Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Deze worden wel erg laag ingezet he? Dan zou het moeten kunnen.
100hz kan je vergeten in ieder geval.
100hz kan je vergeten in ieder geval.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heren,
Leuk dat jullie al meedenken, het is ook voor het eerst in 107 pagina’s in dit topic, dat het weer concreet over speakerbouw gaat, fijn dat jullie kunnen helpen, mijn kennis is wat weggezakt /roestig.
Grofweg zie ik twee opties:
1) Een echte sub voor het oktaaf 20-40Hz als aanvulling voor de huidige AT/AMT baffles. Dit dan via de zwaarst mogelijke hypex plate amp (fusion?). Ik zal Jeroen dan moeten vragen om een extra uitgang op de Daudio ASP te maken, en checken of dit goed zal gaan qua delays.
2) Een volledige passieve gefilterde open baffle, met daarin deze 18 inch, en de eerder gepresenteerde 8 inch coax. Dit kan dan werken als 2e set of als alternatieve hoofdset maar dan alleen via de Chaos buizenversterker.
Optie 2 is relatief makkelijk, lekker weer avonden lang de meest debiele filters solderen en pielen. Nadeel van optie 2 heeft zich al bewezen, ik luister toch wel heel graag naar het AT/AMT midhoog, ik vrees dat de RCF/Altec baffles na een tijdje werkeloos aan de kant staan. Maar dit zou leuk project zijn, dat zeker.
Optie 1 heeft het voordeel dat ik mogelijk nog verbetering van de huidige set kan bereiken, door het echt diepe laag toe te voegen. Maar de set als geheel wordt weer complexer, een ASP aanpassing nodig, meetsessie om alles in te regelen, en voor de muziek die ik luister, is 20-40Hz denk ik niet perse nodig... dus veel moeite en geld voor niks?
Groetjes Walter
Leuk dat jullie al meedenken, het is ook voor het eerst in 107 pagina’s in dit topic, dat het weer concreet over speakerbouw gaat, fijn dat jullie kunnen helpen, mijn kennis is wat weggezakt /roestig.
Grofweg zie ik twee opties:
1) Een echte sub voor het oktaaf 20-40Hz als aanvulling voor de huidige AT/AMT baffles. Dit dan via de zwaarst mogelijke hypex plate amp (fusion?). Ik zal Jeroen dan moeten vragen om een extra uitgang op de Daudio ASP te maken, en checken of dit goed zal gaan qua delays.
2) Een volledige passieve gefilterde open baffle, met daarin deze 18 inch, en de eerder gepresenteerde 8 inch coax. Dit kan dan werken als 2e set of als alternatieve hoofdset maar dan alleen via de Chaos buizenversterker.
Optie 2 is relatief makkelijk, lekker weer avonden lang de meest debiele filters solderen en pielen. Nadeel van optie 2 heeft zich al bewezen, ik luister toch wel heel graag naar het AT/AMT midhoog, ik vrees dat de RCF/Altec baffles na een tijdje werkeloos aan de kant staan. Maar dit zou leuk project zijn, dat zeker.
Optie 1 heeft het voordeel dat ik mogelijk nog verbetering van de huidige set kan bereiken, door het echt diepe laag toe te voegen. Maar de set als geheel wordt weer complexer, een ASP aanpassing nodig, meetsessie om alles in te regelen, en voor de muziek die ik luister, is 20-40Hz denk ik niet perse nodig... dus veel moeite en geld voor niks?
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 06 jul 2025, 9:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het is nooit voor niets.
Maar dan wel even een nieuw topic aanmaken anders gaat dit helemaal de goeie kant op. En dat kan nooit de bedoeling zijn.
Maar dan wel even een nieuw topic aanmaken anders gaat dit helemaal de goeie kant op. En dat kan nooit de bedoeling zijn.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Voorlopig hou ik de brainstorm fase nog even hier. Beide opties zijn een flink project, ik ga er alleen aan beginnen als het echt kansrijk is. Liefst zou ik optie 1 denk ik realiseren, mits haalbaar, groot voordeel is ook maar 1 kast bouwen. Dit zou liefst impuls gecorrigeerd zijn, zit niet te wachten op aardbevingen, is dit mogelijk met ripole of doof je dan het geluid uit?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Toch wel een woofer voor een basreflex.
De spreekspoel is relatief kort xlin +/- 4 mm.
Voor een open baffle zou je een wat hogere Q willen hebben voor meer rendement op de resonantiefrequentie en een wat langere spreekspoel voor een langere lineaire slag. Gaat dat wel weer ten koste van het rendement in het laag-midden.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Laat je niet misleiden door die kleine voice coil overhang, de poolplaat is maar liefst 15 mm dik, dus de aandrijfkracht neemt relatief weinig/langzaam af bij grotere uitslagen. Deze woofers werden/worden voor PA ingezet voor echte laag/subwoofer toepassingen. Mijn broertje had deze vroeger in opgeschaalde karlsons, dit met een dikke amp erachter, hiermee voelde je je haren op je hoofd bewegen door het diepe laag.
Ik zit gebonden aan 12 m2, ik verwacht niet dat de xmax snel een probleem is, ik speel niet hard, het zou een subtiele toevoeging moeten zijn voor het laagste oktaaf.
Ik zit gebonden aan 12 m2, ik verwacht niet dat de xmax snel een probleem is, ik speel niet hard, het zou een subtiele toevoeging moeten zijn voor het laagste oktaaf.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik zie net dat een F501 ook high level input heeft, dan zou ik deze kunnen verbinden met de Daudio N1000 waarmee de AT woofers worden aangestuurd. Nadeel is dat het signaal voor de Hypex dan ook de dipool correctie van de AT woofers meekrijgt, maar hoe erg is dan, het laagste laag zal toch enorm geboost moeten worden. Wat is dan wijsheid, 2 woofers van 8 ohm parallel op 1 stuks 501, of twee stuks 501 en de woofers elk op 8 ohm?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik vind het lastig inschatten hoeveel vermogen er nodig zal zijn, een OB /ripole oplossing Zal wel dramatisch laag rendement hebben in het 20-40Hz gebied lijkt me..?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja en dan nog? Stel dat het 80dB is ofzo? Ik speel nu met de C1 met 83dB rendement en dat valt me ook nog niet tegen qua diepgang, misschien nog een sub tzt. Maar de Purifi hier doet nog niet moeilijk. Voor jouw situatie heb je 2 hoogrendement woofers van 18", die gaan niet veel moeten bewegen of de rest van de wijk merkt het?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nog minder rendement
Ik weet niet of je de dipole woofer van Linkwitz in het w frame gezien hebt, maar dat lijkt me makkelijk te maken, ff wat hout laten zagen bij je bouwmarkt, decoupeerzaag erdoor en klaar?
https://www.linkwitzlab.com/woofer.htm
Ik weet niet of je de dipole woofer van Linkwitz in het w frame gezien hebt, maar dat lijkt me makkelijk te maken, ff wat hout laten zagen bij je bouwmarkt, decoupeerzaag erdoor en klaar?
https://www.linkwitzlab.com/woofer.htm
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zoiets zat ik inderdaad aan te denken, is dit dan een dipole of ook een ripole? Verschil is mij niet heel duidelijk nog…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
En dipole en Ripole zijn hetzelfde. Ripole is alleen vernoemd naar de "bedenker" Axel Ridtahler
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ripole is wel een dipool maar een dipool is niet per se een Ripole. Een Ripole is een gevouwen en impuls gecompenseerde dipole. Het zou Walt wel weer een stangen constructie naar de muur minder opleveren 
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 02 jun 2025, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Stel ik maak ongeveer dat ding van Linkwitz, is het dan een kwestie van de kamers zo groot maken dat de woofer magneten er net inpassen? Of zijn er nog bepaalde rekenregels voor de volumes? De versie met de woofer fronten naar elkaar toe, en de magneet dwars door de kastwanden is wel compacter, spreekt me wel aan.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Volgens mij maakt dat allemaal weinig uit als het maar netjes past. Gewoon ff Googelen Walt op Ripole... 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Area of front chamber opening should be 1/3 to 1/4 of woofers’ combined piston area (SD).
For woofers having more than 10mm X-max, use 1/3 SD minimum.
For woofers with 10mm or less X-max, chamber area can be 1/4 SD.
Area of rear chamber opening should be 1/2 to 1 SD.
Chamber depth need not be greater than necessary to fit the woofer.
For woofers having more than 10mm X-max, use 1/3 SD minimum.
For woofers with 10mm or less X-max, chamber area can be 1/4 SD.
Area of rear chamber opening should be 1/2 to 1 SD.
Chamber depth need not be greater than necessary to fit the woofer.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Denk dat dit project wat minder vaart zal lopen, wil het eigenlijk in 1 keer goed genoeg maken, dus niet eerst een prototype…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Even schetsen, minimaal iets van 48 x 48 x 52cm:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Idee hoe de woofers te monteren, kast uit twee gelijk delen die op elkaar worden geschroefd:
