Behringer ECM Pro meetmicrofoon
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Behringer ECM Pro meetmicrofoon
Niet veel animo hier. Wil hier best mee verder gaan maar dan is het wel handig als mensen dat ding gaan aanschaffen. Bij Gear4music zijn ze half maart weer op voorraad. Als men dit wil doen is het handig om mijn adres als verzendadres te gebruiken, scheelt verzendkosten.
In dit verband wel wetenswaardig. Geen NTI, maar wel 7 tegen 7.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Had ik gezien. Jammer dat er nauwelijks smoothing is gebruikt en de schaal heel klein is. Wat wel opvalt is dat de Pro minder spreiding heeft. Ik las ergens dat een bepaald bedrijf gestopt is met het verkopen van de ECM 8000 met kalibratie, ze konden de helft van de inkoop zo de kliko ingooien.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Beringer ECM Pro meetmicrofoon
Dat kan alleen door heel veel microfoons zelf te gaan meten, zoals bij bv Hifi-Selbstbau hebben gedaan.jvenema schreef: ↑wo 05 feb 2025, 22:43Snap ik er zijn ECM 8000 microfoons die het leuk doen, maar de spreiding is behoorlijk. En dus de kans dat je er eentje hebt die ver af ligt van het “ideaal” plaatje ook. De ECM Pro waarvan er een meting was op diyaudio leek wat betreft frequentie response niet verkeerd, maar in hoeverre dat representatief is over meer exemplaren is dus de vraag. En Gerard wil daar een helpende hand in uitsteken om dat uit te zoeken, wat heel tof is. Wellicht als de eerste redelijk/goed meet, dat de animo groter wordt en er wat gezegd kan worden over de spreiding, waar het feitelijk om begonnen is.
Dan ben je naar mijn mening wel het werk van een ander (fabrikant) aan het doen.
Daarnaast mag je er een lekkere langdradige onnauwkeurigheidsanalyse op loslaten (oa Standaard error en standaard deviatie en nog wat meer) om daar zinnige resultaten uit te destilleren.
En dan heb je alsnog onzekerheid.
Bij dezelfde winkel hebben ze gewoon een nette gekalibreerde microfoon voor 76 euro (0 graden) of 91 euro (0 + 90 graden).
Het gaat er overigens in dit geval niet om hoe super nauwkeurig het precies "nodig" is.
Een gekalibreerde microfoon haalt gewoon een stukje onzekerheid weg.
Zeker wanneer dingen niet helemaal lopen zoals ze zouden moeten lopen, is dat weer een variabele die je kunt wegstrepen bij bv troubleshooten.
(denk aan een tweeter die ineens raar doet of misschien niet etc)
Dus zeker voor de beginner zou een of andere goedkope microfoon zonder kalibratie absoluut niet mijn advies zijn.
Al helemaal niet om die paar tientjes.
Een microfoon laten kalibreren kost 25 euro, dus dat zijn de kosten ook niet (tov een hele speaker bouwen incl alles)
Maar goed, ik krijg weleens de indruk (wellicht verkeerd) dat sommige mensen graag de omweg met blubber kiezen.
Ze hebben trouwens zeer recent weer een artikel geschreven over microfoons.
https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... smikrofone
-
ds23man
- Ook commercieel actief
In essentie heb je gelijk Bart, maar Behringer claimt dat dat ding ultra recht is. Het kan best eens zo zijn dat ze tegen een kapselfabrikant gezegd hebben dat ze alleen kapsels willen die binnen een bepaalde tolerantie meten en de helft van de productie afgekeurd wordt.
Als dat zo is dan is dit ding een leuk goedkoop alternatief wat je zonder aparte kalibratie probleemloos te gebruiken is voor de zelfbouw. Maar dan moeten we toch even een aantal meten en een stuk of 5 geeft al een aardige indruk.
Als dat zo is dan is dit ding een leuk goedkoop alternatief wat je zonder aparte kalibratie probleemloos te gebruiken is voor de zelfbouw. Maar dan moeten we toch even een aantal meten en een stuk of 5 geeft al een aardige indruk.
Déjà vu? Bart heeft gewoon gelijk. Koop voor een paar tientjes meer iets waar je van op aankunt i.p.v te klooien. Ding is bedoeld voor room correctie en daar is ie goed genoeg voor.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Peter, kijk eens even naar de schaal van mijn metingen. Dan zal je zien dat de afwijking hoogstens 1,5 db is (laag), even afgezien van het hoog (diffuus/free field) omdat ik gemeten heb zonder de kalibratie van mijn Nti en die in dat bereik een db te weinig meet. Al met al heel netjes voor een ding zo uit de doos. Of dat consistent is moeten we gewoon bepalen door meerdere metingen en of de QC een beetje optimaal is.
Die beperkte spreiding komt iig wel terug in die 7 exemplaren gemeten op diymobileaudio. Ik denk dat als je zo’n pro onder 90 graden zet, je gewoon goed zit.
Laat onverlet dat je voor een paar tientjes meer gewoon weet waaraan je toe bent. Op de totale hobbykosten geen issue.
Laat onverlet dat je voor een paar tientjes meer gewoon weet waaraan je toe bent. Op de totale hobbykosten geen issue.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als ik mijn metingen zo bekijk dan valt de Pro in de klasse 1 (IEC) categorie. Heel netjes voor 50 euro, daarom heb ik het idee dat er behoorlijk geselecteerd wordt in de productie. Maar om dat te bevestigen zal ik toch wat andere moeten nameten, anders houdt het gewoon op.....
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dit is het enige wat je hoeft te weten @ds23man:
Het gaat er niet om of iets mogelijk misschien wel goed presteert.
Het gaat er om of iets betrouwbaar is.
Om daar iets over te kunnen zeggen, hebben we wel iets meer dan 7 of 10 samples nodig van hier en daar wat goedbedoelde forumposts van mensen.
Test er iets van 100 of 200 en ik wil je best geloven, mits gedaan op een goed geverifieerde manier en vergelijking.
(ideaal bij een gerenommeerd of betrouwbaar instanties/bedrijf/organisatie en omgeving/lab)
Statistiek 101.
Tot die tijd, waarom het mogelijke risico nemen voor die paar tientjes?
Dan weten we overigens nog niet dat deze kwaliteit gewaarborgd blijft in de toekomst.
Met een individuele kalibratie is die kans een stuk groter.
Inmiddels komt het op mij over dat omwegen met veel moeite, een soort van hobby is ofzo?
Niks mis mee overigens, maar het zou niet direct mijn eerste advies zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Het is om even snel te kijken of dit ding wat is vanwege de zeer karige gegevens van Behringer. We weten nu dat ie geen free field is en dat je daar een correctie voor nodig hebt. Verder weten we nu dat de generieke kalibratiefile niet klopt. En we weten dat ie zo uit de doos behoorlijk kloppend is. Het zou mooi zijn als ik er nog een aantal kan meten en zal daar een kalibratie per mic voor maken. Uiteraard kan iedereen dat ding ook naar IBF opsturen. Al met al zeer betaalbaar ding en een stuk beter dan wat er nu op de markt is in de <100 euro klasse.
Mja, het woord "ultra" is zo'n beetje het meest gebruikte woord op de Behringer marketing afdeling.
Je komt het op driekwart van hun producten tegen. ook op de allergoedkoopste...
Dit forum kent inderdaad nogal wat hobbyisten, dus dat idee klopt wel. De ECM Pro lijkt mij voor gewoon filterwerk een prima keuze, je ziet tot nog toe niet de variatie die de instap-modellen wel hebben én hij is voor room correction beter dan grotere (1/2”) microfoons. Maar goed, ik heb er nog niet eentje aangeschaft. Eerst maar eens andere projectjes afmaken hier, tijd is je kostbaarste goed.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Deze twee dingen spreken elkaar tegen.En we weten dat ie zo uit de doos behoorlijk kloppend is.
"Even snel meten", om vervolgens daar conclusies aan te verbinden is nou niet echt een solide objectieve manier van dingen bepalen.
We weten enkel of dit ding kloppend is als je er een hele boel gaat testen.
Dan weet je vervolgens alleen dat DEZE kloppend zijn, wat de toekomst gaat bieden hebben we geen idee van.
Dus hoe iemand dus kennelijk kan stellen dat we WETEN dat het kloppend is, is mij een raadsel....
Voor de rest verwijs ik terug naar mijn vorige bericht, daarvan wordt het merendeel genegeerd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Bart, je herhaald steeds wat ik altijd al over dit thema zeg. Deze exercitie is alleen maar om te kijken of dit ding wat is en free field correctie te maken voor mensen die hem niet willen laten kalibreren.
Mijn aanbod staat, Gerhard. Ik heb 1x een ECM 8000 Pro en 2x een T-Bone variant. Een of meer kan ik je opsturen om te vergelijken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Prima, maar laat dan de conclusies over het ding wat "soort van getest is", achterwege 
De reden waarom het steeds herhaald moet worden, is omdat mensen kennelijk (harde) conclusies blijven trekken uit "even snel dit" experimentjes.
Buiten het feit dat je nogsteeds blijft negeren dat men voor een paar tientjes meer, iets heeft dat gewoon betrouwbaar is.
Voor 24 euro heb je een ECM8000.
Voor 25 euro heb je een op maat gemaakte kalibratie.
Voor 76 euro heb je een andere microfoon direct op maat gekalibreerd.
Sorry, maar dit is naar mijn mening ongeloof veel spijkers op laag water zoeken.
Dat zoiets een hobby van je is en je dit interessant vindt, vind ik prima en begrijpelijk zelfs.
Naar mijn mening moet het voor andere mensen alleen wel duidelijk zijn dat dit niet de weg van de minste weerstand is.
De reden waarom het steeds herhaald moet worden, is omdat mensen kennelijk (harde) conclusies blijven trekken uit "even snel dit" experimentjes.
Buiten het feit dat je nogsteeds blijft negeren dat men voor een paar tientjes meer, iets heeft dat gewoon betrouwbaar is.
Voor 24 euro heb je een ECM8000.
Voor 25 euro heb je een op maat gemaakte kalibratie.
Voor 76 euro heb je een andere microfoon direct op maat gekalibreerd.
Sorry, maar dit is naar mijn mening ongeloof veel spijkers op laag water zoeken.
Dat zoiets een hobby van je is en je dit interessant vindt, vind ik prima en begrijpelijk zelfs.
Naar mijn mening moet het voor andere mensen alleen wel duidelijk zijn dat dit niet de weg van de minste weerstand is.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dit is dus exact wat ik bedoel en gaat dus echt niks zeggen, behalve verkeerde conclusies.
Als je kijkt naar de spreiding van bv een ECM 8000, kan het alle kanten op:
https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... &Itemid=66
Op zo'n manier krijg je dus verkeerde conclusies en informatie in de wereld.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Volgens mij heb nergens gezegd dat ding goed is, wel dat hij me niet tegenvalt bij een steekproef van 1. En als ik dan kijk naar die metingen van 9 stuks op DIYmobile heb ik het idee dat Behringer de QC goed op orde heeft.
Yup, minimaal 100stuks dezelfde testen uit verschillende batches! 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat is het mooiste maar ik ben bang dat er nog maar 1 batch is, ding is nog geen half jaar op de markt.
Ik vind wel dat Gerard het aan zijn stand verplicht is op alle continenten een aantal microfoons te kopen om ze te testen. En smoesjes als :"Op Antarctica zijn geen microfoonwinkels" worden niet geaccepteerd. Dan begin je maar zo'n winkel hoor.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een steekproef van 1, is geen steekrpoef.
Concluderen dat een fabrikant zijn QC in orde heeft op 9 stuks getest door hobbyisten (waarbij het lastig te doorgronden is hoe betrouwbaar die testen zijn) vind ik ook bijzonder.
Het feit dat je daar DUS kennelijk conclusies uit trekt vind ik vrij bijzonder.
(dit stukje is niet specifiek op jou gericht, maar algemeen)
Beetje treurig dat men gelijk maar weer zo emotioneel gaat reageren.
Het gaat om juiste techniek en conclusies adh van testmethodes, dat heeft niks met emoties te maken.
Blijf gewoon inhoudelijk reageren en laat de emoties thuis aub, we zijn geen 7 meer.
Maar goed, het zal mij echt compleet worst wezen hoe jij je metingen doet en of je daar goede of foute resultaten uit krijgt.
Je hebt immers dat recht en vrijheid, doe vooral waar jij blij van wordt.
De eerlijkheid is wel om het tegenlicht aan andere mensen te laten weten.
De context en kosten/baten zijn inmiddels ruimschoots besproken, dus daar mogen mensen hun eigen conclusies uit trekken.
Ik ga het hier ook bij laten, want we vallen in herhaling en het is nu voor iedereen wel duidelijk.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Bart, zoals gewoonlijk weet je weer een draadje vakkundig om zeep te helpen. Denk dat als we een steekproef doen op dit forum we wel op stuk of honderd komen. Zoals ik al eerder zei:
Ik nooit een conclusie heb getrokken
Begrijpend lezen is ook een vak.
Ik nooit een conclusie heb getrokken
Begrijpend lezen is ook een vak.