Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Op deze foto is het eigenlijk niet goed te beoordelen en kan het ook wat anders zijn.
Maar er zal dan toch ergens in het apparaat gelijkrichting moeten plaats vinden, en moeten er elco's in zitten.
Breng alles eens goed in beeld.
Maar er zal dan toch ergens in het apparaat gelijkrichting moeten plaats vinden, en moeten er elco's in zitten.
Breng alles eens goed in beeld.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat doet de TUT zelf al Paul. Die laat van de wisselspanning/stroom maar in 1 richting door. Dit is een vrij rudimentaire manier van doen maar hij werkt wel.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zo dan.. 950 euro, heb ik onbewust een collectors item gekocht, voor een schijntje van deze prijs?
https://www.ebay.de/itm/134960669170?ch ... gLUcfD_BwE
https://www.ebay.de/itm/134960669170?ch ... gLUcfD_BwE
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik moet ook wel zeggen, de gebruikte knoppen en de meter, dit ziet eruit als kwaliteits spul, en de bekabeling ziet er ook nog goed uit. Het ding is bijna 80 jaar oud en werkt gewoon nog, eigenlijk onvoorstelbaar naar huidige maatstaven. Ik heb er twee nieuwe 6v6 buizen op getest en die zaten met de aanbevolen instellingen op 100% en 102%, denk dus dat het apparaat echt nog nauwkeurig zijn werk doet.
Volgende stap is de 4 stuks 6v6 buizen uit de Chaos 3 opmeten, ik heb geen idee van de staat van deze buizen, zeg maar hoeveel branduur ze al gemaakt hebben, ben benieuwd welk percentage de meter zal geven, hopelijk boven de 85% dan kunnen ze nog wel even spelen. Ik weet ook wel dat de emissie meting niet heel veel zegt. Meestal is het advies als de versterker nog goed klinkt en werkt, zijn de buizen nog goed, dus niet vervangen. Het nieuwe gematched quad Sylvania JAN 6v6 die ik al als reserve had gekocht moet je aan 250 euro voor het quad denken, best prijzig dus even de 4 eindbuizen vervangen.
Groetjes Walter
Volgende stap is de 4 stuks 6v6 buizen uit de Chaos 3 opmeten, ik heb geen idee van de staat van deze buizen, zeg maar hoeveel branduur ze al gemaakt hebben, ben benieuwd welk percentage de meter zal geven, hopelijk boven de 85% dan kunnen ze nog wel even spelen. Ik weet ook wel dat de emissie meting niet heel veel zegt. Meestal is het advies als de versterker nog goed klinkt en werkt, zijn de buizen nog goed, dus niet vervangen. Het nieuwe gematched quad Sylvania JAN 6v6 die ik al als reserve had gekocht moet je aan 250 euro voor het quad denken, best prijzig dus even de 4 eindbuizen vervangen.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ach, als ik de transistors van mijn versterker moet vervangen ben ik ook aan de beurt. Gaan die doorgaans wel wat langer mee.
Je schrijft 4 x 6v6?
Maar klopt het vermogen dat de Chaos kan leveren dan wel? 6v6 kunnen PP toch veel meer leveren dan 2,5 Watt? Of staan ze op een spaarbrander.
Je schrijft 4 x 6v6?
Maar klopt het vermogen dat de Chaos kan leveren dan wel? 6v6 kunnen PP toch veel meer leveren dan 2,5 Watt? Of staan ze op een spaarbrander.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Van TvW had ik het volgende doorgekregen, misschien heb je daar wat aan?
De 6v6 en de 7c5 zijn buizen met 12 watt dissipatie.
Je regelt ze af op ca. 75 - 80 % daarvan, zo rond 9 - 10 watt.
Ze staan in triode geschakeld.
Het is dus even rekenen met de formule watt = volt x ampere.
De spanning hangt af van de netspanning, de gebruikte gelijkrichter en de belasting door de buizen.
E.e.a. beïnvloedt elkaar enigzins.
Het ingestelde negatief op g1 ligt bij gematchte eindbuizen zo rond -27 / -30 volt.
De stroom meet je als spanning over de 4 kathode weerstanden en stel je in op 25 - 30 ma, afhankelijk van de spanning ,zodat je uitkomt op die 9 a 10 watt.
Spanning op de eerste afvlak c bedraagt zo'n 380 volt, afhankelijk van netspanning en gelijkrichter.
De 6v6 en de 7c5 zijn buizen met 12 watt dissipatie.
Je regelt ze af op ca. 75 - 80 % daarvan, zo rond 9 - 10 watt.
Ze staan in triode geschakeld.
Het is dus even rekenen met de formule watt = volt x ampere.
De spanning hangt af van de netspanning, de gebruikte gelijkrichter en de belasting door de buizen.
E.e.a. beïnvloedt elkaar enigzins.
Het ingestelde negatief op g1 ligt bij gematchte eindbuizen zo rond -27 / -30 volt.
De stroom meet je als spanning over de 4 kathode weerstanden en stel je in op 25 - 30 ma, afhankelijk van de spanning ,zodat je uitkomt op die 9 a 10 watt.
Spanning op de eerste afvlak c bedraagt zo'n 380 volt, afhankelijk van netspanning en gelijkrichter.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb zojuist de 4 Chaos 3 buizen gemeten, ze zitten 4 stuks boven elkaar, de bovenste twee meten beide 98%, de onderste twee meten beide 85%.
De buizen zijn dus nog 'goed' vuistregel is dacht ik boven de 75-80% met dit type tester. Ik verwacht dat de bovenste 2 en onderste 2 een paartje vormen, dit weet ik niet zeker.
Ik denk dat ik me ook eens meer moet gaan verdiepen in het biasen van de Chaos 3. Ik vind de volgende tool wel handig:
https://www.thomann.de/nl/tube_ampdocto ... gKZavD_BwE
Door met tussen sockets te werken, kan deze meter alle 4 de buizen tegelijk uitlezen, beetje prijzig deze maar ik zag dat er goedkopere gelijksoortige varianten zijn.
Ik moet dan de Chaos 3 ook eens van onderen gaan bekijken, ik verwacht ergens 4 regelpots aan te treffen, om de stroom in de buis mee af te stellen.
Groetjes Walter
De buizen zijn dus nog 'goed' vuistregel is dacht ik boven de 75-80% met dit type tester. Ik verwacht dat de bovenste 2 en onderste 2 een paartje vormen, dit weet ik niet zeker.
Ik denk dat ik me ook eens meer moet gaan verdiepen in het biasen van de Chaos 3. Ik vind de volgende tool wel handig:
https://www.thomann.de/nl/tube_ampdocto ... gKZavD_BwE
Door met tussen sockets te werken, kan deze meter alle 4 de buizen tegelijk uitlezen, beetje prijzig deze maar ik zag dat er goedkopere gelijksoortige varianten zijn.
Ik moet dan de Chaos 3 ook eens van onderen gaan bekijken, ik verwacht ergens 4 regelpots aan te treffen, om de stroom in de buis mee af te stellen.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Gauw verpatsen dus.Walt schreef: ↑ma 03 feb 2025, 17:54Zo dan.. 950 euro, heb ik onbewust een collectors item gekocht, voor een schijntje van deze prijs?
https://www.ebay.de/itm/134960669170?ch ... gLUcfD_BwE
Een metertje kun je elders ook wel vinden...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nou ik neem aan dat die 950 euro nergens op slaat, ik zou denken redelijkerwijs 200-400 euro range?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zojuist deze besteld, de biasmaster:
Ik moet de versterker nog nader bekijken, maar TvW kennende zitten deze blauwe rakkers erin:
Ik moet de versterker nog nader bekijken, maar TvW kennende zitten deze blauwe rakkers erin:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hij lijkt me eerder een man voor koolbaan in plaats van cermet.
- Bijlagen
-
- koolbaan.jpg (87.09 KiB) 132 keer bekeken
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
In zijn latere versterkers zitten die blauwe dingen, dat kon ik zien op foto’s. Maar ik moet de Chaos 3 nog gaan bekijken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Maar hij kan nu wel vier buizen tegelijk één voor één meten!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Haha, maar wel met een draai aan de knop, ipv steeds met de multimeter omprikken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik werd al bijna moe bij de gedachte dat te moeten doen...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Even een beter idee van de afmetingen van de Tubatest:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
zo dan. da's nog groter dan de voeding van je router 
