Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Grenen is het advies van Bill van Shun Mook, denk dat een licht materiaal hier de voorkeur heeft, de eerste houders die ik had, waren volgens hem veel te zwaar uitgevoerd. Vermoedelijk heeft dat teveel invloed op de resonantie van de MPingo schijven.
Audiolamp heeft zich al een liefhebber voor gemeld trouwens.
Audiolamp heeft zich al een liefhebber voor gemeld trouwens.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
In dit geval vertrouw ik er maar op, dat de Bauhaus het correct aangeeft. Lijkt mij wel echt grenen trouwens (gaat om die L-brackets he).
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dit is dus een hybride tweak, gaat het niet worden zo, mist de essentie van het betere frequenties.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Och kweenie. Toen ik nog studeerde had ik een soort van audiorack getimmerd voor de versterker met daarboven de draaitafel. Dat was toen van vuren boekenplankpaneel gemaakt. Van een soort van armeluis grenen zeg maar. Ik vond het helemaal niet bevallen en had het toen met Rambo beits Ebben zwart gebeitst! Dat werkte echt veel beter.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Oh. De rest van de standaard lijkt me beuken. Maar ik kan me vergissen.
Heeft grenen meestal de kenmerkende harsgeur als je het bewerkt. Ook zal het na verloop van tijd richting oranje kleuren.
Bij groter hout heeft grenen (pinus) vergroeide kwasten, bij vuren en dennen (picea) zitten de kwasten vaak los. Ook de celstructuur is anders.
Wat muzikale kwaliteiten betreft zou dennen eigenlijk beter zijn. De klankkast van violen en andere instrumenten wordt gemaakt van 'Fichte', dennen of spar. Dat is wat anders dan grenen (Kiefern of pine) dat van de grove den of pijnboom komt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Richard,
Klopt precies, bij het zagen inderdaad die harsgeur.
Welk hout de standaard zelf zijn, weet ik eigenlijk niet, de Bauhaus gaf alleen aan hardhout. Het weegt ook behoorlijk (hoge dichtheid) misschien een Meranti of Azobe achterig? Beuken zou ook kunnen hoor. Het is vast geen heel duur hout, met name goede constructieve eigenschappen.
Groetjes Walter
Klopt precies, bij het zagen inderdaad die harsgeur.
Welk hout de standaard zelf zijn, weet ik eigenlijk niet, de Bauhaus gaf alleen aan hardhout. Het weegt ook behoorlijk (hoge dichtheid) misschien een Meranti of Azobe achterig? Beuken zou ook kunnen hoor. Het is vast geen heel duur hout, met name goede constructieve eigenschappen.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zou ook goed kunnen. Is er in vele kwaliteiten; van dicht en zwaar (roodachtig) tot licht en minder zwaar, dan is het wat grijzer.
Azobé zal het vast niet zijn, dat is lastig te bewerken door de kruisdraad en wordt vaak als waterbouwhout gebruikt. Azobé stinkt ook bij het bewerken maar niet zo erg als angelim vermelho.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik denk het ook. Anders is het gewoon tropisch waaibomenhout.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het is heel simpel, bouwmarkten verkopen eigenlijk maar een paar soorten massief hout.
Vuren en Grenen voor constructies zoals daken en gootlijsten en dat soort zaken.
Merantie voor raam-en-deurkozijnen.
Beuken komt eigenlijk alleen voor in de vorm van stofdorpels omdat het keihard en slijtvast is.
Misschien dat je heel af en toe een stukje verdwaald eiken vind.
Maar dat ben ik nog nooit tegengekomen, en ik heb toch heel wat bouwmarkten van binnen gezien.
Voor alle andere houtsoorten moet je naar een houtgroothandel of speciaalzaak zoals de AF. (kwijl...)
Vuren en Grenen voor constructies zoals daken en gootlijsten en dat soort zaken.
Merantie voor raam-en-deurkozijnen.
Beuken komt eigenlijk alleen voor in de vorm van stofdorpels omdat het keihard en slijtvast is.
Misschien dat je heel af en toe een stukje verdwaald eiken vind.
Maar dat ben ik nog nooit tegengekomen, en ik heb toch heel wat bouwmarkten van binnen gezien.
Voor alle andere houtsoorten moet je naar een houtgroothandel of speciaalzaak zoals de AF. (kwijl...)
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wel geinig, ik was aan het lezen over Shun Mook, lees ik dat een set ruim voorzien van Shun Mook, luider klinkt dan een set zonder Shun Mook. Juist dit was mij zelf al opgevallen. Ik schat dat het circa 2-3dB luider klinkt nu.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik weet vrij zeker dat er dan geen verschil meetbaar is. Dit gebeurt puur in je hersenen, ik heb dit al vaker gemerkt, als de set ‘klopt’ klinkt het luider. Misschien omdat je hersenen minder bezig zijn met corrigeren van fouten..?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je moet dan dus eigenlijk meten hoe hard je hersenen werken: Hoe minder hard, des te luider het klinkt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dan wordt het bij sommige oorverdovend luid denk ik...
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Er zal wel een analogie zijn met het spreekwoord:
"Holle vaten klinken het hardst"
"Holle vaten klinken het hardst"
