Behringer ECM Pro meetmicrofoon

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Behringer ECM Pro meetmicrofoon

Bericht door ds23man »

In een ander draadje kwam deze voorbij:

https://www.gear4music.nl/nl/PA-DJ-and- ... gKssPD_BwE

JVenema was zo vriendelijk om hem te bestellen en naar mijn adres te laten sturen. Zodra ik hem binnen heb zal ik dat ding eens vergelijken met mijn NTi M2215 meetmicrofoon. Ben benieuwd omdat er slechts een generieke kalibratie file is en het qua constantheid een drama is met kleine electret kapsels. Overigens is het een flagrante kopie van de Neumann MA 1:

https://www.thomann.de/nl/neumann_ma_1. ... gKiS_D_BwE

Deze heeft wel een serienummer afhankelijke kalibratie en Neumann kennende zal die kloppen.
Laatst gewijzigd door ds23man op do 06 feb 2025, 8:30, 2 keer totaal gewijzigd.
JanRSmit

Re: Beringer ECM Pro meetmicrofoon

Bericht door JanRSmit »

Ben benieuwd, in DIYAudio is deze al getoond, en kwam er niet zo goed vanaf.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat draadje op DIYaudio is nogal beperkt. Staat maar 1 vergelijking in in het hooggebied vergeleken met een "gekalibreerde" ECM 8000. Niets zeggend dus.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: zo 02 feb 2025, 15:47
Overigens is het een flagrante kopie van de Neumann MA 1:
Maakt toch niet uit? Ding zal het best wel doen. Wat wil je ook voor nog geen 50 euries, voor het ontwerpen van zelfbouw speakers goed genoeg lijkt mij. Vlak tussen de 100Hz - 5kHz is daarvoor al mooi genoeg.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Waarom krijg ik steeds een déjà vu gevoel....

Ik ben er gewoon klaar mee, ik meet de microfoon van JCVenema eens door en dan ben ik er gewoon klaar mee.

De hartelijke groeten Peter hou je weer eens iets om zeep helpt....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat nou? Prima toch dat jij dat ding meet. Maar daarom hoef je er toch nog niet denigrerend over te doen en op te gaan schelden voordat je hem gemeten hebt?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Even bier en chips pakken…
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef: zo 02 feb 2025, 19:01
Wat nou? Prima toch dat jij dat ding meet. Maar daarom hoef je er toch nog niet denigrerend over te doen en op te gaan schelden voordat je hem gemeten hebt?
Sorry, maar ik was even bang dat er weer een hele polemiek zou ontstaan over waar een meetmicrofoon aan moet voldoen.

Ik wil gewoon kijken of Behringer waarmaakt wat ze zeggen. Het mooie zou zijn als ik meerdere exemplaren zou kunnen meten, een stuk of 5 zou wel voldoende moeten zijn.
jvenema

Bericht door jvenema »

In de DIYAudio is een vergelijk in het hogere bereik tov een gecalibreerde microfoon en hiermee verschilt hij ongecalibreerd niet veel. Dus een eventuele calibratie file zou dan niet heel veel hoeven te corrigeren.
Er is wel een generieke calibratie file, wat gezien het type microfoon vreemd is. Ook de manier waarop de correctie in de file op en neer gaat komt vreemd over, maar de maximale correctie die toegepast wordt is niet veel. Dus de info die er is te vinden tot nu toe geeft een wisselend beeld hierdoor. Het kan een leuk ding zijn voor dat geld en het idee van Gerard om te kijken wat de spreiding is, is geen gek idee.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als de mic goed meet wil ik er ook wel 1 bestellen en naar je toe sturen, als de lol er inmiddels niet al af is. Als het compleet ruk is, ga ik er geen centen in steken ;-)

Eigenlijk wilde ik al tijden Clio pocket kopen, had ik moeten doen toen dat eens voor 299 kon.... tja, achteraf...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De lol is er helemaal niet af, had geen om een discussie die al tig keer op dit forum voorbij is gekomen weer over te gaan doen.
In eerste instantie eens kijken of Behringer de ronkende taal waarmaakt, gezien de track record van de ECM 8000 heb ik daar mijn twijfels over.
jvenema

Bericht door jvenema »

Snap ik er zijn ECM 8000 microfoons die het leuk doen, maar de spreiding is behoorlijk. En dus de kans dat je er eentje hebt die ver af ligt van het “ideaal” plaatje ook. De ECM Pro waarvan er een meting was op diyaudio leek wat betreft frequentie response niet verkeerd, maar in hoeverre dat representatief is over meer exemplaren is dus de vraag. En Gerard wil daar een helpende hand in uitsteken om dat uit te zoeken, wat heel tof is. Wellicht als de eerste redelijk/goed meet, dat de animo groter wordt en er wat gezegd kan worden over de spreiding, waar het feitelijk om begonnen is.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Ik heb ook een ECM liggen, en een setje van T-bone. Dat is een eigen merk variant van Thomann, een knock-off van de Behringer zeg maar.

Bij de T-bone microfoons zit een plot van een meting. Daar zou ik een calibratie file uit kunnen afleiden. Ik heb er twee. De twee plots lijken op elkaar maar zijn niet identiek en hebben elk een andere timestamp. Wel op dezelfde dag gemeten, niet op hetzelfde moment.

Gerhard, als je het leuk vind om uit te puzzelen, dan kan ik eventueel mijn microfoons ook opsturen.
Laatst gewijzigd door AntonZ op do 06 feb 2025, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Re: Behringer ECM Pro meetmicrofoon

Bericht door ds23man »

Laten we eerst die Behringer maar even afwachten, zondag door Venema besteld naar mijn adres en nog niet binnen. En geen T&T.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Prima, het is voor mij geen noodzaak, enkel nieuwsgierigheid. Voor mijn beperkte gebruik is "ongeveer" vooralsnog goed genoeg. Zeker de T-bone microfoons gebruik ik niet voor metingen. Ik heb ze tot nu toe incidenteel gebruikt voor snaarinstrumenten (gitaar, piano, strijkers) en overhead boven drums.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ding is eindelijk binnen. Eerst maar eens laten acclimatiseren, zat in de steenkoude brievenbus.
jvenema

Bericht door jvenema »

Nou niet alleen de brievenbus hoor, als ik de hond uitlaat dan heb ik ook niet het idee dat ik tussen de palmbomen loop.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Na 5 dagen zoeken naar mijn NTI, had hem wel erg goed opgeborgen, de eerste meting:
ecmpronti.PNG
Rood is de ECM Pro. Ik had al een vermoeden dat dat ding diffuse field is en niet free field. Straks maar eens meten met de ECM rechtop.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De ECM als diffuse field microfoon:
ecmrechtop.PNG
Rood is de Ecm direct gericht op de speaker, zwart rechtop voor de speaker en blauw de NTI recht naar de speaker. Overigens is dit voor beide microfoons zonder kalibratie files.
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Vwb response dus niet slecht.
Hoe zit het met eigen ruis en met vervorming?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Op zich ziet het er niet raar uit. Beneden de 500Hz meet ie teveel en boven de 3 KHz zie je dat ie oploopt als je hem gebruikt als free field microfoon. Daar moet je echt een correctie op toepassen. Net even de generic kalibratiefile doorgekeken maar die niet klopt dus gewoon niet.

Het is een typische microfoon voor room calibration. Ben benieuwd hoe andere exemplaren meten.
Laatst gewijzigd door ds23man op ma 17 feb 2025, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef: ma 17 feb 2025, 11:17
Net even de generic kalibratiefile doorgekeken maar niet klopt dus gewoon niet.
net als bij die Dayton dus :think: snap dat niet, dat kunnen ze zelf toch ook wel zien?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik snap dat ook niet, in die file zitten allerlei correcties tussen de 500 Hz en 3,5 KHz die er niet horen te zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Voor alsnog niet verkeerd dus voor de prijs!
ds23man schreef: ma 17 feb 2025, 11:17
Het is een typische microfoon voor room calibration. Ben benieuwd hoe andere exemplaren meten.
Zo wordt ie ook aangeprezen! Neemt niet weg dat zowel voor room metingen als free field er een nette kalibratie file bij zou mogen zitten. Al kun je niet alles hebben voor dat geld.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Met een stuk of 5 moeten we toch wel een nette correctiecurve voor ons gebruik weten te maken. Probleem is meer dat bij de bekende webshops hij niet ( meer) op voorraad is.
Plaats reactie