. Indien behorend tot de inboedel de schoonmakers wellicht?
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 03 jun 2025, 8:08, 1 keer totaal gewijzigd.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

satefan schreef: ma 02 jun 2025, 19:39

Hallo Dries,

Ik ben flink onder de indruk van jouw soundbar. Het klinkt gewoon geweldig goed, en de form-factor en het gebruikersgemak zijn ideaal. Je hebt me de modules laten zien, maar ben benieuwd welk type dit precies is? En welke units gebruik je voor de weergave?

Het geluid uit mijn TV is ronduit slecht, en gezien de form-factor overweeg ik iets gelijks te maken. Ben dus even op onderzoek uit.

Groet!

Satefan
Bedankt.
Ik bekijk eerstdaags mijn nota's, en geef je alle info die interessant kan zijn.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Pjotr schreef: di 03 jun 2025, 7:44
Scherp opgemerkt! Gezien de grootte en de vorm van de krassen is iemand ruig bezig geweest. Indien behorend tot de inboedel de schoonmakers wellicht?
Best overlopen met de beheerder van de zaal voor dat het event begint en dit ook doen na afloop .
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Super vervelend, wat een diepe krassen ziet het hout er naast liggen. :(
Mijn apparatuur stond op de grond, , behalve mijn laptop.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik vind het leuk om er weer eventjes geweest te zijn en weer wat oude gezichten gezien
Ook fijn om eens kennis gemaakt te hebben met de one en only Pjotr O:) Mischa uit Breda weer tegen gekomen geheel onverwacht, hij was bij mij in huis en we waren druk aan het kletsen en vergat dat ik een ei ik met spek aan het bakken was
Dat stond te verkolen :lol: Ik heb mn Teflon pan schoon kunnen krijgen :D
Jammer van die Tafels :roll: Weer een rot klus voor de organisator, misschien kan iemand er nog een setje …… hoe heten die dingen ook al weer Baffels ? HJ had ze eens bij Tafelblad met kringen en een paar luidsprekers erin.
Misschien zien we ze als een project volgend jaar op zijn kant staan
Bedankt allemaal
OpaBert
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Ik wil best samen met de rest die daar gestaan heeft een duit in het zakje doen ondanks dat het lijkt dat we het niet veroorzaakt hebben. Maar met name omdat het voor Bas en de toekomst best gezeik kan opleveren. We kunnen in de toekomst er ook iets overheen gooien zodat wij nooit de reden kunnen zijn van beschadigingen. Of een foto vooraf en aan het eind. Tegelijk is het natuurlijk sneu dat men zich zo moet indekken. Maar ik snap hoe dit gaat Bas zit in een nare wel/niet situatie en we kunnen niks bewijzen. Enige waar ik bang voor ben is dat het tafel blad vrij aan de prijs is... Wat denken jullie ?

Ik dacht eerst nog even ojee mijn. Versterker waarvan een voet af valt... Wellicht de oorzaak maar die stond op de vloer :) en ik ben me er bewust van dat dat voetje er af valt haha.

Mijn luidspreker kabels zijn kort dus ik zet hem 9/10 keer op de grond.
Laatst gewijzigd door WrineX op di 03 jun 2025, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
hardbats

Bericht door hardbats »

Het zijn schijnbaar maar ikea bladen, ze dacht tussen de €50/€75 maar dat ging ze uitzoeken.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Oooh ok, de voeten lijken ook ikea voeten. Nouja ik wil best wat bij dragen om te voorkomen dat je kosten van de verzekering omhoog gaat indien nodig.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

OpaBert schreef: di 03 jun 2025, 16:25
Ik vind het leuk om er weer eventjes geweest te zijn en weer wat oude gezichten gezien
Ook fijn om eens kennis gemaakt te hebben met de one en only Pjotr O:) Mischa uit Breda weer tegen gekomen geheel onverwacht, hij was bij mij in huis en we waren druk aan het kletsen en vergat dat ik een ei ik met spek aan het bakken was
Dat stond te verkolen :lol: Ik heb mn Teflon pan schoon kunnen krijgen :D
Jammer van die Tafels :roll: Weer een rot klus voor de organisator, misschien kan iemand er nog een setje …… hoe heten die dingen ook al weer Baffels ? HJ had ze eens bij Tafelblad met kringen en een paar luidsprekers erin.
Misschien zien we ze als een project volgend jaar op zijn kant staan
Bedankt allemaal
OpaBert
eens er zijn weinig mooie verhalen over de sets, ik ga even in mijn geheugen graven. heb er wel een aantal geluisterd ! ik heb alleen geen fotos :( maar zal eens rond kijken hier of er fotos bij zitten van de setjes die ik geluisterd heb.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Aangezien ik ook een van de bezoekers ben Doe ik mee aan betaling van nieuw tafelbladen
Bij deze
beijert

Bericht door beijert »

Idem hier! Shit happens tenslotte.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

WrineX schreef: di 03 jun 2025, 16:42
... ondanks dat het lijkt dat we het niet veroorzaakt hebben.

Tenzij die kist op tafel werd volgestouwd met apparatuur. Dat kan natuurlijk ook. Daar wil je dan wel wat mee draaien en schuiven om het gewicht wat over de rand te krijgen, en tegen je aan te trekken. Als je hem eerst voor je uit boven de tafel moet optillen, wordt zo'n grote kist veel moeilijker hanteerbaar.
beijert

Bericht door beijert »

En IKEA is niet wat het was.

De tafel boog behoorlijk door met mijn versterker :lol:
hardbats

Bericht door hardbats »

Als ik een prijs weet vanuit De Ruimte dan zal ik hier een betaalverzoek delen. Dan komen we er denk ik gezamelijk wel uit en kunnen we volgend jaar gewoon gebruikmaken van De Ruimte zonder een zure nasmaak van dit jaar.
We gaan er dan wel even op letten hoe we het aantreffen en achterlaten.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

:goedzo:
Precies O:)
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

OpaBert schreef: di 03 jun 2025, 17:00
Aangezien ik ook een van de bezoekers ben Doe ik mee aan betaling van nieuw tafelbladen
Bij deze
haha nou als bezoeker was je zeker niet de schuldige ! :) maar met een aantal mensen is het zo opgelost en hoeft niemand diep in de buidel te tasten. wel erg aardig !

Bij deze mijn verslagje, ik ben hier vrij slecht in en kan niet zo mooie volzinnen maken over wat ik mee gemaakt heb.

martin.jpg
1. Bij aankomst heb ik mijn setje vast in de ruimte gezet (kantoor) waar Martin een demo gaf van een set luidsprekers met planar hoog (Dayton planar tweeter) en een rits kleine midrange drivertjes. en 2 woofers voor het laag (SB Acoustics) actief aangestuurd door een super koopje van een Rotel multiechannel versterker.
Als crossover werd er gebruikt gemaakt van 2 WONDOM bordjes, ik heb er zelf meermaals naar gekeken maar het was mij niet geheel duidelijk wat men exact nodig had. dus het was leuk om er eentje te zien, en iemand die ik wellicht later eens kan vragen hoe je ze gebruikt.

Ik had al gehoord van de bouw van deze set en ik zelf, had een vrij slechte ervaring met de tweeters. maar omdat deze hoog gecrossed waren (4khz) en er natuurlijk een hele berg gebruikt waren, waren er 0 van de problemen die ik had jaren terug met een enkele.

het geluid was ruimtelijk en het hoog erg clean precies zoals ik zou verwachten van een planar tweeter. het laag was niet extreem aanwezig (vind ik wel prettig maar wellicht een vleugje meer onder 120hz zou wel mooi zijn) ik denk dat er nog wat ruimte is om met de balans te spelen tussen het laag/mid. mooie is natuurlijk dat dat vrij makkelijk aan te passen is. erg leuke compacte set met het hoog wat sommige (zoals ik) fijn vinden van een planar magnetic.

Martin gaf aan dat hij het leuk vind om dingen een beetje betaalbaar te houden, en daar kan ik me 100% in vinden :) iets wat je jezelf oplegt en dat kan een leuk uitgangspunt zijn om iets te maken.

4 inch driver.jpg
2. Na Martin was TTS aan de beurt (Kantoor) met een setje fullrange drivers van Lii audio.
het is ongelofelijk wat daar uitkomt voor de grote van de driver. fullrange drivertjes hebben iets wat ik zelf erg leuk vind om naar te luisteren (de beperking die je jezelf oplegt bijvoorbeeld vind ik altijd leuk) (ooit de Needles gemaakt erg fan van maar hebben hun beperking). het idee dat je dat uit een drivertje kan krijgen vind ik ook altijd vermakelijk ! ze speelde na mijn beleving luid en waren nog wel een klein beetje scherp ondanks de baffle step die de nacht ervoor nog in elkaar gezet was! met sommige nummers ging dat perfect andere een scherp randje. maar ik moet er bij zeggen de ruimte is natuurlijk gigantisch voor zo een kleine driver !!! en de plaatsing is zoals bij fullranges bijzonder om naar te luisteren.
BAS.jpg
3. Als 3e dacht ik ik ga eens in de grote ruimte kijken (iets waar ik tot dusver nooit aan toegekomen was)
Op het moment dat ik binnen kwam waren de speakers van HardBats aan het spelen. toevallig een nummer wat ik niet goed ken (koor, een nummer wat meermaals terug kwam op verschillende sets) maar het was meteen duidelijk dat het niet klonk als de vorige set. veel meer ingetogen en gedefinieerd.

Gebruikt waren 2 grote 15 inch SB Acoustics laag drivers een GRS Neo3 clone en een Purify woofer als mid. ik ken het nummer niet dus kan er niet veel meer over zeggen dan dat het mooi klonk. maar ik was ook met name extreem gecharmeerd van de looks. de afronding rond de bass woofers en dan een zwart doek voor de woofers (vind grote woofers meestal niet zo mooi, beetje PA achtig) gaf me een enorme 70's vibe (70 is weer helemaal in), zag er mooi uit ! stalen frame intern en het hele frame omringd door mooi hout ! mooie set en aardig aan het gewicht had ik vernomen :)

satefan.jpg
4. Ik stond even buiten een koffie te drinken en ik dacht WTF wat is dat laag uit ruimte 2.
trof daar de passieve versie aan van de speakers van Satefan, ik heb deze eerder gehoord maar hoe dan ook was het weer een "HOE DAN" gevoel. het zijn eigenlijk speakers die niet onderdoen aan een grote vloerstaander. en hoe ze er uit zien..... dat is watertanden !!! het feit dat hij het ook voorelkaar heeft gekregen in een passieve versie vind ik nog het mooist. een dsp is handig en je kunt er dingen mee die anders wellicht onmogelijk/moeilijk zijn. dus des te mooier dat dat gelukt is. over de looks... tja... ik kan me nog herinneren dat ik zei dit is als een natte droom... ik ga even naar het toilet... prachtig !

baffle step.jpeg
5. Wat later in ruimte 2 een setje prachtige afgewerkte witte speakers van Pon-E, stonden daar voor een meting. ik had ze gehoord voor de meting en dacht , wat betreft geluid een beetje schel. ze hebben na de meting wat aangepast en de baffle step wat naar beneden geschoven van 500 naar 250Hz en uit eindelijk een compensatie van -4dB toegepast. oei oei oei wat een verschil. Als woofer was een Dayton gebruikt en als tweeter een SB Acoustics. ik weet niet de model nummers maar, tjonge. dat is een hoop waar voor het geld !! wat een verschil. geen idee wat ze kosten maar daar kun je mee thuis komen !!

Hierboven is een selectie, en er is een hoop wat ik niet gehoord heb, dus ik hoop dat andere daar iets over kunnen vertellen !

buiten dat, de sfeer was top, de locatie was top. en ik vond het leuk om met zoveel mensen lekker te kletsen over onze hobby ! top ZBA !
Laatst gewijzigd door WrineX op di 03 jun 2025, 19:46, 9 keer totaal gewijzigd.
Pon-e

Bericht door Pon-e »

hardbats schreef: di 03 jun 2025, 17:49
Als ik een prijs weet vanuit De Ruimte dan zal ik hier een betaalverzoek delen. Dan komen we er denk ik gezamelijk wel uit en kunnen we volgend jaar gewoon gebruikmaken van De Ruimte zonder een zure nasmaak van dit jaar.
We gaan er dan wel even op letten hoe we het aantreffen en achterlaten.
Goed plan!
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

lijkt me een goed plan !! de ruimtes en omgeving zijn top. dat willen we niet missen :)
Laatst gewijzigd door WrineX op di 03 jun 2025, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Pon-e

Bericht door Pon-e »

eQuanD schreef: ma 02 jun 2025, 16:56
Toen ik 's avonds huiswaarts reed schoot het me te binnen dat ik tijdens de luistersessie van de soundbar mogelijks een onduidelijk antwoord had gegeven op een vraag. De vraag was hoe het zat met de toonregeling van de soundbar. Mijn antwoord was dat er een mogelijkheid was om de klank aan te passen bij gebruik van de soundbar voor muziekweergave of als geluid bij TV kijken. De klank kan inderdaad geregeld worden afhankelijk van het gebruik. Ofwel 'flat' bij muziek, ofwel iets meer hoog bij TV-gebruik om de verstaanbaarheid van spraak te verbeteren, of iets meer laag om bepaalde effecten bij een film te accentueren. 

Maar als de vraag eerder was hoe de klankregeling tijdens de luistersessie ingesteld was, had ik een beter antwoord moeten geven:
Er is bij de gebruikte 2.1 versterker module geen toonregeling, in de zin van bijregelen van hoog of laag (Treble  & Bass). De versterker module bestaat uit 3 versterkers, 2 voor de front kanalen, en één voor de woofer. Het volume van de front kanalen kan geregeld worden, en ook de frequentie vanaf waar ze mogen meespelen (highpass). De versterker voor de woofer kan eveneens in volume ingesteld worden, en tot welke frequentie die mag meespelen (lowpass). Bij de luistersessie in Breda waren de front kanalen en de woofer op eenzelfde niveau ingesteld, en de overname op 200 Hz.

Nu merk ik ook dat het versterkerboard dat Anne (Pon-e) gebruikt in zijn ontwerp ook gebaseerd is op de TPA3116D, zoals bij mij, maar ik heb geen DSP. Bij het luisteren naar Anne zijn set, waren enkele verbeterpunten aan het licht gekomen door Satefan, en heeft ie enkele suggesties gedaan. Na aanpassing op de laptop door Anne was dit meteen een grote stap vooruit. Machtig is dat!

Een leuke dag geweest !
Dries
Hallo Dries,

Was inderdaad een indrukwekkend geluid uit de Soundplate. Toen ik de ruimte binnenkwam, snapte ik niet helemaal waar het geluid nu vandaan kwam. Het vulde gewoon de hele ruimte. Mooi ontwerp. En inderdaad wel leuk wat voor geluid uit er deze versterkerbordjes komt, ze sturen blijkbaar moeiteloos dit soort woofers aan.

Gelukkig hoorde Stefan bij mijn speakers dat er iets niet goed zat in de toonafstelling, we hebben dat toen ter plaatste het aangepast in het bordje. En daarna klonk het een heel stuk beter. Ga nu nog een extra brace in de kast zetten en demping aanbrengen (je hoorde nog trillingen/resonantie van het laag). Ben benieuwd hoe het daarna klinkt. Erg leuk om zo met elkaar te luisteren én te verbeteren!
Jos ging ook aan de slag met de filters van zijn prachtig mooi afgewerkte speakers op basis van de (beginners)handleiding die ik gemaakt heb over meten en filters maken in REW. Zie viewtopic.php?p=2109674#p2109674

Ontzettend leuke en leerzame dag!

Anne
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Anne / Pon-E klonken als een klok na de aanpassing. mag ik vragen welke drivers het precies waren ? die laag unit presteerde boven verwachting en ik ben al tijden opzoek naar iets wat goed klinkt zonder een Purify te kopen :)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

WrineX schreef: di 03 jun 2025, 18:01
OpaBert schreef: di 03 jun 2025, 17:00
Bij deze

haha nou als bezoeker was je zeker niet de schuldige ! :) maar met een aantal mensen is het zo opgelost en hoeft niemand diep in de buidel te tasten. wel erg aardig !

Maar jullie hebben dit evenement mogelijk gemaakt en jullie hebben dit ook niet bewust en opzettelijk beschadigd
En waar gehakt wordt ………
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

ik hoop dat andere mensen nog mooie verslagen typen, er is een hoop wat ik niet gehoord heb, en dit jaar is inderdaad een beetje laag wat betreft verslagen. zeker dat andere dit beter kunnen dan ik, en het is leuk om te lezen. (krijg je toch nog wat mee van dingen die je niet gehoord hebt, ondanks dat dat 9/10 vrij persoonlijk is)
Laatst gewijzigd door WrineX op di 03 jun 2025, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
cool

Bericht door cool »

@Bas : Na afloop had ik het idee dat de inkomsten niet voldoende waren Bas. Een aantal mensen hebben nog wat in de pot gedaan. Speel je wel kiet nu?
richard

Bericht door richard »

WrineX schreef: di 03 jun 2025, 18:42
... zeker dat andere dit beter kunnen dan ik,
Weet je dat wel echt zeker?
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

richard schreef: di 03 jun 2025, 19:34
Weet je dat wel echt zeker?
120% maar dat maakt ook niet uit :) ieder zijn ding !
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”