starten met 3D printen...

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Henkjan »

van de week maar eens beginnen met een calibratiecubus

https://www.thingiverse.com/thing:1278865
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: starten met 3D printen...

Bericht door AntonZ »

Ja die is bekend en print vlot. Ik heb er ook al een paar liggen.

Benchy is ook een klassieker. Dat is de "Hello world" van het 3D printen (en "The jolly 3D printing torture-test").
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: starten met 3D printen...

Bericht door AntonZ »

Hier mijn allereerste print, de witte Benchy in PLA. Die heb ik in mei geprint, direct nadat ik de printer in elkaar gezet had.
De twee kubusjes zijn afgelopen week geprint, die zijn van PETG.
Benchy en twee kubussen
Benchy en twee kubussen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Henkjan »

voor zowel de kubus als de boot de printer files gemaakt, in 3 versies (draft, gewoon, fine). zeker met die 'high detail' variant istie wel ff bezig. morgen maar eens aan gaan zetten
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: starten met 3D printen...

Bericht door AntonZ »

Hoe staat het met je printer HJ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Henkjan »

nou, ik wilde gisteren even stoer die kubus printen, maar dat ging niet goed. ik denk foutje met instellen van de Z, er ligt een dun matje op de glasplaat waar de standaard instellingen geen rekening mee houdt natuurlijk. lijkt ook dat de nozzle verstopt zit.

eerst maar eens de filmpjes van onderhoud gaan bekijken en dan verder
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: starten met 3D printen...

Bericht door timpert »

Mod: De volgende berichten zijn afgesplitst van 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025
WrineX schreef: zo 09 feb 2025, 18:24
Ik moet Oho eens even 1000 vraagjes stellen over zijn 3d print werk !! daar kan ik nog heel heel veel van leren !
Ja, dat zijn geslaagde hoorntjes! Hij heeft een Bambu Lab printer, daar heb ik al vaker mooie resultaten van gezien.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Barry2001 »

Interessant, ben hier ook aan het orienteren op een 3d printer.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: starten met 3D printen...

Bericht door RonnyB »

Met filament printen vraagt wel veel nabewerkingen( schuren en/of plamuren). Resin printen is meteen glad. Bij JLCPCB kan iedereen zijn 3d ontwerp voor een paar euro laten printen. Dus een eigen printer is niet nodig.
Laatst gewijzigd door RonnyB op zo 09 feb 2025, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Henkjan »

RonnyB schreef: zo 09 feb 2025, 18:50
Bij JLCPCB kan iedereen zijn 3d ontwerp voor een paar euro laten printen.
wist ik niet. iets om te onthouden voor de volgende keer printjes bakken
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door WrineX »

timpert schreef: zo 09 feb 2025, 18:38
Ja, dat zijn geslaagde hoorntjes! Hij heeft een Bambu Lab printer, daar heb ik al vaker mooie resultaten van gezien.
ik herb toevallig ook een bambu A1, weet niet welke hij heeft, maar zo een strakke print met afrondingen krijg ik zelf niet :( (of nog niet :)) of geen geduld
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Barry2001 »

Resin printen denk ik. Geeft een strak resultaat, als in oppervlakte, maar die hars stinkt enorm (weet ik vam een collega). Zoek zelf in 1e instantie een filament printer, die zul jij ook gebruiken vermoedelijk Joppe.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

Barry2001 schreef: zo 09 feb 2025, 19:22
Resin printen denk ik. Geeft een strak resultaat, als in oppervlakte, maar het stinkt enorm. Zoek zelf in 1e instantie een filament printer, die zul jij ook gebruiken vermoedelijk Joppe.
ja gebruik een Bambu A1 dat is een filament printer. redelijke fool proof printer, omdat ik mega newbie ben in 3d printen :) uit eindelijk begint het bij 3 d modeling. betere software is best moeilijk om even te leren kom ik achter
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: starten met 3D printen...

Bericht door RonnyB »

Barry, tegenwoordig gebruik ik water gebaseerd resin, dit is nagenoeg geurvrij.

Ik gebruik een Anycubic Photon Mono M5s en voor filament een Ender 3 max neo gemodificeerd met linear lagers, direct extruder en klipper besturing.
IMG_0790.png
Boven is resin (grijs).
Onder is filament ( zwart)
IMG_0269.jpeg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Barry2001 »

WrineX schreef: zo 09 feb 2025, 19:26
Barry2001 schreef: zo 09 feb 2025, 19:22
Resin printen denk ik. Geeft een strak resultaat, als in oppervlakte, maar het stinkt enorm. Zoek zelf in 1e instantie een filament printer, die zul jij ook gebruiken vermoedelijk Joppe.
ja gebruik een Bambu A1 dat is een filament printer. redelijke fool proof printer, omdat ik mega newbie ben in 3d printen :) uit eindelijk begint het bij 3 d modeling. betere software is best moeilijk om even te leren kom ik achter
Ja ben ook newbie. Gebruik wel 3D prints, maar heb dat tot nu toe altijd uitbesteed. Als je zegt dat de Bambu A1 redelijk foolproof is is dat zeker interessant. Goede prijs ook zie ik.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Barry2001 »

RonnyB schreef: zo 09 feb 2025, 19:39
Barry, tegenwoordig gebruik ik water gebaseerd resin, dit is nagenoeg geurvrij.

Ik gebruik een Anycubic Photon Mono M5s en voor filament een Ender 3 max neo gemodificeerd met linear lagers, direct extruder en klipper besturing.

IMG_0790.png

Boven is resin (grijs).
Onder is filament ( zwart)

IMG_0269.jpeg
Fraai hoor, die resin print, zeker voor zo'n toepassing als een behuizing. Hoe heb je de deksel geprint, die zit vast aan de behzuizing? Of op z'n kant ofzo?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: starten met 3D printen...

Bericht door RonnyB »

Top en zijwanden is 1 deel. Bodem is aluminium of epoxy plaat.
IMG_0792.png
Beste koop op dit moment voor resin printer.
IMG_0791.png
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Barry2001 »

Op de kop printen natuurlijk, duidelijk. Zitten er verder nog nadelen aan resin printen tov filament?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: starten met 3D printen...

Bericht door RonnyB »

Prijs per gram materiaal is iets hoger. Max. Grote werkstuk is kleiner bij zelfde aanschaf prijs van een filament printer. Werkstuk moet worden gespoeld en na belicht met uv licht. Minder keus aan materiaal soorten.

Voordeel: Veel fijnere resolutie ( 0,02/0,02mm vs 0,1/0,2mm) en veel sneller printen.( 1 uur vs 24 uur).
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Barry2001 »

Ok. Heb net wat zitten inlezen, dat resin is geen lekker goedje, je moet goed ventileren wat hier wat lastiger is (alhoewel ik wel een goede afzuiging voor het solderen heb). Of het zou in de werkplaats moeten. Zitten nog wel wat nadelen aan, resultaat is wat je zegt in resolutie wel veel fijner. Misschien eerst eens filament gaan printen, om die techniek (vooral het tekenen van 3D) me goed eigen te maken. Dank voor je info zover.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: starten met 3D printen...

Bericht door RonnyB »

PLA filament stinkt ook, PET , ABS of ASA is zelfs giftig. Water based resin stinkt niet. Maar afzuiging of goede ventilatie is voor beide systemen een must.

Een ander ding is het energie verbruik, filament printers moeten de extruder en het bed verhitten(300Wh). Resin printer alleen UV lamp voor belichting(20Wh). Na de tijd gekeken kan een werkstuk op een filament printer 24 x300= 7200watt kosten tegen over bij een resin printer 1x20=20Watt kosten.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: starten met 3D printen...

Bericht door architect »

https://cad.onshape.com/signin
dit vind ik een heel fijn 3d tekenprogramma
daarna STL exporteren en dan naar Cura Ultimaker
en dan naar de Sonic Pad bij mijn CR10-S PRO V2
Bijlagen
IMG_5752.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: starten met 3D printen...

Bericht door Shadow »



Ik vind dit altijd een mooie inspiratie...
Plaats reactie