ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door richard »

Lijm de inbussleutel vast in de bout. Kun je er aan trekken en draaien.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door WrineX »

ben bang van niet... hij ging heeeeeeeel moeilijk... dacht aaah komt wel goed.. (ik maak mijn eigen schroefdraad wel ;) hij zit heeeel erg vast haha.

ach ja maakt niet uit, woofer moet er toch uit , en de kans dat je exact de maat vind is 0 dus de behuizing is pullenbakken werk
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door cool »

Kun je niet naast de kop van de bout een gaatje van 1,5 mm boren door de flens van de inslagmoer en een stukje staal erin als borging?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door WrineX »

hmmm dat zou wellicht nog kunnen, zei het niet dat de woofer er toch uit moet :( en er geen passende is die er voor in te plaats kan komen :( dus ik denk dat het cabinet opnieuw moet. maar dan laat ik het even zo kan ik testjes doen met de tweeters, en dan dan de rest veranderen :). ik was alleen bang dat hij zou gaan puffen op de ZBA :) lekker zeg maar
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door cool »

Bij iemand met hetzelfde probleem heb ik het destijds zo opgelost ..
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door WrineX »

het is een goed idee !
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door Ronkel »

Hey Joppe, je laat regelmatig metingen zien van de harmonische vervorming van je planars. Heb je weleens two-tone metingen gedaan om intermodulatievervorming te meten? Purifi publiceert deze ook, zie bijvoorbeeld PTT6.5M08NAA-08. Op pagina 3 van de datasheet staat een IMD plotje van 500 Hz + 4250 Hz, 94 dB in een gesloten behuizing (2pi). Ben wel benieuwd hoe je planars presteren op dat vlak, zeker omdat IMD over het algemeen sneller hoorbaar is dan HD, zeker bij hogere volumes en in het middengebied > 250 Hz.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door WrineX »

Ronkel schreef: ma 24 feb 2025, 21:18
Hey Joppe, je laat regelmatig metingen zien van de harmonische vervorming van je planars. Heb je weleens two-tone metingen gedaan om intermodulatievervorming te meten? Purifi publiceert deze ook, zie bijvoorbeeld PTT6.5M08NAA-08. Op pagina 3 van de datasheet staat een IMD plotje van 500 Hz + 4250 Hz, 94 dB in een gesloten behuizing (2pi). Ben wel benieuwd hoe je planars presteren op dat vlak, zeker omdat IMD over het algemeen sneller hoorbaar is dan HD, zeker bij hogere volumes en in het middengebied > 250 Hz.
Doe ik zelden (bij deze variant als ik het al wat vind zou het handig kunnen zijn om te weten (vanwege het feit dat de tweeter in het midden zit), maar dan niet in 2pi), meestal zijn het tweeters die ik maak, dus 250hz en 500hz zijn vaak al te laag voor ze. 2pi metingen van een planar doe ik nooit want ze zitten bijna nooit behalve 1x in 8 jaar in een behuizing. ik heb IMD metingen wel eens gebruikt om te kijken hoeveel het mid/laag (alla mnagnepan) het hoog beïnvloed wanneer ze beide op een folie zitten, met name tweeter aan de zijkant of in het midden, tweeter op de plek waar het membraam het meeste beweegt is niet handig :) geen verassing. vandaar dat ze altijd aan de zijkant zitten. overigens gebruik ik REW, en volgens mij zit er niet een IMD meting in (ik heb het ooit zelf met een losse generator gedaan en rew) zal eens kijken in de toekomst of dat makkelijk te doen is met REW. loop wellicht 2 updates achter haha
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door Ronkel »

Op de website van Klippel staat mooi geïllustreerd waarom IMD meten soms een heel ander beeld geeft dan een HD sweep: https://www.klippel.de/know-how/measure ... rtion.html. Omdat IMD voor hoge frequenties vooral komt uit BL(x), Le(x) en Le(i), membraanresonanties en Sd(x) zou het goed kunnen dat planars daar goed presteren t.o.v. een traditionele driver, waar een HD plot dat misschien niet laat zien.

REW heeft ergens een two tone generator: https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... ctrum.html.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door WrineX »

Ja wel een tone gen maar dan zie je nog geen vervorming :) rta gebruiken vind ik niet chill om dan het resultaat te bekijken :(
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ZBA 2025 Hengelo Bouw verslag als ik het haal :)

Bericht door WrineX »

Ik zou me er eens in moeten verdiepen want een grond toon van 250 of 400hz is wel extreem laag. Voor een tweeter. Terwijl een bass paneel niet meer speeld op 4 k :) dus dan weten we nog niks
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”