Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Haha, een Sbooster is beter (geeft minder storing af) dan een muurwrat was de gedachte, de blauwe Sonore voedingskabel is ook tamelijk overdone.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Volgens mij koopt je die die dingen allemaal op om de prijs op te drijven 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bezig met de bias van de Chaos 3, meten en bijregelen lukt, nu nog snappen wat ongeveer de juiste reststroom dan is.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Geen idee wat vermoeren is, maar als je verzieken bedoelt, dat is nu juist niet de bedoeling.
Ik ga er niet in solderen of iets dergelijks maar er komt een nieuw quad 6v6 in, dus de bias moeten worden bijgesteld. Maar ik kom er nu dus achter dat de vorige eigenaar de bias op 21ma heeft gezet, wat mogelijk wel aan de lage kant is…
Ik ga er niet in solderen of iets dergelijks maar er komt een nieuw quad 6v6 in, dus de bias moeten worden bijgesteld. Maar ik kom er nu dus achter dat de vorige eigenaar de bias op 21ma heeft gezet, wat mogelijk wel aan de lage kant is…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Verzieken, slopen, kapot maken. Je hebt het begrepen.
Kun je TvW niet vragen wat de optimale instellingen zouden moeten zijn?
Kun je TvW niet vragen wat de optimale instellingen zouden moeten zijn?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Die zegt afregelen op circa 9 watt per buis, maar geen verdere concrete setting voor de bias stroom, ik gebruik nu deze calculator, tussen pin 3 en 8 meet ik 335v. Voor 9 watt geeft de calculator 26 ma. Eerder gaf TvW wel 25-30mA aan dus 26 klinkt mij niet raar, maar waarom heeft de vorig eigenaar hem op 21 ma gezet, hem gebeld maar wist ook niet meer hoe en wat, beetje een mysterie dus.
https://robrobinette.com/Tube_Bias_Calculator.htm
https://robrobinette.com/Tube_Bias_Calculator.htm
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ga je ons nu in meerdere topics bezig houden met die blokkendoos? Hou het nou allemaal hier, dat is toch veel handiger...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik snap zeer zeker je opmerking Joram, maar heb altijd het idee dat de buizenversterker jongens (wijselijk?) hier niet meelezen, vandaar de topics in het versterker deel van het forum.
Jij bent ook wel redelijk thuis in de buizen materie toch? Wat zijn nou de voor en nadelen van een hoge of lage biasstroom, en bestaat er wel iets als optimaal?
Groetjes Walter
Jij bent ook wel redelijk thuis in de buizen materie toch? Wat zijn nou de voor en nadelen van een hoge of lage biasstroom, en bestaat er wel iets als optimaal?
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Klank veranderd en beetje en de levensduur van de buizen een hoop, max bias = max vermogen = max dissipatie, maar zoals de fabrikant het schrijft worden ze zelden ingesteld, dat zie ik bij de KT88's ook wel...Dus het is een beetje schipperen met wat je prettig vind en wat de buis kan.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Over KT88 gesproken. Sander (RIP) had als onderschrift iets als "Transistor has ratings, tubes has guidelines".
Met andere woorden, met buizen luistert het lang niet zo nauw als bij een tor. een paar volt min of minder ligt ie niet wakker van.
Met andere woorden, met buizen luistert het lang niet zo nauw als bij een tor. een paar volt min of minder ligt ie niet wakker van.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Over Sander gesproken, hij zou afgelopen week jarig zijn geweest...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Denk zelf ook dat het niet zo nauw komt, advies van de bouwer is instellen op 9 watt maar waarom precies geen idee, waarschijnlijk een vuistregel als 75% van de dissipatie. Maar sommigen geven aan dat 70% of 60% beter is, meningen dus weer, weinig echte wetenschap. Ik ga de versterker vandaag weer in de set zetten met de nieuwe buizen erin, ik ga de bias van 21 mA naar 24 mA verhogen, uitgaande van 335 v dc tussen pin 3 en 8 kom je dan op 8 watt per buis, circa 2/3 van de maximale dissipatie, eens kijken hoe dat dan klinkt.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb nu pas 1 referentie punt, 21mA dus vrij laag. Met de 24mA ga ik wat hoger ben benieuwd of ik verschil hoor. Dan eens besluiten nog hoger zetten of niet.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, denk dat die nieuwe buizen ook nog moeten inspelen, dus dit traject gaat maanden kosten. Maar hopelijk is het dan goed en kan ik een paar jaar onbezorgd luisteren, met het idee dat de buizen goed zijn en goed ingesteld.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heeft TvW de Chaos vast op zijn Tannoy's afgestemd/ingesteld. Is ook weer anders dan in jouw situatie waar ze alleen midden-hoog hoeft weer te geven.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Na TvW zijn er twee andere eigenaren geweest, die zullen de bias in die 12 jaar vast een paar keer hebben aangepast, weet ik wel zeker, de laatste eigenaar had dat niet lang voor de verkoop nog gedaan. Mijn vraag waarom 21mA wist hij ook niet echt meer. Uiteindelijk is het weer zoals ik gewend ben: met audio alles zelf proberen, wat anderen zeggen is maar beperkt bruikbaar. Zit je hier niet op te wachten, dan geen buizen nemen, is hoop extra werk.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De versterker staat weer netjes op zijn plek, nu de 4 stuks 6v6 Sylvania wat laten inspelen, ze lagen al even klaar: 1943 op het doosje…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Alles is na te maken, maar komt bij een betrouwbaar bedrijf vandaan dus ik ga ervan uit dat ze echt zijn.
