FR_Aad schreef: ↑do 04 jul 2024, 15:58
Ik liep tegen je YouTube aan. Begrijp ik dat ze verschillend meten?
hihi liep je nu pas tegen mijn youtube aan ?
ja ze meten verschillend met name in het laag, dit is onderdeel van het ontwerp overigens. wat ze doen is beide speaker verschillend tunen (de knopjes die je vaak ziet op een Magnepan) het idee is dat het op frequenties is waar je het moeilijk/niet kunt lokaliseren, op deze manier kun je een deel invullen wat normaal wellicht zou ontbreken.
Als je kijkt naar een paneel zonder tuning , dan heb je vaak een roll off waar het paneel niet breed genoeg is 120-150hz of iets dergelijks (open baffle) stukje lager (50-70Hz) heb je ineens een piek van de resonantie frequentie. wat ze doen is de resonantie frequentie op breken in meerdere resonantie frequenties. dat betekend dat de hoofd resonantie frequentie omlaag gaat (in spl) en je het gat wat vaak vormt tussen de roll of en de resonantie frequentie iets kan opvullen. door hogere resonanties te maken die dat deel omhoog halen. in dit geval (eerste speaker volgens mij van hun die dit doet) is het oneven. dus een speaker heeft 1 tuning knobs en de ander 2. op die manier kun je de resonantie verbreden. terwijl je nog een speaker hebt die net wat meer OEMPF geeft in het laag (relatief) dit kan ook het hoog iets beïnvloeden gezien sommige delen van het membraam wellicht dichter bij de magneet zit dan de ander. dus dat is voor mij zelf een reden om het niet te doen. maar de LRS is vrij populair, en dit is zoals ze werken, kan er niet veel aan veranderen
er zijn wat merken die dit niet doen, en wellicht sommige die de hoofd resonantie volledig weg dampen.. (onwaarschijnlijk) en dan gewoon veel meer surface area er tegenover zetten en meer weg filteren (is het mooist, maar dat gaat wel in de papieren/oppervlakte lopen) of zoals de Apogee die eigenlijk het zelfde doet als de Magnepan maar op een andere manier. ze geven het folie een verschillende spanning/resonantie 1 door wellicht verschillende spanning over de lengte van het folie. en 2 doordat ze geen rechthoek hebben maar een kant slanted/schuin dus aan de onderkant is het folie breder dus automatisch een lagere resonantie en visa versa aan de bovenkant. de Apogee methode is mooier omdat bij een Apogee, neemt de tweeter het over en er is geen verschil in het hoog door dit trucje. (res is verandert maar niet de afstand magneet folie) Magnepan zou dat ook kunnen doen, maar niet voor de prijs die ze vragen voor de instap modellen.