Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Ondertussen word hieraan nog steeds doorgewerkt.
Zo heb ik bij metaalhandel Kokkelink 5 plaatjes aluminium van 128 x 85 mm laten knippen die voor de VCO's bedoeld zijn.
ik wil ook proberen een aantal paneeltjes die uit de sloop komen (zie pagina 1) opnieuw te gebruiken.

Dan de belettering van die paneeltjes.
Enige tijd geleden heb ik op een syntheziser zelfbouw forum (weet niet meer welke, kan (modwiggeler of elektro-music.com zijn geweest) een mapje gedownload met daarin een paar honderd .fpd bestanden bedoeld voor het programma van Schaeffer.
Echter zijn deze ontwerpen vrijwel allemaal qua afmetingen bedoelt voor het Moog formaat dat bijna 220 mm hoog is, en het Eurorack formaat waar ik gebruik van maak gaat uit van een hoogte van 128 mm.
Ik moet de bestandjes dus aanpassen zodat ze passend zijn voor mij.
Groot voordeel van Front Panel Designer is dat je het ontwerp 1 op 1 op papier kan afdrukken.
Daar wil ik dus gebruik van gaan maken. de bedoeling is het volgende :

- Bestand aanpassen naar eurorack formaat.
- Afdrukken op standaard papier en deze als boormal gebruiken.
- Alle benodigde gaten boren.
- Afdrukken op 80 grams papier (dat is wat dikker en witter dan standaard printpapier) en dit op het aluminiun plakken met een spuitbus lijmspray.
- Voor de bescherming een laagje plakplastic erover plakken dat ik bij de Hema heb aangeschaft.
- Het paneeltje afmonteren met de potmeters/schakelaars/jack chassisdelen.

De geknipte aluminium plaatjes :
(01) VCO alu.jpg
Een paneel in het oorspronkelijke Moog formaat :
(02) Paneel - oud.png
Na flink aanpassen word het ongeveer dit :
(03) Paneel nieuw.png
Boormalletje erop plakken met schilderstape, voor de Voltage Calibrator gebruik ik een paneeltje uit de sloop.
(04) Calibrator alu.jpg


Gaatjes boren in de klem op de kolomboor :
(05) Calibrator alu boren.jpg
Aftekenen van de gaatjes voor de hoekverbinding en dergelijke :
(06) VCO alu aftekenen.jpg
En na al het boren en vijlen, en met het definitieve papier erop geplakt met een laagje plastic ziet het er dan zo uit :
(07) VCO frontpaneel.jpg
(08) VCO kompleet.jpg
(en ja, ik heb ook wel gezien dat 1 schakelaar iets uit het midden zit, en dat het zwarte randje rondom de PWM aansluiting iets groter mocht. word aan gewerkt)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

Leuk! Al zul je wel gemerkt hebben dat papier met plakplastic vrij zacht is en je e.e.a. niet goed kunt vast zetten. En derhalve een drup epoxy lijm nodig heeft. B.t.w. ken je dit spul https://shop.bungard.de/index.php/de/bu ... att-detail Conrad verkoopt (of verkocht) het in kleinere plaatjes.

Btw ik boor altijd eerst voor met 1mm of 1,3mm. Dan komt het altijd goed op zijn plek.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Ik moet zeggen dat het goed vast zit, gebruik een spuitbus lijmspray van de Action. deze is op basis van oplosmiddelen en trekt niet in het papier.
Het is mij niet helemaal duidelijk waar ik dan die epoxy lijm op zou moeten doen.

Nee, ik was niet bekend met dat Bungard spul. ziet er op zich wel netjes uit, maar vooralsnog te duur voor mij om te gaan gebruiken.

Voorboren doe ik met 3mm, na een tik met de priem te hebben gegeven, daarna de trappenboor erin voor de grotere maten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

Ik bedoel niet het papier, dat lukt wel maar de potmeters, cinch chassis en Jack inputs vooral. 3mm voorboren kan ook maar kan soms toch nog wel een 0,5-1 mm weglopen. 1,3mm blijft mooi precies in het midden van het centerputje staan. Dus 1,3mm --> 3mm --> groter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Aah, nu begrijp ik je beter. mocht het nodig zijn dan kan ik inderdaad de boel verstevigen met een drupje lijm.
Met name de jack chassisdelen zijn mechanisch niet zo denderend, maar goed, daar was de prijs dan ook naar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Ondertussen word er hier nog gestadig aan doorgewerkt :
Familie portret Maart 2025.jpg
Het samenbouwen van 1 module is ongeveer 1 week werk (in de avonduren, natuurlijk.)
Frontplaatje op maat zagen, gaten boren, schuren en vijlen, afmonteren van chassisdelen en potmeters, tussen de 15 en 30 draadjes op maat knippen en connectortjes eraan persen, en dan alle bedrading solderen.

Maar wel leuk werk, en daar gaat het om.
Ericq
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 mar 2025, 21:14

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Ericq »

Ben nieuw op dit forum en zie deze discussie voor het eerst. Maar dit is een heel leuk project. Dat doe je goed, Ray!!
Groot respect. Ik ga eens kijken of dit project ook iets voor mij is. Ben al heel lang met het idee bezig iets van een moog synt te bouwen, maar dan ook echt alles zelf bouwen. Door dit project geef je heel veel inspiratie en ook inzicht hoe je het aanpakt. Echt heel mooi/ leuk.

Vraag me af staat er ergens een blokschema o.i.d.? Want er worden vele losse modules op de diverse sites gepresenteerd (dank voor alle linken, ik had ze niet gevonden).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Welkom, bij deze Eric. en dank je voor de complimenten. word zeker op prijs gesteld. :D

Ik vermoed dat je met een blokschema bedoelt, dat hoe je de module's aan elkaar moet koppelen om bepaalde resultaten te bereiken ?
Volgens mij is daar geen website of iets dergelijks over, ik ben in ieder geval nog niet zoiets tegengekomen tot op heden.
Wat ik wel heb zijn 2 PDF's van leerboeken van Roland uit 1979.
Hier staat wel heel veel uitleg in, en ook blokschema's in hoe je alles aan elkaar moet knopen voor bepaalde geluiden. heel leerzaam materiaal.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

Dat schiet al lekker op Ray :rock: Op weg naar de Haagse ELP? :mrgreen:
Ericq
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 mar 2025, 21:14

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Ericq »

Dank Ray. Dit is echt een fraai project dat je hebt opgepakt en mooi dat je de ervaringen met ons deelt in het forum. Die twee pdf documenten zijn interessant. Ik ga deze rustig doornemen want het lijkt erop dat dit meer inzicht geeft hoe een en ander te koppelen. Wordt vervolgd.
Plaats reactie