Ringkerntrafo bevestigen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Ringkerntrafo bevestigen
Door ray5150 werd ik er op gewezen dat de montage van de ringkerntrafo in een versterker die ik had gemaakt niet ok was. Ik had m op de bodem strak vastgemaakt met tyraps (gaat geen kant op)
Waarom zou dit een probleem kunnen zijn? Er zit plastic om de trafo en de draad ervan is ook nog eens van geemailleerd koper. Gaat het om de stevigheid, of om de veiligheid?
Als het om veiligheid gaat, zou dan stukken fiets-binnenband plaatje aluminium en een bout volstaan?
Op google kan ik geen antwoorden vinden, misschien weet hier iemand er meer van
Waarom zou dit een probleem kunnen zijn? Er zit plastic om de trafo en de draad ervan is ook nog eens van geemailleerd koper. Gaat het om de stevigheid, of om de veiligheid?
Als het om veiligheid gaat, zou dan stukken fiets-binnenband plaatje aluminium en een bout volstaan?
Op google kan ik geen antwoorden vinden, misschien weet hier iemand er meer van
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Blijkbaar heb ik je toch aan het twijfelen gebracht ?
Stevigheid, en veiligheid hangen in dit geval samen.
Zelf heb ik ook wel eens een ringkerntrafo gekregen zonder bevestigings materiaal.
(geen idee hoe het daarvoor heeft vastgezeten....)
met een grote bout, een paar stukjes fietsbinnenband, en een stuk alu heb ik toen ook zelf wat gemaakt.
Het mooiste zou zijn als je over een gatenzaag kan beschikken met ongeveer dezelfde diameter als de trafo.
Dan kun je een mooie ronde schijf ervan maken.
Niet te dun alu nemen ! anders trek je het kapot met de bout als je hem aandraait. 3 of 4 mm dik moet goed gaan.
Stevigheid, en veiligheid hangen in dit geval samen.
Zelf heb ik ook wel eens een ringkerntrafo gekregen zonder bevestigings materiaal.
(geen idee hoe het daarvoor heeft vastgezeten....)
met een grote bout, een paar stukjes fietsbinnenband, en een stuk alu heb ik toen ook zelf wat gemaakt.
Het mooiste zou zijn als je over een gatenzaag kan beschikken met ongeveer dezelfde diameter als de trafo.
Dan kun je een mooie ronde schijf ervan maken.
Niet te dun alu nemen ! anders trek je het kapot met de bout als je hem aandraait. 3 of 4 mm dik moet goed gaan.
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Bevestigingsschijven zijn ook los verkrijgbaar. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/518956/
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Jazeker! Veiligheid is toch wel een van de belangrijkste dingen (of allerbelangrijkste...) als je zelf geknutseld spul op netspanning aansluit, dus ik neem je advies ter harte en ga nog even wat fabriceren. Bedankt voor je feedbackray5150 schreef:Blijkbaar heb ik je toch aan het twijfelen gebracht ?![]()
Stevigheid, en veiligheid hangen in dit geval samen.
Zelf heb ik ook wel eens een ringkerntrafo gekregen zonder bevestigings materiaal.
(geen idee hoe het daarvoor heeft vastgezeten....)
met een grote bout, een paar stukjes fietsbinnenband, en een stuk alu heb ik toen ook zelf wat gemaakt.
Het mooiste zou zijn als je over een gatenzaag kan beschikken met ongeveer dezelfde diameter als de trafo.
Dan kun je een mooie ronde schijf ervan maken.
Niet te dun alu nemen ! anders trek je het kapot met de bout als je hem aandraait. 3 of 4 mm dik moet goed gaan.
Ps knuisje, bedankt voor de tip, maar terdag gaat de boel de deur uit als kado, dus geen tijd meer voor een bestelling.
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Inplaats van rubber om de trafo in te sluiten tussen het chassis en de schotel kan je ook kurk gebruiken.
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Dank voor de link naar Conrad. Vond ze niet bij mouser.knuisje schreef: ↑wo 29 jan 2014, 10:11Bevestigingsschijven zijn ook los verkrijgbaar. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/518956/
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Om te ontkoppelen heb ik 3 torentjes van siliconenkit gemaakt op de bodem van de voeding en 3 op de trafo zelf, onder de bevestigingsschijf. Zo is de hele trafo ook mechanisch ontkoppeld.
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Conrad levert 2 rubber schijven mee, geloof ik. Heb er nu een grote rubber O-ring onder liggen, tijdelijk. Kon helaas bij Mouser die dingen niet vinden. Wellicht hebben ze ze wel, maar met de zoekfunctie schoot ik niet op. Inmiddels bestelt.
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Je bent de ontkoppeling aan de bovenzijde vergeten.
Die koppelt net zo hard als de onderzijde
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Bovenzijde zit ook siliconenkit tussen de deksel en de trafo. Is misschien wat lastig zichtbaar, omdat het enigszins is platgedrukt
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Nog nooit van die blobjes nodig gehad. B.t.w. rubber ringen knip je indien nodig zelf van EPDM celrubber: https://www.technirub.nl/celrubber-mate ... roken.html Is ook prima als als afdichting tussen kast en speakerunit. Gewoon een metertje van 2 mm dik bestellen. Alhoewel niet noodzakelijk is een rolcirkelsnijder daarbij wel handig:
Re: Ringkerntrafo bevestigen
Ik heb nog heel wat rubber rondjes liggen van 4mm dik en 13cm rond. Ik zal in ieder geval wat meenemen naar Breda, mocht iemand er wat mee kunnen.
