Actieve attenuator

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Actieve attenuator

Bericht door RonnyB »

?
Heeft de Basis Emitter overgang van de transistor geen weerstand?
Wil Crooymans
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2025, 20:36

Re: Actieve attenuator

Bericht door Wil Crooymans »

Ik zag het verkeerd. De bestaande ingangsimpedantie van de eindversterker printkaart is hoger. Ik ben even in de theorie van NPN transistoren gedoken. Voor een 2SC2240 met een emitterweerstand van 47 Ω en een typische versterkingsfactor van 200, is de geschatte ingangsweerstand van de basis voor wisselspanningen ongeveer 9,4 kΩ. Dus met 1K in serie kom je op een ruime 10Kohm.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Actieve attenuator

Bericht door RonnyB »

Ik zou zeggen 40k, waarbij de waarheid tussen de 10 en 40k ligt.

Het maken van een spannings deler met 1k zal 20x meer stroom vragen uit de pre, mogelijk met minder bass en meer vervorming.

Ik zou mijn spannings deler voorstel bouwen, Is binnen 5 minuten gedaan.
Wil Crooymans
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2025, 20:36

Re: Actieve attenuator

Bericht door Wil Crooymans »

Gezien ik niet weet hoe de uitgang van het voorversterker gedeelte is opgebouwd en ik tevens geen ongewenste capacitaire effecten (en ruis) wil veroorzaken door een verzwakking met alleen weerstanden, lijkt het me toch het beste om maar gewoon mijn actieve attenuator tussen DAC en Sugden te behouden. Dat werkt goed en ik heb al vastgesteld middels luistersessies dat deze de geluidskwaliteit niet negatief beïnvloed. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Actieve attenuator

Bericht door RonnyB »

Vaak bu-j te bang! :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Actieve attenuator

Bericht door Shadow »

Die gain van de Sugden is ook belachelijk hoog voor deze tijd...sorry dat ik het zeg hoor, maar 100mV voor volle bak is wel heel enthousiast
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Actieve attenuator

Bericht door RonnyB »

Toch mooi dat je dat kan oplossen met een hand vol TI elektronica. :lol:

Terwijl 1 of 2 weerstanden voldoende zijn. Maar dan is er keuze stres welk merk/type weerstand nemen.
Wil Crooymans
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 feb 2025, 20:36

Re: Actieve attenuator

Bericht door Wil Crooymans »

Ik heb al attenuators met weerstanden geprobeerd, zowel kant-en-klare van Rothwell als zelf gesoldeerde in de tulp stekker (10K in serie en 1K parallel), waarbij we met de luistertest (door 3 personen) vaststelden dat de geluidskwaliteit verslechterde. En goed hoorbaar ook! Waarschijnlijk heeft dat o.a. te maken met de capaciteit aan de ingang en het RC netwerk dat je creëert met de extra weerstanden. Datzelfde probleem ontstaat mogelijk ook als ik extra weerstanden introduceer aan de ingang van de eindversterkermodule.
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Actieve attenuator

Bericht door Driekwartgeleider »

Een passieve attenuator beïnvloed Zout, Zin en/of load, en dat heeft weer invloed op de LP en HP filters aan de ingang, het -3dB punt verschuift. Ook het bjt trapje aan de ingang ziet het. Is op te lossen met een buffer, bv een opamp. Het echte probleem zit in de Sugden, de gain is te hoog, en dat weten ze zelf vast ook wel. Het heeft een reden, misschien is de stabiliteit onvoldoende met meer GNFB, en dan moet dus de open lus gain omlaag. Begint met een betrouwbaar schema gevolgd door een simulatie in spice en dan een prototype. Best veel werk, en succes niet verzekerd, maar wel een mooie uitdaging.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Actieve attenuator

Bericht door hannesie »

Waarom leg je het probleem niet neer bij de importeur, daar zit een oplossing voor het mogelijk wel bekend en oplosbaar probleem.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Actieve attenuator

Bericht door RonnyB »

Je toont geen schema wat er allemaal in de ingangs pre zit. Dus daar kan ik niets van vinden. Je hebt 1 schema geplaatst en daarvoor heb je een voorstel om twee weerstanden hier in te solderen. Waarom doe je dat niet?
Plaats reactie