2x 5V naar symetrisch +-5V
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
2x 5V naar symetrisch +-5V
Hallo iedereen,
Ik heb een mooie gereguleerde lineaire voeding gekocht, deze heeft 2 x 5V uitgang. Ik was in de veronderstelling dat ik door de + en - van beiden in het middel een virtuele ground kon maken, echter deze voeding vind dat niet ok. Ik heb de weerstand gemeten tussen beide + aansluitingen en die lijkt 0. Ik heb de 25W versie met de Jung regulator (de pro uitvoering)
Het circuit lijkt op t oog wel dubbel opgebouwd. Het gaat om deze voeding; https://www.alibaba.com/x/16myyR?ck=pdp
Hiermee wil ik dit output board voeden; https://github.com/iancanada/DocumentDo ... A861IV.pdf
Ik heb 50mA nodig
Nu vond ik deze schakeling op EEVblog; Ik heb alleen geen idee of ik deze schakeling kan gebruiken en welke waarden en welke transistoren en opamp ik dan nodig heb. Het liefst gebruik ik de beste opamp en transistoren om zoveel mogelijk van de kwaliteit van de voeding te behouden.
Zou iemand mij op weg kunnen helpen??
PS: Ik woon in thailand, bangkok en heb een electronica winkel in de buurt maar heb dus wel wat genierieke componeten en merken nodig denk ik.
Ik heb een mooie gereguleerde lineaire voeding gekocht, deze heeft 2 x 5V uitgang. Ik was in de veronderstelling dat ik door de + en - van beiden in het middel een virtuele ground kon maken, echter deze voeding vind dat niet ok. Ik heb de weerstand gemeten tussen beide + aansluitingen en die lijkt 0. Ik heb de 25W versie met de Jung regulator (de pro uitvoering)
Het circuit lijkt op t oog wel dubbel opgebouwd. Het gaat om deze voeding; https://www.alibaba.com/x/16myyR?ck=pdp
Hiermee wil ik dit output board voeden; https://github.com/iancanada/DocumentDo ... A861IV.pdf
Ik heb 50mA nodig
Nu vond ik deze schakeling op EEVblog; Ik heb alleen geen idee of ik deze schakeling kan gebruiken en welke waarden en welke transistoren en opamp ik dan nodig heb. Het liefst gebruik ik de beste opamp en transistoren om zoveel mogelijk van de kwaliteit van de voeding te behouden.
Zou iemand mij op weg kunnen helpen??
PS: Ik woon in thailand, bangkok en heb een electronica winkel in de buurt maar heb dus wel wat genierieke componeten en merken nodig denk ik.
Re: 2x 5V naar symetrisch +-5V
De schakeling die je hebt gevonden is een rail splitter, m.a.w. die kan je een spanning van +10 V (en massa) splitsen in +10, +5 V (en massa), wat je ook kan beschouwen als +5, 0, -5 V. Alleen heb je geen +10 V dus dit is niet wat je nodig hebt.
Om +5 V om te zetten in +5 V en -5 V, zou je een module van Traco Power kunnen gebruiken. De TDN 1-1221WI voldoet aan je eisen. Eventueel kan je extra filtering toevoegen in de vorm van een weerstand en condensator op elke uitgang.
Om +5 V om te zetten in +5 V en -5 V, zou je een module van Traco Power kunnen gebruiken. De TDN 1-1221WI voldoet aan je eisen. Eventueel kan je extra filtering toevoegen in de vorm van een weerstand en condensator op elke uitgang.
@Chocomel: Hartstikke bedankt. Ik ga deze dan bestellen zodat ik de voeding kan gebruiken.
Heb ik nog een andere vraag. Mocht ik later nog een exact dezelfde gereguleerde voeding kopen die ook 5V genereerd, zou ik die dan geinverteerd kunnen aansluiten, dus;
PSU1 gnd naar min, + naar +
PSU2 gnd naar +, + naar -
??
Heb ik nog een andere vraag. Mocht ik later nog een exact dezelfde gereguleerde voeding kopen die ook 5V genereerd, zou ik die dan geinverteerd kunnen aansluiten, dus;
PSU1 gnd naar min, + naar +
PSU2 gnd naar +, + naar -
??
Dat verschilt per voeding. Bij sommige zit de min vast aan de randaarde en dan kan het niet. Of het omgekeerde altijd geldt, dat het wél kan als de min niet aan de randaarde zit, weet ik niet.
@Chocomel: Ok dank je, ik ga t eerst met deze module aansluiten, nogmaals hartelijke dank
Heb ik nog een vraag, je had het over extra filtering toepassen op de uitgang. Ik zie in de datasheet staan dat ik max 470uF mag gebruiken maar dat lijkt me wel heel erg veel. Wat zou ik kunnen proberen denk je als uitgangweerstand en capaciteit? Zou dat in de vorm van een RC circuit moeten waarbij de weerstand R = U/I = 5V/0.02 = 250 ohm? En welke capaciteit zou ik dan t best kunnen gebruiken? en bi/unipolair?Chocomel schreef: ↑di 03 jun 2025, 14:45De schakeling die je hebt gevonden is een rail splitter, m.a.w. die kan je een spanning van +10 V (en massa) splitsen in +10, +5 V (en massa), wat je ook kan beschouwen als +5, 0, -5 V. Alleen heb je geen +10 V dus dit is niet wat je nodig hebt.
Mmm ik heb zojusit nog een EMC Consideration sheet gevonden met deze waarden maar dat is alleen op de input, en die is mega-schoon vanuit mijn voeding, is niet nodig neem ik aan?? Sorry voor alle vragen maar ik bedacht me, des te beter ik deze module implementeer, des te kleiner de kans dat ik later nog wat wil veranderen
Dat van de EMC-consideration lijkt me bedoeld te zijn om andere apparatuur niet te storen. Zo'n dc-dc-omzetter is namelijk een schakelende voeding.
Ik heb nog even naar je IV board gekeken en daar zitten al 1000 uF elco's op. Dat gaat niet goed met deze Traco Power.
Ik heb nog even naar je IV board gekeken en daar zitten al 1000 uF elco's op. Dat gaat niet goed met deze Traco Power.
@Chocomel:
Nogmaals dank. Ik had inmiddels ook al de conclusie gemaakt dat dit niet een optimale oplossing zou zijn. Ik heb destijds voor mijn Soekris DAC een voeding gebouwd die ik naar +-5V moet kunnen omzetten. Dat is een SSR003 sjorstrom voeding
Nogmaals dank. Ik had inmiddels ook al de conclusie gemaakt dat dit niet een optimale oplossing zou zijn. Ik heb destijds voor mijn Soekris DAC een voeding gebouwd die ik naar +-5V moet kunnen omzetten. Dat is een SSR003 sjorstrom voeding