Ringkerntrafo bevestigen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door grimoire »

Door ray5150 werd ik er op gewezen dat de montage van de ringkerntrafo in een versterker die ik had gemaakt niet ok was. Ik had m op de bodem strak vastgemaakt met tyraps (gaat geen kant op)

Waarom zou dit een probleem kunnen zijn? Er zit plastic om de trafo en de draad ervan is ook nog eens van geemailleerd koper. Gaat het om de stevigheid, of om de veiligheid?

Als het om veiligheid gaat, zou dan stukken fiets-binnenband plaatje aluminium en een bout volstaan?

Op google kan ik geen antwoorden vinden, misschien weet hier iemand er meer van
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door ray5150 »

Blijkbaar heb ik je toch aan het twijfelen gebracht ? :wink:

Stevigheid, en veiligheid hangen in dit geval samen.
Zelf heb ik ook wel eens een ringkerntrafo gekregen zonder bevestigings materiaal.
(geen idee hoe het daarvoor heeft vastgezeten....)
met een grote bout, een paar stukjes fietsbinnenband, en een stuk alu heb ik toen ook zelf wat gemaakt.

Het mooiste zou zijn als je over een gatenzaag kan beschikken met ongeveer dezelfde diameter als de trafo.
Dan kun je een mooie ronde schijf ervan maken.
Niet te dun alu nemen ! anders trek je het kapot met de bout als je hem aandraait. 3 of 4 mm dik moet goed gaan.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door knuisje »

Bevestigingsschijven zijn ook los verkrijgbaar. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/518956/
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door grimoire »

ray5150 schreef:
Blijkbaar heb ik je toch aan het twijfelen gebracht ? :wink:

Stevigheid, en veiligheid hangen in dit geval samen.
Zelf heb ik ook wel eens een ringkerntrafo gekregen zonder bevestigings materiaal.
(geen idee hoe het daarvoor heeft vastgezeten....)
met een grote bout, een paar stukjes fietsbinnenband, en een stuk alu heb ik toen ook zelf wat gemaakt.

Het mooiste zou zijn als je over een gatenzaag kan beschikken met ongeveer dezelfde diameter als de trafo.
Dan kun je een mooie ronde schijf ervan maken.
Niet te dun alu nemen ! anders trek je het kapot met de bout als je hem aandraait. 3 of 4 mm dik moet goed gaan.
Jazeker! Veiligheid is toch wel een van de belangrijkste dingen (of allerbelangrijkste...) als je zelf geknutseld spul op netspanning aansluit, dus ik neem je advies ter harte en ga nog even wat fabriceren. Bedankt voor je feedback :idea:

Ps knuisje, bedankt voor de tip, maar terdag gaat de boel de deur uit als kado, dus geen tijd meer voor een bestelling.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door Kappa7 »

Inplaats van rubber om de trafo in te sluiten tussen het chassis en de schotel kan je ook kurk gebruiken.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door TTS »

knuisje schreef: wo 29 jan 2014, 10:11
Bevestigingsschijven zijn ook los verkrijgbaar. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/518956/
Dank voor de link naar Conrad. Vond ze niet bij mouser.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door Duclaasie »

Om te ontkoppelen heb ik 3 torentjes van siliconenkit gemaakt op de bodem van de voeding en 3 op de trafo zelf, onder de bevestigingsschijf. Zo is de hele trafo ook mechanisch ontkoppeld.
IMG_5265.jpeg
IMG_5264.jpeg
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door TTS »

Conrad levert 2 rubber schijven mee, geloof ik. Heb er nu een grote rubber O-ring onder liggen, tijdelijk. Kon helaas bij Mouser die dingen niet vinden. Wellicht hebben ze ze wel, maar met de zoekfunctie schoot ik niet op. Inmiddels bestelt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door Kappa7 »

Duclaasie schreef: ma 26 mei 2025, 11:07
Om te ontkoppelen heb ik 3 torentjes van siliconenkit gemaakt op de bodem van de voeding en 3 op de trafo zelf, onder de bevestigingsschijf. Zo is de hele trafo ook mechanisch ontkoppeld.

IMG_5265.jpeg

IMG_5264.jpeg
Je bent de ontkoppeling aan de bovenzijde vergeten.
Die koppelt net zo hard als de onderzijde
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door Duclaasie »

Bovenzijde zit ook siliconenkit tussen de deksel en de trafo. Is misschien wat lastig zichtbaar, omdat het enigszins is platgedrukt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door Pjotr »

Nog nooit van die blobjes nodig gehad. B.t.w. rubber ringen knip je indien nodig zelf van EPDM celrubber: https://www.technirub.nl/celrubber-mate ... roken.html Is ook prima als als afdichting tussen kast en speakerunit. Gewoon een metertje van 2 mm dik bestellen. Alhoewel niet noodzakelijk is een rolcirkelsnijder daarbij wel handig:
2016606924.png
2016606924.png (37.38 KiB) 337 keer bekeken
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door Duclaasie »

Dat is inderdaad ook prima spul
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ringkerntrafo bevestigen

Bericht door beijert »

Ik heb nog heel wat rubber rondjes liggen van 4mm dik en 13cm rond. Ik zal in ieder geval wat meenemen naar Breda, mocht iemand er wat mee kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”