Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Als ik het goed begrijp is de Seas ontwikkeling voor verbetering van directivity voornamelijk gedaan via het optimaliseren van de faceplate. De Purifi heeft ook qua vorm een geoptimaliseerde dome die de vervorming tegen gaat. Daarnaast ook de waveguide en coherer die de off-axis response verbeterd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door wouter »

We komen toch echt nergens met stuurlui aan wal...

Purifi is een project, compleet niet noodzakelijk maar wel heel leuk en bijna alleen mogelijk door de heren achter Purifi.

Dat het in een hoog prijssegment zit is helder, de ambities zijn ook hoog.

300,- is voor scan speak al bijna de gemiddelde prijs, en vifa en scan speak zit al sinds jaar en dag in allerlei massa fabrieksspul.

Mundorf is niet goedkoop, Bliesma ook niet ... Je zou wel achterlijk zijn als je nu een top tweeter voor 100,- gaat zitten maken en verkopen.

De gehele productie heeft nog geen drol opgeleverd, dus begin je aan de kant waarbij je geen duizenden hoeft te produceren en je een beetje exclusiviteit behoudt zodat men er voor wil betalen.

Ik ben wel benieuwd hoeveel tweeters zullen volgen, met de 6,5" werd het ook vrij snel een wildgroei. Je hebt zo een verouderd model bij Purifi.
JanRSmit
Berichten: 221
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Na uitvoerig bestuderen van wat purifi beweegt te maken wat ze maken, en dit vergelijken met andere aanbieders heb ik mijn scanspeak accuton drivers vervangen door purifi drivers. Geen moment spijt van gehad.
Als er morgen een nog betere 8inch woofer uitkomt bijvoorbeeld is dat prima voor mij.
Mijn huidge systeem zal er niet minder door klinken.
Ja het kost geld, daar heb ik ook voor gespaard.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jeroen_d »

scanspeak accuton, wat is dat voor driver? Ik ken ze als verschillende merken. Maar purifi schat ik hoger in dan beiden, dat wel.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Walt »

Ik denk dat de beperkingen van de meeste goede sets eigenlijk niet eens in de drivers zitten, mits dit goed spul is. Akoestiek, bron, versterking, passieve filtering doet heel erg veel ook. Ipv de nieuwste Purifi tweeters aanschaffen, zou ik eerst eens een zuivere DSD dac overwegen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door rikpost »

En vergeet de Shun mook disk niet :lol:
JanRSmit
Berichten: 221
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

jeroen_d schreef: do 06 mar 2025, 23:13
scanspeak accuton, wat is dat voor driver? Ik ken ze als verschillende merken. Maar purifi schat ik hoger in dan beiden, dat wel.
Had een comma tussen gemoeten. Ik heb in mijn wwmt de scanspeak ss8555-01 vervangen door PTT8.0X08-NAB02 en de accuton c90-6-078 door ptt4.0m08-nac04 en c30-6-024 vervangen door een sb26adc-wg als tussenoplossing en straks dus door de ptt1.30t04 . De wg van de sb26adc is qua maatvoering al afgestemd op de ptt1.30t04 in overleg met Lars.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Walt schreef: vr 07 mar 2025, 6:47
Ipv de nieuwste Purifi tweeters aanschaffen, zou ik eerst eens een zuivere DSD dac overwegen.
Ja, uiteraard maakt dat ook uit. Maar daar gaat dit draadje niet over. Aangeven dat je beter eerst iets anders kan proberen kan ik dan in ieder draadje wel doen dan ;-)

Ik draai nu met de Bliesma tweeters, deze zijn van een erg hoog nivo. Vervorming is erg laag, en afstraling bijzonder breed. Toch ben ik benieuwd hoe de Purifi het doet. De specs zijn ook heel prima, met de waveguide heeft deze een akoestische uitlijning met de (mid)woofer, hetgeen het filteren wellicht wat eenvoudiger kan maken (minder baffle-invloeden etc).

Het gaat niet alleen om de prestatie van de driver zelf, maar ook om hoe deze in een algeheel systeem zou passen.
JanRSmit
Berichten: 221
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Voor zover je dsd gebruikt. Ik dus niet.
JanRSmit
Berichten: 221
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

satefan schreef: vr 07 mar 2025, 8:14
Walt schreef: vr 07 mar 2025, 6:47
Ipv de nieuwste Purifi tweeters aanschaffen, zou ik eerst eens een zuivere DSD dac overwegen.
Ja, uiteraard maakt dat ook uit. Maar daar gaat dit draadje niet over. Aangeven dat je beter eerst iets anders kan proberen kan ik dan in ieder draadje wel doen dan ;-)

Ik draai nu met de Bliesma tweeters, deze zijn van een erg hoog nivo. Vervorming is erg laag, en afstraling bijzonder breed. Toch ben ik benieuwd hoe de Purifi het doet. De specs zijn ook heel prima, met de waveguide heeft deze een akoestische uitlijning met de (mid)woofer, hetgeen het filteren wellicht wat eenvoudiger kan maken (minder baffle-invloeden etc).

Het gaat niet alleen om de prestatie van de driver zelf, maar ook om hoe deze in een algeheel systeem zou passen.
Inderdaad de passing is best belangrijk. Daarom van mijn luidsprekerbehuizing het bovenste deel nagemaakt qua vorm om de afstraling van de tweeter te meten. De afstraling die
Purifi toont is in een infinite baffle. Ben benieuwd naar het gedrag in mijn baffle vorm. De sb26adc-wg deed het heel netjes, ook in de akabak sim.
Qua thermische compressie ben ik ook benieuwd , is met een sb26adc niet bijzonder goed. Niet dat ik altijd luid speel, eigenlijk niet zo veel. Maar tijdens testen met 2.8Vrms viel op dat de spoelweerstand best snel opliep van 3.2 naar 3.5 ohm , dat is al pakweg 1 dB. Ga dus ook een testopstelling maken om inclusief actieve filtering te meten. Bijkomend voordeel is dat de purifi een hoger rendement heeft.
Ook de afstraling boven de 8 kHz is een verschil, heel benieuwd wat dat uitmaakt in onze woonkamer.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Laatst eens in mijn luisterruimte gemeten hoeveel dBA ik fijn vindt en hoeveel Watt mijn luidspreker dan trekt: gemiddeld circa 73dBA (WAF meegerekend) vraagt gemiddeld 120 milliwatt electrisch vermogen. Bij pop instantaan 5 Watt, door de bas. Voordat mijn tweeter hoorbaar opwarmt ben ik al lang doof, denk ik ..
JanRSmit
Berichten: 221
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Ik doe geen filtering zodat ik kon zien wat er in het hele spectrum dus ook de hoge frequenties gebeurt, en dat is niet niks.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Je hebt het hele spectrum ongefilterd aan de sb26adc tweeter aangeboden? Dan warmt hij veel meer op dan in de gefilterde opstelling waarin tweeters gebruikt worden. Ook omdat in de hoge tonen van muziek vaak veel minder energie zit (behalve bij bepaalde techno). Volgens VituixCad dissipeert mijn gefilterde tweeter bij 2,83 Volt muziek (model boven 500 Hz roze ruis) 0,000350 Watt. Als je graag snoeiharde techno afspeelt zou ik me pas zorgen maken.
JanRSmit
Berichten: 221
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

JanRSmit schreef: vr 07 mar 2025, 19:31
Ik doe geen filtering zodat ik kon zien wat er in het hele spectrum dus ook de hoge frequenties gebeurt, en dat is niet niks.
Wat ik hier bedoel is dat ik spectrum meting doe zonder filter (dBA etc) op mijn systeem om te zien hoe het muziek spectrum er uit ziet wat ik normaliter afspeel. Dus ook hoeveel in gedeelte van zeg 3k tot 15kHz.
En dat is niet gering en soms verrassend veel.
JanRSmit
Berichten: 221
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Een tweeter met witte of roze ruis testen is een snelle manier om te weten te komen hoe goed deze opwarmt, dat zeker ook. Maar idd geen relatie tot spelen in een gefilterd systeem .
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Maar een tweeter gebruik je niet zonder filter. Dus opwarming zonder filter is enkel theoretisch interessant.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door wouter »

Bij mijn baskasten (acoustic alignment) die bassisten gebruiken sneuvelen regelmatig tweeters (Morel CAT378*) en die kunnen gigantische vermogens aan. Wanneer er pieken zijn en vervorming ontstaat vanuit de versterker gaat je tweeter het zwaar krijgen.
Als je een beetje actief muziek luistert is gaat dat niet meer over milliwatts, het gaat namelijk heel rap over een paar watt en de pieken die dan ontstaan zijn geen veelvoud daarvan maar - hoe zeg je dat... 'tig'-voud daarvan. Of Log-voud, maar daar ben ik niet in thuis ;-)

*gefilterd rond 4kHz
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Inderdaad: dan moet je oppassen. Maar thuis? In de huiskamer of mancave? Je oren vliegen er eerder uit dan je tweeter, schat ik in.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door wouter »

Het is me vaker opgevallen, dat wanneer er pieken zijn in het hoog je dit wel kunt terugzien bij een versterker met wappers. Zo heb ik een tijdje met een Proton D1200 eindversterker gedraaid en pieken werden bij popmuziek echt niet alleen in het laag veroorzaakt. Ik weet dat er na filtering weinig overblijft, maar er is ook niet zo veel nodig om de boel te oversturen. De vermogens worden ook opgegeven na filtering als ik het goed heb (Visaton is daar duidelijk(er) over dan andere merken).
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Je moet bijvoorbeeld geen 10 Volt sweeps doen. Daarmee kun je zelfs je seriecondensator opwarmen!
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

In je mancave zeker niet zonder gehoorbescherming..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Die pieken in het hoog zijn erg kortstondig bij gemiddelde muziek en kan een dome dat normaliter probleemloos aan. Alleen bij Techno en elektronisch geweld is het soms oppassen. Clippende en oscillerende versterkers kunnen wel lelijke tweeter killers zijn.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Of haperende contacten: dan kan een paar keer na elkaar plots de spanning op en neer vliegen. In zo'n stijle sprong zit veel hoogfrequente energie.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door matjans »

Meten is niet alles (zegt de gek).

Ik vind de standaard dxt zeker niet beroerd, maar er zit een gek haaltje ergens in die de beryllium versie van de Grimms niet heeft. Die klink een stuk soepeler. De standaard dxt zit bij mij in de (nog steeds eens af te maken) teveelwegopenbaffle.

EDIT: Dat was een reactie op een post van ds23man van een dikke maand geleden - ergens iets misgegaan (niet wakker?)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Nog even naar de specs van de Purifi zitten starten. Zelfde p-p excursie als de Bliesma, maar wel met een SD van 9.5 cm2 (versus 6.5). De resonantie-frequentie is erg laag: 640 hz.

Edit: Net 2 exemplaren besteld via de early bird actie (of hoe dat dan ook heet in het Deens). De gedachten over een vloerstaander met d'appolito opstelling met de 6.5" woofers die hier al liggen krijgt in gedachten al vorm. :rock:
Laatst gewijzigd door satefan op do 13 mar 2025, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie