Gechikte driver TL

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Gechikte driver TL

Bericht door Mischa »

Zover ik weet zijn drivers met een lage qts geschikt . Ik zoek een 10 incher met een fs van ongeveer een 30 hz .

Liefts 1 met een wat langere x-max

visaton tiw 250 mischien ?
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

heb zo geen idee waar ik echt op moet letten .. Mischien dat zelfs een xls zou kunnnen .. word wel een erg lange poort
pinobot
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 10:21
Locatie: Den Haag

Bericht door pinobot »

Davis 25SCA10WW :mrgreen:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Mischa

Zou je niet eerst een tl simulatie programmatje downloaden zo krijg je vrij snel inzicht in wat je wilt, de vraag is nu nogal breed.

Wil je hem koppelen aan een dome mid bij 800 hz? Wil je een zo klein mogelijke kast, wil je veel rendement enz, enz. Je vraagt nu als het ware wat een goede auto is, niet vals bedoeld hoor! Of noem een paar tml kasten die je mooi vindt?

Groeten Roland
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

ik snap je helemaal .. ik heb een kast in gedachten met een poort van van 3 meter ( dus een 30 hz ) en als ik me niet vergis moet dat de fs zijn van de speaker een 90 cm hoog tot een 100 hz inzetten ongeveer . De basis van de vraag is hoe ik een geschikt model kan onderscheiden van een mindere .. Dat het een 10 incher word is al wel duidelijk gezien de breedte .
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Met of zonder voorkamer :twisted:

Die 3meter hoeft niet perse hoor, vooral de zware hard opgehangen subs doen het vaak goed in kortere lijnen met een vrij groot verloop tussen de opening en het uiteinde. Zie bijvoorbeeld de dayton titanic 10 inch in de alliante discussie.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Gechikte driver TL

Bericht door asterduc »

Mischa schreef:
Zover ik weet zijn drivers met een lage qts geschikt . Ik zoek een 10 incher met een fs van ongeveer een 30 hz .
Een lage Qts zou ik niet in een TL gebruiken.

Voor een klassieke TL ga je best naar een Qts boven 0,35.

Ga je lager, dan kan dat, alleen zal dan je TL model wijzigen.
Zoals Roland al opmerkt, zul je met een voorkamer moeten gaan werken en een kortere en meer tapered line moeten gebruiken.

AJhorn is een droompakket om hiermee te experimenteren en de geschikte driver voor jouw toepassing te vinden. Maar dat moet je aankopen, is niet gratis te downloaden.

Davis werkt altijd goed in een TL, maar heeft een geringe uitslag.
TIW, ja, dat is zo een buitenbeentje.

Btw: een hoge Qts met hoge Xmax, niet evident.
Je zit hier waarschijnlijk ook met een laag rendement unit en die zal moeilijk als passief systeem werken.

Ed.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

En niet te vergeten wat wil je er aan uitgeven?

Als budget geen probleem is kan je met een gerust hart deze nemen!: http://www.madisound.com/cgi-bin/index. ... 066&pid=95

Ik vermoedt dat je wat anders zoekt...

Groeten Roland

Ps heb je veel ervaring met transmissielijnen/ zin om veel spaan plaat modelen te maken/ een tml simulatie programma. Als dat niet het geval is kan je denk ik beter een model nabouwen, bijvoorbeeld het laag van rogers tml van remo kopieren.
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

Ik heb al een aantal tls gemaakt . Toen gebruikte ik een visaton w300ng in een 3 meter hoorn ( uitmonding bovenop ) dubbel gevouwen .. deze werkte erg goed . Spaanplaat test modellen is ook de bedoeling eigelijk .. en ajhorn ga ik direct even opzoeken ! Woofer mag een 200 euro kosten ongeveer .

Voor de hobby maak ik studio monitors en dit gaat me goed af . Momenteel ben ik met een 2 weg systeem bezig en wil hier graag ook een sub voor maken die als poot dient voor de 2 wegjes . Wat mogelijk is met een adire en xls weet ik ongeveer wel . Maar wil tog weer een tl proberen om een a/b vergelijking te kunnen doen . Zover ik me kan herrineren was het laag van tls levendiger dan wat ik nu gebruik .

de peerless sls woofers hebben een vrij hoge qts .. laat ik eerst even dat progje scoren en een beetje gaan simuleren
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Mischa schreef:
ik heb een kast in gedachten met een poort van van 3 meter ( dus een 30 hz )
Hoi Mischa, de lengte van het labyrinth bij een Fs van 30 Hz is 2,6 mtr.
Heb je het artikel op de home page hier gelezen?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Mischa

Ik vindt aurum cantus luidsprekers erg interresant, heb er alleen geen ervaring mee. Ze zijn in ieder geval niet te duur en sommigen hebben een carbon konus.

Ik had er al mee gerekend in Aj horn:
Afbeelding

Een rms 2.0 en een xmax van 8mm zijn twee van de opvallendste eigenschappen. De sim is met de goedkope 25 cm aurum cantus, de carbon versie heeft ongeveer dezelfde Thiele small P's (en een nog iets lager rms van 1.72 ) Voordeel van een laag qts ontwerp is miz dat je de poort op vloerhoogte kunt laten eindigen en zo extra db's in het laag mag bij tellen.

Ik zou ook uit komen op xls of adire, de aurum cantus (daar komt weer een discussie) lijkt me goed te vergelijken met de DAVIS 25SCA10W

Groeten Roland
[/img][/url]
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

aurum cantus .lijkt me intresant . Maar waar kun je deze vinden in nederland ?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hmm goed punt

Als je ze bij partsexpress koopt komt er inderdaad weer een smak geld bij voor de invoer & transport kosten. (mij lijkt het de moeite waard)

In Polen :oops: kan je ze ook kopen, voor 165 euro :cry:

Adire is volgens mij ook niet in NL te krijgen. Die nieuwe vifa alu bass mischien? Alhoewel die wel een erg laag rendement heeft. Monacor sph 250 ctc (rms 1.18 & xmax 4.5 mm) ? -3db +- 35hz in de kast hierboven van de aurum, met een pijp lengte van 2.50 meter. 89,- euro bij plus electronic in dld (verzendkosten 13 euro) Je merkt al dat ik er eerder met goedkopere units aankom. Er zijn hier vast wel mensen die wat meer tips richting de 200 euro kunnen geven.Ik heb zelf erg goede ervaringen met het kleine broertje (vergeef me de elektuur taal) van de sph 250 ctc, de sph 200 ctc zij het in een bassreflex kast. Het lijkt er op dat de Visaton TIW 250 nier meer gemaakt wordt, jammer.

Groet Roland
Plaats reactie