starten met 3D printen...
Moderator: Beheerdersteam
Re: starten met 3D printen...
Hier mijn allereerste print, de witte Benchy in PLA. Die heb ik in mei geprint, direct nadat ik de printer in elkaar gezet had.
De twee kubusjes zijn afgelopen week geprint, die zijn van PETG.
De twee kubusjes zijn afgelopen week geprint, die zijn van PETG.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: starten met 3D printen...
voor zowel de kubus als de boot de printer files gemaakt, in 3 versies (draft, gewoon, fine). zeker met die 'high detail' variant istie wel ff bezig. morgen maar eens aan gaan zetten
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: starten met 3D printen...
nou, ik wilde gisteren even stoer die kubus printen, maar dat ging niet goed. ik denk foutje met instellen van de Z, er ligt een dun matje op de glasplaat waar de standaard instellingen geen rekening mee houdt natuurlijk. lijkt ook dat de nozzle verstopt zit.
eerst maar eens de filmpjes van onderhoud gaan bekijken en dan verder
eerst maar eens de filmpjes van onderhoud gaan bekijken en dan verder
Re: starten met 3D printen...
Mod: De volgende berichten zijn afgesplitst van 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025
Ja, dat zijn geslaagde hoorntjes! Hij heeft een Bambu Lab printer, daar heb ik al vaker mooie resultaten van gezien.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: starten met 3D printen...
Interessant, ben hier ook aan het orienteren op een 3d printer.
Re: starten met 3D printen...
Met filament printen vraagt wel veel nabewerkingen( schuren en/of plamuren). Resin printen is meteen glad. Bij JLCPCB kan iedereen zijn 3d ontwerp voor een paar euro laten printen. Dus een eigen printer is niet nodig.
Laatst gewijzigd door RonnyB op zo 09 feb 2025, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: starten met 3D printen...
ik herb toevallig ook een bambu A1, weet niet welke hij heeft, maar zo een strakke print met afrondingen krijg ik zelf niet
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: starten met 3D printen...
Resin printen denk ik. Geeft een strak resultaat, als in oppervlakte, maar die hars stinkt enorm (weet ik vam een collega). Zoek zelf in 1e instantie een filament printer, die zul jij ook gebruiken vermoedelijk Joppe.
Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025
ja gebruik een Bambu A1 dat is een filament printer. redelijke fool proof printer, omdat ik mega newbie ben in 3d printen
Re: starten met 3D printen...
Barry, tegenwoordig gebruik ik water gebaseerd resin, dit is nagenoeg geurvrij.
Ik gebruik een Anycubic Photon Mono M5s en voor filament een Ender 3 max neo gemodificeerd met linear lagers, direct extruder en klipper besturing.
Boven is resin (grijs).
Onder is filament ( zwart)
Ik gebruik een Anycubic Photon Mono M5s en voor filament een Ender 3 max neo gemodificeerd met linear lagers, direct extruder en klipper besturing.
Boven is resin (grijs).
Onder is filament ( zwart)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: starten met 3D printen...
Ja ben ook newbie. Gebruik wel 3D prints, maar heb dat tot nu toe altijd uitbesteed. Als je zegt dat de Bambu A1 redelijk foolproof is is dat zeker interessant. Goede prijs ook zie ik.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: starten met 3D printen...
Fraai hoor, die resin print, zeker voor zo'n toepassing als een behuizing. Hoe heb je de deksel geprint, die zit vast aan de behzuizing? Of op z'n kant ofzo?RonnyB schreef: ↑zo 09 feb 2025, 19:39Barry, tegenwoordig gebruik ik water gebaseerd resin, dit is nagenoeg geurvrij.
Ik gebruik een Anycubic Photon Mono M5s en voor filament een Ender 3 max neo gemodificeerd met linear lagers, direct extruder en klipper besturing.
IMG_0790.png
Boven is resin (grijs).
Onder is filament ( zwart)
IMG_0269.jpeg
Re: starten met 3D printen...
Top en zijwanden is 1 deel. Bodem is aluminium of epoxy plaat.
Beste koop op dit moment voor resin printer.
Beste koop op dit moment voor resin printer.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: starten met 3D printen...
Op de kop printen natuurlijk, duidelijk. Zitten er verder nog nadelen aan resin printen tov filament?
Re: starten met 3D printen...
Prijs per gram materiaal is iets hoger. Max. Grote werkstuk is kleiner bij zelfde aanschaf prijs van een filament printer. Werkstuk moet worden gespoeld en na belicht met uv licht. Minder keus aan materiaal soorten.
Voordeel: Veel fijnere resolutie ( 0,02/0,02mm vs 0,1/0,2mm) en veel sneller printen.( 1 uur vs 24 uur).
Voordeel: Veel fijnere resolutie ( 0,02/0,02mm vs 0,1/0,2mm) en veel sneller printen.( 1 uur vs 24 uur).
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: starten met 3D printen...
Ok. Heb net wat zitten inlezen, dat resin is geen lekker goedje, je moet goed ventileren wat hier wat lastiger is (alhoewel ik wel een goede afzuiging voor het solderen heb). Of het zou in de werkplaats moeten. Zitten nog wel wat nadelen aan, resultaat is wat je zegt in resolutie wel veel fijner. Misschien eerst eens filament gaan printen, om die techniek (vooral het tekenen van 3D) me goed eigen te maken. Dank voor je info zover.
Re: starten met 3D printen...
PLA filament stinkt ook, PET , ABS of ASA is zelfs giftig. Water based resin stinkt niet. Maar afzuiging of goede ventilatie is voor beide systemen een must.
Een ander ding is het energie verbruik, filament printers moeten de extruder en het bed verhitten(300Wh). Resin printer alleen UV lamp voor belichting(20Wh). Na de tijd gekeken kan een werkstuk op een filament printer 24 x300= 7200watt kosten tegen over bij een resin printer 1x20=20Watt kosten.
Een ander ding is het energie verbruik, filament printers moeten de extruder en het bed verhitten(300Wh). Resin printer alleen UV lamp voor belichting(20Wh). Na de tijd gekeken kan een werkstuk op een filament printer 24 x300= 7200watt kosten tegen over bij een resin printer 1x20=20Watt kosten.
Re: starten met 3D printen...
https://cad.onshape.com/signin
dit vind ik een heel fijn 3d tekenprogramma
daarna STL exporteren en dan naar Cura Ultimaker
en dan naar de Sonic Pad bij mijn CR10-S PRO V2
dit vind ik een heel fijn 3d tekenprogramma
daarna STL exporteren en dan naar Cura Ultimaker
en dan naar de Sonic Pad bij mijn CR10-S PRO V2
